Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Bestuursinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

30-10-2024, Commissie WBO
Met elkaar in debat zijn
  • Jeroen Achten - LV50
  • Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
  • Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
  • Nol Beckers - Waterbelang Limburg
  • Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

Delegatiebesluit waterschap Limburg 2025


Jeroen Achten - LV50

Gaan we naar 3.10. Het Delegatiebesluit Waterschap Limburg 2025. Om hier even de vraag in de portefeuille, dan wilt u dat inleiden of zal ik vragen aan de Commissie? Ja, ik.

Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg

Wel even zeggen, dat is een heel belangrijk document natuurlijk. En in dat opzicht is dat nu ook deze, ja, veel stukken staan er nu op in relatie tot de samenvoeging met WBL en. De Commissie BNV is niet fysiek bij elkaar geweest, maar heeft een aantal van deze documenten schriftelijk nog afgehandeld. Dus dat wil ik ook even erbij gezegd hebben en de voorzitter van die Commissie is nu niet hier, dus dat maakt het wat lastig en de vicevoorzitter. Die heeft natuurlijk ook het zicht wel op de schriftelijke afhandeling, maar niet. Maar uiteindelijk is alles goed bevonden, dus ik. Ik wil dat even vooraf meegeven bij eigenlijk alle stukken verder. Dank u.

Jeroen Achten - LV50

U wel, de heer Breugelmans, is er vanuit de commissie. Zijn er vragen naar aanleiding van dit stuk aan de portefeuillehouder? Doe even een inventarisatie. Wie is voor?

Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur

Eerste termijn, maar dat vroeg je niet, hè? Helemaal, dat

Jeroen Achten - LV50

Dat was precies mijn vraag, dus u wilt gebruik maken volgens mij. Als de heer Beckers even kijken, nog iemand anders dan de heer Beckers en mevrouw Hilders, mevrouw Hilders nu het woord. Nou.

Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur

Ik heb eerder al iets gezegd over het delegatiebesluit. Ten eerste worden er vrij vergaand bevoegdheden gedelegeerd en ten tweede is de verantwoording daarover echt. Misschien nou dat dat kan wel een half jaar duren voordat we daar een verslag van krijgen. Dus ik heb ja twee dingen. Eén: laten we eens onderzoeken, bekijken met elkaar of we via beleidsregelinstructieregels daar wat nadere invulling kunnen geven aan de gedelegeerde bevoegdheden, zodat je dus het bestuur wat aanknopingspunten meegeeft om daarmee om te gaan. En ten tweede wil ik heel graag dat er dus eerder verslag wordt gedaan van de gebruikmaking van het delegatiebesluit. En ja, die twee dingen zou ik willen noemen en het zijn voor mijn fractie belangrijke punten. Er zijn diverse andere verordeningen, et cetera, waar dat ook op van toepassing is. Dus ik zou het eigenlijk ook als een soort algemene opmerking willen maken bij een aantal andere agendapunten. Dan hoef ik dat niet meer te herhalen. Dank u wel.

Jeroen Achten - LV50

Dan gaan we naar de portefeuille. Kunt u naar aanleiding van de vragen die gesteld zijn, sorry, ik vergeet de heer Beckers, sorry, een rondje afmaken, ja.

Nol Beckers - Waterbelang Limburg

Dank u wel. Dat is misschien makkelijker in de beantwoording om ze gelijktijdig te beantwoorden. Maar ja, kijk, we hebben het delegatiebesluit natuurlijk in 2023 vastgesteld, dus dat is amper droog, zou ik bijna willen zeggen, een jaar geleden. Er zijn natuurlijk met name aanpassingen die voortvloeien uit de Omgevingswet, wat aan technische aanpassingen, gewijzigde wetgeving en natuurlijk wederom de gevolgen van de samenvoeging van WBL en de WL. Wij vinden het een prima stuk. Er is maar één materiële wijziging, namelijk het forceren van kredieten. Als wij het goed hebben, is het gebruikelijk dat het AB de kredieten vaststelt, de hoogte vaststelt. Hier wordt bedoeld het forceren, laten we zeggen, beschikbaar stellen van de krediet op het moment dat die voor een project nodig zijn. Ik denk dat dat zo bedoeld wordt. Als dat niet zo is, dan hoor ik dat graag. En ja, ten aanzien van de opmerking van mevrouw Hilders, kijk, we hebben natuurlijk een mandaat en vooral, ja, het gaat om alles. Maar goed, de mandaatregeling gaat natuurlijk om dat een DB moet kunnen functioneren. Dus in de breedte geven wij mandaat op, zodat het DB kan handelen. Dus voor ons is wel de vraag, en dat sluit natuurlijk ook aan op de behandeling van het Rekenkamerrapport, van ja, in hoeverre ga je erin om wanneer wat aan het DB voor te leggen, zodat zij nog wel goed kunnen doorwerken zonder dat je voor ieder project voor een besluit dat binnen kaders valt terug moet komen. Dus dat vinden wij wel een aandachtspunt en wij begrijpen wat u bedoelt. Straks over gezegd, dat is één van de punten van de aanbevelingen in de Rekenkamerpoort om een vast agendapunt te maken of in de vorm van mededeling bij commissievergadering als er mandaat is. Maar in de optiek van Waterbelang Limburg moet het dan gaan om projecten of besluiten waarbij het mandaat groter is dan het dagelijks handelen. Het moet dus wel gaan over een uitzonderingspositie, maar niet in een project waar ieder project doorlopend samenwerkingsovereenkomsten worden afgesloten, al is het maar een contract met een onderaannemer of wat dan ook. Dus daar wil ik wel graag even de mening van de portefeuillehouder over horen. Dank u wel.

Jeroen Achten - LV50

Dan is het nu aan de portefeuillehouder om te kijken of die beantwoording kan geven op de vragen.

Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg

We kennen de vraag ook al omdat die ook in de Commissie BNV is gesteld en we hebben aangegeven van stel die nou in deze Commissie, dan kunnen we een openbaar en breder ook behandelen en ook een relatie tot het onderwerp. Dus dank voor uw vraag, mevrouw Hilders, ja. Eigenlijk heeft u twee vragen, stelt u hè? U vraagt om een onderzoek van beleidsregels, invulling geven aan de gedelegeerde bevoegdheden. Moet zeggen, eigenlijk doen we dat al en doet u dat ook en doen we dat ook eigenlijk best wel tot in den treure en doen we dat op een veelheid van manieren. Laat mij beginnen met het feit dat wij met elkaar naar aanleiding ook van de wijze waarop we delegatiebesluit vormen en inhoud geven op velerlei wijze met elkaar afspraken maken, kaders afspreken en beleidsregels afspreken. Ik noem er een paar, hè? Dat doen we. De begroting is de belangrijkste. Dat is er één, de financiële verordening, de controleverordening, het normenkader wat vandaag op de agenda staat is er één, het actieve en passiva beleid wat we onlangs hebben vastgesteld met elkaar is er één, de nood en reserves en voorzieningen zo net vastgesteld of zo net doorgeleid naar het AB is er één, het treasurystatuut vandaag ook op de agenda. We hebben een verordening nadeelcompensatie, algemene subsidieverordening en zo kan het lijstje nog wel groter gemaakt worden. Dus we hebben heel veel beleidsregels die we samen met u gekoppeld aan het delegatiebesluit afspreken en wat mooi is, is ook dat op die beleidsregels en op die kaders we in de interne controle van onszelf, maar ook in de accountantscontrole en dus ook in het verslag van de accountant u daar ook altijd reflectie op terugziet. Dus ook ziet hoe wij daar naar handelen in relatie tot de uitvoering van deze beleidsregels. In artikel 4 en 5 van het delegatiebesluit is dit ook als zodanig geregeld en verwijst dit ook naar al die kaders en beleidsregels die we met elkaar dus ook ieder jaar weer de revue zien passeren. Dus het is ook niet iets wat tijdelijk is of wat een langere tijd loopt. Nee, dat wordt ook ieder jaar staat dat toch weer terug, grotendeels op de agenda en hebben we mogelijkheden om daar ook invloed op uit te oefenen. Daarnaast hebben we met elkaar ook afspraken gemaakt en vastgelegd in de PNC-cyclus, waarin we op grote inhoudelijke en ook op financiële manier rapporteren aan u wat de voortgang is in de voorjaars- en najaarsrapportage noem ik daar, maar ik noem ook toch de kadernota hè? En de begroting die ik net ook al noemde die belangrijke informatieve momenten zijn. En u krijgt regelmatig wordt u geïnformeerd als wij dat nodig vinden, maar u heeft ook de gelegenheid om wekelijks de DB-agenda te zien en de DB-besluiten die vastgesteld zijn. Die zijn binnen een week zijn die ook beschikbaar op ib's en op internet. Zelfs op waterschaplimburg.bestuurlijkeinformatie.nl dus. Daar vindt iedereen, dus ook de burger. De inwoners van onze provincie vinden daar de besluiten die wij nemen. Dus het feit dat u daar een half jaar op moet wachten. Lijkt mij redelijk te lang hè? Want we hebben dus 4 P en C momenten dat is één keer in de 3 maanden gemiddeld. We hebben in principe onze wekelijkse informatie via de DB-besluitenlijst en mochten daaruit vragen komen van uw kant. Dan staat het u altijd vrij om dat in de Commissiecyclus of in de AB-cyclus ook aan ons voor te leggen of middels artikelvragen aan ons te stellen. Dus in dat opzicht denk ik dat we heel veel al van vraag één hebben ingeregeld en al doen en dat we dat ook op een manier doen die echt wel interactief is, dus ook echt samen. En wij zijn ook ABH als DB, wij zijn monistisch, dus we zitten in een gezamenlijke setting. Wij doen dat in een gezamenlijke setting met elkaar en vandaag staan heel veel van die onderwerpen toevallig ook nog. En dus 27 november staan heel veel van die onderwerpen ook nog op de agenda. De tweede vraag van eerder verslag heb ik dan eigenlijk ook al wel beantwoord met het feit dat wij wekelijks onze besluiten presenteren op internet? En daar waar wij vinden dat we extra aandacht aan moeten besteden, informeren we u op andere wijze via nieuwsbrieven of via informatiebrieven. Dus dat wou ik eigenlijk daarop gezegd hebben. En het antwoord op de vraag van meneer Beckers. Met de verandering in dit delegatiebesluit spreken we niet meer van forteren van kredieten, maar van het autoriseren van budgetten en die terminologie vinden we duidelijker en is daarom zodanig in de verordening ook dadelijk in de financiële verordening verwerkt. Dat is het verhaal. Ik kijk even of ik zo ook uw tweede vraag naar aanleiding van mevrouw Hilders voldoende heb beantwoord.

Jeroen Achten - LV50

Volgens mij gaat dat via de voorzitter. Is bijna af en toe, hè? Zijn er naar aanleiding van de beantwoording van de portefeuillehouder in de tweede termijn nog vragen? De hagen. Evenwichtig inventariseren de heer Beckers en mevrouw Hilders. Dan begin ik bij meneer Haagen. Naar aanleiding van

Ton Haagen - Partij voor de Dieren

De discussie die net gevoerd is en de antwoorden. Kom ik toch nog even terug op de overgedragen bevoegdheid nummer 17, want die is zo algemeen. Daar staat het vaststellen van regels voor budgetbeheer en financieel mandaat. Dat zou het AB dus overgedragen hebben die bevoegdheid aan de DB. Dus als het DB zou zeggen, voortaan bepalen wij alleen wat wij doen met de financiën, dan is dat niet tegen deze delegatie van bevoegdheid. En ik denk dat dat zo heel algemeen eigenlijk niet zomaar gesteld kan worden zonder dat er iets achter komt van dat wel. Die regels worden vastgesteld, maar daarnaast ter goedkeuring kunnen worden aangeboden aan het AB. Want je kunt toch niet verwachten dat het DB al haar eigen regels over financieel mandaat gaat opstellen zonder dat het AB daar iets over te zeggen heeft?

Nol Beckers - Waterbelang Limburg

Ik heb verder geen vragen meer. Tenminste, ik denk dat het antwoord op de vraag van meneer Haagen interpreteer en met het woord dan dadelijk wel. Mijn vraag is inderdaad beantwoord met de beantwoording, mijn tweede vraag is inderdaad beantwoord met de beantwoording, zoals de portefeuillehouder die gegeven heeft, dank u wel. Dat is

Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur

Ik wil eerst graag het antwoord horen op de vraag van de heer Hagen. En ja, de heer Breugelmans heeft een aantal dingen gezegd. Die zou ik graag meenemen om over na te denken en daar een standpunt over te bepalen in de tussenliggende tijd.

Jeroen Achten - LV50

Dan zou ik u toch willen vragen om te voorkomen dat we in derde termijn gaan doen. Zeg, ik zou u toch willen vragen om het te voorkomen dat we in derde termijn doen. Wat precies uw vraag is of waar u geïnteresseerd bent zodat de portefeuillehouder dat in één keer mee kan nemen. Ja, maar als dan u in derde termijn wilt om daar weer op te reageren dat dat gaan we niet doen. Tja.

Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur

Zo kunnen we meer tijd besteden aan een discussie zoals dit dan als ik nog een kleine vraag heb, maar ja.

Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg

Maar u neemt het mee naar het volgende. Dan

Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur

Dan stel ik hem wel in het algemeen bestuur.

Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg

Maar ik moet. Ik moet. Ik ga antwoord geven op meneer Hagen, dus dat is verder geen probleem, want het antwoord staat eigenlijk ook in bijlage één in het delegatiebesluit. Dus u maakte mij eigenlijk gewoon ook heel erg gemakkelijk, meneer Hagen, dus dat is altijd heel erg fijn en ik heb daarnet ook al naar verwezen. Het antwoord bij mevrouw Hilders in de eerste termijn. Want toen heb ik verwezen naar artikel 4 en 5 en in artikel 4 staat en ik lees hem even voor dat. Dat heet ook dat artikel in voorwaarden voor gebruik van gedelegeerde bevoegdheden en daarin is dat geregeld, want er staat indien gebruik wordt gemaakt van een gedelegeerde bevoegdheid vindt dit een voorkomend geval plaats binnen door het algemeen bestuur vastgestelde beleidsregels en ik heb u één voorbeeld van een beleidsregel gegeven. De allereerste misschien wel de belangrijkste en dat is de begroting. En daarin ligt wat wij financieel kunnen en niet kunnen. Dat spreken wij daar met u af, dus op dat moment heeft u en eigenlijk met de kadernota doen we daar al de voorbereiding van, want daar heeft u onze richting en daar op enten wij de begroting en in de begroting kunt u dan zeggen, hebben we dat goed of niet goed gedaan of we willen nog wat anders, dus in feite kunnen wij niet buiten dat budgetrecht opereren. Hebben wij andere dingen nodig? Moeten wij met een nieuw voorstel naar u komen? Dus willen wij buiten de paden of buiten de lijntjes kleuren, moeten we altijd terug naar u. Dank u wel.

Jeroen Achten - LV50

Als u een verduidelijkende vraag heeft op het antwoord, dan sta ik dat toe, maar niet een nieuwe vraag.

Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur

En mijn standpunt heb ik net al gegeven. Dan is de

Jeroen Achten - LV50

Vraag, mag dit een hamerstuk zijn dan? Of wordt het een bespreekstuk? Dan wordt het een bespreekstuk, voorzitter.

Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg

Ik ben nog één ding vergeten in de commissie BNV, maar ook in de klankbordgroep. Governance is door de BBB nog ingebracht dat er misschien een behoefte was om over delegatie en mandaat nog eens een keer een toelichting te krijgen. In principe heb ik gezegd, dat zou ik hier proberen. Mijn agenda was zo vol, dat ben ik helemaal vergeten te zeggen, maar we zouden er wel op 6 november nog kunnen doen in het thema AB. Als die behoefte er nog is naar aanleiding nadat we hier nu hier er zo over gesproken hebben, we hebben er nu ook wel inhoudelijk eerlijk goed over gesproken. Dus, ik weet niet of die behoefte dan nog bestaat.

Jeroen Achten - LV50

Ik zie mevrouw Hilders in ieder geval knikken. Ja, volgens mij hebben we daar al ruimte voor gevist, maar ik hoor een aantal, tenminste, ik zie een knikkend gezicht dat in ieder geval behoefte aan is. Dan is de vraag aan de portefeuillehouder om daar invulling aan te geven tijdens het thema AB. Dan gaan we naar het volgende punt op.