Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
De actualiteiten, hoogwaterbescherming en dat is ook informatief. Maar er kunnen ook vragen over gesteld worden. Ja, eerst de vraag waar de gang? Dank.
Dank u wel, voorzitter. Allereerst complimenten voor het goede, leesbare stuk, ook met de afkortingenlijst erbij. Kunnen we alles verduidelijken. We staan in de toekomst voor grote uitdagingen binnen het HBP, zeker gezien de financiering daarvan en terugtrekkende overheid, ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, grondstoffenmarkt, de Omgevingswet, stijgende financieringslasten en stikstof geven veel kostenverhogingen en onzekerheid. In januari zal er een voorfinancieringsvoorstel gedaan worden in de Commissie WBO. En in februari komt het in het algemeen bestuur terug. Belangrijk is dat wij als algemeen bestuur erg goed geïnformeerd gaan worden hierin om een goed oordeel en een besluit te kunnen vormen. Informatie die wij daar graag voor bij willen hebben: wat zijn de risico's voor Waterschap Limburg? Welke garanties kan de rijksoverheid en een landelijke HBP en Waterschap Limburg geven op de lange termijn? En welke randvoorwaarden kunnen wij stellen rondom mijn voorfinanciering? Hoe ontwikkelen de kapitaalslasten zich de komende jaren en wat kan een bijdrage zijn van andere overheden voor aan de eventuele voorfinancieringen? Wij willen vragen om in het themabijeenkomst zover als mogelijk is de contouren duidelijk zichtbaar te maken voor de toekomst. In de klankbordgroep hebben we daar al een kijkje van kunnen zien hoe het op lange termijn inziet, maar het is belangrijk dat de hele AB daar goed op geïnformeerd wordt om daar een goed besluit op te kunnen nemen. Wat overigens fractie Waterbelang geen vragen of opmerkingen over deze voortgangsrapportage. Dank u wel. Andere
Dank u wel, voorzitter. Bij ons leefde eigenlijk de vraag of er positieve effecten benoemd kunnen worden van de meekoppelkansen. Er wordt heel vaak gesproken over meekoppelkansen, maar wat zijn nou de positieve effecten voor ons als waterschap daarbij? Kan dat ook wat meer gekwalificeerd worden? Oké.
Ja, ik zal eens eerst proberen in de algemeenheid. Ik pak eerst even de vraag van mijn Marokkanen en dan kom ik terug bij de vragen van de heer Steeghs. Het feit dat we meekoppelkansen, ik zeg maar toepassen, is gewoon omdat we daarmee het draagvlak van een bepaalde ontwikkeling kunnen vergroten en afhankelijk van wat de vraag uit de omgeving is, bepaalt hoeveel euro's bijvoorbeeld een bepaalde partij bijdraagt om die meekoppelkans te financieren, maar ook wat er dan uiteindelijk meegekoppeld wordt. Dat kan variëren van een fietspad tot, ik zeg maar, het meekoppelen met de herinrichting van infrastructuur van bijvoorbeeld de gemeente. Dus ja, er is geen, zeg maar, hoe noem je het, uitsluitende lijst te maken wat een meekoppelkans kan inhouden. Dus het positieve effect is dat we daarmee het draagvlak voor het totale project vergroten, waardoor de grote kans van slagen tegen zo laag mogelijke maatschappelijke kosten gemaakt wordt. Dat is eigenlijk de insteek van meekoppelkansen, waarin we als waterschap hebben afgesproken dat meekoppelen betekent ook dat er een bijdrage van derden bij hoort. Ja, dan de vragen van de heer Steeghs. U noemde in uw verhaal in ieder geval een terugtrekkende overheid. Die kan ik nog niet helemaal plaatsen. Ik heb niet het idee dat de overheden op dit moment zichzelf terugtrekken uit de verantwoordelijkheid om hoogwaterbescherming te realiseren, maar misschien dat u nader kunt duiden. Er ligt bij mij op dit moment in het bureau een concept informatiebrief om ook de rest van het algemeen bestuur op de hoogte te brengen van de ontwikkelingen. Ik heb volgens mij in de laatste AB-vergadering of WBO-commissie, zeg maar, medegedeeld dat er een ontwerpprogramma ligt wat we aan het analyseren zijn. Dat zal ook nader toegelicht worden op de themabijeenkomst die gepland is op 13 december dit jaar. En daar zullen we ook, we maken daar wel een onderscheid in korte termijn, middellange termijn en lange termijn. Wat het betekent in ieder geval voor 2024 zullen we de mensen meenemen, ook wat het betekent voor de lopende projecten. Daar gaat straks ook het vraagstuk voor financiering over en dan zullen we inderdaad ook de verschillende varianten met risico's, randvoorwaarden en welke invloed dat heeft op de liquiditeit van het waterschap. De lange termijn is een traject wat opgestart is met 21 waterschappen en het rijk zelf. Daar kan ik in ieder geval van verzekeren. Dat is eind dit jaar, maar ook nog niet volgend jaar helder wat het uiteindelijk gaat worden, dus ik moet die verwachtingen iets temperen in de zin van dat we met elkaar als eerst het gesprek moeten voeren. Welke mogelijkheden zijn er en wat kan op een breed draagvlak rekenen? Maar dat is niet van vandaag op morgen met elkaar consensus over, dus die zal denk ik eind 2024, begin 2025, daar de eerste contouren waarschijnlijk van schetsen als het gaat over de projecten die nog niet geprogrammeerd zijn richting 2050, dus onderscheid tussen 2024, wat reeds loopt en wat nog opgestart moet worden. Bijdragen van overheden. Ik zei net al in de meekoppelkansen, op het moment dat wij gebiedsinrichtingen doen, doen we dat vaak samen met andere overheden en daar moet iedereen zijn deel voor zijn verantwoordelijkheid nemen. Dus op het moment dat de provincie een opgave heeft, zal de provincie ook mee financieren in die opgave. We stoppen samen met geld in een project om uiteindelijk ook weer, als het gaat over meekoppelkansen, te zorgen dat we een project krijgen wat haalbaar, betaalbaar, maar ook op breed draagvlak kan rekenen. En dan ben ik even kijken of ik volgens mij heb ik daarmee die 40-60, die 40-60. Ik denk dat die voor mij bedoeld was. Ik
Nou, volgens mij bent u dat nu zeker niet meer, maar nee, de 40-60 verhouding is een afspraak die is gemaakt enkele jaren terug met het HWBP. Heel kort even de geschiedenis schetsen: sinds 2013 zijn we pas een waterkering aan het waterschap. Dat wil zeggen dat we op dat moment, nee, en in 2000 tot 2015 de provincie en het Rijk samen Maaswerken vanaf 2016 zelf verantwoordelijk zijn geworden voor de dijkversterking. Dus we hebben ook een organisatie op moeten bouwen. De opgaves zijn in de loop van de jaren er niet minder op geworden, dus we doen ons stinkende best om te zorgen dat we eigen kennis, kunde en kwaliteit in huis krijgen. Alleen op dit moment, in de huidige arbeidsmarkt, is het voor een zzp'er een goed iemand zeer interessant om voor zichzelf te werken. We proberen in ieder geval mensen vast naar ons te binden om ook continuïteit en stabiliteit te waarborgen en uiteindelijk, zo eerlijk moeten we ook zijn, als we niet helemaal aan de verhouding doen, heb ik al een keer eerder vermeld, dan zijn de kosten voor het waterschap zelf. We proberen daar ook te kijken dat we niet alleen, zeg maar, zaken die weggezet moeten worden in een vorm van zelfcapaciteit inhuren dan wel eigen mensen te gebruiken, maar ook door bijvoorbeeld bepaalde producten weg te zetten in de markt. En dat helpt ons om ook weer te voldoen aan die verhouding 40-60. Tot zover. Rechtstreeks.
Ja, duidelijk ja, die terugtrekkende overheid bedoel ik voornamelijk in financiële zin, dat op lange termijn de financiële aanslag van de overheid ook niet groter zal zijn. Ik
Dank u wel, voorzitter. Het is niet zo dat de overheid zich terugtrekt. Iedereen komt zijn afspraken die in het verleden gemaakt zijn, na. Alleen de opgave is groter en daarmee ook de benodigde kosten om het te financieren. En wat wij op de lange termijn moeten doen, is met elkaar gaan kijken hoe er nog andere mogelijkheden zijn dan alleen maar meer geld. En als dat dan moet zijn, waar willen we dan met elkaar uitkomen en wie doet dan wat? Oké.