Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Ga ik eerst. Dank u wel. Het gaat over de verhouding 40-60 bij ingehuurd en vast personeel. In deze huidige tijd is het een illusie om te denken dat wij van 32 naar 40% kunnen gaan. En toch wordt dat als doel gesteld en ik zou graag een soort plan van aanpak zien hoe u dat denkt te gaan realiseren. OK
Ja, dank u wel. Ik zie dat er periodieke risicoanalyses per verbonden partij gedaan dienen te worden. Maar ik vraag me af wat de voorgeschreven frequentie is en tijdsperiode voor het uitvoeren van deze risicoanalyse per verbonden partij. Ik
Ja, misschien om te beginnen even. Deze rapportage is nog niet zo heel erg oud. Een aantal jaren geleden zijn we daar pas mee gestart op verzoek eigenlijk ook van de Commissie en het AB om die verbonden partijen wat overzichtelijker ook op het vizier te krijgen. We hebben daar een mooie methodiek gevonden in deze risicoanalyse. Het is natuurlijk zo dat bij verbonden partijen er vertegenwoordigers van u in die verbonden partijen vertegenwoordigd zijn en iedere verbonden partij heeft ook zijn eigen PNC-cyclus en in die eigen PNC-cyclus vindt ook de bewaking natuurlijk plaats van de uitgangspunten en de kaders die daarvoor met alle deelnemers van die bijvoorbeeld partijen zijn afgesproken. Dus daar vindt eigenlijk al een stukje bewaking van die risico's plaats. Kijk ik even naar de laatste spreker. Deze rapportage gaat dan ook niet zozeer over hoe lossen we problemen op die zich daarvoor doen, om maar naar meneer Melskens ook al gelijk over te gaan, maar die gaat veel meer in op: wat is de status bij die verbonden partijen en waar lopen we daar tegenaan en waar moeten we vooral extra alert en waakzaam op zijn, zodat u daar ook een goed eenduidig beeld overall van hebt. Wat betreft die 40-60 regel kunt u alles terugvinden, eigenlijk in de begroting. Hoe we dat denken te gaan aanpakken. Dus dat zouden we ook heel goed in de begrotingsbespreking met elkaar kunnen bespreken. Maar laat me één ding daar wel bij zeggen, die 40-60 regel is een streven, maar bij het hoogwaterbeschermingsprogramma is het eigenlijk ook een hele harde opgave en dat dat een uitdaging is, dat deel ik met u. Dank u wel. Ja.
Ja, dat zullen we dadelijk nog even actief ook aan de heer Achter vragen om dat toe te lichten, maar kijk eerst even naar de heer Haegens of die nog aanvullende vragen heeft. Ja.
Ja, ik heb geen antwoord op mijn vraag gekregen, want ik vraag: op grond hiervan moet periodiek een risicoanalyse worden uitgevoerd en ik vraag, in welke periode wordt er dan per verbonden partij een risicoanalyse gedaan? Ja
Ja, normaal gesproken is dat een jaar, dus een jaarcyclus, en andere waterschappen hebben dit format ook. En het is ook handig om, als je dit hebt, de koppelingen aan de brief in het voorjaar, waarbij je de begrotingsopstelling krijgt, in de gaten te houden. Want dan kun je in die cyclus reageren in het kader van de voorbereiding van de definitieve stukken. Dus dat is conform cyclusbeleid, zeg maar, aangesloten overheden. Ik kom op uw vraag terug bij het volgende agendapunt, maar ik kijk even of dit voldoende is voor dit moment. Dan is dat besproken en dan moet ik even vragen of het dan nog een hamerstuk is bij de vergadering van 29 november. Adelstukken. Of bespreekstuk, hè? Dat zou nog kunnen, hè, maar dat is een hamerstuk. Laten we dat. Ja, maar mijn advies van de bestuursondersteuning is om toch even te checken of het nog besproken gaat worden. Dat is niet het geval. Het is een hamerstuk.