- Saskia Borgers - Voorzitter
- Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
- Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Opening, mededelingen en vaststelling agenda
Goedemiddag allemaal. Het is 3 uur, 8 mei, en we starten vandaag de openbare vergadering van het algemeen bestuur. Als eerste maar even een jarige feliciteren onder ons. Dat is jawel, dat is de heer Arnold Jansen die is vandaag jarig. Ja, hij dacht, ik kom er een beetje vanaf, maar dat is niet gelukt. Ik wens u allen welkom. Ook de mensen op de publieke tribune en de mensen thuis die via de livestream meekijken. Ik heb twee afmeldingen, eentje van Dick van Mierlo en een tweede Ad Berger. En dan begin ik bij de mededelingen. Ik kijk eerste instantie naar links. De heer Heugelmans. Heeft u mededelingen? Ja
Ja, voorzitter bestuur. Zoals jullie allemaal weten, hebben wij een plan van aanpak voor het nieuwe WL. We hebben met elkaar gesproken dat de frictiekosten die daarmee gemoeid zijn nog nader in kaart gebracht zullen worden. We zijn langzaam maar zeker op streek met het in kaart brengen van alle consequenties van de samenvoeging van WL en WBL. En dat betekent dat dit jaar al er extra kosten in het kader van die actie gaan. Het gaat om een omvangrijk bedrag wat we daar extra bij nodig hebben. Dat heeft te maken onder andere met diverse trajecten die we daar moeten lopen. Belangrijkste en meest omvangrijke wat we daarin aan verwachte kosten hebben, is het samenvoegen van allerlei softwarematige projecten en producten die we hebben. Dus de ICT, dat vraagt veel aandacht en ook veel tijd, maar ook bijvoorbeeld het cultuurtraject wat we ingezet hebben en wat heel belangrijk is om in met name onze organisatie ook een eenduidige cultuur tot stand te brengen, zal daarvan invloed op zijn. We hebben met elkaar ook gezocht naar of we in de bestaande begroting 2024 daar voldoende ruimte nog hebben om de kosten te dekken. Een stuk daarvan hebben we ook wel links en rechts, zowel bij WA als bij WL nog wel wat gevonden, maar dat is toch wel mondjesmaat en we zullen dus de dekking voor een belangrijk deel moeten zoeken. En daar hebben we in de kadernota die vandaag op de agenda staat al een mededeling over gedaan vanuit de zuiveringskant. Maar we zullen ook aan de WL-kant nog een dekking moeten zoeken en daarvoor doe ik nu al een beetje een waarschuwing dat we naar de vergadering van 8 juli aanstaande met een voorstel zullen komen vanuit het jaarresultaat 2023 om daar nog wat vrij te maken voor de financiering van de kosten die dat in 2024 nog met zich mee gaat brengen. De gedetailleerde informatie ontvangt u dus in aanloop naar die vergadering. Maar ik wou toch nu al die winstwaarschuwing gemaakt hebben, zodat u dadelijk niet verrast bent. En we komen dus ook met een passend dekkingsvoorstel vanuit het jaarresultaat 2023. Dank u wel. Dank.
Dank u wel. Meneer Wolfhagen, heeft u een mededeling? Helemaal niet, meneer Jansen? Nee. Mevrouw van Bes. Ja.
Ja, ik heb wel een korte mededeling, mevrouw de Voorzitter. 14 februari 2024 zijn wij door minister Demir van het Vlaamse Gewest, de Staat van Nederland, het Waterschap Limburg en Circle Waste Water Services en Gemberland Service, het site pil met WV formeel in gebreke gesteld. In haar ingebrekestelling vraagt minister Demir om nadere informatie over de wijze waarop de vergunningverlening in 2020 tot stand is gekomen, met name met betrekking tot de waterkwaliteit, met de vraag of schade aan het leefmilieu en de gezondheid wordt voorkomen. Op basis daarvan hebben wij contact gezocht met zowel het ministerie als het waterschap en een schriftelijk antwoord gegeven richting de minister, wat erin heeft geresulteerd dat we op 2 mei jongstleden met een Nederlandse delegatie, bestaande uit het ministerie en waterschap, en ook de afvaardiging van Circle, een gesprek hebben gehad in Antwerpen. Daarin is vergunningverlening besproken en daarin is onder andere afgesproken dat wij het verzoek van het Vlaamse Gewest om deel te nemen aan het MGA-traject, om dat in het mutual gains approach-traject waarvan u weet dat het allemaal loopt, in te brengen en af te stemmen. Wat betreft de nieuwe vergunningverlening heeft de Omgevingswet er ook voor gezorgd dat niet het waterschap initiatiefnemer is. De aanvrager van de vergunning zijn de Circle Waste Water Services BV en Gemberland, waarin wij ook de afspraken hebben gemaakt met de opstart en het initiatief daarin. Wij hebben het verzoek in ieder geval al ingebracht in het MGA-overleg wat wij toevallig gisteren gepland hadden staan en dat krijgt een vervolg in de toekomst. Daarnaast hebben wij tijdens dat overleg op 2 mei ook aangegeven dat in ieder geval vanuit de Nederlandse overheid is beklemtoond dat bij de totstandkoming van de vergunning in 2020 geen structurele fouten zijn gemaakt en dat de Vlaamse overheid, de Vlaamse Waterweg, actief in kennis is gesteld van alle voornemens en besluiten. Daarnaast is de afspraak gemaakt dat er nog een overleg volgt met de afgevaardigden van het Vlaamse Gewest en afgevaardigden van de Nederlandse overheden om echt toelichting te geven over de wijze waarop en de samenstelling van de figuren. Dat wilde ik de vergadering alvast meegeven ter informatie, mevrouw de Voorzitter. Dank.
Dank u wel, dan kan ik nog gaan toevoegen dat mijn inspanningen om met minister D meer te spreken nog steeds niet gelukt zijn en ik kan u verzekeren. Dat lag niet aan ons of mij. Meneer Achten, heeft u nog een mededeling? Dan heb ik er ook een aantal. U heeft afgelopen donderdagavond kunnen zien dat het erg donker werd in Limburg. Met als resultaat dat er enorme wateroverlast was. Die wateroverlast heeft geresulteerd in wateroverlast bij een aantal gemeenten. Die gemeenten hebben wij zelf gecontacteerd. Ik ben zelf naar Venlo geweest. Mevrouw Van Wersch is naar Kerkrade geweest en meneer Wolfhagen naar Berg en Terblijt. Wij hebben naar ons idee goed kunnen luisteren naar de schade die het heeft veroorzaakt en zichtbaar geopereerd en ik heb contact opgenomen met de LLTB en ben ook nog ter plaatse geweest. Naast Venlo in Berg en Terblijt om te kijken wat het wateroverlast met zich mee heeft gebracht. Dat is mijn eerste mededeling. Mijn tweede mededeling gaat over een handhavingstraject. De watervergunning die is afgegeven aan Circle op 15 december 2020 bevatte een voor u wel bekend voorschrift 36. Dat is de verplichting om onderzoek te doen vanuit Circle naar de effecten van microplastics op mens en milieu en naar de mogelijkheden om lozing verder te reduceren. Daar moesten zij aan voldoen voor eind vorig jaar en op 29 december ontvingen wij van Circle de rapportage waarop ze bij op 30 januari hebben gereageerd. Het rapport was naar ons idee onvolledig en er is een termijn benoemd waarop het rapport aangevuld diende te worden, zodat wij onderzoek konden doen of zij onderzoek moesten doen naar de verdere reductiemogelijkheden. Daarbij is vanuit onze kant een aankondiging geweest van een last onder dwangsom. Hierop ontvingen we een reactie van Circle. Het waterschap heeft aangegeven bij haar standpunt te blijven en ten aanzien van de reductie van de lozing van microplastics voor 1 november dit jaar. Het aangevulde onderzoek alsnog te ontvangen. Wij zullen u actief informeren als er nieuwe informatie komt. Intussen zitten wij niet stil en starten wij om niet onnodig tijd te verliezen, al wel met een second opinion door het bureau Tauw uit te voeren op de door Circle aangeleverde informatie over de microplastics. Dan heb ik een derde mededeling. Er...