27-09-2023 AB-vergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Agendapunt 1.2 Spreekrecht toehoorders
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ad Berger - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ad Berger - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ad Berger - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ad Berger - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ad Berger - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ad Berger - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Leon Lacroix - BBB+
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ad Berger - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Leon Lacroix - BBB+
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
00:01:35 - 00:07:43 - 00:08:32 - 00:09:03 - 00:10:06 - 00:12:30 - 00:12:38 - 00:12:55 - 00:13:15 - 00:15:09 - 00:18:22 - 00:18:34 - 00:23:49 - 00:23:58 - 00:24:04 - 00:30:42 - 00:31:27 - 00:33:29 - 00:33:33 - 00:33:44 - 00:33:48 - 00:33:57 - 00:51:05 - 00:53:45 - 00:57:16 - 00:58:51 - 01:00:37 - 01:01:03 - 01:01:55 - 01:02:02 - 01:03:44 - 01:04:30 - 01:05:21 - 01:06:45 - 01:07:08 - 01:07:16 - 01:08:27 - 01:09:43 - 01:10:13 - 01:10:28 - 01:10:45 - 01:11:14 - 01:12:28 - 01:16:58 - 01:17:11 - 01:17:30 - 01:18:41 - 01:18:57 - 01:19:23 - 01:19:58 - 01:20:05 - 01:21:45 - 01:22:02 - 01:23:31 - 01:23:38
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Agendapunt 1.4 Lijst van toezeggingen aan het algemeen bestuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Jeroen Achten - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Albert Melskens - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Albert Melskens - LV50
Guiseppe Noteborn - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Albert Melskens - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Albert Melskens - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Albert Melskens - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Jeroen Achten - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Jeroen Achten - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Guiseppe Noteborn - LV50
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Agendapunt 1.5 Stand van zaken aangenomen moties
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Agendapunt 1.6 Ingekomen stukken (AB-voorstel 2023, nummer 76)
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2024 Meerjarenraming 2025-2027 BsGW (Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen) Economische omstandigheden Inflatie Loonindexering Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) Aanbesteding Hosting en Applicaties (AHA) Extra fte’s SamenwerkingsportaalVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.1 Voortgangsrapportage Q4-2022 voor Programma HWBP-WL (AB-voorstel 2023, nummer 77)
Samenvatting
De voortgangsrapportage Q4-2022 voor het Programma HWBP-WL wordt ter kennisgeving aangenomen door het algemeen bestuur. De rapportage behandelt verschillende aspecten zoals scope, projectstatus, kwaliteit, tijd, geld, organisatie, risico's en communicatie. Een belangrijke wijziging is de toevoeging van project Vierwaarden aan de scope, met mogelijke uitbreiding naar de dijktrajecten Lottum en Grubbenvorst. Vier projecten vereisen extra aandacht vanwege risico's. De planning is bijgesteld door faseovergangen en optimistische eerdere planningen. De prognose van de kosten is gestegen met € 96,2 miljoen, voornamelijk door scope-uitbreiding. Het weerstandsvermogen bedraagt momenteel € 10 miljoen en kan toenemen tot € 21 miljoen na toekenning van een HWBP-subsidie. De rapportage informeert het bestuur over wijzigingen die via de P&C-cyclus worden geformaliseerd. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft verduidelijkende vragen gesteld, die schriftelijk worden beantwoord.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voortgangsrapportage Programma HWBP-WL Scopewijzigingen Project Vierwaarden Dijkversterking Projectstatus Planning Prognose einde werk (PEW) Risico's Financiële draagkrachtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.2 Voortgangsrapportage Q1-2023 voor Programma HWBP-WL (AB-voorstel 2023, nummer 78)
Samenvatting
De voortgangsrapportage Q1-2023 van het Programma HWBP-WL wordt ter kennisgeving aangeboden aan het algemeen bestuur. De rapportage behandelt de actuele stand van zaken met betrekking tot de scope, status van projecten, kwaliteit, tijd, geld, organisatie, risico's, communicatie en de algemene status van het programma. Er zijn geen scopewijzigingen in Q1-2023. Twee projecten, Well en Willem-Alexanderhaven, hebben extra aandacht nodig, terwijl dit er in Q4-2022 nog vier waren. Drie projectmijlpalen zijn verschoven. De prognose van de totale kosten is gestegen met € 1,8 miljoen tot € 969,9 miljoen, terwijl de dekking is toegenomen met € 0,4 miljoen tot € 978,6 miljoen. Er is een centrale risicoreservering van € 13,3 miljoen. De lopende projecten tonen een negatief resultaat van € 4,6 miljoen, maar er zijn afspraken gemaakt over de dekking van programmateamkosten. De financiële draagkracht van het programma bedraagt € 17,9 miljoen. De rapportage bevat ook een top 5 van programmarisico's en bijbehorende beheersmaatregelen. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft verduidelijkende vragen gesteld, die schriftelijk worden beantwoord. De voortgangsrapportage is door de commissie voor kennisgeving aangenomen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voortgangsrapportage Programma HWBP-WL Projecten Scopewijzigingen Mijlpalen Prognose einde werk (PEW) Risicoreservering Beheersmaatregelen Financiële draagkracht P&C-cyclusVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.3 Voortgangsrapportage Assetmanagement 2022 (AB-voorstel 2023, nummer 79)
Samenvatting
De voortgangsrapportage Assetmanagement 2022 van Waterschap Limburg wordt ter kennisgeving aangeboden aan het algemeen bestuur. Het rapport biedt inzicht in de voortgang van het Strategisch Assetmanagementplan 1.0, dat in 2020 werd vastgesteld. Hoewel er essentiële stappen zijn gezet in de ontwikkeling en implementatie van assetmanagement, is er nog een aanzienlijke weg te gaan om het gewenste professionele niveau te bereiken, zoals vastgesteld in de ISO 55000-normen. De watercrisis heeft enige vertraging veroorzaakt, maar heeft ook geleid tot versnelling op andere gebieden. Belangrijke mijlpalen in 2022 zijn onder andere een planmatige aanpak van vervangingsinvesteringen, standaardisatie door assetmanagementplannen, en de uitvoering van een GAP-analyse. Het Strategisch Assetmanagementplan 2.0, dat verdere ontwikkeling beschrijft, wordt in het derde kwartaal ter vaststelling voorgelegd. De commissie Watersysteem, Zuiveren en Waterketen heeft de rapportage voor kennisgeving aangenomen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Assetmanagement Strategisch Assetmanagementplan Voortgangsrapportage GAP-analyse ISO 55000 Watercrisis Organisatieontwikkeling Vervangingsinvesteringen Uniformering StandaardisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.5 Bestuursrapportage 1e kwartaal 2023 BsGW (AB-voorstel 2023, nummer 81)
Samenvatting
De bestuursrapportage van het eerste kwartaal van 2023 van de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) is op 29 juni 2023 ontvangen en wordt ter kennisgeving aangenomen. De rapportage toont een tijdelijk positief resultaat van € 589.000, veroorzaakt door een verschuiving in de tijd van kosten en opbrengsten. Het geprognosticeerde resultaat voor 2023 is echter € 881.000 negatief, voornamelijk door CAO/inflatiekosten. De eerste begrotingswijziging van 2023 bedraagt € 1.044.000 en omvat kosten voor lonen, huisvesting, ICT, en accountantskosten, gecompenseerd door een teruggave van de Generieke Digitale Infrastructuur. De aanslagoplegging verloopt volgens planning en de financiële consequenties betekenen dat deelnemers mogelijk moeten bijdragen aan het negatieve resultaat. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft de rapportage voor kennisgeving aangenomen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage BsGW (Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen) Exploitatieresultaat Begrotingswijziging CAO/inflatie Negatief resultaat Aanslagoplegging Financiële consequenties Accountantskosten Generieke Digitale Infrastructuur (GDI)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.6 Directierapportage 1e kwartaal 2023 Waterschapsbedrijf Limburg (AB-voorstel 2023, nummer 82)
Samenvatting
De directierapportage van het Waterschapsbedrijf Limburg (WBL) over het eerste kwartaal van 2023 is ter kennisgeving aangenomen door het algemeen bestuur. De rapportage biedt inzicht in de voortgang en uitdagingen van WBL, dat verantwoordelijk is voor het innemen, zuiveren en lozen van afvalwater in Limburg. In het eerste kwartaal voldeden 13 van de 17 zuiveringsinstallaties aan de lozingsnormen, een afname ten opzichte van het vorige kwartaal. Er zijn specifieke problemen met de stikstofnormen bij enkele installaties, waaronder Roermond, Weert, Wijlre en Gennep, waarvoor verschillende acties zijn ingezet. Financieel gezien sluit de exploitatie met een negatief resultaat van €980.000, voornamelijk door hogere energiekosten en een gebrek aan SDE-subsidie. Er is een winstwaarschuwing afgegeven van €9.200.000 voor 2023, grotendeels veroorzaakt door externe factoren zoals de oorlog in Oekraïne en EU-sancties. Eén inkoop werd als onrechtmatig beoordeeld en zal opnieuw worden aanbesteed. De commissie Watersysteem, Zuiveren en Waterketen heeft de rapportage voor kennisgeving aangenomen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Directierapportage Zuiveringsinstallaties (RWZI's) Effluentkwaliteit Stikstofnormen Lozingsnormen Energiekosten Investeringen Winstwaarschuwing Externe factoren Onrechtmatige inkoopVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.7 Informatienota SNB: fosfaatterugwinning uit zuiveringsslib (AB-voorstel 2023, nummer 83)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de informatienota van Slibverwerking Noord-Brabant (SNB) over fosfaatterugwinning uit zuiveringsslib. Sinds april 2023 is WL aandeelhouder van SNB, dat zuiveringsslib duurzaam verwerkt. Fosfaat, een essentieel macronutriënt in de landbouw, wordt uit afvalwater verwijderd en komt na verwerking in de vliegas terecht. Deze vliegas is een belangrijke alternatieve bron voor fosfaat, dat door de EU als critical raw material is aangemerkt. SNB werkt samen met HVC aan het terugwinnen van fosfaat uit vliegas en heeft hiervoor het Feniks-project gestart. Dit project beoogt de bouw van een fosfaatrecyclingfabriek in Moerdijk, die vanaf 2026 jaarlijks circa 6.000 ton fosfaat zal terugwinnen. De commissie Watersysteem, Zuiveren en Waterketen heeft de informatienota voor kennisgeving aangenomen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fosfaatterugwinning Zuiveringsslib Vliegas Slibverwerking Noord-Brabant (SNB) Feniks-project Fosfaatrecyclingfabriek Monoverbranding Macronutriënten Critical raw materials MoerdijkVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.1 Wijziging Gemeenschappelijke regeling Het Waterschapshuis (AB-voorstel 2023, nummer 84)
Samenvatting
Het vergaderstuk betreft een voorstel tot wijziging van de Gemeenschappelijke regeling het Waterschapshuis (Gr hWh) naar aanleiding van de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr) per 1 juli 2022. Deze wijzigingen moeten voor 1 juli 2024 geïmplementeerd zijn. De belangrijkste doelstelling van de wetswijziging is het versterken van de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen. Dit wordt bereikt door de betrokkenheid van de algemene besturen van de waterschappen te vergroten en hun kaderstellende en controlerende rollen te versterken.
De wijzigingen omvatten onder andere een verplichte zienswijzeprocedure, aanpassing van de P&C-cyclus, en de instelling van gemeenschappelijke advies- en onderzoekscommissies. Daarnaast moeten er bepalingen worden opgenomen over uittreding, evaluatie, burgerparticipatie en actieve informatieplicht.
Het proces voor de wijziging van de Gr hWh is in gang gezet door het dagelijks bestuur van het Waterschapshuis (DB hWh), met een werkgroep die een concept gewijzigde regeling heeft opgesteld. Deze wordt besproken in de vergadering van het Algemeen bestuur hWh op 6 juli 2023. Bij voldoende draagvlak wordt de conceptregeling voor zienswijze naar de algemene besturen van de waterschappen gestuurd. De uiteindelijke goedkeuring en inwerkingtreding van de gewijzigde regeling is gepland voor 1 juli 2024. Het Algemeen bestuur wordt gevraagd om te bepalen of er voldoende draagvlak is voor de voorgestelde wijzigingen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen Democratische legitimatie Informatiepositie Zienswijzeprocedure Participatie ingezetenen Actieve informatieplicht Begroting Evaluatiebepaling Uittredingsregeling Adviescommissie en onderzoekscommissieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wijziging Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr) Gemeenschappelijke regeling het Waterschapshuis (Gr hWh) Democratische legitimatie Zienswijze Algemene besturen Evaluatie Burgerparticipatie Actieve informatieplicht Uittredingsregeling AdviescommissieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.2 Wijziging Gemeenschappelijke regeling BsGW (AB-voorstel 2023, nummer 85)
Samenvatting
Het voorstel aan het Algemeen Bestuur betreft de vaststelling van een wijzigingsvoorstel voor de Gemeenschappelijke Regeling BsGW, in lijn met de recente wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Deze wetswijziging vereist aanpassingen in alle Gemeenschappelijke Regelingen binnen een implementatieperiode van twee jaar. Het proces voor deze aanpassingen is gestart op 1 september, met betrokkenheid van zeventien andere Limburgse GR’en en begeleiding door experts. De experts hebben geadviseerd om uniforme tekstvoorstellen op te nemen in de beleidsarme GR’en, terwijl voor GR’en zoals BsGW, die niet alleen uit gemeenten bestaan, specifieke wetsartikelen worden aangehaald. Naast de verplichte wijzigingen zijn er ook aanpassingen voorgesteld met betrekking tot de Wet elektronische publicaties en archiefbepalingen. Voor BsGW is Mook en Middelaar als deelnemer toegevoegd en zijn kleine fouten gecorrigeerd. Het bestuur wordt voorgesteld het wijzigingsvoorstel vast te stellen en in gezamenlijkheid met andere GR’en in formele besluitvorming te brengen. Gemeenteraadsleden en leden van het Algemeen Bestuur van het waterschap kunnen hun zienswijze indienen. Het bestuur wordt periodiek geïnformeerd over de voortgang.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regeling Wet gemeenschappelijke regelingen Democratische legitimatie Informatiepositie Zienswijzeprocedure Participatie Actieve informatieplicht Begroting Evaluatiebepaling UittredingsregelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling (GR) Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) BsGW Wijzigingsvoorstel Experts Implementatie Uniformiteit Wet elektronische publicaties Archiefbepaling Mook en MiddelaarVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.3 Wijziging Gemeenschappelijke regeling Het Gegevenshuis (AB-voorstel 2023, nummer 86)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft een wijziging van de Gemeenschappelijke regeling Het Gegevenshuis, in lijn met de recente wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen. Deze wetswijziging, die per 1 juli 2022 van kracht is, heeft als doel de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken door de informatiepositie van gemeenteraden, Provinciale Staten en waterschapsbesturen te verbeteren. De voorgestelde wijzigingen omvatten onder andere de invoering van een facultatieve zienswijzeprocedure, participatie van ingezetenen en belanghebbenden, een actieve informatieplicht, aangepaste termijnen voor de begroting, een evaluatiebepaling en een aangescherpte uittredingsregeling. Daarnaast zijn er aanvullende wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de Wet elektronische publicaties, de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren en archiefbepalingen. Deze wijzigingen zijn onderdeel van een gezamenlijk traject van 21 Limburgse gemeenschappelijke regelingen. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regeling Wet gemeenschappelijke regelingen Democratische legitimatie Informatiepositie Zienswijzeprocedure Participatie Actieve informatieplicht Begroting Evaluatiebepaling UittredingsregelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.4 Treasurystatuut 2023 (AB-voorstel 2023, nummer 87)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van het Treasurystatuut 2023. Dit statuut is een actualisatie van het eerdere statuut uit 2017 en is noodzakelijk vanwege wijzigingen in het delegatie- en mandaatbesluit en aanpassingen in de ministeriële regeling schatkistbankieren. Het treasurystatuut biedt de infrastructuur voor de treasuryfunctie, die zich richt op het beheren van financiële vermogenswaarden, geldstromen, posities en risico's. Het statuut houdt rekening met de Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido) en de bijbehorende regelingen, zoals de Regeling uitzetting derivaten decentrale overheden (Ruddo) en de Regeling schatkistbankieren. Het geactualiseerde mandaatbesluit van Waterschap Limburg regelt de uitvoering van het treasurybeleid, waarbij mandaten voor geldleningen en beleggingen zijn vastgelegd. Jaarlijks wordt een treasuryparagraaf opgenomen in de begroting en jaarrekening, en er is een tussentijdse rapportage over het uitgevoerde beleid. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Treasurystatuut 2023 Treasuryfunctie Wet Fido Decentrale overheden Schatkistbankieren Mandaatbesluit Kredietwaardigheid Renterisico's Programmabegroting RapportageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.5 Tussentijdse rapportage treasurybeleid 2023 (AB-voorstel 2023, nummer 88)
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg om de "Tussentijdse rapportage treasurybeleid 2023" voor kennisgeving aan te nemen. Deze rapportage is opgesteld in het kader van de Wet Financiering decentrale overheden (Wet Fido) en biedt een tussentijdse verantwoording over het gevoerde treasurybeleid in de eerste helft van 2023. Het treasurystatuut, dat de basis vormt voor het treasurybeleid, is geactualiseerd vanwege wijzigingen in het delegatie- en mandaatbesluit en aanpassingen in de ministeriële regeling schatkistbankieren. De actualisatie heeft geen invloed op de huidige rapportage. Uit de rapportage blijkt dat de liquiditeitspositie van het waterschap in de tweede helft van 2023 iets negatiever is dan gepland, maar de overige treasuryactiviteiten verlopen volgens plan. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over de rapportage.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Treasurybeleid Tussentijdse rapportage Treasurystatuut Actualisatie Liquiditeitspositie Verantwoording Schatkistbankieren Programmabegroting Risico’s CommissieadviesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.6 Evaluatie Waterschapsverkiezingen 2023 (AB-voorstel 2023, nummer 89)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de evaluatie van de Waterschapsverkiezingen 2023 en de vaststelling van aanbevelingen voor de verkiezingen van 2027. De evaluatie is uitgevoerd door middel van schriftelijke en mondelinge sessies met diverse betrokken partijen, waaronder de Unie van Waterschappen, gemeenten, en politieke groeperingen. De aanbevelingen richten zich op verschillende fasen van het verkiezingsproces, zoals de voorbereiding, stemhulp, registratie, kandidaatstelling, en de verkiezingsdag zelf. Belangrijke aanbevelingen zijn onder andere het eerder starten met de regionale campagne, het aanbieden van ProDemos cursussen voor kandidaten, en het verbeteren van de verwerking van processen-verbaal. Daarnaast wordt geadviseerd om geen gebruik te maken van voorlopige tellingen op partijniveau door gemeenten. De kosten van de verkiezingen bedroegen ongeveer € 1.056.152. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Evaluatie Waterschapsverkiezingen 2023 Aanbevelingen Verkiezingscampagne Communicatiecampagne ProDemos cursus Stemhulp Kieswet Processen-Verbaal OSV (Ondersteunende Software Verkiezingen)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.1 Zienswijze AB op Gemeenschappelijke regeling RES Noord- en Midden-Limburg (AB-voorstel 2023, nummer 90)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de goedkeuring van een centrumregeling voor de Regionale Energiestrategie Noord- en Midden-Limburg (RES NML). Het voorstel houdt in dat het bestuur kennisneemt van het ontwerpbesluit en geen zienswijze indient, zodat de regeling ongewijzigd kan worden geagendeerd voor toestemming op 29 november 2023. De regeling is bedoeld om de samenwerking tussen verschillende partijen, zoals gemeenten, provincie, waterschap en Enexis, te versterken en te structureren. Dit is cruciaal om de doelen van het Klimaatakkoord te realiseren. De samenwerking biedt voordelen zoals gedeelde kennis, efficiëntie en lagere kosten. De regeling omvat basistaken en plustaken, waarbij de kosten worden verdeeld onder de deelnemende gemeenten en eventueel de provincie en het waterschap. De commissie Watersysteem, Zuiveren en Waterketen heeft positief geadviseerd over het voorstel.
-
4.1.0 Voorstel Zienswijze AB op Gemeenschappelijke regeling RES Noord- en Midden-Limburg.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Energiestrategie (RES) Klimaatakkoord Samenwerking Centrumregeling Governance Energiebesparing Duurzame opwek Klimaatdoelen Gemeenschappelijke regeling JaarplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.2 Tussentijdse evaluatie ‘Vervolg stimuleringsregeling afkoppelen regenwater private terreinen’ (AB-voorstel 2023, nummer 91)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de tussentijdse evaluatie van de "Vervolg stimuleringsregeling afkoppelen regenwater private terreinen". Deze regeling, die sinds 1 januari 2022 loopt, stimuleert particulieren om hun verhard oppervlak af te koppelen van het riool, wat bijdraagt aan klimaatbewustzijn en het aanpakken van wateroverlast, droogte en waterkwaliteit. De evaluatie toont aan dat de regeling effectief is in het vergroten van klimaatbewustzijn en het verlagen van de drempel voor particulieren om af te koppelen. Gemeenten ervaren de regeling als werkbaar en vragen om verlenging met drie jaar tot 31 december 2026, omdat veel gemeenten de regeling pas recent hebben kunnen vaststellen. De verlenging kost geen extra geld, aangezien er voldoende budget beschikbaar is. De commissie Watersysteem, Zuiveren en Waterketen heeft positief geadviseerd over het voorstel.
-
4.2.0 Voorstel Tussentijdse evaluatie Vervolg stimuleringsregeling afkoppelen regenwater private terreinen.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afkoppelen regenwater Klimaatbewustzijn Stimuleringsregeling Infiltreren Klimaatadaptatie Waterkwaliteit Wateroverlast Droogte Gemeenten ParticulierenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regenwaterafkoppeling Stimuleringsregeling Grondwaterstanden Klimaatopgaven Bedrijventerreinen Hemelwater RWZI's Resultaatafspraken Infiltreren DroogteVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.3 Delegatiebesluit Waterschap Limburg 2023 (AB-voorstel 2023, nummer 92)
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van het geactualiseerde Delegatiebesluit Waterschap Limburg 2023, dat het Delegatiebesluit 2017 actualiseert. De structuur en bevoegdheidsverdeling tussen het algemeen en dagelijks bestuur blijven grotendeels behouden. De actualisatie is nodig om het besluit in lijn te brengen met gewijzigde wetgeving, zoals de vervanging van de Wet bescherming persoonsgegevens door de Algemene verordening gegevensbescherming. Onnodige bepalingen worden geschrapt, en verduidelijkingen worden aangebracht om beter aan te sluiten op de bestuurspraktijk. Een belangrijke wijziging is de algemene delegatie van de bevoegdheid tot het vaststellen van projectplannen aan het dagelijks bestuur, in lijn met de Omgevingswet. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd, maar vraagt aandacht voor de betrokkenheid van het algemeen bestuur bij grote projecten. Er is toegezegd dat hierover gesprekken zullen plaatsvinden.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Delegatiebesluit Dagelijks bestuur Algemene verordening gegevensbescherming Wet open overheid Bevoegdheidsverdeling Bestuurspraktijk Handhavingsbesluiten Privaatrechtelijke rechtshandelingen Projectplannen OmgevingswetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.4 Instellen en bemensen Commissie voor de Geloofsbrieven (AB-voorstel 2023, nummer 93)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de instelling van een Commissie voor de Geloofsbrieven, zoals vereist door het Reglement van Orde 2023. Deze commissie, bestaande uit drie leden, is verantwoordelijk voor het controleren van de geloofsbrieven van nieuwe AB-leden om te verzekeren dat zij voldoen aan de eisen van de Kieswet en de Waterschapswet. De voorgestelde leden voor de commissie zijn Justin Bax, Marja Hilders en Albert Melskens. De commissie voert een feitelijke controle uit op basis van specifieke criteria, zonder een oordeel te vellen over de aard van andere functies van het nieuwe lid. Het is belangrijk dat de commissieleden uit verschillende fracties komen voor een goede afspiegeling van het bestuur. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel, en de fractievoorzitters hebben een onderling afgestemde voordracht van kandidaten gedaan.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Commissie voor de Geloofsbrieven Reglement van Orde (RvO) Kieswet Waterschapswet AB-leden Benoeming Geloofsbrieven Fracties Volksvertegenwoordiger Waterkeringen & Bestuur en OrganisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.5 Plan van aanpak samenvoeging WL en WBL (AB-voorstel 2023, nummer 94)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de vaststelling van het plan van aanpak voor de samenvoeging van Waterschapsbedrijf Limburg (WL) en Waterschap Limburg (WBL), zoals besloten op 25 januari 2023. De samenvoeging moet uiterlijk op 1 januari 2025 voltooid zijn, in plaats van de eerder genoemde datum in het voorjaar van 2024, om een 'gebroken' boekjaar te vermijden. Het plan van aanpak, dat is gebaseerd op het bestuursprogramma 2023-2027, beschrijft de benodigde mijlpalen, kaders en middelen voor een succesvolle samenvoeging. In de eerste fase zijn een begeleidend bureau geworven, een masterplanning opgesteld en de projectorganisatie ingevuld. Er is besloten om een klankbordgroep in te stellen in plaats van een tijdelijke commissie Governance. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft enkele tekstuele aanpassingen voorgesteld, die in het plan zijn verwerkt. Het plan dient als basis voor de bestuurlijke en ambtelijke sturing van het samenvoegingsproces.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Samenvoeging Plan van aanpak Waterschapsbedrijf Limburg (WBL) Algemeen bestuur (AB) Bestuursprogramma 2023-2027 Projectorganisatie Klankbordgroep Governance Mijlpalen MasterplanningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.6 Rekenkamerbrief ‘DoeMee-onderzoek 2022: (financiële) ondersteuning AB’ (AB-voorstel 2023, nummer 95)
Samenvatting
De Rekenkamer Waterschap Limburg (RKWL) heeft haar eerste onderzoek afgerond, dat deel uitmaakt van het DoeMee-onderzoek 2022 van de Nederlandse Vereniging voor Rekenkamers en Rekenkamercommissies (NVRR). Dit onderzoek richt zich op de staat van de financiële ondersteuning van de volksvertegenwoordiging in het decentraal bestuur. De RKWL heeft aanvullend onderzoek uitgevoerd om de waarde voor het algemeen bestuur (AB) van Waterschap Limburg te vergroten, waaronder het analyseren van informatie uit 'spiegelsessies' en gesprekken met fractievoorzitters. De rekenkamerbrief bevat conclusies en aanbevelingen, zoals het zorgen voor passende ondersteuning, het bespreken van benodigde middelen in de begroting, en het tijdig ontvangen van relevante stukken. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft geadviseerd om de aanbevelingen integraal over te nemen en met externe ondersteuning uit te werken. Fractievoorzitters zullen in overleg met Bestuursondersteuning een voorstel opstellen voor de implementatie van de aanbevelingen, dat besproken zal worden tijdens de AB-vergadering op 27 september 2023.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamerbrief DoeMee-onderzoek 2022 Volksvertegenwoordiging Financiële ondersteuning Decentraal bestuur Spiegelsessies Fractievoorzitters Bestuurlijke reactie Beleidsontwikkeling Externe ondersteuningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.6.A Ondersteuning Algemeen Bestuur (AB-voorstel 2023, nummer 96)
Samenvatting
Het algemeen bestuur van Waterschap Limburg heeft een voorstel ontvangen om de ondersteuning van het Algemeen Bestuur (AB) te verbeteren. Dit voorstel komt voort uit de conclusies en aanbevelingen van een onderzoek door de Rekenkamer van Waterschap Limburg. Het onderzoek wees uit dat de huidige ondersteuning van het AB vooral logistiek en facilitair is, maar dat er veel ruimte is voor verbetering, vooral op het gebied van inhoudelijke ondersteuning en informatievoorziening.
Het voorstel omvat het extern uitwerken van de aanbevelingen van de Rekenkamer en het instellen van een werkgroep 'Ondersteuning Algemeen Bestuur' voor een jaar. Deze werkgroep, bestaande uit één lid van elke fractie, zal als bijzondere commissie fungeren en de uitwerking van de aanbevelingen begeleiden. De leden van de werkgroep ontvangen een maandelijkse toelage voor hun inzet.
De aanbevelingen van de Rekenkamer richten zich op het verbeteren van de ondersteuning passend bij de rol van het AB, het bespreken van financiële ondersteuning, en het verbeteren van informatievoorziening en beleidsontwikkeling. Het Bestuursprogramma 2023-2027 'Balanceren met lef' ondersteunt deze aanbevelingen door te streven naar een optimale uitvoering van de kaderstellende en controlerende rol van het AB en verdere professionalisering van de ondersteuning.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ondersteuning Algemeen Bestuur Rekenkamer Werkgroep Bestuursprogramma 2023-2027 Kaderstellende rol Fractieondersteuning Beleidsontwikkeling Informatiepositie Maatschappelijke ontwikkelingen Bijzondere commissieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.7 Bestuurlijke Voortgangsrapportage Water in Balans 2023-H1 (AB-voorstel 2023, nummer 80)
Samenvatting
De Bestuurlijke Voortgangsrapportage Water in Balans 2023-H1, met peildatum 1 juli 2023, wordt ter kennisgeving aangenomen door het algemeen bestuur. Het programma Water in Balans werkt aan het aanpakken van wateroverlast in drie tranches. De eerste tranche is bijna afgerond, terwijl de tweede tranche voortvarend is gestart. Er zijn echter vertragingen in de planning van enkele projecten, veroorzaakt door diverse factoren zoals grondverwerving en het bereiken van consensus over voorkeursvarianten. Beheersmaatregelen zijn genomen om deze vertragingen aan te pakken, zoals het vroegtijdig starten van grondverwerving en het duidelijk vastleggen van klanteisen. Er is ook aandacht voor het realiseren van bijkomende doelen in het landelijk gebied. Per 1 juli 2023 is 3,68 miljoen euro gerealiseerd, wat 38% van de begroting 2023 en 31% van de Voorjaarsrapportage 2023 vertegenwoordigt. Dit is vergelijkbaar met 2022, waar de realisatie in de tweede helft van het jaar hoger was. De commissie Watersysteem, Zuiveren en Waterketen heeft de rapportage voor kennisgeving aangenomen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Water in Balans Voortgangsrapportage Wateroverlast Projecten Grondverwerving Stakeholders Bestek Meekoppelkansen Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) UitvoeringsprojectenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.8 Waterwetvergunning Chemelot-Sitech naar aanleiding van commissie WZW 30 augustus 2023
Samenvatting
De waterwetvergunning uit 2020 voor Sitech, gevestigd op het Chemelot-terrein in Sittard-Geleen, reguleert de lozing van afvalwater op de Zijtak Ur, die in verbinding staat met de Grensmaas. Deze vergunning, met een looptijd van zeven jaar, kwam tot stand na een uitgebreid traject volgens de Mutual Gains Approach, waarbij diverse belanghebbenden betrokken waren, zoals drinkwaterbedrijven, de Provincie Limburg en Rijkswaterstaat. De vergunning omvat de lozing van 631 stoffen, waaronder zeer zorgwekkende stoffen (Z-stoffen), en legt specifieke reductie- en onderzoeksverplichtingen op. Er is bijzondere aandacht voor plastics en PFAS, waarbij voor plastics een onderzoeksverplichting geldt om de effecten en reductiemogelijkheden te onderzoeken. De vergunning is uniek in Nederland en Europa omdat deze op stofniveau is verleend. Sitech en enkele andere bedrijven zijn in beroep gegaan tegen bepaalde voorschriften van de vergunning. De vergunning vereist dat de beste beschikbare technieken worden toegepast en dat er regelmatig aanpassingen plaatsvinden op basis van nieuwe inzichten, zonder het Europese level playing field te verstoren.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waterwetvergunning Chemelot Afvalwaterlozing Mutual Gains Approach (MGA) Best Beschikbare Technieken (BBT) Z-stoffen Plastics PFAS Immissietoets RijkswaterstaatVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Herziening Watervergunning Sitech 27 september 2023
Samenvatting: Het voorstel betreft een herziening van de watervergunning die in 2020 aan Sitech is verleend. Het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg heeft de noodzaak besproken om de vergunning aan te passen vanwege de aanhoudende vervuiling van de Maas door toxische stoffen afkomstig van het Chemelotgebied. Het voorstel benadrukt de verplichting van het waterschap om de volksgezondheid en het milieu te beschermen, en roept op tot intensievere controle en handhaving. Het verzoekt het Dagelijks Bestuur om samen met betrokken partijen een plan te ontwikkelen voor het beëindigen van schadelijke lozingen, met een focus op nullozing van zeer zorgwekkende stoffen (ZZS).
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in zijn argumentatie en onderbouwing. Het benoemt de problemen, de wettelijke verplichtingen, en de noodzaak voor actie. Echter, het mist specifieke details over de technische en juridische haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te debatteren en uiteindelijk te beslissen of het Dagelijks Bestuur de opdracht krijgt om de watervergunning te herzien en een plan van aanpak te ontwikkelen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige vergunning of het initiëren van een herziening die strengere milieueisen stelt. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het balanceren van economische belangen van Chemelot met milieubescherming.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het heeft een specifieke doelstelling (beëindiging van schadelijke lozingen) en een tijdsgebonden element (plan van aanpak uiterlijk 31 december 2023). Het mist echter meetbare criteria en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van een "nullozing" kan ter discussie staan.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij het Dagelijks Bestuur de opdracht geeft om de watervergunning te herzien en een plan van aanpak te ontwikkelen voor het beëindigen van schadelijke lozingen.
Participatie
Het voorstel vermeldt overleg met betrokken partijen, maar geeft geen gedetailleerde informatie over hoe participatie van belanghebbenden wordt vormgegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel gericht is op het verminderen van milieuvervuiling en het beschermen van de volksgezondheid.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is aannemelijk dat de herziening van de vergunning en de implementatie van nieuwe technologieën kosten met zich meebrengen, maar dit wordt niet verder uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Watervergunning Sitech Vervuiling Maaswater Toxische stoffen Volksgezondheid Chemelotgebied Microplastics PFAS DrinkwatervoorzieningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "In kaart brengen probleemstoffen in het watersysteem ten behoeve van AB Waterschap Limburg 27-9-2023." De motie roept op tot een gedetailleerde inventarisatie van probleemstoffen in de Maas, beken en zijrivieren in Limburg. Het doel is om inzicht te krijgen in de aanwezigheid van stoffen waarvoor geen vergunning is verleend, en om maatregelen te nemen om de waterkwaliteit te verbeteren. Dit omvat samenwerking met verschillende overheidsinstanties en het uitvoeren van forensische metingen, met name rond lozingspunten van industriële bedrijven zoals Chemelot/Sitech.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het identificeren van het probleem en de noodzaak voor actie. Het biedt echter weinig details over de specifieke methodologie en tijdlijn voor de uitvoering van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het dagelijks bestuur op te dragen om de voorgestelde acties uit te voeren. Dit omvat het verkrijgen van inzicht in de afspraken van het Impulsprogramma Kaderrichtlijn Water en het in kaart brengen van probleemstoffen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit en urgentie van het aanpakken van probleemstoffen in het watersysteem. Dit kan invloed hebben op budgettoewijzing en samenwerking met andere overheidsinstanties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen, een tijdlijn en een gedetailleerd uitvoeringsplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan complex zijn zonder verdere specificatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het dagelijks bestuur de opdracht geven om de voorgestelde inventarisatie en samenwerking uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met provincie, RUD, gemeenten en Rijkswaterstaat, maar er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel gericht is op het verbeteren van de waterkwaliteit en het verminderen van schadelijke stoffen in het milieu.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het voorstel. Er is geen informatie over hoe de kosten voor de inventarisatie en eventuele maatregelen gedekt zullen worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Probleemstoffen Kaderrichtlijn Water Watersysteem Belastende stoffen Immissietoets Zonering Regenbui normering RIWA PFAS Chemelot/SitechVerfijning van de zoekopdracht: