Vergaderingen
11-06-2025 Commissies WBO+WZW gezamenlijk
1.1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda
1.3 Conceptverslag openbare vergadering van de commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie van 09 april 2025
1.4 Conceptverslag openbare vergadering van de commissie Watersysteem, Zuiveren en Waterketen van 09 april 2025
1.5 Lijst van openstaande vragen en acties uit commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie
1.6 Lijst van openstaande vragen en acties uit commissie Watersysteem, Zuiveren en Waterketen
2.1 Onderzoek art. 109a Grip op projecten
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft een onderzoek naar de projectbeheersing binnen de organisatie, uitgevoerd door Concerncontrol. Het onderzoek had als doel inzicht te geven in de huidige projectbeheersing en te leren van andere waterschappen. De conclusie is dat Waterschap Limburg en WBL zich bewust zijn van het belang van goede projectbeheersing en hier al actief aan werken, maar er zijn nog optimalisatiemogelijkheden. De aanbevelingen omvatten onder andere het uniformeren van tools, systemen en rapportageprocessen, het bevorderen van structureel leren en kennisdeling, en het versterken van strategische sturing naast financiële sturing. De organisatie erkent dat de aanbevelingen abstract zijn en zet in op concrete stappen zoals het verkennen van een centrale risicopot en het verbeteren van kennisborging. Het doel is om de projectbeheersing en leercultuur binnen de organisatie te verbeteren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Onderzoek art.109a Grip op projecten" en richt zich op de projectbeheersing binnen Waterschap Limburg (WL). Het doel is om inzicht te geven in de huidige projectbeheersing en te leren van andere waterschappen. Het onderzoek concludeert dat WL en WBL (Waterbedrijf Limburg) al een sterke basis hebben, maar er zijn optimalisatiemogelijkheden. Aanbevelingen omvatten uniformering van tools, systemen en rapportageprocessen, structureel leren, kennisdeling, en strategische sturing. De organisatie reageert positief op de aanbevelingen en zet in op verdere uniformering en kennisborging.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het identificeren van problemen en het geven van aanbevelingen. Echter, de aanbevelingen zijn abstract en missen concrete, meetbare doelen, wat de implementatie kan bemoeilijken.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel voor kennisgeving aannemen. Hun rol is voornamelijk toezichthoudend, waarbij ze de voortgang en implementatie van de aanbevelingen moeten monitoren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van prioriteit en middelen die worden toegekend aan de implementatie van de aanbevelingen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de focus op uniformering, kennisdeling en risicomanagement.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. De aanbevelingen zijn abstract en missen concrete tijdlijnen en meetbare doelen, wat de effectiviteit kan beperken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het voorstel voor kennisgeving aan te nemen en kan aanvullende richtlijnen geven voor de implementatie van de aanbevelingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van externe belanghebbenden of het publiek. De focus ligt intern op de organisatie en haar medewerkers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op organisatorische efficiëntie en kennisdeling.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er wordt wel gesproken over het verkennen van een gedeelde risicopot, wat implicaties kan hebben voor de financiële planning.
2.2 Bestuurlijke voortgangsrapportage HWBP-WL over 2e helft 2024
Samenvatting
De bestuurlijke voortgangsrapportage van het HWBP-WL programma over de tweede helft van 2024 beschrijft de ontwikkelingen en uitdagingen binnen het programma. In deze periode is een nieuw innovatieproject toegevoegd en zijn er plannen voor een toekomstig project. Zes van de zestien lopende projecten vereisen extra aandacht, met name vanwege nieuwe inzichten en vergunningstrajecten. De financiële situatie van het programma toont een toename in de totale scope, maar ook een afname in de centrale risicoreservering. Er is een tekort aan landelijke financiering, wat leidt tot spanningen in de uitvoering van projecten. Het bestuur heeft ingestemd met extra financiering, onder voorwaarde van een gelijke bijdrage van het Rijk. Voorfinanciering is noodzakelijk om projecten voort te zetten, en er worden beheersmaatregelen ingezet om de financiële lasten te beperken. Het programma heeft te maken met strategische risico's en capaciteitsuitdagingen, waarbij de personele capaciteit binnen de afgesproken grenzen blijft. De voortgangsrapportage informeert het bestuur over wijzigingen in scope, planning en kostenramingen, die worden geformaliseerd via de P&C-cyclus van Waterschap Limburg.
2.3 Jaarverslag bezwarencommissie over het jaar 2023 en 2024
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft het jaarverslag van de bezwarencommissie over de jaren 2023 en 2024. Het verslag biedt inzicht in het aantal en de afhandeling van bezwaarschriften en bevat aanbevelingen voor verbetering. De commissie adviseert onder andere om zaken informeel op te lossen, de commissie te informeren over het vervolg van zaken, archiefmedewerkers te betrekken bij Woo-verzoeken, concept-verslagen alleen met de commissie te delen, betere voorbereiding van bestuursvertegenwoordigers en verbeterde communicatie met betrokkenen. Het bestuur heeft besloten deze aanbevelingen over te nemen en heeft maatregelen getroffen om deze te implementeren, zoals aanpassingen in de bezwarenverordening en verbeterde communicatiepraktijken.
2.4 Kwartaalrapportage januari t/m maart 2025 Slibverwerking Noord Brabant (SNB)
Samenvatting
De kwartaalrapportage van Slibverwerking Noord Brabant (SNB) over de periode januari tot en met maart 2025 laat een positief resultaat zien van € 262.000, terwijl een negatief resultaat van € 399.000 was begroot. Dit positieve resultaat is voornamelijk te danken aan een hogere aanvoer van zuiveringsslib en een verhoogde eigen verwerkingscapaciteit, waardoor minder slib extern hoefde te worden verwerkt. De kosten voor grond- en hulpstoffen waren echter hoger door een lagere elektriciteitsproductie als gevolg van het uitvallen van de hogedrukstoomturbine. Daarnaast is er een informatienotitie toegevoegd over de voortgang van strategische speerpuntprojecten van SNB. Het aandeel van Waterschap Limburg in het overschot van SNB wordt berekend op basis van de aangeleverde ton ontwaterd slib. De rapportage en informatienotitie zullen ter kennisneming worden opgenomen op de lijst van ingekomen stukken voor het algemeen bestuur op 2 juli 2025.
2.5 Inter Bestuurlijk Toezicht (IBT) voortgangsverslag archiefbeheer Waterschap Limburg 2024/2025
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft het Inter Bestuurlijk Toezicht (IBT) voortgangsverslag over het archiefbeheer van Waterschap Limburg voor 2024/2025. De Provincie Limburg heeft de taak om risico’s binnen het archief- en informatiebeheer te beoordelen en te toetsen of deze voldoen aan wettelijke kaders. In oktober 2024 voerde een archiefinspecteur van het Historisch Centrum Limburg een inspectie uit bij Waterschap Limburg en Waterschapsbedrijf Limburg. De inspectie richtte zich op acht Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) en resulteerde in een rapportage met aanbevelingen. Het verslag toont de huidige stand van zaken en wordt ter kennisgeving aan het algemeen bestuur voorgelegd en vervolgens naar de Gedeputeerde Staten van Limburg gestuurd. Beide organisaties hebben het afgelopen jaar aandacht besteed aan de aandachtspunten uit de vorige inspectie, en er zijn plannen om resterende aandachtspunten in 2025 en 2026 aan te pakken.
3.1 Ontwerpbesluit tot toetreding en wijziging inzake de gemeenschappelijke regeling (GR) Historisch Centrum Limburg
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de toetreding van Waterschap Limburg tot de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Historisch Centrum Limburg (HCL) en de wijziging van deze regeling na de inwerkingtreding van de nieuwe Archiefwet. Het dagelijks bestuur vraagt toestemming voor deze stappen, die gepland zijn voor respectievelijk 1 januari 2026 en 1 januari 2027. De toetreding biedt financiële voordelen, zoals lagere kosten voor archiefdiensten en advies. De wijziging van de Archiefwet vereist dat het ministerie van OCW uit de GR HCL treedt, wat een aanpassing van de regeling noodzakelijk maakt. Het proces is zorgvuldig voorbereid met inbreng van diverse juridische experts en betrokken partijen, en de ingediende zienswijzen zijn serieus beoordeeld en verwerkt. Het algemeen bestuur kan alleen toestemming weigeren bij strijd met het recht of het algemeen belang. De planning voorziet in een toestemmingsprocedure in mei-juli 2025, gevolgd door de formele toetreding en wijziging van de regeling in 2026 en 2027.
3.2 Klachtenverordening Waterschap Limburg 2025
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van de nieuwe Klachtenverordening 2025, die de verordening uit 2017 moet vervangen. De nieuwe verordening adresseert enkele knelpunten van de oude regeling, zoals het ontbreken van richtlijnen voor informele klachtafhandeling en de noodzaak van een klachtencommissie voor formele klachten. De Klachtenverordening 2025 introduceert drie hoofduitgangspunten: klachten kunnen in (onder)mandaat worden afgehandeld door de hiërarchisch leidinggevende, zowel formele als informele klachtbehandelingen worden duidelijk vastgelegd, en er is een optie voor een externe klachtadviseur indien nodig. Deze veranderingen zijn bedoeld om de klachtafhandeling efficiënter en duidelijker te maken voor alle betrokkenen. Bijlagen bij het voorstel bevatten de volledige tekst van de nieuwe verordening en een toelichting daarop.
3.3 Voorlopige jaarrekening 2024 Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan het algemeen bestuur om de voorlopige jaarrekening 2024 van de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) voor kennisgeving aan te nemen. Deze jaarrekening is opgesteld volgens artikel 67a van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen en is op 17 april 2025 vastgesteld door het dagelijks bestuur van BsGW. De jaarrekening heeft een informatief karakter en brengt geen risico's met zich mee. Het financiële resultaat voor 2024 is positief, met een totaal van € 3.723.000, waarvan € 512.000 toekomt aan WL. De definitieve vaststelling van de jaarrekening vindt plaats op 26 juni 2025. De voorlopige jaarrekening zal op 2 juli 2025 ter kennisneming worden opgenomen op de lijst van ingekomen stukken voor het algemeen bestuur.
3.4 Vaststelling Jaarverslag/Jaarrekening 2024
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van het jaarverslag en de jaarrekening 2024. Het positieve saldo van €16.233.919 wordt verdeeld over verschillende reserves en bestemmingsreserves. Er wordt voorgesteld om enkele bestemmingsreserves op te heffen en nieuwe in te stellen voor specifieke projecten. Het positieve resultaat is hoger dan begroot door hogere belastingopbrengsten en lagere personeelskosten. Dit maakt het mogelijk om het herstelplan voor het weerstandsvermogen uit te voeren en een tijdelijke overheveling van de watersysteemtaak naar de waterzuiveringstaak terug te draaien. Daarnaast wordt voorgesteld om niet verleende kredieten van €7.648.000 in te trekken. De accountantsverklaring en het accountantsverslag zijn nog niet ontvangen, maar worden binnenkort verwacht.
3.5 Voorjaarsrapportage 2025
Samenvatting
De voorjaarsrapportage 2025 is de eerste tussentijdse rapportage van de nieuwe organisatie na de samenvoeging met WBL. Het voorstel aan het algemeen bestuur omvat het goedkeuren van deze rapportage en het aanpassen van de begroting 2025 op basis van voorgestelde wijzigingen. Er is een voordelig saldo van € 1.555.251, dat deels wordt gebruikt voor het invullen van een ombuigingstaakstelling van € 1 miljoen, met het resterende bedrag toegevoegd aan de post onvoorzien. Daarnaast wordt voorgesteld het raamkrediet voor het HWBP met € 20.274.769 te verhogen. De nadruk van de rapportage ligt op de inhoudelijke voortgang, met beperkte financiële prognoses. In de najaarsrapportage wordt een gedetailleerder financieel beeld verwacht.
3.6 Kadernota 2026
Samenvatting
De Kadernota 2026 van Waterschap Limburg dient als leidraad voor de strategische planning en controle in een veranderende maatschappelijke en financiële context. Het dagelijks bestuur stelt voor om scenario E te volgen, dat gebaseerd is op realistische aannames en bestaande inzichten. Dit scenario biedt ruimte voor noodzakelijke acties met aandacht voor uitvoerbaarheid, risicobeheersing en verantwoorde lastenontwikkeling. Het algemeen bestuur wordt gevraagd in te stemmen met de uitgangspunten van de Kadernota en het dagelijks bestuur opdracht te geven om scenario E verder uit te werken in de Begroting 2026. Technische vragen over de nota kunnen tussen 21 en 26 mei worden ingediend, met beantwoording op 4 juni. De inhoudelijke bespreking vindt plaats op 11 juni, en de besluitvorming is gepland voor 2 juli.
3.7 Ontwerp kostentoedelingsverordening watersysteemheffing Waterschap Limburg 2026
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van een nieuwe kostentoedelingsverordening voor de watersysteemheffing in 2026. Het huidige belastingstelsel, dat sinds 2009 van kracht is, heeft geleid tot knelpunten zoals de invloed van de hoge waarde van (spoor)wegen op het kostenaandeel ongebouwd en een ongelijke lastenontwikkeling voor de vier betalende categorieën: ingezetenen, ongebouwd, natuur en gebouwd. Een wetswijziging, goedgekeurd door de Eerste Kamer, treedt in 2026 in werking en adresseert deze knelpunten door kostentoedeling op basis van gebiedskenmerken in plaats van economische waarde. Het voorstel behandelt vijf deelonderwerpen, waaronder tariefdifferentiatie en expliciete motiveringsvereisten. Twee scenario's worden gepresenteerd: een basisscenario en een voorkeursscenario, waarbij het laatste rekening houdt met specifieke gebiedskenmerken van Waterschap Limburg. De voorgestelde verdeling voor 2026 is: 40% ingezetenen, 10,24% ongebouwd, 0,26% natuur en 49,50% gebouwd. Hoewel het besluit geen invloed heeft op het totale belastingvolume, kan de lastenverdeling per categorie veranderen, wat financiële gevolgen kan hebben voor belastingbetalers.
3.8 Opnemen innovatieproject ‘Uitvoeringskwaliteit en uitvoeringskennis’ in scope HWBP-WL
Samenvatting
Het voorstel betreft de opname van het innovatieproject 'Uitvoeringskwaliteit en uitvoeringskennis' in de scope van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP-WL). Dit project richt zich op het verbeteren van de uitvoeringskwaliteit en het benutten van uitvoeringservaring bij dijkversterkingen, met als doel de betrouwbaarheid van dijken te verhogen en levensduurrisico's te verkleinen. Het project wordt gefaseerd uitgevoerd in drie stappen: inventarisatie, ontwikkeling en implementatie, met go/no-go momenten na elke fase om risico's te beheersen. De kosten van het project worden volledig gesubsidieerd door HWBP-NL, met een totaal budget van € 2,4 miljoen verdeeld over vijf jaar. Na goedkeuring door het algemeen bestuur zal een subsidieaanvraag worden ingediend en het project opgenomen worden in de voortgangsrapportages van HWBP-WL.
3.9 Ontwerpbesluit tot toetreding tot en wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Aquon
Samenvatting
Waterschap Limburg overweegt om toe te treden tot de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Aquon, een samenwerkingsverband voor wateronderzoek en advies met negen andere waterschappen en hoogheemraadschappen in Midden- en Zuid-Nederland. De toetreding zou de samenwerking op het gebied van waterdata-analyse en -informatievoorziening versterken en bijdragen aan een efficiënter en duurzamer waterbeheer. Het dagelijks bestuur van Waterschap Limburg heeft al ingestemd met een intentieverklaring om deze mogelijkheid verder te verkennen. De uiteindelijke beslissing over toetreding wordt verwacht in november 2025, met een geplande startdatum van 1 januari 2027. Het jaar 2026 zal worden gebruikt voor de voorbereiding en integratie van bedrijfsprocessen. Er zijn geen significante financiële risico's of argumenten tegen toetreding geïdentificeerd. Het voorstel is om geen zienswijze uit te brengen, om het besluitvormingsproces te versnellen.