Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Wel. Dan ga ik naar het spreekrecht onderdeel. Er zijn twee insprekers, één daarvan is de heer Remy Sleijpen en de ander is mevrouw Irene Bovy. Ik wil aan de heer Sleijpen vragen of u of hij achter de microfoon plaats wil nemen en dan geef ik u de gelegenheid. U heeft 10 minuten de gelegenheid, gaat u gang. Dankjewel.
Hallo allemaal. Fijn dat ik gebruik mag maken van het inspreekrecht. Slijtende autobanden zijn de grootste bron van microplastics in het Nederlandse milieu, aldus het RIVM in het nieuwe onderzoeksrapport. Van de hoogste bergen tot in de diepste diepzee tot in de bloedbaan van de mens. Overal treffen onderzoekers heel kleine plastic deeltjes aan. De gezondheidsrisico's zijn nog onduidelijk, maar wetenschappers zijn er niet gerust op. Duidelijk is dat ze de ecologie schade aanrichten. Daarom bracht het RIVM in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in kaart waar microplastics in Nederland vandaan komen en welke maatregelen helpen. Autobanden staan op de eerste plaats wat betreft uitstoot, concludeert het RIVM op basis van modelberekeningen. Jaarlijks belandt alleen al door slijtage van autobanden 8000 tot 19.000 ton aan ministukjes plastic in het milieu. Er is veel milieuwinst te halen bij de autobanden, vooral door het afvalwater van wegen te zuiveren, zoals nu al rond sommige steden gebeurt en wegen vaker schoon worden gemaakt. In 2030 zou hiermee bijna een derde van de vervuiling van autobanden kunnen worden teruggebracht, aldus een publicatie uit de Volkskrant. Dit artikel maakte mij nieuwsgierig naar hoe is die afwatering van de A2 tussen Kerensheide en het Vonderen is. Dit stuk wordt binnenkort verbreed van twee naar drie stroken. Maar wat precies moet ik mij voorstellen bij die vervuiling door autobanden? Ik ben de betreffende onderzoeksrapporten gaan lezen, zo blijkt dat de gemiddelde schatting van bandenslijtage-emissies naar water in Nederland 2000 ton per jaar is. Dit is 5,5 ton per dag. Microplastics door bandenslijtage naar water. Nou, ik schrok ervan. Hiermee bezet dit de tweede plaats als vervuilingsbron van microplastics in van microplastics-emissies naar water. De vrachtwagens geven de hoogste emissies vanuit bandenslijtage, één tot 1,5 gram per kilometer. Dit is tien keer zoveel als van een personenauto. De microplastics, 40% daarvan bleef op het wegoppervlak achter. Daar binden ze zich aan het asfalt en vormen daarmee een geheel. Het overige deel van de microplastics komt uiteindelijk terecht op de bodem. Vanaf snelwegen en landelijke wegen kunnen microplastic deeltjes direct op het oppervlaktewater terechtkomen. In stedelijke omgeving stromen microplastics vanuit bandenslijtage vaker het merendeel in het riool en vervolgens in de rioolwaterzuiveringsinstallatie. En in deze rioolwaterzuiveringsinstallaties kan 97% van de microplastics weg gefilterd worden. Ik heb geprobeerd via Google Maps te ontdekken hoe is die afwatering tussen het Vonderen en Kerensheide? Dat was zeer moeilijk tot onmogelijk. Ik neem daarom aan dat er niet afgevoerd wordt naar het riool en naar een veel greppels wordt verzameld en van waaruit het in de bodem en op de bodem achterblijft. Om tot uitkomsten te komen wat de vervuilingswaarden zijn, heb ik gebruik gemaakt van het diagram. Het diagram heet bronnen, bronnen en verspreiding van bandenslijtage over de verschillende compartimenten in het milieu, uit 2018. De verspreiding van bandenslijtage gaat dan over de bodem direct in het water, een riool en de lucht. Dit voorbij de snelweg of in het landelijke gebied en in de stad. Ik hoop dat het nog duidelijk is, maar goed, mijn uitgangspunt voor de berekening zijn dus gemiddelde waarde van verspreiding van bandenslijtage door Nederland. Ik kan niet naar dat weggedeelte kijken. In het diagram uit 2018 staat die emissiewaarde van 1350 ton voor bandenslijtage op de snelweg. Maar deze zullen nu wel zeker hoger liggen, want de auto's zijn gemiddeld zwaarder geworden en het aantal elektrische auto's is ook toegenomen. Dan zoomen we in op Kerensheide en het Vonderen op snelwegen. In Nederland wordt dus 1350 ton bandenslijtage en microplastics verspreid. Dat is 546 kilogram microplastics per kilometer snelweg op jaarbasis. 546. Per dag betekent dat weer 1,5 kilogram microplastics per kilometer. Ja, ik vond dat hele grote getallen. Ik wist echt niet wat ik zag. Nou gaan we dat doorrekenen na dat traject wat we gaan van twee banen naar drie banen gaan brengen, dan wordt dat 18 keer die 546 en dan komen we op 10 ton uit, dus het traject, het Vonderen Kerensheide wordt op jaarbasis 10 ton microplastics uitgestoten. Naar de verhoudingen in de tabel zou ik dan 6300 kilogram langs de snelweg in de bodem komen en slechts 550 direct in het water. Deze enorme hoeveelheid zou sterk verminderd kunnen worden door afwatering langs de weg te leggen met een drietraps waterzuivering. Filter je er 97% van die microplastics uit. Dat zou in het gunstigste geval de vervuiling door de microplastics terug kunnen brengen van 6850. Ik heb het gedeelte wat rechtstreeks naar het water gaat om maar even op mee opgeteld. Dan komen we op 205,5 kilogram. Zo'n drietraps zuivering kun je ook in de stad toepassen. Er zal dan slechts 3% emissie door banden. Slijtage uit een rioolwater naar het oppervlaktewater stromen. Dat de omgevingen grote verschillen kennen, is mij duidelijk. Toch snap ik dat het RIVM dan toch het advies uit doet gaan om langs autowegen het regenwater te gaan afvoeren naar een waterzuivering. Nu zien we langs de autowegen wateropslag in greppels waar het water in de grond kan zakken en de microplastics eveneens mee de bodem in gaan. 63% van de microplastics komen nu daar in die bodem terecht. Deze kunnen sterk verminderd worden door met microplastic vervuld regenwater dat door het open asfalt naar de zijkant van de wegstroom op te vangen en te zuiveren. Tenslotte nog het volgende. Het is niet helemaal duidelijk wat microplastics voor effect hebben op ons milieu. Wel duidelijk is dat ze daar niet thuishoren. Ze willen er geen enkele toepassing vanuit het voorzorgsprincipe is het nodig om waar mogelijk de emissies van zulke ongewenste stoffen terug te dringen. Dit wetende kan het niet anders dat als men een autosnelweg gaat verbreden, daar vanuit het voorzorgsprincipe de afvoer van het water opgepakt gaat worden. Dit water moet dan gereinigd worden om de emissies naar het milieu te minimaliseren. Ik heb een paar vragen naar het dagelijks bestuur. Deelt het dagelijks bestuur van het waterschap mijn zorg dat rond de A2 verbreding met microplastics vervuld water in het grondwater terecht komt? Weet het dagelijks bestuur van het waterschap of en hoe de afwatering rond de A2 verbreding is voorzien? En als laatste in het geval deze niet voorzien is, is het waterschap bereid vanuit eigen verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het grondwater bij partner Rijkswaterstaat te pleiten dat op het tracé van de verbreding van de A2 maatregelen worden genomen om doorsijpelen van vervuild water naar het grondwater te voorkomen, bijvoorbeeld door afwatering en dan zuiveren. Dat was het. Nou mooi.
Helemaal binnen de tijd. U stelt een aantal vragen aan het dagelijks bestuur. U spreekt nu in het algemeen bestuur en dan vraagt u het eigenlijk aan het Algemeen Bestuur, dus ik kan u vragen aan de vergadering. Heeft u vragen voor onze inspreker en dank u wel voor uw inbreng mevrouw Kaanen, meneer Haagen, meneer Berger, mevrouw Erkens en ik zag nog iemand, klopt dat? Nee, dan in volgorde, mevrouw Kaanen.
Ja, dank u wel, voorzitter. Ik heb eigenlijk aan jullie de volgende vraag. Ja, het is me duidelijk dat we hier eigenlijk enorme problemen hebben die heel erg belastend zijn voor ons milieu. Maar om die problemen op te lossen, dat is nog niet zo eenvoudig en er moet volgens mij veel meer gebeuren dan alleen maar het inspreken van jullie zorgen bij het AB. Want onlangs zijn een heel aantal recyclers van plastic failliet gegaan, wat heel erg treurig is. En dat komt omdat er dus geen verdienmodel zit op ons circulaire plastic. Ondertussen ontstaan er grote bedrijven buiten de Europese Unie die virgin plastic fabriceren en dat aanleveren in de haven van Rotterdam, wat vele malen goedkoper is dan het hergebruiken van plastic. Terwijl het hergebruiken van plastic veel beter voor ons is, en dan kunt u...
Nou, dus dat is het oerveld. Mijn vraag eigenlijk aan jullie is, wat gaan we nou of wat doen jullie bij supermarkten? Wat doen jullie bij de kledingindustrie? Wat gaan jullie doen in Brussel om te zorgen dat er wel betere verdienmodellen ontstaan voor het circulaire plastic?
Momentje, ik stel voor dat we eerst alle vragen stellen, dan kunt u het even rustig aanhoren en dan geef ik u weer het woord. Is dat goed, meneer? Dan helpen we u, meneer Hagen. Mijn vraag aan
Aan de heer Vragen is, vraagt hij nu aan het dagelijks bestuur van Waterschap Limburg of wij bij Rijkswaterstaat willen of in ieder geval aan Rijkswaterstaat willen adviseren om het water dat van snelwegen zoals de autoweg, dus het vonden een keer eenzijde, maar ook andere autowegen in Limburg om dat water af te voeren via de riolering. Dat is uw vraag.
Dankjewel, ja. Ik had ook een vraag. U geeft aan dat het water in die zaksloten langs de rijkswegen niet gefilterd wordt. Naar mijn weten is dat wel het geval. Nou, ik wilde u vragen of u daarmee bekend was, maar uw uitdrukking. Geef mij het antwoord op. Oh.
Nou ja, ik weet in ieder geval dat het bij een aantal bestaande rijkswegen wel het geval was en ik was er benieuwd naar of u wist of dat bij het nieuwe ontwerp voor de A2 volgende keer in Heide, dus ook daarin zat.
Ja, dank u wel, voorzitter, meneer de inspreker. Dat boek valt onder Rijkswaterstaat. Die is er bevoegd gezag voor de wegen. Mijn vraag is, heeft u daar al contact mee opgenomen? En mijn tweede is misschien een tipje aan u: op 30-07-2024 heeft onze fractie vragen daarover gesteld over het vervuilen van de Geleenbeek. En de Geleenbeek valt onder het waterschap, dus wij zijn daar mee bezig. Nee, ik...
Waarom? Waarom vertel ik het hier en niet bij het waterschap? Ik denk dat u hier een verantwoordelijkheid hebt en het waterschap als een partner kan zien waarmee overleg gaat worden. Want er is een verantwoordelijkheid naar de kwaliteit van het oppervlaktewater en deze uitstoot van die bandenslijtage is van invloed op de kwaliteit van het water. En daarmee moet er een gesprek kunnen komen tussen deze partij en Rijkswaterstaat. Dat kan niet anders. Dat is het belang voor jullie dat het water dus zuiver blijft. En dan is het de vraag aan Rijkswaterstaat om daar ook zorg voor te dragen. En dan denk ik aan zo'n riool, het water dat van de straat afstroomt of van de snelweg afstroomt, vangt dat op en brengt dat naar een zuivering. Dat hoeft niet een riool te zijn. De RIVM geeft ook aan waterzuivering. Ja, zo kijk ik daar in ieder geval tegenaan. Gesprekspartner zijn en daar echt dat gesprek aangaan over deze vervuilingen. Ik vind het schrikbarend. Ik hoorde net iets van 10 ton of 7 ton wat Chemelot als microplastics in de Maas laat lopen. We hebben het nou over 10 ton wat er aan bandenslijtage ook in ons milieu komt.
Ja, wat doen wij eraan? Ja, wij kunnen er heel weinig aan doen. Er is nu een hele grote conferentie in Azië, zoals ik vanmorgen nog in de krant las, en het enige wat je daar ziet, is economische principes. Die gelden, hè? Saoedi-Arabië, wat ook weer met Chemelot verbonden is. Ik ben even de bedrijfsnaam kwijt en hoe ik daar ook ons verdienmodel in de brandstoffen zie kwijtraken. We moeten door en dan willen we over naar plastic. Dus de grote chemische aardoliebedrijven moeten over naar een ander verdienmodel en dan komt plastics in de dingen en dat de prijzen van plastics. Ja, wij kunnen er niks aan doen. Wat zijn wij als burgers bereid om te betalen voor onze goederen en voor onze plastics? Ik denk en dan gaat het dus over waarom milieuactivisten op de straat liggen. Stop met fossiele subsidies. Fossiele subsidies dragen bij aan de lage prijzen, ook van onze kunststoffen. Chemelot krijgt fossiele subsidie. Om hier te kunnen produceren, maak je de plastics goedkoop, kunnen wij ze ja nog goedkoper dan als wat ze importeren? Helaas, ja, het is het economisch verhaal en wij kunnen dat niet oplossen. Dank u wel voor.
Ja, naar aanleiding van de inspreker, beste meneer, ik heb u net gezegd, het valt onder verantwoording van Rijkswaterstaat. U zegt heel netjes van waterschap: kunnen jullie dat met hun gaan bespreken? Maar waarom zoekt u zelf geen contact met Rijkswaterstaat? Als inwoner van Limburg heeft u dat recht. Nou, we zijn de verantwoordelijke organisatie te zijn.
Ik kan u denk ik wat werk besparen, want ik heb ondertussen het kader afstromend wegwater gevonden op de website van Rijkswaterstaat. Dus waarschijnlijk gaat hij dat wel op weg helpen. Dank u.
U wel, ik ga u af. Ik ga dit onderdeel afronden en u bedanken voor uw inbreng. En dan verzoek ik mevrouw Bovie zitting te nemen achter de insprekers tafel. En ik wil u attenderen op het feit dat we te maken hebben met de bestuurlijke voortgangsrapportage. Het is een ingekomen stuk en naar aanleiding van het ingekomen stuk heeft u in willen spreken. Dus als u mij een plezier wil doen om u ook te houden aan de tekst van de bestuurlijke voortgangsrapportage, dan hoef ik geen interventie op u te plegen. Gaat uw gang. Dat is
Zeker wel mijn bedoeling. Goedemiddag dames en heren, vertegenwoordigers van de pers voor zover aanwezig en andere toehoorders. Mijn naam is Irene Bovy. Ik ben geboren in Maastricht en woonachtig in Parkstad. Op 3 juli heb ik namens Extinction Rebellion Limburg ingesproken over het spreekrecht en daarbij ook een verzoek ingediend om kwartaalrapportages over verbetermaatregelen als vast onderdeel aan de agenda van het AB toe te voegen, zodat wij ons op diverse deelonderwerpen van kwaliteitsbeleid van het AB ten aanzien van waterkwaliteitsbeheer, waaronder vergunningen, monitoren en metingen, handhaving en zuivering van het afvalwater van diverse bedrijven, zouden kunnen verdiepen en als betrokken burgers die gebruik willen maken van spreekrecht op diverse deelonderwerpen kunnen aanmelden. Zodoende wil ik vandaag inspreken op agendapunt 1.6.2 bestuurlijke voortgangsrapportage 1 juli. In punt 1.1 van de notitie staat dat de voorliggende rapportage de stand van zaken van het totale portfolio van watersysteemprojecten bevat, peildatum 30-6-2024. In hoofdstuk 2.1 managementsamenvatting zie ik in het dashboard op het thema Bekerstijl 41 van de 51 projecten, waarvan de meeste groen dus gereed, nog 11 aandacht vereisen en 4 actie vereisen in Q4. Op het thema verdrogingsbestrijding zijn er 9 projecten waarvan er slechts 3 nog om aandacht vragen. Ik heb een podcast van Argos, Human en VPRO genaamd "De strijd om ons drinkwater" beluisterd, waaruit blijkt dat verdrogingsbestrijding al decennialang door wetenschappers zoals hydro-ecoloog Flip Witte, die bijzonder hoogleraar van de Universiteit van Amsterdam was en werkzaam is geweest voor de KWR, als zeer urgent onder de aandacht bij politici is gebracht. Omdat er keer op keer nauwelijks maatregelen zijn getroffen, zal het een van de grootste uitdagingen in het komend decennium gaan worden. Dit raakt zowel drinkwaterbedrijven, boeren, maar in ernstige mate ook de natuur. En daarmee ook de volksgezondheid en overheden in meerdere opzichten, rapporten, analyses, taskforces en aangenomen moties ten spijt. Ik heb een link toegevoegd waar jullie die podcast kunnen beluisteren. Van de 21 assets vereisen er nog 8 de aandacht. Het thema waterveiligheid betreft tot mijn verbazing slechts 5 projecten waarvan er maar één om aandacht vraagt. En als ik het goed interpreteer, wordt de term waterveiligheid hier alleen in verband gebracht met wateroverlast en overstromingen zoals in Valkenburg en lees ik in de gehele rapportage niets over projecten die gerelateerd zijn aan veiligheid ten aanzien van gezondheid. De waterkwaliteit dus, die ernstig bedreigd wordt door een cumulatie van vergunningen, per stof, bedrijfslocatie, omstandigheden zoals een zeer laag grondwaterpeil. Ook lees ik niks over metingen, monitoren, onderzoek naar dan wel advies over actualisatie van vergunningen vanwege nieuwe inzichten over cumulatie van niet alleen zeer gevaarlijke losse stoffen zoals PFAS en bestrijdingsmiddelen, maar ook in cumulatie met stress die bewoners in betreffende gebieden ook nog op andere terreinen kunnen ervaren of vanwege technieken die het mogelijk maken om beter te filteren voordat er geloosd wordt. Metingen grondwater toetsen worden, voor zover ik nagaan, alleen genoemd in het kader van verdrogingsbestrijding (het grondwaterpeil), maar niet in het kader van vervuiling door lozingen afval, bijvoorbeeld al door Duitsland veroorzaakt, maar direct ook voor en achter lozingen van Chemelot, zodat men inzichtelijk kan maken welke vervuiling waar veroorzaakt wordt. Bij financiën betreffende de genoemde bedragen alleen de genoemde projecten en wordt er ook niet gesproken over de verwachte nieuwe projecten of projecten die er gaandeweg het jaar zijn bijgekomen. Onder het kopje risico's wordt er wel gesproken over stikstofbeleid, uitspraak en maatregelen en over capaciteit van kwaliteit van adviesbureaus. Er zijn er en zijn er daar niet bij waarbij de slager het eigen vlees keurt wellicht en die van andere clusters intern. Maar ik lees wederom ook hier niets over ingeschatte risico's van enorme gevolgen voor milieu en gezondheid door vervuiling van water of de beperkte of verspreide bevoegdheden van overheden om een deeltaak op dit gebied goed te kunnen vervullen. Stand van zaken portfolio watersysteemprojecten 3.1 programmamanagement de intrede nieuwe Omgevingswet en de KWR-doelen deadline van 2027 worden wel benoemd. Maar ik mis in deze rapportage welke stappen er al zijn gezet tot nu toe om deze doelen te bereiken. Wat zijn de geplande projecten in deze? Maakt een hernieuwde overweging wijziging vergunningsverlening deel uit van de projecten in Q4 met betrekking tot lozing van zeer schadelijke zware metalen zoals nikkel en ferriet, die gemakkelijk gefilterd kunnen worden zogenaamde opkomende bekend schadelijk met een nieuw laagje zogenaamde nieuwe en dus onbekende stof microplastics PFAS die helemaal niet in het water geloosd zouden mogen worden volgens de laatste inzichten en zo niet. Moeten de risico's en de boetes wanneer de KWR-doelen niet worden gehaald, niet hier opgenomen worden. Ik heb daar een link toegevoegd van de Vuilnisman, waarin hoogleraar toxicologie uitlegt vanaf minuut 18 hoe die vergunning eigenlijk aangepast zou moeten zijn. Trouw kopte eergisteren op 25 november. Het gehele Nederlandse rivierengebied blijkt bevuild met PFAS. De vervuiling door PFAS in Nederlandse havens en rivieren is zo groot dat stortplaatsen voor verontreinigd bagger vol raken. De aanleg van de nieuw depot duurt al gauw 10 jaar. Met een link naar het artikel. Projectbeheersing ook hier mis ik weer nieuwe projecten die te maken hebben met waterkwaliteit en veiligheid. Risico's voor onomkeerbare milieu- en gezondheidsschade door vervuiling, bijvoorbeeld als gevolg van afvalverwerking van met name zeer vervuilende bedrijven, maar ook regulier afvalverwerking, eveneens niet onder het kopje projectopdrachten in de pijplijn. De planning van verdere ontwikkeling van bedrijventerrein Zevendellen waar diverse belanghebbenden grote zorgen en wordt deels gebruikt als greenwashing voor Chemelot. Waarbij afvalverwerking vanuit het buitenland het milieu in het Leudal zou aantasten. Economisch belang gaat hierboven belang voor mens en milieu, zoals het zich nu laat aanzien. Het waterbedrijf Limburg zou alsnog een watertoets Zevendellen kunnen laten uitvoeren en daarvoor middelen in de begroting kunnen opnemen. Bij het opstarten van nieuwe projecten op pagina 24-25 lees ik dat het opvragen van vergunningen niet eenvoudig blijkt, niet altijd vindbaar zijn en onduidelijkheid over de vraag of kopieën van vergunningen juridisch geldig zijn. Ik vraag mij daarbij af om welk soort vergunningen het hier gaat, met welk doel ze opgevraagd moeten worden of daar ook de vergunningen voor zwaar vervuilende bedrijven onder vallen en of dit niet ook bij de risico's benoemd moet worden. Het feit is dat het niet eenvoudig is om die vergunningen op te vragen. Bij de bijlage prognoses 2024-2028 per project het betreft hier de uitgaven. Ook hier lees ik niets over nieuwe projecten aangaande veiligheid, gezondheid, vervuiling, cumulatie. Het bevreemd mij ten zeerste dat er in de hele voortgangsrapportage niets is opgenomen over alle inspanningen die zijn verricht en de stappen die zijn gezet om doelen van de KWR met deadline 2027 te bereiken en zijn althans voor mij niet duidelijk. Ik zag nadat ik mij op dit agendapunt had ingeschreven dat deze wel in de najaarsrapportage genoemd worden, maar doelen van kwaliteitsveiligheid. Zoals het doel, het water is gewoon en blijft schoon staan daar op groen alsof het klaar en goed is. En alsof daar niks meer aan gedaan hoeft te worden.
Eén zin nog graag: had ik ook nog antwoord gehad op de vragen die ik op 3 juli gesteld heb ten aanzien van het afwijzen van sprekers met betrekking tot onderwerpen die al eerder geagendeerd zijn. Hoe groot of klein is dit onderwerp en hoe lang geleden mag dat al eens geagendeerd zijn? Eenmaal behandeld hoeft het niet meer terug te keren of nieuwe aspecten ervan kunnen wij niet inbrengen. Zolang ik geen antwoord op die vragen heb, weet ik dus ook niet of ik op welke agendapunten ik me wel of niet kan inschrijven. Dus ik had daar nog graag antwoord op gehad.
Op uw laatste vraag, zullen wij u een antwoord geven vanuit bestuursondersteuning? En dan is de vraag aan de vergadering, zijn er nog vragen voor mevrouw Bovie? Niemand ja, mevrouw Hilders. Ja
Dank u wel, voorzitter. Ik heb een paar dingen opgeschreven. Er wordt gevraagd om een watertoets voor zeven melk, klopt het? Volgens mij is die niet uitgevoerd en dat moet ik misschien niet aan u vragen, maar straks aan het DP. En dat het dus een goed idee zou zijn om die alsnog te doen. U bepleit forensisch meten bij Gemmerol, dat noem ik dan. Voor de afvoerpijp en na de afvoerpijp en dan weten we wat het verschil is. Daar heb ik al heel vaak voor gepleit en ik merk dat u nieuwe projecten in het algemeen mist in de voortgangsrapportage en daar zal ik ook aan het bestuur vragen over stellen. Ik weet niet of u daar zelf nog iets over wil zeggen, maar deze drie dingen heb ik eruit opgepakt.
Het klopt en ja, vooral ook het feit dat in zo'n dashboard wordt aangegeven dat bijna alles gerealiseerd is. Wat ook logisch is, hè, dat je doelen stelt en dat je dan gaandeweg die zo groot mogelijk behaalt, die doelen. Ik zie ook dat er natuurlijk ontzettend veel doelen in de portefeuille van het waterschap zitten, maar juist die gevaarlijke, enorme vervuilende bedreigingen, daar lees ik gewoon niks over. En dat is juist wat de burgers overal enorm steeds meer als bedreiging zien en waardoor ik me afvraag hoe je kunt stellen dat het water gezond is en gezond blijft. En dat zie ik nu op alle fronten, hè? Nu hebben we het gehad bij de bespreker, een over de banden, de andere keer bij 7 dagen gaat het over de afvalverwerking. Er zijn zoveel punten waardoor er enorme vervuiling plaatsvindt en die cumulatie is natuurlijk heel lastig omdat alles apart vergund wordt. Maar dat zie je ook op inspraakavonden van bijvoorbeeld 7 nullen. Dan wordt op die manier alles bij alle verschillende chemia ook daarmee afgedaan van: het is maar een klein deeltje wat in onze macht ligt. En adresseer het ook op andere plaatsen. Nou, vandaar dat wij het ook op deze plaats onder andere.
Inbrengen, dank u wel. Bedankt voor het beantwoorden. Bedankt voor de aanwezigheid. Ik heb verder geen insprekers. Ik zie een vraag van de heer Berger, maar mevrouw Bovië of aan mij aan? Mevrouw
Wij een heleboel, hè? En daar hebben wij ook een heleboel maatregelen voor in werking, dus daar zou ik van zeggen, komt u een keertje langs dan informeren we u daarover. Maar voor nu bedankt en ik kijk even naar de publieke tribune en zie daar veel mensen staan. U mag natuurlijk de hele avond blijven zitten of staan en ik geef u de gelegenheid om eventueel nu gebruik te maken van de schorsing, zodat u eventueel kan vertrekken. Als u daar gebruik van wil maken, wilt u dat?