Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Akkoord, dan ben ik nu rondvraag gekomen. Zijn er mensen die gebruik willen maken van de rondvraag? Meneer Berger, meneer Beckers, of was dat een vergissing? Nee, anderen meneer Beckers, meneer Berger, die B is ook al dank u.
U wel, voorzitter. Voorzitter, ik heb een opmerking gemaakt over het iets verzwaren van het indienen van artikel 35 vragen. Dat is door sommige collega's verkeerd opgevat. Aan de hand van een praktisch voorbeeld zal ik zeggen wat ik ermee bedoelde. Onze fractie heeft op 6 maart artikel 35 vragen ingediend over de kademuur in Sittard. Op 27 maart zijn door een andere fractie identieke vragen ingediend en dat bedoel ik ermee te zeggen: laten we kijken of er niet al aandacht aan is besteed. Dank.
Ja, dank u, voorzitter. Ik heb een vraag, en ja, eigenlijk aan het voltallige TB en ik zie ook een blanke ambtenaar hier zitten. En waar de speciale meneer achter heeft u idee hoe de Gedeputeerde Staten, hoe goed geïnformeerd zij zijn met name alles wat wij doen binnen het HBP? Ik zal toelichten waarom. Ik heb de afgelopen tijd een aantal Statenfracties gesproken. Maas 50 roept alleen maar vraagtekens op. 4 Waarden en Zuidelijke Maasdalvisie, nooit van gehoord. Dus ik denk dat wij misschien, terwijl ze uiteraard, hè, de provincie en heel veel ambtenaren aan de overlegtafels zitten. Maar ik, ik, ik schrok daar echt van. Dat is niet één fractie, het is een aantal Statenfracties die dus echt om ons aankeken. Van waar hebben jullie het? Misschien moeten wij daar eens iets aan gaan promotie gaan doen of zo? De Statenfracties niet eens gaan uitnodigen. Meneer.
De zorg die u uit, heer Beckers. En waarom deel ik die? Ondanks dat wij uitgebreid voor zowel het zuidelijk mazzel 4 waarden we eigenlijk voor alle trajecten die we samen met onder andere de provincie doen en de gemeente. Bijeenkomst organiseren specifiek om hen mee te nemen. En het aantal raadsleden dan wel provinciale Statenleden dat daadwerkelijk daar naartoe komt en zich laat informeren, zou wat mij betreft ook vele malen hoger mogen zijn dan dat in praktijk het geval is. Maar wij sturen meerdere herinneringen om de opkomst te bevorderen, maar het zal toch echt aan de raadsleden en provinciale Statenleden zelf zijn om op die uitnodiging in te gaan. En gebruik te maken om zich te laten informeren en goed op de hoogte zijn waar we nu staan met welk project. Dank
Dank u wel voor de beantwoording. Ik neem zelf ook maar even persoonlijk aan. Ik denk dat in mijn contacten met in ieder geval de gedeputeerde ik zal aangeven dat dit opgemerkt is. We nemen die dus mee, zoals dat heet. En ja, huiswerk, denk ik dan maar zo? Ik kijk nog heel even naar meneer Breugelmans, die wilde gebruikmaken van de rondvragen om een vraag van net die hij technisch wilde beantwoorden toe te lichten. Ja.
Ja, nog even terugkomend bij mevrouw Kaanen over de CSRD had ik ondertussen van de collega's uit de organisatie al een bericht ontvangen. Ik denk dat is net zo snel bij u als ik dat schriftelijk moet gaan doen. Daarmee is het punt 49 van de actielijst ook gelijk afgevoerd, hoop ik, als mevrouw Kaanen dat goed vindt. Ik krijg hier terug voor grote ondernemingen die op een balansdatum voldoen aan ten minste twee van de volgende criteria: balanstotaal van 25 miljoen, een netto-omzet tot 50 miljoen en/of tot 250 medewerkers. Die moeten vanaf 1 januari 2025 al aan die regels voldoen. Voor kleine middelgrote beursgenoteerde ondernemingen, let op, beursgenoteerde ondernemingen, kleine en niet-complexe kredietinstellingen en captieve verzekeringsondernemingen is het de bedoeling dat de verplichting pas vanaf het jaar 2026 van toepassing is. De formatie van de S en B is rond de 50, de omzet is kleiner dan 50 miljoen en balanstotaal is wel groter dan 25 miljoen, maar het is niet beursgenoteerd, hè? Dus dat is ook belangrijk om te weten. Dus twee van de drie criteria, dan voldoet de S en B niet aan. Het lijkt logisch te onderstellen dat mogelijk vanaf het boekjaar 2026 zij moeten voldoen, maar ik begrijp uit correspondentie die daarna tussen ambtenaren weer gaande is dat dat ook nog niet helemaal zeker is. Want dat hangt dan helemaal af van de wijze waarop de wetgever dadelijk uiteindelijk ook de niet-beursgenoteerde ondernemingen gaat verplichten. En dat is dus nog niet bij deze vergadering helemaal helder. Ik hoop u voldoende tot nu toe geïnformeerd te hebben en we blijven u meenemen in dit verhaal, want ik zit er nu bovenop en ik heb in de portefeuillesoverleg onlangs voor dit stuk van het verhaal ook gevraagd om met een plan van aanpak te komen. Ja
Ja, is het dan niet juist om het gewoon ook te laten staan op de actielijst? Anders verdwijnt het en dat zou jammer zijn bij zo'n belangrijk issue, maar ik...
Ik kan u beloven dat ik de komende 6 maanden inhoudelijk op de vraag als zodanig geen ander antwoord heb. Wat ik wel wil doen is zodra ik het plan van aanpak besproken heb in de boezem van het DB, hè, dat we dan bij u gewoon terugkomen met het thema, dus dat we het thema gewoon agenderen. En ook collega duurzaamheid de heer Arnold Jansen wil ik daar heel nauw bij betrekken, dus dat we het op die manier gewoon agenderen. Als een voorrangs punt, want het moet opgepakt kan worden naar de toekomst toe en ik ga er een plan van aanpak voor maken. Kunnen we het sorry? Ik
Ik krijg een akkoord op rechts, wederom een toezegging. Dan ga ik de vergadering sluiten. Bent u daarmee akkoord? Dan wens ik u een genoeglijke maaltijd en wellicht tot in de volgende commissievergadering.