Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Mevrouw Beeren-Adriaans dankjewel, voorzitter. Ja, voorzitter, wij willen de Commissie niet overdoen, maar ik wil wel namens de LV50 nogmaals onze bezorgdheid uiten over het feit dat er nog veel gemeentes zijn die een fikse achterstand hebben bij het opruimen van de overstorten. En ik vraag het DB om nogmaals de bestuurders van de gemeentes te vragen om toch voor 2027 dit op te lossen. Dankjewel.
De wateroverlast, zeker in Venlo, was voor een groot deel het gevolg van een niet goed functionerende riolering aldaar en het wijst me eens te meer op het feit hoe belangrijk het is om samen werk te maken van overstorten en het goed functioneren van riolering in stedelijke omgevingen. En vandaar heb ik mijn bezorgdheid omdat ik zie dat eigenlijk het plan is dat eind 2024 alle overstorten ecologisch getoetst zouden moeten zijn. Terwijl met name de grote steden Venlo en rond Maastricht die moeten allemaal nog en die hebben nogal wat overstorten, dus ik hoop dat het lukt om dit te halen. En ik roep het DB op, om de organisatie op om alle moeite te doen om in ieder geval voor eind 2024 alle gemeentes getoetst te hebben. Dank.
Door werkzaamheden, informatie die wij hebben gehad in de commissie als ook de stukken die wij nog hebben nagestuurd gekregen via de mail over de overstorten, dan blijven we ons toch een punt over wat wij vinden. Wat beter moet. Dat is met name dat nu alleen ecologische toetsen worden gedaan bij de overstorten en wil je een compleet beeld krijgen van de waterkwaliteit, dan denken wij toch dat is BBB+. Dat het ook goed is om daar nutriëntenonderzoeken te doen en het verzoek is dan ook om dat als dagelijks bestuur nog eens een keer in overweging te nemen. Dank u wel. Dank.
Dank u wel, voorzitter. De zorgen die het algemeen bestuur heeft rondom de, laten we zeggen, de opgave, de grote opgave die bij de gemeente ligt, die deel ik ook. Wij proberen de gemeentes te helpen. Dat doen we door middel van die ecologische toetsen, door op die manier prioriteiten te kunnen stellen. Daar is het belangrijker om daar nu aan het werk te gaan dan op een andere plek. Ik heb in de commissie ook duidelijk gemaakt dat het ingrijpend is voor de gemeentes, want het betekent dat je binnen je stelsel veel meer capaciteit moet realiseren als het aantal overstortingen omlaag moet op een plek vanwege het water, de kwaliteit ervan. En wat de heer Vermeulen zegt, als je dan kijkt met zo'n bui van afgelopen vrijdag of donderdagavond, sorry, dan zie je gelijk weer hoe groot dat probleem wel niet is. En de gemeentes bouwen systemen op maatgevende buien. En gaat de bui boven die maat uit, dan is daar juist het overstort voor bedoeld. Alleen op dat moment kunnen we ons echt afvragen of dat nog zo'n heel groot probleem is, omdat er dan in die situatie vaak heel veel regenwater in het stelsel zit wat eigenlijk schoon is en helemaal niet in het stelsel zou hoeven te komen. Dus aan de voorkant het probleem oplossen door afkoppelen, maar ook verharding afkoppelen is een veel betere oplossing, maar dat is vaak ingrijpend voor gemeentes, zoals ik net al zei. Wij hopen ook dat het lukt toetsen eind 2024 ligt nog steeds op schema, dus de verwachting is dat we met die ecologische toetsen klaar zijn. En dan even schakelen naar de heer Vermeulen. In die toetsen zit ook stikstof en andere metingen, dus het is niet alleen maar naar beestjes, maar de beestjes zijn de beste indicator. Dus die ecologische toets, als we alleen maar zouden meten op stikstof en fosfor, ja, de vraag is hoeveel dat dan uit die overstortsituatie komt en of dat niet een hele andere bron is die je in de omgeving die dat veroorzaakt. Dus het wordt wel integraal bekeken. Maar de opgave op stikstof en fosfor in het ontvangend water in algemene zin is nog veel groter. Dus we zijn nog lang niet klaar, maar dit is het plan zoals we het een aantal jaren geleden hebben vastgesteld. We beginnen met het overstorten op kwetsbaar en zeer kwetsbaar water en de volgende slag is dat we daarna gaan kijken van waar kunnen we nog meer saneren. Omdat er in de toekomst ook in het kader van de nieuwe richtlijn stedelijk afvalwater nog veel grotere opgaves op de gemeente afkomen. Want laten we wel wezen, het is een gemeentelijk probleem. Wij zijn de ontvanger van het vuile water, laat ik het zo maar netjes formuleren. Dank.