Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Ja, dankjewel voorzitter. Ja, in het algemeen kennen we deze dossiers al zeer zorgvuldig. Ook deze biedt ook weer veel inzicht, waarvan dank aan de accountant. Drie opmerkingen: pagina 9, pagina 17 en pagina 21. En uiteindelijk is het waarschijnlijk om te herleiden tot één vraag. Bij pagina 9 staat wederom een opmerking dat wij nog altijd de interne controlefunctie niet hebben ingevuld. Ik heb dat nog wel een aantal jaren mee. Dat staat al sinds 2021 in de managementletter. Bij pagina 17, zoek hem even bij, de afgedwongen functiescheiding staat ook al als opmerking dat daar nog altijd niet aan voldaan wordt. Dus dat is mijn personeel. En op pagina 21, daar hebben we de, ja, eigenlijk een soortgelijke vraag. Bij de superuserkiezers en superuseraccounts is ook geen functiescheiding, dus de vraag is: een aantal van deze punten staan al langere tijd in de managementletters aangegeven als aandachtspunten met een rode stip, dus onvoldoende. En de vraag is natuurlijk, waarom is dat nog altijd niet ingevuld en zeker het punt ten aanzien van de rechtmatigheidscontrole? De VIC-functie met de nieuwe wetgeving dat ook het DB uiteindelijk zelf rechtmatigheidstoets zou moeten gaan doen, vragen we ons toch af of dat een capaciteitsprobleem is, of dat er een andere oorzaak aan ten grondslag ligt? Dank.
Ja, dankjewel voorzitter. Meneer Beckers heeft deels het gras voor de voeten weggemaaid. Ik had dezelfde opmerking over die functiescheiding, maar de concrete vraag is dan, wanneer wordt dat opgepakt? Ten tweede, het punt dat ik had, laat ik beginnen met het feit dat het fijn is dat we dit stuk mogen ontvangen en dat dat goed inzicht geeft. Ik lees ook dat er een noodplan is, op pagina 23, en ik vroeg mij aanvullend daarop af, wordt het ook wel eens getraind of geoefend? Dus dat het ook alsof zo'n situatie zich voordoet. Want als dat gebeurt, dan kan er een externe partij zijn die ondersteunt, maar ik denk dat het goed is dat het ook, zeg maar net als bij brand, dat er training aan is zodat dezelfde situatie zich voordoet. Dat vroeg ik mij af. We gaan even snel door mijn lancering en die andere punten. Dat was hetzelfde punt als de heer Beckers over die functiescheiding, wanneer en hoe denkt het waterschap dat die dit oppakt? Dank.
Ja, voorzitter, dankjewel. Ook dank voor de complimenten aan de accountant, die zullen we overbrengen. Ja, zoals inderdaad door de heer Beckers ook al opgemerkt wordt. Veel opmerkingen. Die hebben een repeterend karakter en dat heeft voor een belangrijk deel de onderwerpen die u noemt. Die komt dadelijk op de vic nog even terug, maar met name met betrekking tot de functiescheiding heeft dat natuurlijk te maken met de omvang van de organisatie, de wijze waarop je die functies ook al dan niet wel kunt scheiden. Daarover hebben wij ook continu dialoog in gesprek met de accountant en hebben we ook met het oog op het nieuwe WL met elkaar gekeken. Hoe kunnen we naar de toekomst toe in de nieuwe organisatie daar nog beter invulling aan gaan geven? Maar in de oude situatie lukte dat nog niet, omdat die afdelingen te klein zijn en hun beperkingen kennen, proberen daar wel 4 ogen principes van in te richten, zoals dat ook in het stuk is opgeschreven en opgetekend en ook in de voorgaande keren al in de stukken die u kreeg heeft gestaan. Met betrekking tot de rechtmatigheid en de voorbereiding erop zijn we eigenlijk in volle gang. Binnenkort komt er een uitgebreid plan van aanpak voor die rechtmatigheidscontrole ook in het DB. Nou, naar het AB en de Commissie in juni zal dat zijn in BNV. En parallel daaraan is de concerncontroller op dit moment bezig en daar heeft ook wel een vacature. Hebt u kunnen waarnemen? Voor een vinger om die aan te gaan nemen, dus daar heb ik vorig jaar overigens in de begroting ook ruimte voor gecreëerd, dus dat is vorig jaar de begrotingsbehandeling ook mee. Met betrekking tot het noodplan moet ik het antwoord schuldig blijven of we dat ook oefenen op het gebied van ICT. Weet ik dat voor mijn tijd er 1 keer 1 oefening is geweest, waarbij er inderdaad ook als er met hekken of wat dan ook iets gebeurde dat daar 1 keer 1 spontane oefening van is geweest. Maar dat is voor mijn tijd geweest. In mijn periode hebben we daar in elk geval nog niet mee geoefend, maar we nemen uw suggestie natuurlijk graag mee. Dank u wel. Dank.
Dank u wel, voorzitter, dank voor de antwoorden. Ja, en eigenlijk niet rechtstreeks. Vraagt nog naar aanleiding van het antwoord wel een opmerking of een andere vraag. En ik heb ze bij een ander, dan gaan mijn in de voorvergadering overgesteld. Een andere gremier is het gebruikelijk dat de managementletter besproken wordt in de Commissie BMV en die brengt dan een advies uit en de domein of de Commissie Vergadering. En wellicht, ik ga hier ook voor, aangezien de Commissie BNV is aangesteld om dit soort contacten namelijk ZAB te behartigen. Dank.
Nou, helemaal naar mijn geest. Toen dit stuk de revue passeerde en ik de planning van de Commissie BNV zag, denk ik: wat doe ik ermee? Dit hebben we niet goed in de planning ingepast. Nu zijn we ook in een aangepaste procedure en zijn we eigenlijk ook nog in de nieuwe wijze van werken met de Commissie BNV heel erg aan het oefenen en aan het wennen. En ik denk: ja, al lerende, hè? Al doende leren we en laat ons dat inhaken voor het volgende jaar. Op die manier meenemen in de Commissie BNV en jullie advies hier ook gelijk bij krijgen. Dankjewel. Dank.
Dank u wel voor de toelichting, dan wil ik deze managementletter voor kennisgeving aannemen en niet agenderen voor het AB. Bent u akkoord? Zo ja, dan gaan wij nu naar onderdeel 3 IBT archiefbeheer. Wilt u verdergaan?