29-11-2023 AB-vergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Agendapunt 1.2 Spreekrecht toehoorders
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Onbekende spreker
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Agendapunt 1.3 Conceptverslag openbare vergadering algemeen bestuur 27 september 2023 (AB-voorstel 2023, nummer 100)
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Agendapunt 1.4 Lijst van toezeggingen aan het algemeen bestuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Agendapunt 1.5 Stand van zaken aangenomen moties
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ad Berger - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Ad Berger - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Ad Berger - LV50
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Agendapunt 2.1 Directierapportage WBL (AB-voorstel 2023, nummer 101)
Samenvatting
De Directierapportage over het tweede kwartaal van 2023 van Waterschapsbedrijf Limburg (WBL) is vastgesteld en gedeeld met het algemeen bestuur. De rapportage belicht de voortgang en uitdagingen waarmee WBL te maken heeft, zoals geopolitieke onzekerheden, inflatie, en schaarste aan middelen en personeel, wat kan leiden tot vertragingen en hogere kosten. Van de 17 zuiveringsinstallaties voldoen er 13 aan de lozingsnormen, terwijl enkele installaties zoals Gennep, Roermond, Weert en Wijlre nog niet aan de stikstofnormen voldoen. Er zijn plannen voor onderzoek en aanpassingen om deze problemen aan te pakken. Financieel gezien sluit de exploitatie met een negatief resultaat van € 4.540.000, voornamelijk door hogere kosten en een afname van baten door het wegvallen van de SDE-subsidie. Er is een winstwaarschuwing afgegeven van € 7.900.000 voor 2023, veroorzaakt door externe factoren zoals de oorlog in Oekraïne en EU-sancties. Het investeringsniveau is lager dan gepland. De commissie Watersysteem, Zuiveren en Waterketen heeft de rapportage voor kennisgeving aangenomen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Directierapportage Geopolitieke omstandigheden Inflatie Zuiveringsinstallaties (RWZI's) Lozingsnormen Maatwerkbesluit Exploitatiekosten Winstwaarschuwing Investeringen Thermische DrukhydrolyseVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.2 Bestuursrapportage BsGW (AB-voorstel 2023, nummer 102)
Samenvatting
De Bestuursrapportage van het tweede kwartaal van 2023 van de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) toont een tijdelijk positief resultaat van € 3.048.000, voornamelijk door uitgestelde kosten. Echter, het geprognosticeerde jaarresultaat is € 2.720.000 negatief, vooral door extra kosten voor WOZ-bezwaren. De reguliere bedrijfsvoering is kosteneffectief, maar de besparingen worden ingezet voor een project, waardoor het nettoresultaat nihil is. De rapportage vermeldt ook diverse kosten- en opbrengstposten, zoals personeels- en huisvestingskosten, ICT-uitgaven, en renteopbrengsten. De aanslagoplegging verloopt volgens planning en de financiële consequenties voor de deelnemers zijn beperkt tot de gemeentelijke deelnemers. De commissie heeft de rapportage voor kennisgeving aangenomen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage BsGW WOZ-bezwaren Exploitatieresultaat Reguliere bedrijfsvoering Personeelskosten ICT Afschrijvingskosten Operationele kosten RenteopbrengstenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.3 Actualiteiten Hoogwaterbeschermingsprogramma Waterschap Limburg (AB-voorstel 2023, nummer 103)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft het kennisnemen van de actuele ontwikkelingen in het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP-WL). De voortgangsrapportage Q2 2023 beschrijft de ontwikkelingen van april tot juni 2023, waaronder scopewijzigingen en de status van projecten. Twee projecten, Arcen en Willem-Alexanderhaven, vereisen extra aandacht. De prognose van de totale kosten is gestegen tot €1 miljard, mede door de toevoeging van het project Zuidelijk Maasdal. De financiële draagkracht van het programma bedraagt €7,9 miljoen, met mogelijke verhoging tot €19,5 miljoen door financiële beheersmaatregelen. In Q3 2023 zijn belangrijke mijlpalen bereikt, zoals de vaststelling van het voorkeursalternatief voor Baarlo-Hout-Blerick. Er zijn zorgen over de landelijke programmering vanwege budgettekorten op de lange termijn. Voor 2024 zijn er voldoende middelen, maar er is behoefte aan inzicht in voorfinancieringsscenario's voor de middellange termijn. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft kennisgenomen van deze ontwikkelingen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) Zuidelijk Maasdal Prognose Einde Werk (PEW) Risicoreservering Dijkversterking Financiële draagkracht Mijlpalen Capaciteit Subsidieaanvragen Landelijke programmeringVerfijning van de zoekopdracht:
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Agendapunt 3.1 Risicoanalyse verbonden partijen 2023 (AB-voorstel 2023, nummer 104)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de Risicoanalyse Verbonden Partijen 2023, die ter kennisgeving wordt aangenomen. Verbonden partijen zijn cruciaal voor de taakuitvoering van het waterschap, en periodieke risicoanalyses zijn vereist volgens de Nota verbonden partijen van 2021. De analyse verdeelt partijen in drie informatiepakketten, die het informatie- en toezichtregime bepalen. In 2023 zijn enkele wijzigingen doorgevoerd: Waterschapsbedrijf Limburg is vanwege financiële omstandigheden verplaatst naar informatiepakket 2, en N.V. Slibverwerking Noord-Brabant is als nieuwe partij toegevoegd. Geen partijen zijn ingedeeld in informatiepakket 3, hoewel sommige al voldoen aan de zwaardere eisen van dit pakket. De jaarlijkse risicoanalyse volgt het advies van de accountant om de naleving van de nota en de evaluatie van verbonden partijen regelmatig te agenderen. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft de analyse voor kennisgeving aangenomen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Risicoanalyse Verbonden partijen Informatiepakket Governance Gemeenschappelijke regeling Evaluatie Financiële situatie Managementletter Toezichtregime JaarrekeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.2 Ontbinden Verdygo BV (AB-voorstel 2023, nummer 105)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de ontbinding van Verdygo BV, een entiteit opgericht door Waterschapsbedrijf Limburg (WBL) voor kennisexploratie en -exploitatie. Het Verdygo concept, ontwikkeld in 2012-2013, richtte zich op modulaire, bovengrondse en kostenefficiënte bouwmethoden. Ondanks acquisitie-inspanningen, waaronder deelname aan tenders in het Midden-Oosten, heeft Verdygo BV geen concrete opdrachten of omzet gerealiseerd. Pogingen om aandelen te verkopen aan commerciële partijen leverden geen acceptabele biedingen op. De COVID-19 pandemie heeft verdere acquisitie bemoeilijkt. De aandeelhouders hebben begin 2023 besloten tot ontbinding van Verdygo BV, mede vanwege de aanhoudende kosten en het ontbreken van opdrachten. De ontbinding zal de bestuurlijke druk verminderen en de focus op kerntaken versterken. Hoewel er interesse is in de Verdygo techniek vanuit het buitenland, ontbreekt na ontbinding een juridische structuur om dit buiten WBL te realiseren. De financiële impact van de ontbinding is beperkt, aangezien de meeste kosten al in 2022 zijn afgeschreven. De samenwerking met andere waterschappen voor de doorontwikkeling van het Verdygo concept blijft doorgaan, zonder commerciële afhankelijkheden. Het besluitvormingsproces omvat een algemene vergadering van aandeelhouders om de ontbinding formeel te bekrachtigen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontbinding Verdygo BV WBL (Waterschapsbedrijf Limburg) Aandelen Acquisitieactiviteiten Financiële consequenties Samenwerking Intellectuele eigendom Pettenproblematiek RentelastenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.3 Verordening rekenkamer Waterschap Limburg 2024 en opnieuw benoemen leden rekenkamer (AB-voorstel 2023, nummer 106)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van de Verordening rekenkamer 2024 en de herbenoeming van de huidige leden van de rekenkamer voor een periode van zes jaar vanaf 1 januari 2024. De invoering van een onafhankelijke rekenkamer is verplicht gesteld door de wetgever per 1 januari 2024, waardoor bestaande verordeningen hun rechtskracht verliezen. De concept-verordening is positief beoordeeld door de commissie Begroting en Verantwoording en vastgesteld door het dagelijks bestuur. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode. De huidige leden van de rekenkamer, waaronder voorzitter mevrouw dr. M.A.T.M. van Tulder, worden opnieuw benoemd. Een tekstuele wijziging in de concept-verordening betreft de budgettaire bevoegdheid van de rekenkamer, die nu is gedelegeerd aan het dagelijks bestuur. De ambtelijke ondersteuning van de rekenkamer wordt per 1 januari 2024 extern ingehuurd, met een geschatte kostenpost van € 11.000. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel.
-
3.3.0 Voorstel Verordening rekenkamer Waterschap Limburg 2024 en opnieuw benoemen leden rekenkamer.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening rekenkamer 2024 Onafhankelijke rekenkamer Herbenoeming leden Wet versterking decentrale rekenkamers Ambtelijke ondersteuning Delegatiebesluit Commissie Begroting en Verantwoording Budgettaire bevoegdheid Externe inhuur Voorjaarsrapportage 2024Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.4 Zienswijze 1e begrotingswijziging begroting 2024 en meerjarenraming 2024-2033 Waterschapsbedrijf Limburg (WBL) (AB-voorstel 2023, nummer 107)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft het uitbrengen van een positieve zienswijze over de eerste begrotingswijziging voor 2024 en de meerjarenraming 2024-2033 van Waterschapsbedrijf Limburg (WBL). Deze wijziging is gebaseerd op het scenario 'Groei', dat zich richt op het verhogen van het investeringskader, professionalisering van assetmanagement, behalen van duurzaamheidsdoelstellingen, implementatie van een informatiebeleidsplan en uitbreiding van personele capaciteit. De begrotingswijziging leidt tot een stijging van het begrotingstotaal met 6,1% ten opzichte van de basisbegroting 2024, voornamelijk door hogere kapitaallasten en bedrijfsvoeringskosten. Het herziene investeringsniveau is verhoogd van € 42 miljoen naar € 43,1 miljoen voor 2024, met verdere stijgingen in de daaropvolgende jaren. Ondanks de aanzienlijke financiële effecten, wordt een positieve zienswijze voorgesteld vanwege de onderbouwde noodzaak van de maatregelen. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel.
-
3.4.0 Voorstel Zienswijze 1e begrotingswijziging begroting 2024 en meerjarenraming 2024-2033 Waterschapsbedrijf Limburg (WBL).pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijziging Meerjarenraming Investeringen Zienswijze Scenario 'Groei' Investeringskader Zuiveringsheffing Nereda Verdygo Package Plant Assetmanagement DuurzaamheidsdoelstellingenVerfijning van de zoekopdracht:
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Agendapunt 4 BESPREEKSTUKKEN
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Agendapunt 4.1 Kwartaalrapportage januari t/m juni 2023 Slibverwerking Noord Brabant (SNB) (AB-voorstel, nummer 108)
Samenvatting
De kwartaalrapportage van Slibverwerking Noord Brabant (SNB) over de periode januari tot en met juni 2023 wordt ter kennisgeving aangenomen door het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg. Sinds 1 januari 2023 is Waterschap Limburg aandeelhouder van SNB, dat zich richt op de duurzame verwerking van zuiveringsslib. De rapportage toont een negatief exploitatieresultaat van € 1.430.000, voornamelijk door stijgende kosten voor chemicaliën, uitbesteed werk en transport. Het verwachte negatieve resultaat voor 2023 is € 877.000, waarvan Waterschap Limburg 14% draagt, oftewel € 123.000. Daarnaast heeft SNB een naheffingsaanslag omzetbelasting van € 466.000 ontvangen van de Belastingdienst, waarmee SNB in bezwaar gaat. De commissie Watersysteem, Zuiveren en Waterketen heeft de rapportage voor kennisgeving aangenomen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Slibverwerking Noord Brabant (SNB) Kwartaalrapportage Aandeelhouders Exploitatieresultaat Belastingdienst Naheffingsaanslag Btw-koepelvrijstelling Zuiveringsslib Moerdijk Financiële consequentiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.2 Kaumera - oprichten van en deelname aan coöperatie (AB-voorstel, nummer 109)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de oprichting van een coöperatie voor de samenwerking tussen waterschappen rondom de grondstof Kaumera. Deze coöperatie, waaraan Waterschap Limburg (WL) zal deelnemen, is bedoeld om de circulaire economie te bevorderen door het terugwinnen en verwaarden van Kaumera, een biopolymeer gewonnen uit slib. De coöperatie zal samenwerken met Royal HaskoningDHV (RHDHV) in een tijdelijke startup BV (2024-2028) om Kaumera in de markt te zetten. De financiële bijdrage van WL aan de coöperatie bedraagt € 20.000 per jaar voor operationele kosten en € 100.000 per jaar voor de startup, gefinancierd uit het innovatiebudget van WBL. De samenwerking moet leiden tot een rendabel verdienmodel en bijdragen aan duurzaamheid en maatschappelijke waarde. Er zijn juridische en aanbestedingsrechtelijke aspecten onderzocht, en de commissie Watersysteem, Zuiveren en Waterketen heeft positief geadviseerd over het voorstel. De coöperatie zal voor eind 2028 beslissen over de toekomst van de startup.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kaumera Circulaire economie Coöperatie Grondstoffen terugwinning Innovatie Startup BV RHDHV Slibverwerking Biopolymeren Samenwerking waterschappenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.3 Najaarsrapportage 2023 (AB-voorstel, nummer 110)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de vaststelling van de Najaarsrapportage 2023. Het voorstel omvat het toevoegen van een voordelig saldo van € 1.375.200 aan de post onvoorzien, en het aanpassen van de programmabegroting 2023 en de meerjarenraming 2024-2027 volgens de mutaties in de rapportage. Ook wordt voorgesteld om investeringen te wijzigen zoals opgenomen in bijlage 2 van de rapportage. De rapportage dient om de uitvoering van de begroting 2023 te volgen en verantwoording af te leggen over afwijkingen. De commissies Waterkeringen & Bestuur en Organisatie en Watersysteem, Zuiveren en Waterketen hebben positief geadviseerd over het voorstel.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Najaarsrapportage 2023 Voordelig saldo Programmabegroting 2023 Meerjarenraming 2024-2027 Investeringen Mutaties Begroting Uitvoering Afwijkingen CommissieadviezenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.4 Begroting 2024 (AB-voorstel, nummer 111)
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg voor de vaststelling van de Programmabegroting 2024. Het voorstel omvat het toekennen van kredieten aan verschillende programma's, zoals Hoogwaterbescherming Maasvallei en Klimaatadaptatie, met een totaal van € 51.900.000. Er is een exploitatieoverschot van € 6.549.000, dat deels wordt gebruikt om reserves aan te vullen. De begroting houdt rekening met een gemiddelde opbrengstontwikkeling van 23,9% voor 2024. De belastingtarieven voor watersysteemheffing en zuiveringsheffing zijn vastgesteld, met mogelijkheden voor kwijtschelding voor ingezetenen met onvoldoende middelen. De schuldpositie van het waterschap zal naar verwachting stijgen door investeringen in waterveiligheid en klimaatadaptatie, maar de begroting blijft structureel sluitend. De commissies hebben positief gereageerd op de begroting, die samen met de najaarsrapportage als bespreekstuk zal worden geagendeerd voor het algemeen bestuur.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2024 Belastingen Egalisatiereserve Watersysteemheffing Zuiveringsheffing Schuldontwikkeling Financieringsbehoefte Klimaatadaptatie Waterkwaliteit ExploitatieoverschotVerfijning van de zoekopdracht:
-
2024-04-09 Memo Stand van zaken uitvoering motie 16 Voorkomen wateroverlast grondgebruikers.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Voorkomen wateroverlast grondgebruikers." Deze motie, aangenomen op 29 november 2023, richt zich op het verminderen van wateroverlast voor grondgebruikers. Het omvat maatregelen zoals het verbeteren van onderhoudscontracten, inventariseren van kwetsbare gebieden, dynamisch peilbeheer, en het verbeteren van het meldingenproces. Er wordt ook samengewerkt met terreinbeherende organisaties en aandacht besteed aan het onderhoud van landschapselementen. De motie benadrukt het belang van samenwerking en monitoring om wateroverlast te minimaliseren.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het verschillende aspecten van waterbeheer aanpakt en concrete stappen beschrijft die al zijn genomen of gepland zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om toezicht te houden op de uitvoering van de motie en om geïnformeerd te blijven over de voortgang en resultaten van de voorgestelde maatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en aandacht voor de verschillende onderdelen van de motie, zoals onderhoudscontracten en samenwerking met TBO's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke tijdlijnen voor sommige acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie van doelen zou nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de huidige voortgang en plannen voldoen aan de verwachtingen en of er aanvullende maatregelen nodig zijn.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met terreinbeherende organisaties en andere partners, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in de context van klimaatverandering en het beheer van natuurlijke hulpbronnen zoals water.
Financiële gevolgen:
De memo geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Dit zou verder uitgewerkt moeten worden om de financiële haalbaarheid te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wateroverlast Peilbeheer Meldingenloket Onderhoudscontract Kwetsbare gebieden Begrazing Faunabeheerplan bever Terreinbeherende Organisaties (TBO’s) Machinaal maaibeheer Kleurkeur BlauwVerfijning van de zoekopdracht:
-
2024-04-09 Memo Stand van zaken uitvoering motie 18 Verbeteren onderhoud natuur- en landschapselementen Zuid-Limburg.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Stand van zaken uitvoering motie ‘Verbeteren onderhoud natuur- en landschapselementen Zuid-Limburg’". Het voorstel beschrijft de aanpak voor de uitvoering van een motie die is aangenomen door het algemeen bestuur op 29 november 2023. De motie richt zich op het verbeteren van het onderhoud van natuur- en landschapselementen in Zuid-Limburg. De voorgestelde aanpak omvat het inventariseren van juridische en ecologische kaders, het verzamelen van wensbeelden van stakeholders, en terreinbezoeken. Op basis van deze inventarisaties wordt een uitvoeringsrichting bepaald en een meerjarenplanning opgesteld. Het gebied Mergelland Oost krijgt prioriteit vanwege zijn landschappelijke kenmerken en bekende omgevingsmeldingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke aanpak schetst voor de uitvoering van de motie. Het bevat stappen voor inventarisatie, stakeholderbetrokkenheid, en planning. Echter, specifieke details over de exacte acties en tijdlijnen ontbreken, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op de voortgang van de uitvoering van de motie en om geïnformeerd te worden over de bevindingen en het eventuele vervolg. De raad moet ook beslissingen nemen op basis van de voorgestelde uitvoeringsrichting en kostenraming.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes omvatten prioritering van gebieden voor onderhoud, het balanceren van ecologische en juridische kaders met de wensen van stakeholders, en het bepalen van de financiering voor de voorgestelde plannen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden in termen van de eerste helft van 2024 voor het bepalen van de uitvoeringsrichting. Echter, het mist meetbare doelen en specifieke acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de algemene aard van de stappen kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de voorgestelde aanpak en de bijbehorende kostenraming. Ze moeten ook beslissen over de prioritering van gebieden en de algehele uitvoeringsstrategie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het verzamelen van wensbeelden van stakeholders en het uitvoeren van terreinbezoeken. Dit suggereert een betrokkenheid van lokale belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel zich richt op het onderhoud van natuur- en landschapselementen, wat inherent verband houdt met ecologische duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden nog in kaart gebracht en zullen worden gedeeld met de portefeuillehouder en het dagelijks bestuur in Q2/Q3 van het jaar. Het voorstel geeft aan dat er een kostenraming en meerjarenplanning zullen worden opgesteld, maar biedt nog geen details over de dekking van deze kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderhoud natuur- en landschapselementen Zuid-Limburg Uitvoering motie Inventarisatie Juridische en ecologische kaders Stakeholders Terreinbezoeken Uitvoeringsplan Mergelland oost KostenramingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van Motie 19: KRW - Betrekken Burgers en Andere Partners
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "KRW - Betrekken Burgers en Andere Partners". Deze motie, aangenomen op 29 november 2023, heeft als doel om inwoners en partners meer te betrekken bij de waterkwaliteit in de provincie. Dit wordt bereikt door middel van kennisoverdracht en activering. Er zijn verschillende initiatieven gestart, zoals een burgerwetenschapsproject, een educatieve website voor kinderen, en de jaarlijkse Slootjesdagen, die allemaal bijdragen aan het vergroten van het waterbewustzijn en de betrokkenheid van de gemeenschap.
Oordeel over de Volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het concrete acties en samenwerkingen beschrijft om de betrokkenheid van burgers en partners te vergroten. Er is echter geen gedetailleerde tijdlijn of specifieke meetbare doelen genoemd, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om toezicht te houden op de uitvoering van de motie en ervoor te zorgen dat de gestelde doelen worden bereikt. Ze moeten ook evalueren of de initiatieven effectief zijn en eventueel bijsturen waar nodig.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en aandacht voor burgerparticipatie in waterkwaliteitsprojecten. Ze moeten ook overwegen hoe ze de balans tussen educatie en daadwerkelijke impact op de waterkwaliteit willen vormgeven.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er specifieke acties zijn, ontbreken meetbare doelen en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de initiatieven is niet kwantitatief onderbouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of de huidige initiatieven voldoende zijn of dat er aanvullende maatregelen nodig zijn. Ze moeten ook beslissen over de voortzetting en eventuele uitbreiding van de subsidies.
Participatie:
De motie legt een sterke nadruk op participatie door burgers en partners, met initiatieven die gericht zijn op zowel educatie als actieve betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de initiatieven gericht zijn op het verbeteren van de waterkwaliteit en het bevorderen van biodiversiteit, wat bijdraagt aan duurzame milieudoelen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten subsidies voor de initiatieven, zoals de jaarlijkse 5000 euro voor de website waterdiertjes.nl en de ondersteuning van de Slootjesdagen. Het is niet duidelijk of er aanvullende financiering nodig is of hoe deze gedekt wordt. De raad moet mogelijk beslissen over de toewijzing van extra middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgerwetenschappers Waterkwaliteit Kennisoverdracht Activering Waterparels Rioolwaterstorten Waterdiertjes.nl Kokerjuffer Slootjesdagen WaterbewustzijnVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wateroverlast Onderhoud Kunstwerken (duikers) Maaikalender Stuwpeilen Drooglegging Watersysteem Ecologische beken Meldingen Kleurkeur BlauwVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grasland Landbouwbeleid Infiltratie Erosie Overstromingen Nitraatuitspoeling Bodemleven Biodiversiteit Koolstofvastlegging KlimaatadaptatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
4.4.4. Motie BBB en Waterbelang Verbeteren onderhoud natuur- en landschapselementen Zuid-Limburg.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderhoud Natuur- en landschapselementen Zuid-Limburg Knotbomen Beekdalen Veiligheid Waterkwaliteit Organisch materiaal Waterverontreiniging OnderhoudsplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Europese Kader Richtlijn Water (KRW) Oppervlaktewater Waterkwaliteit Bewustwording Burgeronderzoek Regionale partners Participatie Communicatie Watermonsters Maatwerk oplossingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Motie BBB Waterbelang en Water NATUURlijk Voorkomen wateroverlast grondgebruikers.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Voorkomen wateroverlast grondgebruikers." De motie richt zich op het aanpakken van wateroverlast in bepaalde gebieden binnen het beheer van Waterschap Limburg. Het constateert dat er problemen zijn met achterstallig onderhoud van kunstwerken, onvoldoende maaibewegingen, en te hoge stuwpeilen tijdens kritieke periodes. De motie roept het dagelijks bestuur op om kwetsbare gebieden te inventariseren, drooglegging te realiseren volgens bestaande plannen, meldingen van wateroverlast te vergemakkelijken, en in overleg te gaan met terreinbeherende organisaties (TBO's) om een balans te vinden tussen economische en ecologische belangen. Ook wordt gevraagd om de jaarlijkse evaluatie van beheer en onderhoudscontracten te delen en te onderzoeken of deelname aan Kleurkeur Blauw nuttig kan zijn.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problemen en het voorstellen van oplossingen. Het identificeert specifieke problemen en biedt concrete acties voor het dagelijks bestuur om te ondernemen. Echter, de motie kan baat hebben bij meer gedetailleerde tijdlijnen en specifieke meetbare doelen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te beoordelen, te debatteren over de voorgestelde maatregelen, en uiteindelijk te beslissen of de motie wordt aangenomen. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering van de voorgestelde acties door het dagelijks bestuur.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over prioritering van middelen en aandacht tussen economische belangen van grondgebruikers en ecologische belangen. Er moet ook een beslissing worden genomen over de mate van participatie in initiatieven zoals Kleurkeur Blauw.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het specifieke acties voorstelt, ontbreken meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid binnen de financiële kaders kan nader worden gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie steunen en het dagelijks bestuur opdracht geven de voorgestelde maatregelen uit te voeren.
Participatie:
De motie suggereert participatie door overleg met TBO's, maar er is weinig detail over bredere betrokkenheid van belanghebbenden of het publiek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in de context van het balanceren van economische en ecologische belangen en het verbeteren van waterbeheer om zowel natte als droge periodes aan te kunnen.
Financiële gevolgen:
De motie stelt dat de acties binnen de financiële kaders van de begroting moeten worden gerealiseerd, maar biedt geen specifieke details over de kosten of hoe deze gedekt worden. Dit kan een punt van zorg zijn dat nader onderzoek en verduidelijking vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wateroverlast Onderhoud Kunstwerken (duikers) Maaikalender Stuwpeilen Drooglegging Watersysteem Ecologische beken Meldingen Kleurkeur BlauwVerfijning van de zoekopdracht:
-
Motie BBB en Waterbelang Behoud grasland langs beken en in beekdalen van Limburg.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Behoud grasland langs beken en in beekdalen van Limburg." De motie constateert dat door het huidige landbouwbeleid het aantal veehouderijbedrijven en landbouwdieren afneemt, wat kan leiden tot omzetting van grasland naar akkerland. Het benadrukt de voordelen van grasland voor waterinfiltratie, erosiepreventie, gewasschadebeperking, nitraatuitspoeling, biodiversiteit, koolstofvastlegging en klimaatadaptatie. De motie roept het dagelijks bestuur op om landbouwbedrijven te stimuleren grasland te behouden, de genoemde voordelen mee te nemen in beleid en met relevante partijen in gesprek te gaan om graslandbehoud op de agenda te krijgen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het benoemen van de voordelen van grasland en de noodzaak om het te behouden. Echter, het biedt geen concrete maatregelen of gedetailleerde plannen voor de uitvoering van de voorgestelde acties.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te bespreken, te beoordelen en te besluiten of zij het dagelijks bestuur opdracht geeft om de voorgestelde acties uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit geeft aan het behoud van grasland boven andere landbouwontwikkelingen en of zij bereid is middelen en inspanningen te investeren in het stimuleren van graslandbehoud.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten en tijdsgebonden kaders. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en het dagelijks bestuur de opdracht geeft om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie suggereert participatie door het aangaan van gesprekken met alle relevante partijen om graslandbehoud op de agenda te krijgen, maar biedt geen gedetailleerd participatieplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in deze motie, gezien de nadruk op biodiversiteit, koolstofvastlegging en klimaatadaptatie.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er wordt verwezen naar een eventueel resterend budget van de huidige stimuleringsregeling, maar verdere financiële details ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grasland Landbouwbeleid Infiltratie Erosie Overstromingen Nitraatuitspoeling Bodemleven Biodiversiteit Koolstofvastlegging KlimaatadaptatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Motie BBB en Waterbelang Verbeteren onderhoud natuur- en landschapselementen Zuid-Limburg.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Verbeteren onderhoud natuur- en landschapselementen Zuid Limburg". Het roept het dagelijks bestuur van Waterschap Limburg op om een onderhoudsplan op te stellen en uit te voeren voor de natuur- en landschapselementen langs de beken in Zuid-Limburg. Dit is noodzakelijk omdat sinds de ruilverkavelingen weinig onderhoud is gepleegd, wat heeft geleid tot veiligheidsrisico's voor wandelaars en dieren, en tot waterverontreiniging. Het plan moet binnen de bestaande financiële kaders worden gerealiseerd.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de problemen en het voorstellen van een oplossing. Echter, het mist specifieke details over hoe het onderhoudsplan eruit moet zien en welke concrete stappen genomen moeten worden.
Rol van de raad:
De raad moet de motie beoordelen en besluiten of het dagelijks bestuur wordt opgeroepen om het voorgestelde onderhoudsplan op te stellen en uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het prioriteit geeft aan het onderhoud van natuur- en landschapselementen en of het de voorgestelde aanpak binnen de huidige financiële kaders ondersteunt.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is niet specifiek over de inhoud van het onderhoudsplan en mist meetbare doelen en een tijdlijn voor uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid binnen de financiële kaders is onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het de motie aanneemt en het dagelijks bestuur opdraagt een onderhoudsplan op te stellen en uit te voeren.
Participatie:
De motie zegt niets over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het opstellen of uitvoeren van het onderhoudsplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien goed onderhoud van natuur- en landschapselementen bijdraagt aan ecologische gezondheid en biodiversiteit.
Financiële gevolgen:
De motie stelt dat het onderhoudsplan binnen de financiële kaders van de begroting moet worden gerealiseerd, maar geeft geen specifieke financiële details of dekking aan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderhoud Natuur- en landschapselementen Zuid-Limburg Knotbomen Beekdalen Veiligheid Waterkwaliteit Organisch materiaal Waterverontreiniging OnderhoudsplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "KRW - betrekken burgers en andere partners". Het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg wordt opgeroepen om samen met regionale partners, zoals provincie en gemeenten, te werken aan het verbeteren van de waterkwaliteit in Limburg. Dit moet gebeuren door lokale initiatieven te stimuleren en burgers te betrekken bij het monitoren en verbeteren van de waterkwaliteit. De motie benadrukt dat bewustwording en participatie van alle Nederlanders essentieel zijn om de doelen van de Europese Kader Richtlijn Water (KRW) te behalen. Er wordt voorgesteld om jaarlijks te rapporteren over de voortgang en waar nodig bij te sturen.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de huidige situatie en de noodzaak voor actie. Het benoemt de betrokken partijen en de gewenste acties, maar mist specifieke details over hoe de participatie en monitoring precies vormgegeven zullen worden.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de motie te bespreken, goed te keuren en te zorgen voor de implementatie ervan. Ze moeten toezien op de voortgang en de jaarlijkse rapportages evalueren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid van burgers en andere partners, de inzet van middelen en menskracht, en hoe de samenwerking met regionale partners vormgegeven wordt.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdsframe is (jaarlijkse rapportage), ontbreken specifieke meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en hoe ze de voorgestelde acties gaan implementeren en monitoren.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie door burgers en regionale partners. Het stelt voor om lokale initiatieven te stimuleren en burgers te betrekken bij het monitoren van de waterkwaliteit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de verbetering van waterkwaliteit bijdraagt aan een duurzame leefomgeving en het behoud van natuurlijke hulpbronnen.
Financiële Gevolgen:
De motie noemt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid van de voorgestelde acties te waarborgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Europese Kader Richtlijn Water (KRW) Oppervlaktewater Waterkwaliteit Bewustwording Burgeronderzoek Regionale partners Participatie Communicatie Watermonsters Maatwerk oplossingenVerfijning van de zoekopdracht:
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Leon Lacroix - BBB+
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Leon Lacroix - BBB+
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Leon Lacroix - BBB+
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Leon Lacroix - BBB+
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Leon Lacroix - BBB+
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Guiseppe Noteborn - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Ad Berger - LV50
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Onbekende spreker
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Anne Hanssen - Partij voor de Dieren
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Guiseppe Noteborn - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Guiseppe Noteborn - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Guiseppe Noteborn - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Leon Lacroix - BBB+
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Guiseppe Noteborn - LV50
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Guiseppe Noteborn - LV50
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Guiseppe Noteborn - LV50
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Anne Hanssen - Partij voor de Dieren
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Chrit Wolfhagen - BBB+
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Guiseppe Noteborn - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Leon Lacroix - BBB+
Anne Hanssen - Partij voor de Dieren
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Anne Hanssen - Partij voor de Dieren
Leon Lacroix - BBB+
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Iris Erkens - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Iris Erkens - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Iris Erkens - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Iris Erkens - Water NATUURlijk
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Jeroen Achten - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Guiseppe Noteborn - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Cor Driessen - BBB+
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Cor Driessen - BBB+
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Cor Driessen - BBB+
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Cor Driessen - BBB+
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
01:01:28 - 01:08:07 - 01:14:22 - 01:15:26 - 01:20:06 - 01:23:46 - 01:25:09 - 01:28:30 - 01:42:20 - 01:42:38 - 01:53:12 - 01:55:47 - 01:59:08 - 01:59:12 - 01:59:17 - 02:01:45 - 02:02:13 - 02:31:28 - 02:39:35 - 02:45:47 - 02:46:15 - 02:52:31 - 02:53:11 - 02:54:27 - 02:54:48 - 02:55:07 - 03:01:46 - 03:03:24 - 03:03:30 - 03:06:30 - 03:06:35 - 03:06:37 - 03:07:12 - 03:07:39 - 03:08:33 - 03:09:50 - 03:12:38 - 03:16:02 - 03:17:34 - 03:17:53 - 03:18:02 - 03:18:14 - 03:18:38 - 03:19:42 - 03:20:08 - 03:20:15 - 03:20:37 - 03:20:51 - 03:20:58 - 03:21:10 - 03:34:39 - 03:36:26 - 03:38:06 - 03:40:02 - 03:40:57 - 03:42:05 - 03:42:22 - 03:44:17 - 03:45:52 - 03:47:37 - 03:48:33 - 03:48:52 - 03:49:46 - 03:50:42 - 03:50:50 - 03:51:40 - 03:52:38 - 03:53:13 - 03:54:15 - 03:54:17 - 03:54:22 - 03:57:16 - 03:57:47 - 03:57:52 - 03:58:53 - 03:59:57 - 04:00:01 - 04:00:08
Ad Berger - LV50
Chrit Wolfhagen - BBB+
Jeroen Achten - LV50
Agendapunt 4.5 Belastingverordeningen heffingsjaar 2024/tariefbesluiten (AB-voorstel, nummer 112)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van wijzigingen in belastingverordeningen voor het heffingsjaar 2024. Het gaat om de zevende wijziging van de Verordening watersysteemheffing 2017, en de tweede wijzigingen van de Verordeningen zuiveringsheffing en verontreinigingsheffing 2022. Deze wijzigingen zijn nodig om de belastingtarieven te formaliseren op basis van de begroting 2024. Daarnaast worden er aanpassingen gedaan vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de vervanging van een ingetrokken NEN-norm. De wijzigingen treden in werking na publicatie in het Waterschapsblad en worden opgenomen in de landelijke databank voor wet- en regelgeving. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Heffingsjaar 2024 Tariefbesluiten Watersysteemheffing Zuiveringsheffing Verontreinigingsheffing Omgevingswet NEN-norm Begroting 2024 WaterschapsbladVerfijning van de zoekopdracht: