27-11-2024 AB-vergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.1 Opening, mededelingen, vaststelling agenda en rondvraag
Saskia Borgers - Voorzitter
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Jeroen Achten - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Ad Berger - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Ad Berger - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Saskia Borgers - Voorzitter
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Saskia Borgers - Voorzitter
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Saskia Borgers - Voorzitter
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Saskia Borgers - Voorzitter
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Jeroen Achten - LV50
Agendapunt 1.2 Spreekrecht toehoorders
Saskia Borgers - Voorzitter
Onbekende spreker
Saskia Borgers - Voorzitter
Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
Saskia Borgers - Voorzitter
Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
Onbekende spreker
Saskia Borgers - Voorzitter
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Saskia Borgers - Voorzitter
Iris Erkens - Water NATUURlijk
Onbekende spreker
Saskia Borgers - Voorzitter
Iris Erkens - Water NATUURlijk
Saskia Borgers - Voorzitter
Ad Berger - LV50
Onbekende spreker
Saskia Borgers - Voorzitter
Onbekende spreker
Saskia Borgers - Voorzitter
Onbekende spreker
Saskia Borgers - Voorzitter
Onbekende spreker
Saskia Borgers - Voorzitter
Ad Berger - LV50
Onbekende spreker
Saskia Borgers - Voorzitter
Iris Erkens - Water NATUURlijk
Saskia Borgers - Voorzitter
Onbekende spreker
Saskia Borgers - Voorzitter
Onbekende spreker
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Onbekende spreker
Saskia Borgers - Voorzitter
Onbekende spreker
Saskia Borgers - Voorzitter
Ad Berger - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Ad Berger - LV50
Onbekende spreker
Saskia Borgers - Voorzitter
Onbekende spreker
Saskia Borgers - Voorzitter
Onbekende spreker
Saskia Borgers - Voorzitter
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Agendapunt 1.3 Conceptnotulen openbare vergadering algemeen bestuur 02-10-2024
Samenvatting
Op 2 oktober 2024 vond een openbare vergadering van het algemeen bestuur van Waterschap Limburg plaats. De vergadering werd geleid door dijkgraaf S.M.M. Borgers en secretaris-directeur E.J.M. Keulers. Tijdens de vergadering werden diverse onderwerpen besproken, waaronder de toelating van een nieuw AB-lid, mevrouw M.J.A.L. Schweren-Coenegracht, en het afscheid van mevrouw Hanssen. Er waren insprekers die aandacht vroegen voor milieuproblemen zoals de lozing van gevaarlijke stoffen door tankreinigingsbedrijven en het gebruik van Beaumix. Het waterschap werd opgeroepen om actie te ondernemen tegen deze vervuilingen.
Daarnaast werden verschillende moties ingediend en besproken. Moties over het beheer en onderhoud van het watersysteem en waterkwaliteit werden aangenomen, terwijl andere moties, zoals die over PFAS en ruimte voor de Maas, werden verworpen of ingetrokken. De begroting voor 2025 werd met een meerderheid van stemmen aangenomen, ondanks tegenstemmen van de fractie AWP voor water, klimaat en natuur. De vergadering werd afgesloten met een rondvraag en dankzegging voor de inbreng van de deelnemers.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waterkwaliteit Wateroverlast Beaumix PFAS Grondwater Klimaatverandering Waterbeheerprogramma KRW (Kaderrichtlijn Water) Dijkversterking InnovatieVerfijning van de zoekopdracht:
Saskia Borgers - Voorzitter
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Agendapunt 1.4 Lijst van toezeggingen aan het algemeen bestuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Saskia Borgers - Voorzitter
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Agendapunt 1.5 Stand van zaken aangenomen moties
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Jeroen Achten - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Jeroen Achten - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Dick van Mierlo - BBB+
Saskia Borgers - Voorzitter
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Dick van Mierlo - BBB+
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Agendapunt 1.6 Ingekomen stukken
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage Voortgangsrapportage Watersysteemprojecten Huis- en gedragsregels Dagelijks bestuur Secretaris-directeur Dijkgraaf Laura Sturme Bestuurszaken en Strategie BSGWVerfijning van de zoekopdracht:
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Cor Driessen - BBB+
Saskia Borgers - Voorzitter
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Agendapunt 1.7 Motie vreemd aan de orde van de dag
Samenvatting
De motie "Klimaatadaptatie; van norm naar risico gestuurd" erkent dat klimaatverandering leidt tot extreme weersomstandigheden en wateroverlast, wat een knelpunt vormt voor waterveiligheid. Het maakt niet uit of het water afkomstig is van de Maas, Limburgse beken of het buitenland; er moeten bewuste keuzes worden gemaakt over welke overlast en onveiligheid bestreden moeten worden. Hoewel ruimtelijke ordeningsmaatregelen nodig zijn, kunnen ze niet overal wateroverlast voorkomen. De oplossing ligt in een meerlaagse veiligheidsaanpak, inclusief waterbewustzijn en zelfredzaamheid. De motie pleit voor een risico gestuurde benadering die toekomstbestendig en duurzaam is, waarbij middelen effectief worden ingezet. Het dagelijks bestuur wordt opgeroepen om voor Limburg een risicogerichte aanpak uit te werken en samen te werken met diverse partners, waaronder de Limburgse Veiligheidsregio's, het Verbond van Verzekeraars en de Nederlandse Vereniging van Banken.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatadaptatie Extreem weer Wateroverlast Waterveiligheid Risico gestuurde aanpak Meerlaagse veiligheid Klimaatsverandering Ruimtelijke ordening Waterbewustzijn ZelfredzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Klimaatadaptatie; van norm naar risico gestuurd" richt zich op het ontwikkelen van een risico gestuurde aanpak voor waterveiligheid in Limburg. Gezien de toenemende extreme weersomstandigheden en de daaruit voortvloeiende wateroverlast, stelt de motie dat een traditionele normgerichte aanpak niet langer volstaat. In plaats daarvan wordt gepleit voor een benadering die zich richt op risicobeheer, waarbij middelen worden ingezet waar ze het meest effectief zijn. De motie roept op tot samenwerking met diverse partners, waaronder overheidsinstanties en private partijen, om een duurzame en toekomstbestendige strategie te ontwikkelen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de problemen en het voorstellen van een algemene richting voor de oplossing. Echter, specifieke details over de implementatie en concrete stappen ontbreken, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en goedkeuren van de voorgestelde risico gestuurde aanpak. Ze moeten ook toezien op de samenwerking tussen de verschillende betrokken partijen en de voortgang van de implementatie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de verschuiving van een normgerichte naar een risico gestuurde aanpak ondersteunen. Dit omvat keuzes over prioritering van middelen, samenwerking met diverse partners, en het al dan niet accepteren van bepaalde niveaus van wateroverlast.
SMART en Inconsequenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de algemene aard van de motie kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het dagelijks bestuur opdracht geven om de voorgestelde risico gestuurde aanpak verder uit te werken en te implementeren.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie door verschillende partners, waaronder overheidsinstanties en private partijen, maar geeft geen gedetailleerd plan voor burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, aangezien het pleit voor een toekomstbestendige aanpak die rekening houdt met klimaatverandering.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt in de voorgestelde aanpak.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatadaptatie Extreem weer Wateroverlast Waterveiligheid Risico gestuurde aanpak Meerlaagse veiligheid Klimaatsverandering Ruimtelijke ordening Waterbewustzijn ZelfredzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Saskia Borgers - Voorzitter
Ad Berger - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Ad Berger - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Jeroen Achten - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Jeroen Achten - LV50
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Agendapunt 3.1 Programmaplan Hoogwaterbeschermingsprogramma Waterschap Limburg 2024-2028 (AB voorstel 2024, nummer 56 )
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van het Programmaplan Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP-WL) voor de periode 2024-2028. Dit plan is essentieel voor het verbeteren van de hoogwaterveiligheid, met als doel te voldoen aan de normen van de Waterwet tegen 2050. Het programmaplan biedt zowel interne als externe richtlijnen voor de uitvoering van versterkingsprojecten en dient als basis voor subsidieaanvragen bij het landelijke HWBP. Het plan bouwt voort op eerdere plannen en legt de taken en verantwoordelijkheden binnen de organisatie vast, met een focus op programmatisch werken volgens NEN-ISO normen. Het is ontworpen om flexibel te zijn, zodat het kan inspelen op nieuwe inzichten en veranderende omstandigheden. Na goedkeuring door het algemeen bestuur zal het plan intern en extern worden gecommuniceerd. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het plan, met enkele verzoeken voor verduidelijking die inmiddels zijn verwerkt.
-
3.1.0 Voorstel AB Programmaplan Hoogwaterbeschermingsprogramma Waterschap Limburg 2024-2028.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmaplan Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP-WL) Waterwet Subsidieaanvraag NEN-ISO normen Systemsengineering Transitieplan Maas2050 Adaptieve waterkeringen Toekomst robuuste organisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Saskia Borgers - Voorzitter
Saskia Borgers - Voorzitter
Agendapunt 3.2 Nota reserves en voorzieningen 2025 waterschap Limburg (AB-voorstel, nummer 57)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van de 'Nota reserves en voorzieningen 2025'. Deze nota legt het beleid vast voor reserves en voorzieningen binnen de organisatie, met als doel een financieel toekomstbestendige basis te creëren. Belangrijke wijzigingen zijn de opsplitsing van de algemene reserve in aparte reserves voor watersysteembeheer en zuiveringsbeheer, en de vereenvoudiging van de benaming van egalisatiereserves. De nota stelt ook criteria voor bestemmingsreserves, zoals een minimale omvang van €150.000 en een maximale duur van drie jaar, tenzij anders besloten. Voorzieningen moeten elke vijf jaar worden herzien. De nota heeft geen financiële gevolgen voor de exploitatiebegroting en is positief beoordeeld door de commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota reserves en voorzieningen 2025 Algemene reserve Bestemmingsreserves Weerstandsvermogen Watersysteembeheer Zuiveringsbeheer Egalisatiereserves Onderhoudsvoorzieningen Financiële verordening Risico-inventarisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.3 Najaarsrapportage 2024 (AB-voorstel 2024, nummer 58)
Samenvatting
De Najaarsrapportage 2024 is een tussentijdse rapportage die het algemeen bestuur informeert over afwijkingen in de uitvoering van de Begroting 2024. Het voorstel is om de Najaarsrapportage vast te stellen en de begroting aan te passen met de in de rapportage opgenomen mutaties. Dit resulteert in een verlaging van de netto kosten met € 402.000 en een netto bijstelling van het raamkrediet HWBP met € 880.000. Het investeringsvolume stijgt per saldo met € 6.201.000. De rapportage toont een netto voordeel van € 463.800, dat wordt toegevoegd aan de post onvoorzien. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd, met uitzondering van een vraag over de definitie van een "substantiële" afwijking.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Najaarsrapportage 2024 Begroting 2024 Investeringsvolume Programmatotalen Raamkrediet HWBP Investeringsplanning Netto kosten Prognose Afwijkingen Commissie Waterkeringen & Bestuur en OrganisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.4 Treasurystatuut 2025 Waterschap Limburg (AB-voorstel 2024, nummer 59)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van het Treasurystatuut 2025. Dit statuut is geactualiseerd vanwege de samenvoeging van WL en WBL per 1 januari 2025 en het nieuwe Mandaatbesluit Waterschap Limburg 2025. Het treasurystatuut biedt de infrastructuur voor de treasuryfunctie, die zich richt op het beheren van financiële vermogenswaarden, geldstromen, posities en risico's. Het statuut is gebaseerd op de Wet financiering decentrale overheden (wet Fido) en de bijbehorende regelingen, zoals de Regeling uitzetting derivaten decentrale overheden (Ruddo) en de Regeling schatkistbankieren. Het treasurybeleid wordt uitgevoerd op basis van een geactualiseerd delegatiebesluit en mandaten voor financiële transacties. Jaarlijks wordt een treasuryparagraaf opgenomen in de begroting en jaarrekening, en er is tussentijdse rapportage over het beleid. De commissie Waterkeringen en Bestuur & Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Treasurystatuut 2025 Treasuryfunctie Wet Fido Decentrale overheden Mandaatbesluit Waterschap Limburg 2025 Kredietwaardigheid Renterisico's Schatkistbankieren Programmabegroting RapportageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.5 Aanbesteding accountantsdiensten 2025-2028/2032 (AB-voorstel 2024, nummer 60)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de Europese openbare aanbesteding van accountantsdiensten voor de boekjaren 2025-2028, met een mogelijke verlenging tot 2032. Het huidige contract loopt af na boekjaar 2024, waardoor een nieuwe aanbestedingsprocedure noodzakelijk is. De aanbesteding richt zich op de nieuwe organisatie na de samenvoeging van WL en WBL per 1 januari 2025. Het programma van eisen is verduidelijkt en uitgebreid met criteria voor duurzaamheid en social return. De opdracht omvat interimcontrole, jaarrekeningcontrole, specifieke controleopdrachten, additionele diensten en een natuurlijke adviesfunctie. De gunning gebeurt op basis van de beste prijs-kwaliteitverhouding. De beoordelingscommissie bestaat uit leden van de commissie Begroting en Verantwoording, de portefeuillehouder Financiën, de Concerncontroller en maximaal twee functionarissen uit de organisatie. De aanbestedingsprocedure start na goedkeuring door het algemeen bestuur op 27 november 2024, met de raamovereenkomst die ingaat op 1 augustus 2025. De commissie Waterkeringen en Bestuur & Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel.
-
3.5.0 Voorstel AB Europese openbare aanbesteding accountantsdiensten boekjaren 2025-2028 2032.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Europese openbare aanbesteding Accountantsdiensten Programma van eisen Gunningscriteria Duurzaamheid Social return Interimcontrole Controle jaarrekening Natuurlijke adviesfunctie RaamovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.6 Normenkader 2024 - concept Normenkader 2025 financiële rechtmatigheid (AB-voorstel 2024, nummer 61)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de vaststelling van het Normenkader 2024 en het concept Normenkader 2025 voor de jaarrekeningcontrole van 2024. Dit normenkader biedt een overzicht van relevante wet- en regelgeving voor de controle op financiële rechtmatigheid, inclusief zowel externe als interne regels. Externe regelgeving omvat onder andere Europese aanbestedingsrichtlijnen en nationale wetten zoals de Waterschapswet. Interne regelgeving betreft verordeningen en besluiten van het waterschap. Het normenkader wordt jaarlijks geactualiseerd en gebruikt voor interne controles en door de externe accountant bij de jaarrekeningcontrole. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel.
-
3.6.0 Voorstel AB Normenkader 2024 en concept Normenkader 2025 financiële rechtmatigheid.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normenkader Jaarrekeningcontrole Financiële rechtmatigheid Externe wet- en regelgeving Interne regelgeving Europese aanbestedingsrichtlijnen Staatssteun Unie van Waterschappen Accountantscontrole ControleverklaringVerfijning van de zoekopdracht:
Saskia Borgers - Voorzitter
Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
Saskia Borgers - Voorzitter
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Agendapunt 4.1 Rekenkamerrapport inzake bestuurlijke samenwerkingen (Brief voorzitter rekenkamer met rapport)
Saskia Borgers - Voorzitter
Iris Erkens - Water NATUURlijk
Saskia Borgers - Voorzitter
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Saskia Borgers - Voorzitter
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Marcel Richter - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Iris Erkens - Water NATUURlijk
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Marcel Richter - LV50
Agendapunt 4.2 Beleidsplan waterkeringen; afronding zienswijzeprocedure en vaststelling (AB-voorstel 2024, nummer 62)
Samenvatting
Het Beleidsplan Waterkeringen, dat op 27 november 2024 aan het algemeen bestuur wordt voorgelegd, richt zich op het beheer en onderhoud van waterkeringen langs de Maas. Het plan vervangt eerdere beleidsdocumenten en biedt een kader voor dijkversterkingsprojecten en nieuwe ontwikkelingen. Het plan is ontwikkeld met input van diverse stakeholders, waaronder inwoners, regionale overheden en brancheorganisaties. Het beleidsplan is opgebouwd uit twee delen: een algemeen deel voor een breed publiek en een technisch deel voor specifieke onderwerpen. De strategie is gebaseerd op zes principes, waaronder veiligheid, beheersbaarheid, biodiversiteit, samenwerking met de omgeving, duurzaamheid en betaalbaarheid. Het uitvoeringsprogramma richt zich op het saneren van niet permanent gesloten waterkeringen en het uitvoeren van verdiepende onderzoeken. Het plan wordt drie jaar na inwerkingtreding geëvalueerd. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het plan, onder voorbehoud van beantwoording van enkele vragen.
-
4.2.0 Voorstel AB Beleidsplan waterkeringen; afronding zienswijzeprocedure en vaststelling.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsplan waterkeringen Zienswijzen Dijkversterkingsprojecten Hoogwaterveiligheid Uitvoeringsprogramma Participatie Schotbalkkeringen Omgevingswet Biodiversiteit SaneringsprogrammaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Beleidsplan Waterkeringen Waterschap Limburg" en richt zich op de evaluatie en betrokkenheid van het Algemeen Bestuur bij het beleidsplan. Het amendement stelt voor dat het beleidsplan in 2028 wordt geëvalueerd, drie jaar na inwerkingtreding, en dat de evaluatie ter vaststelling aan het Algemeen Bestuur wordt voorgelegd. Het doel is om te beoordelen of het beleid effectief is en of er ontwikkelingen zijn die aanpassing vereisen. Het amendement benadrukt de noodzaak van betrokkenheid van het Algemeen Bestuur bij de evaluatie en eventuele aanpassingen van het beleidsplan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over hoe de evaluatie precies zal worden uitgevoerd en welke criteria worden gehanteerd.
Rol van de raad:
De raad, in dit geval het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg, speelt een cruciale rol in het vaststellen en evalueren van het beleidsplan. Het amendement beoogt de raad meer betrokkenheid te geven bij de evaluatie.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate van betrokkenheid van het Algemeen Bestuur bij de evaluatie en de besluitvorming over eventuele aanpassingen van het beleidsplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (evaluatie in 2028), maar mist meetbare criteria en concrete acties voor de evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering van de evaluatie kan verder worden gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het amendement dat de evaluatie van het beleidsplan in 2028 voorlegt aan het Algemeen Bestuur en hen inhoudelijk betrekt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat openbare inspraak van belanghebbenden onderdeel is van de voorbereidingsprocedure bij aanpassingen van het beleidsplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien het beleidsplan betrekking heeft op waterkeringen en bescherming tegen overstromingen, wat cruciaal is voor duurzame waterbeheerpraktijken.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke financiële gevolgen aan, noch hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere uitwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsplan Waterkeringen Waterkeringen Hoogwaterbescherming Maasvallei Evaluatie Waterbeheerprogramma 2022-2027 Dijkversterkingen Inwerkingtreding Omgeving Nieuwe inzichten/technieken Wet- en regelgevingVerfijning van de zoekopdracht:
Saskia Borgers - Voorzitter
Jan van der Staak - BBB+
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Jeroen Achten - LV50
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
Saskia Borgers - Voorzitter
Jeroen Achten - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Chrit Wolfhagen - BBB+
Saskia Borgers - Voorzitter
Chrit Wolfhagen - BBB+
Saskia Borgers - Voorzitter
Jeroen Achten - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Jeroen Achten - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Saskia Borgers - Voorzitter
Albert Melskens - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Albert Melskens - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Saskia Borgers - Voorzitter
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Saskia Borgers - Voorzitter
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Petra Beeren-Adriaans - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Jeroen Achten - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Chrit Wolfhagen - BBB+
Saskia Borgers - Voorzitter
Chrit Wolfhagen - BBB+
Saskia Borgers - Voorzitter
Chrit Wolfhagen - BBB+
Saskia Borgers - Voorzitter
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Saskia Borgers - Voorzitter
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Saskia Borgers - Voorzitter
Jeroen Achten - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Jeroen Achten - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Jeroen Achten - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Dick van Mierlo - BBB+
Saskia Borgers - Voorzitter
Jeroen Achten - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Jeroen Achten - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Chrit Wolfhagen - BBB+
Saskia Borgers - Voorzitter
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Onbekende spreker
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Chrit Wolfhagen - BBB+
Saskia Borgers - Voorzitter
Jeroen Achten - LV50
Saskia Borgers - Voorzitter
Jan van der Staak - BBB+
Saskia Borgers - Voorzitter
Jan van der Staak - BBB+
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Jeroen Achten - LV50
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Onbekende spreker
Saskia Borgers - Voorzitter
01:14:30 - 01:15:16 - 01:15:40 - 01:18:56 - 01:20:43 - 01:20:55 - 01:21:47 - 01:22:46 - 01:23:45 - 01:31:06 - 01:32:20 - 01:32:33 - 01:33:37 - 01:35:46 - 01:36:16 - 01:36:19 - 01:39:28 - 01:39:45 - 01:39:52 - 01:40:11 - 01:45:11 - 01:45:24 - 01:45:46 - 01:46:35 - 01:46:37 - 01:47:32 - 01:47:56 - 01:48:02 - 01:49:05 - 01:49:23 - 01:49:57 - 01:50:07 - 01:51:16 - 01:53:00 - 01:53:56 - 01:55:16 - 01:56:28 - 01:57:17 - 01:58:01 - 01:58:10 - 01:58:26 - 01:58:57 - 01:59:35
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Petra Beeren-Adriaans - LV50
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Dick van Mierlo - BBB+
Agendapunt 4.3 Delegatiebesluit Waterschap Limburg 2025 (AB-voorstel 2024, nummer 63)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van het Delegatiebesluit 2025, dat de bestaande delegatie- en mandaatregelingen actualiseert en vervangt. Dit besluit is nodig vanwege de beëindiging van de Gemeenschappelijke Regeling Waterschapsbedrijf Limburg (WBL) en de integratie van WBL's activiteiten in Waterschap Limburg. Het nieuwe delegatiebesluit houdt rekening met de inwerkingtreding van de Omgevingswet, waardoor verwijzingen naar de Waterwet zijn aangepast. Onnodige bepalingen zijn geschrapt, zoals de bevoegdheid tot het nemen van een projectbesluit, die al wettelijk aan het dagelijks bestuur is toegekend. Het besluit voorziet ook in bepalingen rondom waterkwaliteitsbeheer en de exploitatie van zuiveringstechnische werken. De rekenkamer krijgt een algemeen mandaat om onafhankelijk overeenkomsten aan te gaan, en een vergelijkbare bevoegdheid wordt ook aan de integriteitscommissie toegekend. Het dagelijks bestuur behoudt de bevoegdheid tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, met uitzondering van het oprichten van en deelnemen in rechtspersonen, wat bij het algemeen bestuur blijft. Het voorstel omvat de intrekking van het Delegatiebesluit 2023 en de Delegatie- en mandaatverordening 2017. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Delegatiebesluit 2025 Omgevingswet Waterwet Gemeenschappelijke Regeling WBL Waterkwaliteitsbeheer Privaatrechtelijke rechtshandelingen Rekenkamer Integriteitscommissie Zuiveringstechnische werken MandaatregelingVerfijning van de zoekopdracht:
Saskia Borgers - Voorzitter
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Agendapunt 4.4 Actualisatie verordeningen ex art 108 en 109 Waterschapswet per 2025 (AB-voorstel 2024, nummer 64)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de actualisatie van de verordeningen volgens artikelen 108 en 109 van de Waterschapswet, die per 2025 van kracht moeten worden. Deze actualisatie is noodzakelijk vanwege de modernisering en aanscherping van wettelijke voorschriften en de invoering van rechtmatigheidsverantwoording. De verordening ex artikel 108 richt zich op de uitgangspunten voor financieel beleid en beheer, terwijl artikel 109 de controle daarop behandelt. De wijzigingen omvatten modernisering van termen, vereenvoudiging van artikelen en het opnemen van nieuwe kaders voor rechtmatigheidstoetsing. Hoofdstuk 6 van de beleidsnota Vaste Activa WL 2025 wordt ingetrokken, omdat de nieuwe verordeningen deze aspecten al dekken. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordeningen Waterschapswet Rechtmatigheid Financieel beleid Interne controle Externe accountantscontrole Modernisering Rechtmatigheidsverantwoording Unie van Waterschappen InvesteringskredietenVerfijning van de zoekopdracht:
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Agendapunt 4.5 Belastingverordeningen heffingsjaar 2025/tariefbesluiten (AB-voorstel 2024, nummer 65)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van wijzigingen in drie belastingverordeningen voor het heffingsjaar 2025: de watersysteemheffing, zuiveringsheffing en verontreinigingsheffing. Deze wijzigingen zijn nodig om de belastingtarieven te formaliseren op basis van de begroting voor 2025. Daarnaast worden in de verordeningen voor zuiverings- en verontreinigingsheffing verouderde NEN-normen vervangen door nieuwe. De wijzigingen worden gepubliceerd in het Waterschapsblad en opgenomen in de landelijke databank voor wet- en regelgeving. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Heffingsjaar 2025 Tariefbesluiten Watersysteemheffing Zuiveringsheffing Verontreinigingsheffing NEN-normen Waterschapsblad Begroting 2025 Prognose opbrengst waterschapsheffingen 2025Verfijning van de zoekopdracht:
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Harrie Vermeulen - BBB+
Saskia Borgers - Voorzitter
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Saskia Borgers - Voorzitter
Agendapunt 4.6 Afvaardiging nieuw lid in de commissie klankbordgesprekken secretaris-directeur ter vervanging van mevrouw A. Hanssen (AB-voorstel 2024, nummer 66)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de benoeming van de heer A.A.M. Haagen als nieuw lid van de commissie klankbordgesprekken met de secretaris-directeur, ter vervanging van mevrouw A. Hanssen. Mevrouw Hanssen heeft haar lidmaatschap van het algemeen bestuur per 2 oktober 2024 beëindigd, waardoor haar positie in de commissie vrijkwam. De commissie, die bestaat uit drie AB-leden, voert periodieke gesprekken met de secretaris-directeur en is samengesteld uit vertegenwoordigers van zowel de oppositie als de coalitie. De benoeming van de heer Haagen, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren, is afgestemd binnen het presidium en wordt voorgesteld in overeenstemming met het concept-besluit.
-
4.6.0 Voorstel Afvaardiging nieuw lid in commissie klankbordgesprekken secretaris-directeur ter vervanging van mevr A. Hanssen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Afvaardiging nieuw lid in commissie klankbordgesprekken secretaris-directeur ter vervanging van mevrouw A. Hanssen." Het voorstel betreft de benoeming van de heer A.A.M. Haagen als nieuw lid van de commissie klankbordgesprekken met de secretaris-directeur, ter vervanging van mevrouw Hanssen, die haar lidmaatschap heeft beëindigd. De commissie bestaat uit drie leden van het Algemeen Bestuur (AB) en is verantwoordelijk voor het voeren van periodieke klankbordgesprekken. De samenstelling van de commissie is zodanig dat zowel oppositie als coalitie vertegenwoordigd zijn, en de benoeming van de heer Haagen is afgestemd binnen het presidium.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden voor de vervanging, de voorgestelde kandidaat, en de afstemming binnen het presidium beschrijft. Het verwijst ook naar eerdere besluiten en afspraken over de samenstelling van de commissie.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over de benoeming van de heer Haagen als nieuw lid van de commissie.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de voorgestelde kandidaat, waarbij rekening wordt gehouden met de representatie van zowel oppositie als coalitie binnen de commissie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het voornamelijk een benoemingskwestie betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van de heer Haagen als lid van de commissie klankbordgesprekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de afstemming binnen het presidium heeft plaatsgevonden, wat wijst op interne participatie en overleg.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een organisatorische en personele kwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd, wat logisch is gezien de aard van het voorstel als een personele benoeming zonder directe financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Commissie klankbordgesprekken Secretaris-directeur Afvaardiging Mevrouw A. Hanssen De heer A.A.M. Haagen Fractievoorzitter Partij voor de Dieren Presidium Oppositie CoalitieVerfijning van de zoekopdracht:
Saskia Borgers - Voorzitter
Saskia Borgers - Voorzitter
Agendapunt 4.7 Vaststelling tijdelijk inkoopbeleid en nieuwe drempelbedragen (AB-voorstel 2024, nummer 67)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van een tijdelijk inkoopbeleid en nieuwe drempelbedragen vanaf 1 januari 2025. Dit is nodig omdat het nieuwe, uniforme inkoopbeleid van de Unie van Waterschappen vertraging heeft opgelopen en pas eind Q1 van 2025 gereed zal zijn. Tot die tijd zal het huidige inkoopbeleid van Waterschap Limburg (WL) doorlopen, terwijl het beleid van Waterschapsbedrijf Limburg (WBL) vervalt. De belangrijkste verschillen tussen de huidige beleidsvormen zijn de drempelbedragen voor aanbestedingen en de toepassing van het Aanbestedingsreglement Werken (ARW). Het voorstel omvat ook de vaststelling van nieuwe drempelbedragen voor aanbestedingen, die zijn aangepast aan de inflatie sinds 2017. Deze aanpassingen hebben weinig impact op de huidige praktijk, aangezien veel opdrachten al in raamovereenkomsten zijn ondergebracht. Het nieuwe inkoop- en contractsysteem biedt betere controle en adviesmogelijkheden. De vaststelling van het tijdelijke beleid is noodzakelijk in de AB-vergadering van 27 november 2024, zonder voorafgaande consultatie van de commissie WBO.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inkoopbeleid Drempelbedragen Unie van Waterschappen Aanbestedingsbeleid Raamovereenkomsten Aanbestedingsdrempels Europese aanbesteding Inkoopteams Aanbestedingsreglement Werken (ARW) Inkoop- en contractsysteemVerfijning van de zoekopdracht:
Saskia Borgers - Voorzitter
Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Saskia Borgers - Voorzitter
Chrit Wolfhagen - BBB+
Saskia Borgers - Voorzitter
Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
Saskia Borgers - Voorzitter
Agendapunt 4.8 Opheffing Gemeenschappelijke Regeling Waterschapsbedrijf Limburg (AB-voorstel 2024, nummer 68)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de opheffing van de Gemeenschappelijke Regeling Waterschapsbedrijf Limburg (GR WBL). Deze regeling werd op 1 januari 2004 opgericht door de fusie van Waterschap Peel en Maasvallei, Waterschap Roer en Overmaas en Zuiveringschap Limburg. Sinds de fusie van WRO en WPM tot Waterschap Limburg (WL) op 1 januari 2017, is het noodzakelijk om de GR WBL op te heffen en de werkorganisatie samen te voegen met WL. Het algemeen bestuur van WL heeft op 25 januari 2023 besloten om de GR WBL uiterlijk per 1 januari 2025 te beëindigen. De opheffing vereist de overdracht van alle activa en passiva en is juridisch getoetst door AKD. Er wordt afgezien van een liquidatieplan, met instemming van de Gedeputeerde Staten van Limburg, die akkoord zijn met financiële verantwoording via de jaarrekening 2024. Het besluit is niet onderworpen aan het adviesrecht van de ondernemingsraad, omdat het een politieke beslissing betreft. Na de opheffing blijven de bestuursorganen van WBL in functie voor de vereffening, waaronder de vaststelling van de jaarrekening 2024. Het opheffingsbesluit zal worden gepubliceerd en toegezonden aan de Gedeputeerde Staten. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Opheffing Gemeenschappelijke Regeling (GR) Waterschapsbedrijf Limburg (WBL) Fusie Activa en passiva Juridische toetsing Liquidatieplan Financiële verantwoording Ondernemingsraad VereffeningVerfijning van de zoekopdracht: