Commissie WBO 5 juni 2024
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel / Amendement of Motie
#Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling jaarverslag/jaarrekening 2023 Waterschap Limburg
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van het jaarverslag en de jaarrekening van Waterschap Limburg voor het jaar 2023. Het document geeft een overzicht van de financiële prestaties en de activiteiten van het waterschap gedurende het jaar. Het jaarverslag bevat zowel de balans en de winst- en verliesrekening als een toelichting op de belangrijkste gebeurtenissen en beleidsbeslissingen van het afgelopen jaar.
#Oordeel over de Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het zowel de financiële resultaten als de activiteiten van het waterschap in 2023 omvat. Het bevat de noodzakelijke financiële documenten en een toelichting op de belangrijkste gebeurtenissen en beleidsbeslissingen. Echter, zonder de daadwerkelijke inhoud van het jaarverslag te zien, is het moeilijk om een definitief oordeel te vellen over de volledigheid.
#Rol van de Raad bij het Voorstel
De raad heeft de taak om het jaarverslag en de jaarrekening te beoordelen en goed te keuren. Dit omvat het controleren van de financiële cijfers en het evalueren van de prestaties en activiteiten van het waterschap in 2023. De raad moet ook nagaan of de doelen en beleidsdoelstellingen zijn behaald.
#Politieke Keuzes die Moeten Worden Gemaakt
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de gepresenteerde cijfers en de toelichting in het jaarverslag. Dit kan politieke keuzes omvatten zoals het al dan niet goedkeuren van bepaalde uitgaven, investeringen of beleidsbeslissingen die in 2023 zijn genomen. Daarnaast kan de raad besluiten om aanbevelingen te doen voor toekomstige jaren op basis van de bevindingen.
#SMART-Analyse en Inconsequenties
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) te zijn, aangezien het specifiek gaat over de jaarrekening en het jaarverslag van 2023, meetbare financiële gegevens bevat, acceptabel is binnen de context van de waterschapsactiviteiten, realistisch lijkt gezien de jaarlijkse verplichting, en tijdgebonden is met een duidelijke deadline voor goedkeuring. Zonder de volledige inhoud te zien, kunnen eventuele inconsequenties echter niet worden uitgesloten.
#Besluit dat de Raad Moet Nemen
De raad moet besluiten om het jaarverslag en de jaarrekening van 2023 goed te keuren of af te wijzen. Indien afgewezen, moet de raad aangeven welke aanpassingen of aanvullingen nodig zijn.
#Participatie
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie. Het jaarverslag kan echter wel informatie bevatten over hoe het waterschap in 2023 met participatie is omgegaan, bijvoorbeeld door betrokkenheid van burgers bij projecten of beleidsbeslissingen.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid kan een relevant onderwerp zijn, afhankelijk van de inhoud van het jaarverslag. Het waterschap kan bijvoorbeeld duurzaamheidsinitiatieven hebben ondernomen die in het verslag worden belicht. Zonder de specifieke inhoud te kennen, is het moeilijk om te beoordelen hoe prominent duurzaamheid in dit voorstel is.
#Financiële Gevolgen en Dekking
De financiële gevolgen van dit voorstel zijn inherent aan de jaarrekening zelf, die een overzicht geeft van de inkomsten en uitgaven van het waterschap in 2023. Het voorstel zou moeten aangeven hoe eventuele tekorten worden gedekt of hoe overschotten worden besteed. Dit is een cruciaal onderdeel van de beoordeling door de raad.
Conclusie
Het voorstel voor de vaststelling van het jaarverslag en de jaarrekening 2023 van Waterschap Limburg lijkt een standaardprocedure te zijn die de financiële en operationele prestaties van het waterschap over het afgelopen jaar samenvat. De raad moet een weloverwogen beslissing nemen op basis van de gepresenteerde gegevens en eventuele politieke keuzes maken over de goedkeuring en toekomstige aanbevelingen.
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 129 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Agendapunt 1.2 Spreekrecht toehoorders
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel / Amendement of Motie
#Titel en Samenvatting
Titel: Artikel 15 Meespreken derden (Verordening voor de vaste commissies van advies aan het dagelijks bestuur Waterschap Limburg)
Samenvatting: Het voorstel regelt de inspraakmogelijkheden voor toehoorders tijdens openbare vergaderingen van de vaste commissies van advies aan het dagelijks bestuur van Waterschap Limburg. Toehoorders kunnen maximaal dertig minuten inspreken over zowel geagendeerde als niet-geagendeerde onderwerpen, met enkele uitzonderingen zoals lopende juridische procedures en benoemingen. Verzoeken om in te spreken moeten 48 uur van tevoren schriftelijk worden ingediend. De voorzitter bepaalt de volgorde en spreektijd van de insprekers en kan in uitzonderlijke gevallen hiervan afwijken. Er is geen discussie tussen insprekers en leden van het algemeen bestuur, maar verhelderende vragen zijn toegestaan.
#Oordeel over de Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft duidelijk de procedure voor inspraak, de uitzonderingen, de vereisten voor het indienen van een verzoek, en de rol van de voorzitter. Echter, het zou nuttig zijn om meer details te geven over hoe de inbreng van de insprekers wordt verwerkt en welke follow-up acties mogelijk zijn.
#Rol van de Raad bij het Voorstel
De raad heeft de rol om dit voorstel te beoordelen, goed te keuren, of aan te passen. Het is aan de raad om te beslissen of de voorgestelde inspraakregeling voldoet aan de behoeften van de gemeenschap en de transparantie en participatie bevordert.
#Politieke Keuzes die Moeten Worden Gemaakt
- Toegankelijkheid: Hoe laagdrempelig moet de inspraakmogelijkheid zijn?
- Transparantie: Hoe wordt de inbreng van insprekers gedocumenteerd en teruggekoppeld?
- Flexibiliteit: In hoeverre moet de voorzitter de vrijheid hebben om van de regels af te wijken?
#SMART-Analyse en Inconsequenties
- Specifiek: Het voorstel is specifiek in termen van wie mag inspreken, over welke onderwerpen, en hoe lang.
- Meetbaar: De tijdslimieten en de vereisten voor het indienen van een verzoek zijn meetbaar.
- Acceptabel: Dit hangt af van de raad en de gemeenschap. Er zijn geen duidelijke bezwaren tegen de acceptatie.
- Realistisch: De regels lijken uitvoerbaar binnen de context van de vergaderingen.
- Tijdsgebonden: De tijdslimieten zijn duidelijk aangegeven.
Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de flexibiliteit van de voorzitter kan leiden tot subjectieve beslissingen.
#Besluit dat de Raad Moet Nemen
De raad moet beslissen of zij dit voorstel goedkeuren, afwijzen, of aanpassen. Dit omvat het beoordelen van de balans tussen inspraakmogelijkheden en de orde van de vergadering.
#Participatie
Het voorstel bevordert participatie door toehoorders de mogelijkheid te geven om in te spreken tijdens vergaderingen. Het is echter beperkt door de uitzonderingen en de vereisten voor voorafgaande aanmelding.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de procedurele aspecten van inspraak.
#Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen. De implementatie lijkt geen significante kosten met zich mee te brengen, aangezien het voornamelijk gaat om organisatorische aanpassingen binnen bestaande vergaderstructuren.
Conclusie
Het voorstel biedt een gestructureerde manier voor toehoorders om in te spreken tijdens vergaderingen van Waterschap Limburg. De raad moet beoordelen of de voorgestelde regels voldoende participatie en transparantie bieden, en of de flexibiliteit voor de voorzitter passend is. Financiële implicaties lijken minimaal, en duurzaamheid is niet direct relevant voor dit voorstel.
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 154 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Agendapunt 1.3 Conceptverslag openbare vergadering commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie van 10 april 2024
Samenvatting
Op 10 april 2024 vond een openbare vergadering van de commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie plaats in De Roerzaal. De vergadering werd geleid door voorzitter mevrouw S.M.M. Borgers en secretaris de heer B.L.M. van den Berg. Diverse leden van de commissie waren aanwezig, terwijl mevrouw M.J. Hilders en de heer L.W.L. Haegens afwezig waren.
De vergadering begon met de vaststelling van de agenda en enkele mededelingen, waaronder de aankondiging van de conceptkadernota en een ingebrekestelling vanuit het Vlaams Gewest. Er werd geen gebruik gemaakt van het spreekrecht door toehoorders.
Het conceptverslag van de vorige vergadering werd vastgesteld met een kleine wijziging. Actiepunten 47, 48 en 49 werden van de lijst afgevoerd, terwijl actiepunt 42 nog openstaat.
De commissie besprak diverse onderwerpen, waaronder de Bestuurlijke Voortgangsrapportage Q4-2023 voor HWBP-WL, de Managementletter 2023 van BDO Audit & Assurance BV, en het IBT voortgangsverslag archiefbeheer Waterschap Limburg 2024. Er werd ook gesproken over de wijziging van gemeenschappelijke regelingen en de continuering van lopende projecten binnen het HWBP-WL programma.
Een belangrijk agendapunt was het rekenkamerrapport over de informatiepositie van het algemeen bestuur. De onderzoekers concludeerden dat het systeem op orde is, maar beter benut kan worden. Er is behoefte aan meer sturing door het algemeen bestuur en betere benutting van bestaande instrumenten. Aanbevelingen omvatten het expliciet maken van sturingswensen, selectief oefenen met belangrijke dossiers, en het versterken van de eigen ondersteuning.
De vergadering werd afgesloten met een rondvraag en de voorzitter sloot de vergadering om 16.40 uur.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel / Amendement of Motie
#Titel en Samenvatting
Titel: Continuering lopende projecten binnen scope van het HWBP-WL programma
Samenvatting: Het voorstel betreft de continuering van reeds geprogrammeerde projecten binnen het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) van Waterschap Limburg (WL). Het voorstel vraagt het algemeen bestuur om kennis te nemen van landelijke ontwikkelingen omtrent de financiering van het HWBP, de continuïteit van de projecten te herbevestigen, de financiële consequenties van een mogelijke voorfinancieringsopgave van maximaal €9,8 miljoen te verwerken in de begroting 2025 en de meerjarenraming, en de voorgestelde beheersmaatregelen toe te passen.
#Oordeel over de Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke opsomming van de te nemen besluiten en de financiële consequenties. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de specifieke projecten en de exacte beheersmaatregelen die worden voorgesteld.
#Rol van de Raad bij het Voorstel
De raad wordt gevraagd om:
1. Kennis te nemen van de landelijke ontwikkelingen omtrent de solidariteitsbijdrage voor de financiering van het HWBP.
2. De continuïteit van de reeds geprogrammeerde HWBP-projecten te herbevestigen.
3. De financiële consequenties van een mogelijke voorfinancieringsopgave te verwerken in de begroting 2025 en de meerjarenraming.
4. De voorgestelde beheersmaatregelen toe te passen.
#Politieke Keuzes die Moeten Worden Gemaakt
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde continuering van de projecten en de bijbehorende financiële verplichtingen. Dit omvat het accepteren van een mogelijke voorfinancieringsopgave en het verwerken van de financiële consequenties in de begroting.
#SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART:
- Specifiek: De projecten en de financiële consequenties zijn duidelijk omschreven.
- Meetbaar: De financiële impact is gekwantificeerd (€9,8 miljoen).
- Acceptabel: Dit hangt af van de politieke wil en de financiële ruimte binnen de begroting.
- Realistisch: De haalbaarheid is afhankelijk van de goedkeuring door de raad en de beschikbaarheid van middelen.
- Tijdgebonden: De periode 2025-2036 is gespecificeerd.
Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de beheersmaatregelen zouden de specificiteit en meetbaarheid kunnen verbeteren.
#Besluit dat de Raad Moet Nemen
De raad moet besluiten of zij instemt met de continuering van de HWBP-projecten, inclusief de mogelijke voorfinancieringsopgave en de verwerking van de financiële consequenties in de begroting en meerjarenraming.
#Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen. Dit zou een aandachtspunt kunnen zijn voor de raad om te waarborgen dat alle relevante stakeholders betrokken zijn bij de besluitvorming.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp bij dit voorstel, aangezien het HWBP gericht is op waterveiligheid en het beschermen van gebieden tegen overstromingen, wat bijdraagt aan de duurzame ontwikkeling van de regio.
#Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van het voorstel omvatten een mogelijke voorfinancieringsopgave van maximaal €9,8 miljoen, verdeeld over de periode 2025-2036. Het voorstel geeft aan dat deze financiële consequenties moeten worden verwerkt in de begroting 2025 en de meerjarenraming. Het is echter niet duidelijk hoe deze kosten precies gedekt zullen worden, wat een belangrijk punt van aandacht is voor de raad.
Conclusie
Het voorstel is redelijk volledig en duidelijk, maar zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de specifieke projecten en beheersmaatregelen. De raad moet belangrijke politieke keuzes maken omtrent de continuering van de projecten en de financiële verplichtingen. Duurzaamheid is een relevant aspect, en de financiële dekking van de voorgestelde maatregelen moet nader worden uitgewerkt.
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 125 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Agendapunt 1.4 Lijst van openstaande vragen en acties uit commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie
Commissie WBO bespreekt Openstaande Acties: "Meer Empathie Nodig"
De Commissie WBO besprak de lijst van openstaande vragen en acties. De discussie draaide om de afhandeling van diverse actiepunten en de noodzaak voor meer empathie in de communicatie met burgers.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de vergadering van de Commissie WBO op 12 mei 2024 werd de lijst van openstaande vragen en acties besproken. De commissieleden debatteerden over de voortgang van verschillende actiepunten en de manier waarop deze afgehandeld moeten worden. Een belangrijk onderwerp van discussie was de behoefte aan meer empathie in de communicatie met burgers die getroffen zijn door wateroverlast.Actiepunten en Afhandeling
De vergadering begon met de bespreking van actiepunt 85, waarbij de vraag werd gesteld of dit punt kon worden afgevoerd. Mevrouw Hilders merkte op dat er eerder was afgesproken om actiepunten niet af te voeren voordat ze volledig waren behandeld. "Ik dacht dat wij de vorige keer hier een voorstel hadden om het niet af te voeren voordat het is behandeld," zei Hilders. Mevrouw Verheij bevestigde dat de stukken eerder aangeleverd moesten worden zodat ze in de steunfractie besproken konden worden.
Meneer Tielen voegde hieraan toe dat de beantwoording van actiepunt 85 pas de vorige dag was ontvangen, waardoor er geen tijd was geweest om dit in de steunfractie te bespreken. "Is dit dan het juiste moment om dat punt af te voeren, of moeten de partijen de kans krijgen om er alsnog naar te kijken?" vroeg Tielen. Uiteindelijk werd besloten om actiepunt 85 open te laten staan zodat het verder besproken kon worden.
Waterketen Strategie en Andere Actiepunten
De heer Jansen stelde voor om actiepunt 60 van de lijst te verwijderen, aangezien dit punt al was opgenomen in de waterketenstrategie. "Mijn voorstel zou ook zijn om dit stuk van de actielijst af te voeren, want dit voegt verder nu niks meer toe," aldus Jansen. De vergadering stemde in met het afvoeren van actiepunten 60, 83, 84 en 86.
Empathie in Communicatie
Een belangrijk punt van discussie was de manier waarop het waterschap communiceert met burgers die getroffen zijn door wateroverlast. Meneer Tielen uitte zijn zorgen over de zakelijke toon van de antwoorden op vragen van Stichting Waterstop. "De manier van beantwoorden draagt niet bij aan meer vertrouwen en recht doet aan wat die mensen ervaren," zei Tielen. Hij benadrukte dat de communicatie meer empathie moest tonen, in lijn met het bestuursprogramma dat streeft naar open en transparante communicatie.
De voorzitter erkende het belang van empathie en stelde voor om samen met Tielen te bespreken hoe dit beter in de communicatie kon worden geïntegreerd. "Wij zijn zeer begaan met het lot van de burgers en werken hard om wateroverlast te voorkomen," aldus de voorzitter.
Conclusie
De vergadering van de Commissie WBO toonde aan dat er nog werk aan de winkel is wat betreft de afhandeling van openstaande actiepunten en de communicatie met burgers. De commissieleden benadrukten het belang van tijdige en empathische communicatie om het vertrouwen van de burgers te behouden.
Samenvatting
Samenvatting van de lijst van openstaande vragen en acties uit de commissie WBO (stand van zaken per 12 mei 2024):
-
Actie nr. 42 (08-02-2023): Naar aanleiding van het Cebeonrapport is toegezegd dat er in de nieuwe bestuursperiode een nota komt over toezicht en handhaving in relatie tot de zuiveringsprestaties van WBL. Deze nota zal dienen als basis voor een gesprek over de huidige aanpak, prioriteiten en rapportage, en zal ook verduidelijken wat het waterschap zelfstandig kan doen en waar samenwerking met gemeenten of RUD nodig is. Richtdatum: 01-04-2024. Portefeuillehouder: Dijkgraaf Wilfried Harberink.
-
Actie nr. 50 (10-04-2024): Het Plan van Aanpak voor het voldoen aan de CSRD zal worden geagendeerd in het AB na behandeling in het DB. Hoewel de CSRD nog niet verplicht is, wordt verwacht dat dit vanaf 2027 wel het geval zal zijn. Het plan is in ontwikkeling. Voorstel: Actiepunt afvoeren van de lijst. Portefeuillehouder: Marc Breugelmans. Clustermanagers: Michèle Bartels, Reinout Graven.
-
Actie nr. 51 (10-04-2024): Er is toegezegd om te onderzoeken of er een themabijeenkomst of werkbezoek georganiseerd kan worden met betrekking tot het project Groene Rivier Well (cultureel erfgoed), gecombineerd met gerelateerde onderwerpen. Portefeuillehouder: Jeroen Achten. Clustermanager: Sabine Kern.
-
Actie nr. 52 (10-04-2024): Er is toegezegd om een toelichting te geven over de systematiek en communicatie van de verbetermaatregelen ten aanzien van de Kwaliteitseisen BGT. De reactie is per mail van 22 april 2024 verzonden. Voorstel: Actiepunt afvoeren van de lijst. Portefeuillehouder: Marc Breugelmans. Clustermanager: Laurent Janissen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
#Titel en Samenvatting
Titel: Lijst van openstaande vragen en acties uit de commissie WBO Stand van zaken per 12 mei 2024
Samenvatting: De lijst bevat een overzicht van openstaande vragen en acties die voortkomen uit de commissie WBO. Het document geeft een update over de voortgang van verschillende acties, zoals toezeggingen over toezicht en handhaving van zuiveringsprestaties, het agenderen van een plan van aanpak voor de CSRD, en het organiseren van een themabijeenkomst over het project Groene Rivier Well. Het bevat ook informatie over de communicatie van verbetermaatregelen met betrekking tot de Kwaliteitseisen BGT.
#Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een gedetailleerd overzicht biedt van de openstaande vragen en acties, inclusief de verantwoordelijke portefeuillehouders en clustermanagers, en de stand van zaken per actiepunt. Echter, de volledigheid kan verder beoordeeld worden op basis van de volledigheid van de antwoorden en de mate waarin de acties daadwerkelijk zijn afgerond.
#Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten de voortgang van de acties monitoren, de volledigheid en effectiviteit van de antwoorden beoordelen, en besluiten nemen over de verdere stappen die nodig zijn om de openstaande vragen en acties af te handelen.
#Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
- Prioritering van toezicht en handhaving in relatie tot zuiveringsprestaties.
- Beslissing over de timing en implementatie van de CSRD-vereisten.
- Organisatie en inhoud van themabijeenkomsten en werkbezoeken.
- Communicatiestrategieën voor verbetermaatregelen.
#SMART-analyse en Inconsistenties
- Specifiek: De acties zijn specifiek geformuleerd met duidelijke doelen.
- Meetbaar: De voortgang is meetbaar door de statusupdates.
- Acceptabel: De acties lijken acceptabel binnen de context van de commissie.
- Realistisch: De acties lijken haalbaar binnen de gestelde tijdslijnen.
- Tijdsgebonden: Elke actie heeft een richtdatum voor afhandeling.
Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de lijst, maar de daadwerkelijke uitvoering en opvolging moeten consistent worden gemonitord.
#Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of de voorgestelde acties voldoende zijn afgehandeld en of er aanvullende maatregelen nodig zijn. Ze moeten ook beslissen over het afvoeren van bepaalde actiepunten van de lijst.
#Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in de acties. Dit zou een aandachtspunt kunnen zijn voor de raad om te waarborgen dat alle relevante stakeholders betrokken zijn.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in relatie tot de zuiveringsprestaties en het project Groene Rivier Well. De raad moet beoordelen of de voorgestelde maatregelen voldoende bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
#Financiële gevolgen
Het voorstel bevat geen gedetailleerde financiële analyse. De raad moet nagaan of de financiële implicaties van de acties duidelijk zijn en hoe deze gedekt worden. Dit is vooral relevant voor de implementatie van de CSRD en eventuele verbetermaatregelen.
#Conclusie
De lijst van openstaande vragen en acties biedt een gedetailleerd overzicht van de voortgang van verschillende initiatieven binnen de commissie WBO. De raad moet de volledigheid en effectiviteit van de antwoorden beoordelen, politieke keuzes maken over prioriteiten en participatie, en beslissen over de verdere afhandeling van de actiepunten. Financiële en duurzaamheidsaspecten moeten nader worden onderzocht om een weloverwogen besluit te nemen.
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 129 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 149 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 75 w/m
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk:
- 219 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 150 w/m
S. Tielen - Water NATUURlijk:
- 276 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 207 w/m
S. Tielen - Water NATUURlijk:
- 275 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 121 w/m
J. Hesen-Slots - BBB+:
- 194 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 186 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 162 w/m
Ton Haagen - Partij voor de Dieren:
- 103 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 328 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 122 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 214 w/m
J. Hesen-Slots - BBB+:
- 177 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 37 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 133 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 129 w/m
S. Tielen - Water NATUURlijk:
- 154 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 154 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Agendapunt 2.1 Toezichtbrief Provincie Limburg beoordeling interbestuurlijk toezicht (IBT) Archief- en Informatiebeheer 2022/2023
Samenvatting
Samenvatting:
De Provincie Limburg heeft haar toezichtbrief over de beoordeling van het Interbestuurlijk Toezicht (IBT) op Archief- en Informatiebeheer voor 2022/2023 opgesteld. Deze brief informeert het Waterschap Limburg over de prestaties op dit gebied. De provincie beoordeelt of het informatie- en archiefbeheer bij gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en het waterschap voldoet aan de wettelijke kaders, zoals het openbaar maken, tijdig vernietigen en correct beheren van informatie.
De beoordeling voor 2022/2023 toont aan dat Waterschap Limburg goed bezig is met het aanpakken van de verbeterpunten binnen de risico's. Er zijn echter nog enkele openstaande verbeterpunten:
- Vaststellen van toegankelijkheidsbeleid.
- Formeel vaststellen van standaardformaten.
- Voldoen van de archiefruimte in kantoor Roermond aan de wet- en regelgeving.
Deze punten worden projectmatig aangepakt binnen de Roadmap Informatievoorziening van het waterschap.
Daarnaast wordt in de brief verzocht om voor 15 juli de rapportage over 2023/2024, opgesteld door het Historisch Centrum Limburg (HCL), aan te leveren. Aan deze verplichting is voldaan.
De toezichtbrief zal ter kennisneming worden geagendeerd voor het algemeen bestuur op 3 juli 2024.
-
2.1.0 Toezichtbrief Provincie Limburg beoordeling Interbestuurlijk toezicht (IBT) Archief- en Informatiebeheer 2022 2023.pdf analyse
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel / Amendement of Motie
#Titel en Samenvatting
Titel: Toezichtbrief Provincie Limburg beoordeling Interbestuurlijk toezicht (IBT) Archief- en Informatiebeheer 2022/2023
Samenvatting: De Provincie Limburg heeft de toezichtbrief over de beoordeling van het Interbestuurlijk Toezicht (IBT) op het gebied van Archief- en Informatiebeheer voor 2022/2023 opgesteld. Deze brief informeert het waterschap over de prestaties en verbeterpunten in het archief- en informatiebeheer. De provincie concludeert dat het waterschap goed bezig is met het aanpakken van risico's, maar er zijn nog enkele openstaande verbeterpunten zoals het vaststellen van een toegankelijkheidsbeleid en het voldoen aan wet- en regelgeving voor de archiefruimte in Roermond. Deze punten worden projectmatig opgepakt binnen de Roadmap Informatievoorziening.
#Oordeel over de Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting van de toezichtbrief, de beoordeling van de provincie, en de openstaande verbeterpunten. Echter, het voorstel zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de specifieke aanbevelingen en de voortgang van de reeds opgepakte verbeterpunten.
#Rol van de Raad bij het Voorstel
De raad heeft een toezichthoudende rol en moet de toezichtbrief voor kennisgeving aannemen. Dit betekent dat de raad op de hoogte wordt gesteld van de bevindingen en aanbevelingen van de provincie, maar geen directe actie hoeft te ondernemen.
#Politieke Keuzes die Moeten Worden Gemaakt
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die direct uit dit voorstel voortvloeien. De raad moet echter wel beslissen of zij de aanbevelingen en verbeterpunten van de provincie willen ondersteunen en eventueel extra middelen of prioriteit willen toekennen aan de uitvoering ervan.
#SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel de verbeterpunten specifiek zijn, ontbreekt er een duidelijke tijdlijn en meetbare doelen voor de uitvoering ervan. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afwezigheid van een tijdgebonden plan kan als een tekortkoming worden gezien.
#Besluit dat de Raad Moet Nemen
De raad moet besluiten om de toezichtbrief voor kennisgeving aan te nemen. Dit houdt in dat de raad de informatie accepteert en erkent zonder verdere actie te ondernemen.
#Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders. De focus ligt op de interne processen en verbeterpunten binnen het waterschap.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het onderwerp lijkt niet direct relevant voor de inhoud van de toezichtbrief, die zich richt op archief- en informatiebeheer.
#Financiële Gevolgen en Dekking
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is onduidelijk of de uitvoering van de verbeterpunten extra kosten met zich meebrengt en hoe deze eventueel gefinancierd zullen worden.
Conclusie
Het voorstel biedt een overzichtelijke samenvatting van de toezichtbrief en de bijbehorende aanbevelingen. Hoewel het redelijk volledig is, zou het baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de voortgang en financiering van de verbeterpunten. De raad moet de toezichtbrief voor kennisgeving aannemen en kan overwegen om extra middelen of prioriteit toe te kennen aan de uitvoering van de aanbevelingen.
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 174 w/m
Iris Erkens - Water NATUURlijk:
- 179 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 100 w/m
Iris Erkens - Water NATUURlijk
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Agendapunt 2.2 Bestuursinformatiebrief 4e kwartaal 2023 BsGW
Negatief exploitatieresultaat BsGW: Extra WOZ-bezwaren drukken zwaar op de begroting
De bestuursinformatiebrief van het 4e kwartaal 2023 van de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) toont een negatief exploitatieresultaat van € 1.309.000. Dit komt voornamelijk door extra WOZ-bezwaren. De brief vervangt de reguliere bestuursrapportage en bevat de belangrijkste ontwikkelingen binnen BsGW.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering van de commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie werd de bestuursinformatiebrief van BsGW voor kennisgeving aangenomen. De brief, die de reguliere bestuursrapportage vervangt, bevatte enkele opvallende punten. Het exploitatieresultaat voor het 4e kwartaal van 2023 bleek negatief te zijn met een bedrag van € 1.309.000. Dit negatieve resultaat werd voornamelijk veroorzaakt door extra WOZ-bezwaren, die € 2.720.000 aan extra kosten met zich meebrachten."De tijd heeft ons ingehaald"
De heer Bax uitte zijn zorgen over de actualiteit van de rapportage: "De rapportages dateren van het vierde kwartaal 2023, dus bijna zes maanden geleden. Ik neem aan dat de tijd ons wel heeft ingehaald." Hij vroeg naar de laatste stand van zaken omtrent de RWZI in Weert, een onderwerp dat ook door mevrouw Erkens werd aangekaart.
Meneer Jansen gaf aan dat er recent een voorstel was besproken in het dagelijks bestuur van WL om de zuivering in Weert uit te breiden met een derde Nereda-reactor. "Dit moet de capaciteit aanzienlijk opschroeven en een robuuster zuiveringsproces creëren," aldus Jansen. De oorzaak van de pieklozingen is echter nog steeds niet achterhaald, ondanks intensief onderzoek samen met de gemeente Weert.
Positieve punten ondanks negatieve uitkomst
Ondanks het negatieve exploitatieresultaat waren er ook positieve punten te melden. De reguliere bedrijfsvoering leverde een positief resultaat van € 700.000 op, en de renteopbrengsten bedroegen € 711.000 door de gestegen rente op schatkistbankieren. Bovendien verliep de aanslagoplegging volgens planning en bleven de kwijtschelding en oninbaarheidspercentages binnen de prognoses.
Financiële consequenties
Het negatieve resultaat betekent dat de deelnemers bij de vaststelling van de jaarrekening 2023 moeten bijdragen. Omdat het negatieve resultaat volledig door de extra WOZ-bezwaren komt, en WL alleen bijdraagt aan de reguliere bedrijfsvoering en renteopbrengst die positief uitvallen, resulteert dit in een positief effect voor WL.
De vergadering concludeerde dat de directierapportage verder voor kennisgeving kon worden aangenomen. De bestuursinformatiebrief zal opnieuw worden besproken in de vergadering van het algemeen bestuur op 3 juli 2024.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie om de bestuursinformatiebrief van het 4e kwartaal 2023 van de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) voor kennisgeving aan te nemen. Deze brief vervangt de reguliere bestuursrapportage en bevat de belangrijkste ontwikkelingen binnen BsGW.
Belangrijkste punten uit de bestuursinformatiebrief:
- Het exploitatieresultaat voor het 4e kwartaal 2023 is negatief met € 1.309.000.
- Dit negatieve resultaat komt voornamelijk door extra WOZ-bezwaren, die € 2.720.000 aan extra kosten met zich meebrachten.
- De reguliere bedrijfsvoering leverde een positief resultaat van € 700.000 op, ondanks diverse kostenposten.
- Renteopbrengsten bedroegen € 711.000 door gestegen rente op schatkistbankieren.
- De aanslagoplegging verliep volgens planning en de kwijtschelding en oninbaarheidspercentages bleven binnen de prognoses.
Financiële consequenties:
- Het negatieve resultaat van € 1.309.000 betekent dat de deelnemers bij de vaststelling van de jaarrekening 2023 moeten bijdragen.
- Omdat het negatieve resultaat volledig door de extra WOZ-bezwaren komt, en WL alleen bijdraagt aan de reguliere bedrijfsvoering en renteopbrengst die positief uitvallen, resulteert dit in een positief effect voor WL.
De bestuursinformatiebrief zal worden besproken in de vergadering van het algemeen bestuur op 3 juli 2024.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel / Amendement of Motie
#Titel en Samenvatting
Titel: Bestuursinformatiebrief 4e kwartaal 2023 BsGW
Samenvatting: Het voorstel betreft de bestuursinformatiebrief van het 4e kwartaal 2023 van de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW). Deze brief vervangt de reguliere bestuursrapportage en geeft een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen en financiële resultaten van BsGW. De brief toont een negatief exploitatieresultaat van € 1.309.000, voornamelijk door extra WOZ-bezwaren. De reguliere bedrijfsvoering en renteopbrengsten hebben echter een positief effect. De brief wordt ter kennisgeving aangenomen en zal worden besproken in de vergadering van het algemeen bestuur op 3 juli 2024.
#Oordeel over de Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het een gedetailleerde financiële analyse biedt van de verschillende componenten die hebben bijgedragen aan het negatieve resultaat. Het bevat ook een toelichting op de oorzaken van de extra kosten en de positieve bijdragen van andere onderdelen. Echter, het voorstel mist specifieke actiepunten of aanbevelingen voor het aanpakken van de geconstateerde problemen.
#Rol van de Raad bij het Voorstel
De raad heeft een toezichthoudende rol bij dit voorstel. Het voorstel wordt ter kennisgeving aangenomen, wat betekent dat de raad op de hoogte wordt gebracht van de financiële situatie en de ontwikkelingen binnen BsGW. De raad zal deze informatie gebruiken om geïnformeerde beslissingen te nemen tijdens de vergadering van het algemeen bestuur.
#Politieke Keuzes die Moeten Worden Gemaakt
De belangrijkste politieke keuze betreft hoe om te gaan met het negatieve resultaat van € 1.309.000. De raad moet beslissen of en hoe de deelnemers (gemeenten en waterschappen) zullen bijdragen aan het dekken van dit tekort. Daarnaast moeten er keuzes worden gemaakt over eventuele maatregelen om toekomstige kostenstijgingen, zoals de extra WOZ-bezwaren, te beheersen.
#SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke financiële cijfers en oorzaken van het negatieve resultaat biedt, ontbreken concrete, tijdgebonden actieplannen om de problemen aan te pakken. Er zijn geen duidelijke doelstellingen of meetbare resultaten geformuleerd voor de toekomst. Er lijken geen directe inconsistenties in de gegevens te zijn, maar de afwezigheid van actiegerichte aanbevelingen is een tekortkoming.
#Besluit dat de Raad Moet Nemen
De raad moet besluiten om de bestuursinformatiebrief ter kennisgeving aan te nemen en deze op de lijst van ingekomen stukken voor de vergadering van het algemeen bestuur op 3 juli 2024 te plaatsen. Daarnaast moet de raad overwegen welke stappen nodig zijn om het negatieve resultaat te adresseren en toekomstige kostenstijgingen te beheersen.
#Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Dit kan een gemiste kans zijn, vooral gezien de impact van WOZ-bezwaren op de financiële resultaten.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële resultaten en operationele kosten.
#Financiële Gevolgen en Dekking
Het voorstel geeft duidelijk de financiële gevolgen weer, namelijk een negatief resultaat van € 1.309.000. Het legt uit dat dit voornamelijk wordt veroorzaakt door extra WOZ-bezwaren. De dekking van dit negatieve resultaat zal afhangen van de bijdragen van de deelnemers bij de vaststelling van de jaarrekening 2023. Het positieve effect voor WL wordt ook genoemd, maar de exacte omvang hiervan zal pas bekend zijn bij de vaststelling van de jaarrekening 2024.
Conclusie
Het voorstel biedt een gedetailleerde financiële analyse maar mist concrete actiepunten en aanbevelingen. De raad moet beslissen hoe om te gaan met het negatieve resultaat en overwegen welke maatregelen nodig zijn om toekomstige kostenstijgingen te beheersen. Participatie en duurzaamheid zijn niet behandeld, wat mogelijke verbeterpunten zijn voor toekomstige rapportages.
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 151 w/m
Justin Bax - Waterbelang Limburg:
- 148 w/m
Iris Erkens - Water NATUURlijk:
- 111 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 125 w/m
Agendapunt 3.1 Vaststelling jaarverslag/jaarrekening 2023 Waterschap Limburg
Discussie over Wateroverlast en Jaarrekening bij Waterschap Limburg
Het debat over de vaststelling van het jaarverslag en de jaarrekening 2023 van Waterschap Limburg leidde tot een levendige discussie over wateroverlast en de normen voor waterbeheer in de provincie. Het dagelijks bestuur wordt geadviseerd om het algemeen bestuur te laten instemmen met de jaarrekening, die een negatief saldo van € 3.201.318 toont.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een recente commissievergadering van Waterschap Limburg werd het voorstel besproken om de jaarrekening 2023 vast te stellen. Het negatieve saldo van € 3.201.318 wordt gedekt door onttrekkingen en toevoegingen aan diverse bestemmingsreserves en egalisatiereserves. De vergadering, die aanvankelijk gericht was op financiële zaken, nam al snel een andere wending toen het onderwerp wateroverlast ter sprake kwam.Wateroverlast in Limburg: "Limburgers zijn de Groningers van het waterbeheer"
Mevrouw Hilders opende de discussie met een vurige toespraak over de wateroverlast in Limburg. "In Limburg hanteren we andere normen voor het omgaan met wateroverlast dan in de rest van Nederland," stelde ze. "In andere provincies wordt een regenbui die eens in de 100 jaar voorkomt verwerkt in het watersysteem, terwijl wij nog steeds uitgaan van eens in de 25 jaar."
Hilders benadrukte de noodzaak om de buffercapaciteit te vergroten en wees op de problemen die ontstaan wanneer regenwaterbuffers overstromen. "Als je een regenwaterbuffer hebt die 2 cm aankan en er valt 3 cm, dan overstroomt hij en komt er allemaal blubber," zei ze. Ze pleitte voor een betere afvoercapaciteit van buffers en meer bovenstroomse maatregelen.
De discussie werd verder aangezwengeld door vragen van andere commissieleden. Mevrouw Hesen vroeg zich af wat mevrouw Hilders precies wilde bereiken met haar betoog. "U heeft heel veel vragen gesteld, maar ik zie geen oplossing die u aanreikt voor dit probleem," zei Hesen.
Mevrouw Verheij van de fractie Water Natuurlijk benadrukte het belang van hoor en wederhoor en vroeg het dagelijks bestuur om een visie te geven op de nota van Hilders. "Wij hechten groot belang aan het beginsel van hoor en wederhoor," aldus Verheij.
Portefeuillehouder van het dagelijks bestuur, mevrouw Van Wersch, stelde voor om de vragen van Hilders gedegen te onderzoeken en schriftelijk te beantwoorden. "Er zitten heel veel elementen in het stuk, zowel op detail- als beleidsniveau. Dat vraagt nader onderzoek," zei Van Wersch. Ze benadrukte dat de situatie in Limburg uniek is vanwege het dalende landschap en dat oplossingen voor wateroverlast in een breder perspectief moeten worden geplaatst.
Meneer Haagen stelde voor om de discussie over wateroverlast te verplaatsen naar een themabijeenkomst over waterveiligheid en ruimte Limburg, gepland op 4 september. "Het lijkt me een prachtige plek om de punten die in deze nota staan aan de orde te laten komen," zei Haagen.
Het dagelijks bestuur zegde toe de vragen van Hilders schriftelijk te beantwoorden en daarna te kijken of de discussie kan worden ingepast in de themabijeenkomst van 4 september. "We willen er wel over praten, maar dan moeten we wel weten wat de feiten zijn," aldus de voorzitter van de vergadering.
Samenvatting
Het voorstel aan de commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van het jaarverslag en de jaarrekening 2023. Het dagelijks bestuur wordt geadviseerd om het algemeen bestuur te laten instemmen met de jaarrekening 2023, die een negatief saldo van € 3.201.318 toont. Dit tekort wordt gedekt door onttrekkingen en toevoegingen aan diverse bestemmingsreserves en egalisatiereserves.
Belangrijke punten uit het voorstel zijn:
- Vaststelling van de jaarrekening 2023.
- Dekking van het negatieve saldo door onttrekkingen aan verschillende bestemmingsreserves en toevoegingen aan nieuwe reserves.
- Opheffing van enkele bestemmingsreserves die niet meer nodig zijn.
- Intrekking van niet verleende kredieten voor 2023 ter waarde van € 21.443.776.
- Kennisneming van het accountantsverslag van BDO Audit & Assurance BV.
Het financiële resultaat van 2023 toont een verbetering ten opzichte van de primitieve begroting, met hogere kosten en opbrengsten. Er zijn ook nieuwe voorzieningen ingesteld voor onvoorziene gebeurtenissen, zoals het exploitatietekort van WBL en BsGW, en de verplichting van het individueel keuze budget (IKB).
Het voorstel benadrukt de noodzaak van besluitvorming door het algemeen bestuur over de resultaatsbestemming en de rentetoerekening aan de reserves. De goedkeurende accountantsverklaring en het accountantsverslag worden nog verwacht.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel / Amendement of Motie
#Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling jaarverslag/jaarrekening 2023 Waterschap Limburg
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarrekening 2023 van Waterschap Limburg. Het dagelijks bestuur adviseert het algemeen bestuur om de jaarrekening vast te stellen en het negatieve saldo van € 3.201.318 te dekken door onttrekkingen en toevoegingen aan diverse bestemmingsreserves en egalisatiereserves. Daarnaast wordt voorgesteld om enkele bestemmingsreserves op te heffen en niet verleende kredieten in te trekken. Het voorstel bevat ook de instelling van nieuwe bestemmingsreserves voor personeelskosten en integratiekosten van WL/WBL. De financiële resultaten en afwijkingen ten opzichte van de begroting worden toegelicht.
#Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is zeer gedetailleerd en volledig. Het bevat uitgebreide financiële gegevens, toelichtingen op afwijkingen, en een gedetailleerde beschrijving van de voorgestelde dekkingsmaatregelen. De bijlagen, zoals het jaarverslag en het accountantsverslag, bieden aanvullende informatie.
#Rol van de raad bij het voorstel
De raad (algemeen bestuur) heeft de taak om de jaarrekening vast te stellen, de voorgestelde dekkingsmaatregelen goed te keuren, en de voorgestelde bestemmingsreserves in te stellen of op te heffen. Daarnaast moet de raad kennisnemen van de accountantsverklaring en het accountantsverslag.
#Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
- Goedkeuring van de voorgestelde dekkingsmaatregelen voor het negatieve saldo.
- Instelling van nieuwe bestemmingsreserves voor personeelskosten en integratiekosten.
- Opheffing van enkele bestaande bestemmingsreserves.
- Intrekking van niet verleende kredieten.
#SMART-analyse en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden):
- Specifiek: Het voorstel bevat specifieke maatregelen en bedragen.
- Meetbaar: De financiële gegevens en dekkingsmaatregelen zijn duidelijk meetbaar.
- Acceptabel: De maatregelen lijken acceptabel binnen de context van de financiële situatie van het waterschap.
- Realistisch: De voorgestelde maatregelen zijn realistisch en uitvoerbaar.
- Tijdgebonden: De maatregelen hebben duidelijke einddata, zoals de einddatum van de voorzieningen.
Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
#Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om:
1. De jaarrekening 2023 vast te stellen.
2. Het negatieve saldo van € 3.201.318 te dekken volgens de voorgestelde maatregelen.
3. De voorgestelde bestemmingsreserves in te stellen en op te heffen.
4. Niet verleende kredieten in te trekken.
5. Kennis te nemen van de accountantsverklaring en het accountantsverslag.
#Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders in het proces van de jaarrekeningvaststelling.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op financiële aspecten.
#Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen van het voorstel zijn een negatief saldo van € 3.201.318. Dit wordt gedekt door onttrekkingen en toevoegingen aan diverse bestemmingsreserves en egalisatiereserves. De dekking is gedetailleerd uitgewerkt en lijkt adequaat om het negatieve saldo te compenseren.
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 128 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 118 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 222 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 241 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 6
- 2
- 10.0
- 188 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 67 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 226 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 168 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 174 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 6
- 0
- 5.0
- 182 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 143 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 162 w/m
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk:
- 145 w/m
Marcel Richter - LV50:
- 179 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 356 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 152 w/m
Bert Lanckohr - Waterbelang Limburg:
- 139 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 176 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 152 w/m
J. Hesen-Slots - BBB+:
- 174 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 159 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 183 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 178 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 248 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 581 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 190 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 170 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 196 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 275 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 230 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 99 w/m
Ton Haagen - Partij voor de Dieren:
- 158 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 132 w/m
J. Hesen-Slots - BBB+:
- 133 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 157 w/m
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk:
- 179 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 227 w/m
Bert Lanckohr - Waterbelang Limburg:
- 158 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 80 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 264 w/m
Bert Lanckohr - Waterbelang Limburg:
- 168 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 197 w/m
Marcel Richter - LV50
Chrit Wolfhagen - BBB+
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Agendapunt 3.2 Voorjaarsrapportage 2024 Waterschap Limburg
Wateroverlast en Investeringen Centraal
Discussies over Voorjaarsrapportage 2024: Wateroverlast en Investeringen Centraal
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de recente vergadering van de Commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie (WBO) werd de Voorjaarsrapportage 2024 besproken. De rapportage, die een prognose van het resultaat voor 2024 bevat, leidde tot een levendig debat over klimaatadaptatie, waterkwaliteit en investeringen.Wateroverlast en Klimaatadaptatie: "Zijn de Investeringen Voldoende?"De vergadering begon met een kritische noot van de heer Tielen, die de timing van de beantwoording van technische vragen aan de kaak stelde. "Het is lastig dat de beantwoording pas op het laatste moment komt," merkte hij op. Vervolgens stelde hij vragen over de effectiviteit van de investeringen in klimaatadaptatie, vooral gezien de recente overvloedige regenval. Hij vroeg zich af of de huidige en geplande investeringen voldoende zijn om toekomstige wateroverlast te voorkomen.
Beschermde Vuursalamanders in Gevaar
Een ander punt van zorg was de lozing van rioolwater in het leefgebied van de beschermde vuursalamander in de gemeente Meerssen. "Het effect van die lozing is iedere keer weer behoorlijk veel dode vuursalamanders," aldus Tielen. Hij vroeg naar mogelijke oplossingen, zoals de aanleg van waterbuffers.
Financiële Zorgen en Historische Investeringen
De heer Van der Staak uitte zijn zorgen over de financiële gegevens in de rapportage. Hij wees op het feit dat historisch gezien veel geld niet wordt geïnvesteerd, vooral op het gebied van waterkwaliteit en ecologie. "Hoe kan het dat er zoveel geld dat bedoeld is voor onze natuur op de plank blijft liggen?" vroeg hij. Hij drong aan op concrete maatregelen om dit in de toekomst te voorkomen.
Boeren in Crisis: "Meer Medewerkers Inzetten is Prima, Maar Boeren Willen Resultaten Zien"
Van der Staak benadrukte ook de problemen waarmee boeren te maken hebben door de verzadigde grond en wateroverlast. "Meer dan de helft van de pootaardappelen moet nog de grond in," zei hij. Hij riep op tot beter onderhoud van beken en waterlopen en vroeg om een vernieuwde aandacht voor het klimaatveranderingsbeleid.
Visrijke Gebieden en Biodiversiteit
Mevrouw Laeven bracht de inspanningen van de Stichting Visser Belangen onder de aandacht, die zich inzet voor visrijke gebieden vrij van visserij en hengelsport. Ze vroeg of Waterschap Limburg bereid is om hieraan mee te werken. De heer Haagen vroeg om een toelichting op de vismigratieknelpunten en de stand van zaken met betrekking tot de biodiversiteit.
Reacties van het Dagelijks Bestuur
Het Dagelijks Bestuur, vertegenwoordigd door de heer Jansen, gaf uitgebreide antwoorden op de gestelde vragen. Hij benadrukte de inspanningen die zijn geleverd om wateroverlast te voorkomen en de noodzaak van gefaseerde maatregelen. "Wij hebben alles uit de kast gehaald wat mogelijk was," zei hij. Hij erkende de complexiteit van de vismigratieknelpunten en beloofde een schriftelijke toelichting te geven.
Conclusie: Positief Advies met Kritische Kanttekeningen
De Commissie besloot uiteindelijk om een positief advies te geven over de Voorjaarsrapportage 2024, met uitzondering van de Algemene Waterschapspartij, die een negatief advies afgaf. Het agendapunt zal als bespreekstuk worden behandeld in de volgende vergadering van het Algemeen Bestuur.
Debat over Centrumregeling Regionale Energiestrategie (RES)
Naast de Voorjaarsrapportage werd ook de centrumregeling voor de Regionale Energiestrategie (RES) Noord en Midden Limburg besproken. De heer Vermeulen uitte zorgen over de financiële bijdrage van het waterschap en vroeg om garanties dat deze beperkt blijft. Mevrouw Helders gaf een negatief advies vanwege de gezondheidsproblemen die windmolens nabij woningen kunnen veroorzaken.
Positief Advies met Uitzondering
De Commissie gaf uiteindelijk een positief advies over de centrumregeling, met uitzondering van de Algemene Waterschapspartij. Dit agendapunt zal als bespreekstuk worden behandeld in de volgende vergadering van het Algemeen Bestuur.
Samenvatting
Samenvatting van de Voorjaarsrapportage 2024
Het voorstel aan de commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie (WBO) is om het dagelijks bestuur te adviseren over het conceptvoorstel aan het algemeen bestuur. Dit voorstel omvat:
- Vaststelling van de voorjaarsrapportage 2024.
- Wijziging van de programmabegroting 2024 met de mutaties zoals vermeld in de rapportage.
- Instemming met de wijziging van investeringen conform de mutaties in bijlage 2 van de rapportage.
Toelichting: De voorjaarsrapportage 2024 is de eerste tussentijdse rapportage waarin het Dagelijks Bestuur (DB) het Algemeen Bestuur (AB) informeert over afwijkingen in de uitvoering van de programmabegroting 2024. De rapportage bevat een prognose van het resultaat voor 2024 op basis van de eerste vier maanden. De voorgestelde bijstellingen resulteren in een nadeel van € 764.900, dat ten laste wordt gebracht van de post onvoorzien, waardoor deze post een negatief saldo van € 287.000 laat zien. Ondanks dit nadeel blijft men vasthouden aan het begrote exploitatieresultaat voor 2024, met de verwachting het tekort later in het jaar te kunnen verminderen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel / Amendement of Motie
#Titel en Samenvatting
Titel: Voorjaarsrapportage 2024
Samenvatting: De voorjaarsrapportage 2024 is een tussentijdse rapportage waarin het Dagelijks Bestuur (DB) het Algemeen Bestuur (AB) informeert over afwijkingen in de uitvoering van de programmabegroting 2024. De rapportage bevat een prognose van het resultaat voor 2024, gebaseerd op de eerste vier maanden. De voorgestelde bijstellingen resulteren in een nadeel van € 764.900, dat ten laste wordt gebracht van de post onvoorzien, waardoor deze post een negatief saldo van € 287.000 vertoont. Het DB blijft echter vasthouden aan het begrote exploitatieresultaat voor 2024, in de verwachting het tekort later dit jaar te kunnen verminderen.
#Oordeel over de Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een gedetailleerde prognose en financiële bijstellingen bevat. Het biedt inzicht in de financiële situatie en de verwachte resultaten voor 2024. Echter, de toelichting op hoe het exploitatietekort later in het jaar verminderd zal worden, ontbreekt.
#Rol van de Raad bij het Voorstel
De raad heeft een adviserende en besluitvormende rol. De commissies WBO en WZW adviseren het Dagelijks Bestuur over de verschillende hoofdstukken en programma’s van de rapportage. Het Algemeen Bestuur moet uiteindelijk de voorjaarsrapportage vaststellen en instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de programmabegroting en investeringen.
#Politieke Keuzes die Gemaakt Moeten Worden
- Beslissen of het tekort van € 764.900 ten laste van de post onvoorzien moet worden gebracht.
- Overwegen of de voorgestelde bijstellingen en investeringen in lijn zijn met de politieke prioriteiten en doelen.
- Bepalen of er aanvullende maatregelen nodig zijn om het negatieve saldo van de post onvoorzien te adresseren.
#SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist duidelijkheid over de haalbaarheid en relevantie van het verminderen van het exploitatietekort later in het jaar. Er zijn geen directe inconsequenties, maar de verwachting om het tekort te verminderen zonder concrete maatregelen kan als een zwakte worden gezien.
#Besluit dat de Raad Moet Nemen
De raad moet besluiten om:
1. De voorjaarsrapportage 2024 vast te stellen.
2. De programmabegroting 2024 te wijzigen volgens de voorgestelde mutaties.
3. In te stemmen met de wijzigingen in de investeringen zoals opgenomen in bijlage 2 van de rapportage.
#Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt op interne advisering en besluitvorming binnen de bestuursorganen.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of de voorgestelde investeringen en bijstellingen duurzaamheid bevorderen of beïnvloeden.
#Financiële Gevolgen en Dekking
De financiële gevolgen zijn duidelijk: een nadeel van € 764.900 dat ten laste wordt gebracht van de post onvoorzien, resulterend in een negatief saldo van € 287.000. Er wordt echter geen gedetailleerde dekking of plan gepresenteerd om dit negatieve saldo aan te pakken, behalve de algemene verwachting dat het tekort later in het jaar verminderd zal worden.
Conclusie
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een duidelijk overzicht van de financiële situatie en de benodigde bijstellingen. Echter, het mist concrete maatregelen om het verwachte exploitatietekort te verminderen en biedt geen inzicht in participatie of duurzaamheid. De raad moet zorgvuldig overwegen of de voorgestelde financiële bijstellingen en investeringen in lijn zijn met de bredere doelen en prioriteiten.
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 119 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 93 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 134 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 137 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 42 w/m
N. Laeven - BBB+:
- 133 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 27 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 125 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 37 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 215 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 192 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 239 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 233 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 166 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 151 w/m
Ton Haagen - Partij voor de Dieren:
- 142 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 98 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 110 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 179 w/m
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk:
- 3
- 5
- 7.0
- 139 w/m
Marcel Richter - LV50:
- 191 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 41 w/m
Harrie Vermeulen - BBB+:
- 176 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 195 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 150 w/m
Ton Haagen - Partij voor de Dieren:
- 216 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 201 w/m
Harrie Vermeulen - BBB+:
- 190 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 182 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 147 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 140 w/m
Harrie Vermeulen - BBB+:
- 127 w/m
S. Tielen - Water NATUURlijk
Jan van der Staak - BBB+
N. Laeven - BBB+
Chrit Wolfhagen - BBB+
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Marcel Richter - LV50
Agendapunt 4.1 Rondvraag en sluiting
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 79 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 120 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 141 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 181 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 171 w/m
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk:
- 139 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- -
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 136 w/m
Iris Erkens - Water NATUURlijk:
- 179 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 501 w/m
Bert Lanckohr - Waterbelang Limburg:
- 162 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 104 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 129 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 212 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 198 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 199 w/m
Ton Haagen - Partij voor de Dieren:
- 167 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 329 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 59 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 304 w/m
J. Hesen-Slots - BBB+:
- 149 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 145 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 180 w/m
Chrit Wolfhagen - BBB+:
- 123 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 153 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 242 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 125 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 170 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 195 w/m
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur:
- 216 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 157 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 208 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 148 w/m
Bert Lanckohr - Waterbelang Limburg:
- 167 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 47 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 600 w/m
Arnold Jansen - Water NATUURlijk:
- 156 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 138 w/m
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg:
- 311 w/m