- Voorzitter - Saskia Borgers
- Guiseppe Noteborn - LV50
- Ad Berger - LV50
- Peter Freij - Water NATUURlijk
- Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
- Chrit Wolfhagen - BBB+
- Ton Haagen - Partij voor de Dieren
- Arnold Jansen - Water NATUURlijk
- Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
- Leon Lacroix - BBB+
- Jeroen Achten - LV50
- Nol Beckers - Waterbelang Limburg
- Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
- Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
- T. Kremers - Water NATUURlijk
- Erik Keulers - Secretaris-directeur
- Harrie Vermeulen - BBB+
- Voorzitter - Saskia Borgers
- Guiseppe Noteborn - LV50
- Ad Berger - LV50
- Peter Freij - Water NATUURlijk
- Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
- Chrit Wolfhagen - BBB+
- Ton Haagen - Partij voor de Dieren
- Arnold Jansen - Water NATUURlijk
- Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
- Leon Lacroix - BBB+
- Jeroen Achten - LV50
- Nol Beckers - Waterbelang Limburg
- Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
- Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
- T. Kremers - Water NATUURlijk
- Erik Keulers - Secretaris-directeur
- Harrie Vermeulen - BBB+
Begroting 2026 Waterschap Limburg
Het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg overweegt de Programmabegroting 2026 vast te stellen. Deze begroting is de eerste geïntegreerde begroting na de fusie van WL en WBL. Er zijn drie scenario's voor de belastingvolumeontwikkeling: Scenario A met een stijging van 12,7%, Scenario B met 11%, en Scenario C met 11,9%. Scenario C wordt aanbevolen omdat het financiële stabiliteit biedt door energiekostenvoordelen te reserveren voor toekomstige kostenstijgingen. Het weerstandsvermogen moet worden verhoogd naar € 14,5 miljoen om nieuwe risico's te dekken. Het Algemeen Bestuur wordt gevraagd om in te stemmen met de begroting en de bijbehorende besluiten. De commissies hebben positief geadviseerd.
Documenten
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Programmabegroting 2026
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Programmabegroting 2026 voor Waterschap Limburg, na de fusie van WL en WBL. Het omvat de vaststelling van belastingvolumes voor watersysteem- en zuiveringsheffingen, en het presenteren van een sluitende begroting met een voordelig resultaat van €2,4 miljoen. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de egalisatiereserve zuiveringsheffing. Daarnaast worden bedragen overgeheveld naar de algemene reserves om het weerstandsvermogen op het gewenste niveau te brengen. Drie scenario's voor belastingvolumeontwikkeling worden gepresenteerd, met een voorkeur voor Scenario C, dat financiële robuustheid biedt door energiekostenvoordelen te reserveren voor toekomstige kostenstijgingen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met een duidelijke uiteenzetting van de financiële plannen, scenario's en de bijbehorende gevolgen. Het biedt een uitgebreide analyse van de financiële situatie en de benodigde maatregelen om het weerstandsvermogen te versterken.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van de programmabegroting en het goedkeuren van de voorgestelde financiële maatregelen en scenario's. De raad moet de strategische keuzes en financiële plannen beoordelen en goedkeuren.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen de voorgestelde scenario's voor belastingvolumeontwikkeling, waarbij Scenario C de voorkeur heeft. Dit scenario vereist een afweging tussen directe belastingverlaging en het reserveren van middelen voor toekomstige kostenstijgingen.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke financiële doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige kostenramingen kan onzekerheden met zich meebrengen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten de programmabegroting 2026 vast te stellen en in te stemmen met de bijbehorende financiële maatregelen en het voorkeursscenario voor belastingvolumeontwikkeling.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de nadruk op toekomstbestendig waterbeheer en de integratie van strategische keuzes in de koers "Leven met water."
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een belastingvolumestijging van 11,9% en de versterking van het weerstandsvermogen door overheveling van middelen. De dekking wordt deels gerealiseerd door het reserveren van energiekostenvoordelen en het gebruik van egalisatiereserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2026 Belastingvolume Egalisatiereserve Weerstandsvermogen Scenario's (A, B, C) Energiekosten Zuiveringsheffing Watersysteemheffing Kadernota 2026 Risico-inventarisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie actief en structureel werven van technisch personeel door werkend leren functies aan te bieden op mbo en hbo niveau.
Samenvatting: De motie roept het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg op om actief en structureel technisch personeel te werven door werkend leren functies aan te bieden op mbo- en hbo-niveau. Dit is in reactie op de zorgen over het tekort aan technisch personeel voor toekomstige projecten, zoals onderhoudsmonteurs voor zuiveringen en operators voor medicijnrestenverwijderingsinstallaties. De motie benadrukt het belang van samenwerking met onderwijsinstellingen en het aanbieden van deeltijdopleidingen die door de Rijksoverheid worden vergoed. Het doel is om de interesse in werken bij Waterschap Limburg te vergroten en de instroom van technici te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het identificeert de problemen, biedt een oplossing en geeft een duidelijke richting voor actie. Echter, specifieke details over de implementatie, zoals het aantal benodigde functies of een tijdlijn, ontbreken.
Rol van het Algemeen Bestuur
Het Algemeen Bestuur speelt een cruciale rol in het goedkeuren en ondersteunen van de motie. Zij moeten de strategische richting bepalen en de benodigde middelen en samenwerking met onderwijsinstellingen faciliteren.
Politieke keuzes
De politieke keuzes omvatten het prioriteren van middelen voor samenwerking met onderwijsinstellingen, het aanpassen van strategisch personeelsmanagement en het kiezen voor een proactieve benadering in het werven van technisch personeel.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de implementatiedetails zijn vaag.
Besluit van het Algemeen Bestuur
Het Algemeen Bestuur moet besluiten om de motie goed te keuren en de voorgestelde acties te ondersteunen, inclusief het investeren in samenwerking met onderwijsinstellingen en het aanbieden van werkend leren functies.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door samenwerking met onderwijsinstellingen en het betrekken van studenten via werkend leren programma's.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het opleiden van technisch personeel kan bijdragen aan duurzame bedrijfsvoering door het waarborgen van goed onderhoud en beheer van installaties.
Financiële gevolgen
De motie impliceert financiële investeringen in samenwerking met onderwijsinstellingen en personeelsmanagement. Er wordt aangegeven dat de opleiding grotendeels door de Rijksoverheid wordt vergoed, maar verdere financiële details of dekking worden niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Technisch personeel Werkend leren MBO en HBO niveau Onderwijsinstellingen Samenwerking Opleidingsmogelijkheden Kadernota 2026 Medicijnrestenverwijderingsinstallaties Strategisch personeelsmanagement OnderhoudsmonteursVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Analyse waterschapsverordening (onder andere t.b.v. uitvoering KRW impuls)". Het Algemeen Bestuur (AB) van Waterschap Limburg constateert dat er nog veel werk te doen is om de Kaderrichtlijn Water (KRW) doelen te behalen. De motie stelt dat de waterschapsverordening kan helpen bij het oplossen van knelpunten door duidelijke regels te stellen. Het Dagelijks Bestuur wordt opgedragen om in de eerste helft van 2026 een analyse uit te voeren naar de mogelijkheden van de verordening, gebruikmakend van kennis van andere waterschappen, en hierover te rapporteren aan de commissie WBO.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de exacte knelpunten en de verwachte impact van de voorgestelde analyse.
Rol van het Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur moet de motie goedkeuren en toezicht houden op de uitvoering van de analyse en de rapportage.
Politieke keuzes:
Het AB moet beslissen of het de voorgestelde analyse ondersteunt en of het bereid is om de verordening aan te passen op basis van de bevindingen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het heeft een specifieke opdracht en een tijdsgebonden deadline. Echter, het mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit Algemeen Bestuur:
Het AB moet besluiten of het de motie aanneemt en het Dagelijks Bestuur de opdracht geeft om de analyse uit te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar impliceert samenwerking met andere waterschappen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien schoner oppervlaktewater bijdraagt aan ecologische duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit zou een aandachtspunt moeten zijn bij de uitvoering van de analyse.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
KRW (Kaderrichtlijn Water) Waterschapsverordening Analyse Oppervlaktewater Knelpunten Overheden Regels Schoner Implementatie RapportageVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Wentel wateroverlast niet af". Het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg verzoekt het Dagelijks Bestuur om de norm T100/2100 toe te passen bij woningbouwadviezen. Deze norm houdt in dat nieuwe woningen bestand moeten zijn tegen overstromingen die volgens klimaatprognoses eens per 100 jaar kunnen voorkomen. De motie benadrukt dat het belangrijk is om overstromingsrisico's niet af te wentelen op toekomstige bewoners en roept op tot klimaatadaptief bouwen en expliciete ambities in waterbeheer.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig, maar kan baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de implementatie van de norm en de gevolgen voor bestaande bouwprojecten.
Rol van het Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur moet de motie bespreken en goedkeuren, waarna het Dagelijks Bestuur de normering in adviezen moet toepassen.
Politieke Keuzes:
Er moet worden gekozen tussen het handhaven van de huidige normeringen of het invoeren van strengere eisen voor nieuwbouwprojecten om toekomstige wateroverlast te beperken.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de T100/2100 norm, maar mist tijdsgebonden elementen en concrete stappen voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur moet besluiten of het de motie aanneemt en het Dagelijks Bestuur opdraagt de normering toe te passen.
Participatie:
De motie spreekt niet expliciet over participatie, maar impliceert samenwerking tussen provincie, waterschap en andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderwerp, gezien de focus op klimaatadaptief bouwen en het herstel van natuurlijke watersystemen.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor verdere discussie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wateroverlast T100/2100 Klimaatprognose Overstromingen Klimaatadaptief bouwen Waterveiligheid Infiltreren Wateropvang Groenblauwe landbouwzones OverstromingskaartenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement: Matiging stijging belastingvolume Watersysteemheffing 2026
Samenvatting: Het amendement, ingediend bij het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg, beoogt de stijging van het belastingvolume voor de watersysteemheffing in 2026 te matigen. Het huidige voorstel voorziet in een stijging van 11,9%, maar het amendement stelt voor om dit te verlagen naar 10%. Dit wordt bereikt door €5 miljoen uit de egalisatiereserve Watersysteemheffing te onttrekken. Het amendement benadrukt dat het onwenselijk is om belasting te heffen voor plannen die nog niet concreet zijn uitgewerkt en pleit voor een realistische begroting die aansluit bij uitvoerbare projecten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke motivatie voor de voorgestelde wijziging en geeft inzicht in de financiële middelen die beschikbaar zijn om de belastingstijging te matigen. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de specifieke projecten die mogelijk niet uitvoerbaar zijn.
Rol van het Algemeen Bestuur
Het Algemeen Bestuur speelt een cruciale rol in het vaststellen van de financiële kaders en het goedkeuren van de begroting. Het moet beslissen of het amendement wordt aangenomen en of de voorgestelde belastingverlaging en het gebruik van de egalisatiereserve gerechtvaardigd zijn.
Politieke keuzes
De politieke keuzes betreffen het balanceren van financiële verantwoordelijkheid met de noodzaak om toekomstige projecten te financieren. Het bestuur moet kiezen tussen het verlagen van de belastingdruk op korte termijn en het behouden van financiële middelen voor toekomstige investeringen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde belastingverlaging en het gebruik van de egalisatiereserve. Het is echter minder specifiek over de concrete plannen die niet uitvoerbaar zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de impact op lange termijn zouden nuttig zijn.
Besluit van het Algemeen Bestuur
Het Algemeen Bestuur moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou resulteren in een lagere belastingstijging en het gebruik van de egalisatiereserve.
Participatie
Het voorstel zegt weinig over participatie. Er is geen vermelding van betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden bij het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het amendement richt zich voornamelijk op financiële aspecten en belastingdruk.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk: een verlaging van het belastingvolume met €5 miljoen, gedekt door de egalisatiereserve Watersysteemheffing. Het voorstel geeft aan dat deze reserve voldoende is om de tijdelijke schommelingen op te vangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Watersysteemheffing Belastingvolume Egalisatiereserve Programmabegroting 2026 Scenario C Positieve rekeningresultaten Najaarsrapportage 2025 Realistische begroting Uitvoerbare plannen Sluitende begrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Motie Governance" en is ingediend door het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg. De motie stelt dat de uitvoering van een eerdere motie over de governance-structuur en budgetrecht van het Algemeen Bestuur, met betrekking tot de 300 miljoen euro die door het Rijk is toegezegd aan de Provincie Limburg, Waterschap Limburg en de Limburgse gemeenten, onvoldoende is. Er zijn juridische inconsistenties, zoals strijdigheid met artikel 83 van de Waterschapswet. De motie verzoekt om een specialist op het gebied van de Algemene wet bestuursrecht te raadplegen om de bevoegdheden en antwoorden te toetsen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het de problemen en juridische inconsistenties duidelijk identificeert. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of stappen voor de toekomst, behalve het raadplegen van een specialist.
Rol van het Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur speelt een toezichthoudende rol en is verantwoordelijk voor het beoordelen en goedkeuren van de motie. Ze moeten beslissen of ze de aanbevelingen van de motie willen volgen.
Politieke keuzes:
Het Algemeen Bestuur moet beslissen of ze de aanbeveling om een specialist te raadplegen willen volgen en hoe ze de governance-structuur willen aanpassen om aan de wettelijke eisen te voldoen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn juridische inconsistenties die moeten worden opgelost.
Besluit Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur moet beslissen of ze de motie aannemen en de aanbeveling om een specialist te raadplegen volgen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich meer op juridische en governance-aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Governance Motie Waterschapswet Provinciewet Algemene wet bestuursrecht Gemeenschappelijke regeling Bestuurscommissie Deskundigen Bevoegdheden MandaatVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Stop spuit-intensieve landbouw om te beginnen bij waterwingebieden en woonwijken" richt zich op het verminderen van het gebruik van schadelijke landbouwchemicaliën in kwetsbare gebieden. Het doel is om de kwaliteit van grond- en oppervlaktewater te beschermen, met name in Zuid-Limburg, waar de deklaag dun is en het risico op verontreiniging groot. De motie pleit voor samenwerking met biologische landbouw als strategische partner en vraagt het Dagelijks Bestuur (DB) om een actieplan te ontwikkelen dat prioriteit geeft aan het stoppen van spuit-intensieve landbouw nabij waterwingebieden en woonwijken.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Het biedt een duidelijke richting voor actie en benadrukt de urgentie van het probleem. Echter, specifieke details over de implementatie van het actieplan ontbreken.
Rol van het Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur (AB) speelt een cruciale rol in het goedkeuren en ondersteunen van de motie. Het moet het DB aansturen om het voorgestelde actieplan te ontwikkelen en te implementeren.
Politieke Keuzes:
Politieke keuzes omvatten het prioriteren van milieubescherming boven economische belangen van spuit-intensieve landbouw, en het kiezen voor samenwerking met biologische landbouw als strategische partner.
SMART Analyse en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en een realistische inschatting van de haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid van de samenwerking met biologische landbouw is niet uitgewerkt.
Besluit van het Algemeen Bestuur:
Het AB moet besluiten om de motie goed te keuren en het DB opdracht te geven om het actieplan te ontwikkelen en uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt de samenwerking met biologische landbouw, wat wijst op een participatieve benadering. Echter, er is geen expliciete vermelding van bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, gezien de focus op ecologisch schoon water en biologische landbouw.
Financiële Gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt in het actieplan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Spuit-intensieve landbouw Waterwingebieden Biologische landbouw Volksgezondheid Grond- en oppervlaktewater Schadelijke stoffen Drinkwaterwinning Ecologisch schoon KRW doelen GrondwateroverlastVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Motie over de Jeker en de vervuiling van andere grensoverschrijdende wateren." Het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg verzoekt het dagelijks bestuur om een plan van aanpak te ontwikkelen in samenwerking met Vlaamse en Waalse overheden. Dit plan moet de vervuiling van de Jeker aanpakken en als blauwdruk dienen voor andere grensoverschrijdende wateren. Het plan moet in het eerste kwartaal van 2026 worden gepresenteerd aan het Algemeen Bestuur en op de internationale Maasconferentie in mei 2026.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de implementatie en financiering van het plan van aanpak.
Rol van het Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur moet het plan van aanpak beoordelen en goedkeuren. Daarnaast speelt het een rol in de agendering en presentatie op de internationale conferentie.
Politieke keuzes:
Er moeten keuzes worden gemaakt over prioritering van wateren, samenwerking met internationale partners, en toewijzing van middelen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details zouden helpen.
Besluit Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur moet besluiten om het dagelijks bestuur te verzoeken het plan van aanpak te ontwikkelen en te presenteren.
Participatie:
De motie benadrukt samenwerking met Vlaamse en Waalse overheden, maar vermeldt niet expliciet de betrokkenheid van lokale gemeenschappen of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het gaat om de aanpak van watervervuiling en grensoverschrijdende milieuproblemen.
Financiële Gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grensoverschrijdende wateren Vervuiling Jeker Project ‘Zalm in de Geul’ Internationale Maasconferentie Drinkable Rivers Samenwerking Blauwdruk Vlaamse en Waalse overheden Plan van aanpakVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Motie normering Maasdijken". Het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg verzoekt het Dagelijks Bestuur om alle Maasdijken in Limburg die niet voldoen aan de wettelijke normen van 2017 aan te melden bij de Minister en het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Het doel is om deze dijken zo snel mogelijk, maar uiterlijk voor 1 januari 2050, op orde te brengen. Dit moet sneller gebeuren als er woningbouwplannen zijn of worden voorgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in termen van doelstelling en tijdslijn. Het geeft duidelijk aan welke actie moet worden ondernomen en tegen welke deadline.
Rol van het Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Het moet de motie goedkeuren en het Dagelijks Bestuur opdracht geven om de actiepunten uit te voeren.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen prioritering van infrastructuurprojecten, het afwegen van kosten tegen veiligheid en het bepalen van de urgentie van dijkversterking in relatie tot woningbouwplannen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist details over de haalbaarheid en de specifieke acties die nodig zijn om de doelen te bereiken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid binnen de gestelde tijdlijn kan een punt van discussie zijn.
Besluit Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur moet besluiten of het de motie aanneemt en het Dagelijks Bestuur de opdracht geeft om de dijken aan te melden bij de Minister en het HWBP.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid en draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien het versterken van dijken bijdraagt aan klimaatadaptatie en bescherming tegen overstromingen, maar het wordt niet expliciet genoemd in de motie.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat nader uitgewerkt moet worden, vooral gezien de potentiële hoge kosten van dijkversterking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normering Maasdijken Algemeen Bestuur Nota Maasdijken Wettelijke normen Minister van I en W HWBP (Hoogwaterbeschermingsprogramma) Limburgse Maasdijken Woningbouwplannen Wettelijk vastgesteld Fractievoorzitter AWPVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Motie tegen gebruik van Beaumix in of bij waterwingebieden". Het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg bespreekt de bezorgdheid over het gebruik van Beaumix, een giftige stof uit verbrandingsovens, bij de verbreding van de A2. Beaumix is niet gecertificeerd in de Nationale Milieu Database en er is geen Levenscyclusanalyse (LCA) beschikbaar. Het gebruik ervan kan schadelijk zijn voor de volksgezondheid en belemmert het behalen van de Kaderrichtlijn Water (KRW) doelen voor schoon oppervlakte- en grondwater. De motie roept op tot actie van de rijksoverheid en het Provinciaal Bestuur van Limburg om het gebruik van Beaumix te stoppen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het benoemen van de problemen en de gewenste acties. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over alternatieven voor Beaumix en de specifieke gevolgen voor de waterkwaliteit.
Rol van het Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur speelt een rol in het uitspreken van bezorgdheid en het verzoeken van actie van hogere overheden. Ze moeten de motie goedkeuren en het dagelijks bestuur opdragen om de motie door te sturen en te agenderen voor overleg.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet steunen van de motie, wat impliceert dat men zich uitspreekt tegen het gebruik van Beaumix en voor de bescherming van waterkwaliteit en volksgezondheid.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen voor het stoppen van het gebruik van Beaumix.
Besluit Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur moet besluiten of ze de motie steunen en het dagelijks bestuur opdragen om de motie door te sturen naar de relevante overheden en het onderwerp te agenderen voor overleg.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op bestuurlijke actie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie zich richt op het beschermen van waterkwaliteit en het behalen van ecologische doelen.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich meer op beleidsmatige en ecologische aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beaumix Waterwingebieden Giftige stof Volksgezondheid Grondwater Oppervlaktewater A2 verbreding KRW doelen Waterkwaliteit Kaderrichtlijn WaterVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Toepassing BBT’s en nakomen KRW-verplichtingen door Waterschap Limburg" richt zich op het verbeteren van het lozingsbeleid van het Waterschap Limburg. Het doel is om het gehalte aan giftige stoffen in oppervlakte- en grondwater te verminderen door het toepassen van Best Beschikbare Technieken (BBT’s). De motie benadrukt de noodzaak van transparantie en controleerbaarheid in het proces van vergunningverlening en roept op tot volledige openbaarmaking van emissiegegevens. Het dagelijks bestuur wordt opgedragen om deze principes te integreren in het vergunningverleningsproces, te beginnen met de nieuwe vergunning voor Circle infra partners/Chemelot.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de noodzaak voor strengere controle en transparantie in het vergunningverleningsproces. Het legt duidelijk de verplichtingen vast die het dagelijks bestuur moet opnemen in toekomstige vergunningen.
Rol van het Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur speelt een toezichthoudende rol en is verantwoordelijk voor het goedkeuren van de motie en het monitoren van de implementatie ervan door het dagelijks bestuur.
Politieke keuzes:
Politieke keuzes omvatten het al dan niet verplicht stellen van BBT’s in vergunningen, het niveau van transparantie en openbaarmaking van emissiegegevens, en de mate waarin het waterschap proactief handelt in lijn met Europese richtlijnen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de verplichtingen die het oplegt. Echter, er is geen duidelijke tijdsgebonden component, wat een zwakte kan zijn in de SMART-criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur moet besluiten de motie goed te keuren en het dagelijks bestuur op te dragen de voorgestelde maatregelen te implementeren.
Participatie:
De motie benadrukt de noodzaak van transparantie en publieke toegang tot emissiegegevens, wat participatie en betrokkenheid van burgers bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderwerp van de motie, gezien de focus op het verminderen van schadelijke stoffen in water en het gebruik van milieuvriendelijke technieken.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. De implementatie van BBT’s kan echter aanzienlijke kosten met zich meebrengen, die mogelijk door het waterschap of de vergunninghouders moeten worden gedragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Emissiereductie Best beschikbare technieken (BBT’s) Kaderrichtlijn Water (KRW) PFAS-verbod Gezondheidsrisico’s Openbaarheid Vergunningen Europese wetgeving Schadelijke stoffen ZuiveringstechniekenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement: Matiging stijging belastingvolume Watersysteemheffing 2026
Samenvatting: Het amendement, ingediend bij het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg, beoogt de stijging van het belastingvolume voor de watersysteemheffing in 2026 te matigen. Het huidige voorstel van het dagelijks bestuur voorziet in een stijging van 11,9%, maar het amendement stelt voor deze te verlagen naar 10%. Dit wordt bereikt door €5 miljoen uit de egalisatiereserve Watersysteemheffing te onttrekken. Het amendement benadrukt dat belastingverhogingen alleen moeten plaatsvinden voor concreet uitvoerbare plannen en niet voor ambities die nog niet volledig zijn uitgewerkt.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke constatering van de huidige situatie, overwegingen die de noodzaak van het amendement onderbouwen, en concrete besluiten die genomen moeten worden. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de specifieke plannen en projecten die de belastingverhoging rechtvaardigen.
Rol van het Algemeen Bestuur
Het Algemeen Bestuur speelt een cruciale rol in het vaststellen van de financiële kaders en het goedkeuren van de begroting. Zij moeten beslissen of de voorgestelde belastingverhoging gerechtvaardigd is en of het gebruik van de egalisatiereserve passend is.
Politieke keuzes
De politieke keuzes betreffen het al dan niet accepteren van een lagere belastingverhoging en het gebruik van de egalisatiereserve. Dit vereist een afweging tussen financiële prudentie en de noodzaak om toekomstige projecten te financieren.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde belastingverlaging en het gebruik van de reserve. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de tijdsplanning en concrete uitvoerbaarheid van de projecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details zouden de realistische en tijdgebonden aspecten kunnen versterken.
Besluit van het Algemeen Bestuur
Het Algemeen Bestuur moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat zou betekenen dat ze instemmen met een lagere belastingverhoging en het gebruik van de egalisatiereserve.
Participatie
Het voorstel zegt weinig over participatie. Het richt zich voornamelijk op financiële aspecten en bevat geen informatie over hoe belanghebbenden of inwoners zijn betrokken bij de besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het amendement richt zich voornamelijk op financiële aspecten en belastingdruk.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk: een verlaging van het belastingvolume met €5 miljoen, gedekt door de egalisatiereserve Watersysteemheffing. Het voorstel geeft aan dat de reserve voldoende is om deze verlaging te ondersteunen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Watersysteemheffing Egalisatiereserve Belastingvolume Programmabegroting 2026 Scenario C Positieve rekeningresultaten Najaarsrapportage 2025 Realistische begroting Uitvoerbare plannen Sluitende begrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Motie Governance" en is ingediend door het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg. De motie stelt dat de uitvoering van een eerdere motie over de governance-structuur en budgetrecht van het Algemeen Bestuur, met betrekking tot de 300 miljoen euro die door het Rijk is toegezegd aan de Provincie Limburg, Waterschap Limburg en de Limburgse gemeenten, onvoldoende is. Er zijn juridische onduidelijkheden, met name in relatie tot de toepasselijkheid van de Provinciewet op waterschappen en strijdigheid met artikel 83 van de Waterschapswet. De motie verzoekt om een juridische toetsing van de bevoegdheden en mandaten binnen de governance-structuur.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het de problemen en juridische onduidelijkheden duidelijk identificeert. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of stappen om deze problemen op te lossen, behalve het verzoek om juridische toetsing.
Rol van het Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur speelt een cruciale rol in het beoordelen en goedkeuren van de governance-structuur en het budgetrecht. Het moet beslissen over de voorgestelde juridische toetsing en eventuele aanpassingen in de governance-structuur.
Politieke keuzes:
Het Algemeen Bestuur moet beslissen of het de voorgestelde juridische toetsing ondersteunt en of het bereid is om de governance-structuur aan te passen op basis van de uitkomsten van deze toetsing.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer specificiteit.
Besluit Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur moet besluiten of het de motie aanneemt en de voorgestelde juridische toetsing laat uitvoeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op juridische en governance-aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Governance Motie Waterschapswet Provinciewet Algemene wet bestuursrecht Gemeenschappelijke regeling Bestuurscommissie Deskundigen Budgetrecht SpecialistVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Stop spuit-intensieve landbouw om te beginnen bij waterwingebieden en woonwijken". Het voorstel richt zich op het beëindigen van spuit-intensieve landbouwpraktijken in kwetsbare gebieden zoals waterwingebieden en nabij woonwijken, met als doel de kwaliteit van grond- en oppervlaktewater te beschermen. Het benadrukt de noodzaak om schadelijke landbouwchemicaliën te elimineren om ecologische doelen te bereiken en volksgezondheid te waarborgen. De motie roept op tot samenwerking met biologische landbouw als strategische partner en vraagt het Dagelijks Bestuur (DB) om een actieplan te ontwikkelen dat prioriteit geeft aan deze kwetsbare gebieden.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de problemen en het voorstellen van een oplossingsrichting. Echter, specifieke details over de implementatie van het actieplan en de betrokken partijen ontbreken.
Rol van het Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur (AB) speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Het moet de motie goedkeuren en het DB opdracht geven om het actieplan te ontwikkelen en uit te voeren.
Politieke keuzes:
Belangrijke politieke keuzes omvatten het prioriteren van ecologische en volksgezondheidsdoelen boven economische belangen van spuit-intensieve landbouw, en het kiezen voor samenwerking met biologische landbouw.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen, een tijdlijn voor implementatie, en concrete stappen voor monitoring en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en meetbaarheid van de voorgestelde maatregelen zijn onduidelijk.
Besluit van het Algemeen Bestuur:
Het AB moet besluiten of het de motie steunt en het DB de opdracht geeft om het voorgestelde actieplan te ontwikkelen en uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt samenwerking met biologische landbouw als strategische partner, maar er is weinig detail over bredere participatie van belanghebbenden zoals lokale gemeenschappen en andere landbouworganisaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, gezien de focus op ecologisch verantwoorde landbouwpraktijken en bescherming van waterbronnen.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Er is geen informatie over de kosten van het actieplan of mogelijke financieringsbronnen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Spuit-intensieve landbouw Waterwingebieden Biologische landbouw Volksgezondheid Grond- en oppervlaktewater Schadelijke stoffen Drinkwaterwinning Ecologisch schoon water KRW-doelen Oost-MaastrichtVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Toepassing BBT’s en nakomen KRW-verplichtingen door Waterschap Limburg" richt zich op het verbeteren van het lozingsbeleid van Waterschap Limburg. Het doel is om het gehalte aan giftige stoffen in oppervlakte- en grondwater te verminderen door het toepassen van Best Beschikbare Technieken (BBT’s) en het naleven van Europese richtlijnen zoals de Kaderrichtlijn Water (KRW). De motie benadrukt de noodzaak van transparantie en controleerbaarheid in het vergunningverleningsproces en roept op tot structurele toepassing van BBT’s bij nieuwe vergunningen, met volledige openbaarmaking van emissiegegevens.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijke richtlijnen en verplichtingen schetst voor het verbeteren van het lozingsbeleid. Het benoemt specifieke technieken en procedures die moeten worden gevolgd.
Rol van het Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur moet de motie goedkeuren en het dagelijks bestuur opdragen om de voorgestelde maatregelen te implementeren in het vergunningverleningsproces.
Politieke Keuzes:
Het bestuur moet beslissen of het de voorgestelde striktere maatregelen en transparantie-eisen wil ondersteunen, wat mogelijk politieke en economische implicaties kan hebben.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de verplichtingen die het oplegt. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en haalbaarheid (Achievable) van de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de technische toetsing kan een uitdaging zijn.
Besluit Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur moet besluiten om de motie al dan niet aan te nemen en het dagelijks bestuur op te dragen de voorgestelde maatregelen te implementeren.
Participatie:
De motie benadrukt de noodzaak van transparantie en publieke toegang tot emissiegegevens, wat participatie en bewustwording onder burgers bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderwerp, aangezien de motie gericht is op het verminderen van schadelijke emissies en het beschermen van het milieu.
Financiële Gevolgen:
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het implementeren van BBT’s en het uitvoeren van onafhankelijke technische toetsen kan echter aanzienlijke kosten met zich meebrengen. Het is belangrijk dat het bestuur deze financiële implicaties onderzoekt en adresseert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Emissiereductie Best beschikbare technieken (BBT’s) Kaderrichtlijn Water (KRW) PFAS-verbod Volksgezondheid Oppervlakte- en grondwater Vergunningen Schadelijke stoffen Openbaarheid ZuiveringstechniekenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Wentel wateroverlast niet af". Het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg verzoekt het Dagelijks Bestuur om bij elk advies over woningbouw de normering T100/2100 toe te passen. Deze normering houdt in dat woningbouw moet voldoen aan eisen die passen bij een waterbeeld dat volgens klimaatprognoses van het KNMI in 2100 eens per 100 jaar kan voorkomen. Hiermee wil men voorkomen dat de risico's van overstromingen worden afgewenteld op toekomstige bewoners. De motie benadrukt het belang van klimaatadaptief bouwen en het expliciet maken van ambities om wateroverlast te voorkomen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de noodzaak om wateroverlast niet af te wentelen op bewoners. Het biedt een duidelijke richting en onderbouwing voor de voorgestelde normering.
Rol van het Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Het moet de motie goedkeuren en het Dagelijks Bestuur opdragen de normering toe te passen in hun adviezen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet ondersteunen van de motie, wat impliceert dat men kiest voor een proactieve benadering van klimaatadaptatie en waterveiligheid in woningbouw.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de T100/2100 normering. Echter, het is minder duidelijk hoe de implementatie en handhaving precies zullen plaatsvinden, wat de haalbaarheid en tijdsgebondenheid kan beïnvloeden.
Besluit Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur moet besluiten of het de motie aanneemt en het Dagelijks Bestuur opdraagt de normering toe te passen.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie, maar impliceert dat er samenwerking nodig is tussen provincie, waterschap en andere stakeholders om de normering effectief te implementeren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie pleit voor klimaatadaptief bouwen en het herstel van het natuurlijke watersysteem.
Financiële gevolgen:
De motie zelf geeft geen directe financiële gevolgen aan, maar impliceert dat er mogelijk kosten zijn verbonden aan het implementeren van de normering en klimaatadaptieve maatregelen. Het is onduidelijk hoe deze kosten gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wateroverlast T100/2100 Klimaatprognose Overstromingen Klimaatadaptief bouwen Wateropvang Groenblauwe landbouwzones Waterveiligheid Infiltreren OverstromingskaartenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Analyse waterschapsverordening (onder andere t.b.v. uitvoering KRW impuls)." Het Algemeen Bestuur (AB) van Waterschap Limburg wordt gevraagd om een analyse uit te voeren van de waterschapsverordening om knelpunten in de uitvoering van de Kaderrichtlijn Water (KRW) aan te pakken. De motie benadrukt dat de KRW-opgave niet alleen door het waterschap kan worden gerealiseerd, maar dat ook andere overheden en derden betrokken zijn. De analyse moet in de eerste helft van 2026 worden uitgevoerd en de resultaten moeten in september 2026 worden gerapporteerd, inclusief implementatievoorstellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de exacte knelpunten en de methodologie van de analyse. Het geeft echter wel een duidelijke tijdlijn en rapportageverplichting.
Rol van het Algemeen Bestuur:
Het AB moet de motie goedkeuren en toezicht houden op de uitvoering van de analyse door het Dagelijks Bestuur. Het AB speelt een beslissende rol in het goedkeuren van eventuele aanpassingen aan de verordening.
Politieke Keuzes:
Het AB moet beslissen of het de voorgestelde analyse ondersteunt en of het bereid is om de verordening aan te passen op basis van de bevindingen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er weerstand is tegen veranderingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (rapportage in september 2026), en tijdgebonden (eerste helft van 2026). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder meer informatie over de beschikbare middelen en betrokken partijen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit Algemeen Bestuur:
Het AB moet besluiten of het de motie aanneemt en de voorgestelde analyse laat uitvoeren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van andere belanghebbenden wordt vormgegeven, hoewel het belang van samenwerking met andere overheden en derden wordt erkend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de KRW zich richt op schoner oppervlaktewater, wat een duurzaamheidsdoel is.
Financiële Gevolgen:
De motie geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor het AB bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
KRW (Kaderrichtlijn Water) Waterschapsverordening Analyse Oppervlaktewater Knelpunten Regels Overheden Derden Schoner ImplementatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Actief en structureel werven van technisch personeel door werkend leren functies aan te bieden op mbo en hbo niveau." Het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg constateert een tekort aan technisch personeel, noodzakelijk voor het onderhoud van zuiveringsinstallaties en toekomstige medicijnrestenverwijderingsinstallaties. De motie stelt voor om werkend leren functies aan te bieden, waarbij studenten een betaalde baan combineren met een opleiding op mbo of hbo niveau. Dit moet de instroom van technici vergroten en de interesse in werken bij Waterschap Limburg bevorderen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en de verwachte resultaten.
Rol van het Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur moet de motie beoordelen en besluiten of het beleid voor het werven van technisch personeel via werkend leren functies moet worden ontwikkeld en geïmplementeerd.
Politieke keuzes:
Het bestuur moet beslissen of het investeren in werkend leren functies de beste strategie is om het tekort aan technisch personeel op te lossen. Dit kan ook invloed hebben op budgettaire prioriteiten en samenwerking met onderwijsinstellingen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdlijn voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter.
Besluit Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur moet besluiten of het de motie aanneemt en het dagelijks bestuur opdracht geeft om beleid te ontwikkelen voor het werven van technisch personeel via werkend leren functies.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van stakeholders, zoals onderwijsinstellingen of studenten, in het ontwikkelingsproces van het beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het opleiden van technisch personeel kan bijdragen aan de duurzame werking van zuiveringsinstallaties.
Financiële gevolgen:
De motie geeft aan dat de opleiding grotendeels door de Rijksoverheid wordt vergoed, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor de kosten van het werkend leren programma zelf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Technisch personeel Werkend leren Mbo en hbo niveau Onderhoudsmonteurs Medicijnrestenverwijderingsinstallaties Operators Kadernota 2026 Deeltijdopleidingen Kläranlage Aachen – Soers Beroeps begeleidende leerwegVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Motie normering Maasdijken". De motie verzoekt het Dagelijks Bestuur (db) van Waterschap Limburg om alle Maasdijken in Limburg die niet voldoen aan de wettelijke normen van 2017 aan te melden bij de Minister en het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Het doel is om deze dijken zo snel mogelijk, maar uiterlijk voor 1 januari 2050, op orde te brengen. Dit moet eerder gebeuren als er woningbouwplannen zijn of worden voorgenomen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft wat er moet gebeuren en tegen welke deadline. Echter, het mist specifieke details over de stappen die genomen moeten worden en de middelen die nodig zijn om dit te realiseren.
Rol van het Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur moet de motie bespreken en goedkeuren. Hun rol is om te beslissen of ze het Dagelijks Bestuur de opdracht geven om de genoemde acties uit te voeren.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de prioritering van dijkversterkingsprojecten, de toewijzing van middelen, en de afweging tussen veiligheid en andere belangen zoals woningbouw.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (dijken voldoen aan normen), en tijdgebonden (uiterlijk 2050). Het is minder duidelijk of het haalbaar en realistisch is zonder inzicht in de benodigde middelen en planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan detail over de uitvoering.
Besluit Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur moet besluiten of ze de motie aannemen en het Dagelijks Bestuur de opdracht geven om de dijken aan te melden bij de Minister en het HWBP.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het versterken van dijken kan bijdragen aan de lange termijn veiligheid en leefbaarheid, wat indirect met duurzaamheid te maken heeft.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat nader uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normering Maasdijken Algemeen Bestuur Nota Maasdijken Wettelijke normen HWBP (Hoogwaterbeschermingsprogramma) Minister van I en W Limburgse Maasdijken Woningbouwplannen Wettelijk vastgesteld Fractievoorzitter AWPVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Motie over de Jeker en de vervuiling van andere grensoverschrijdende wateren". Het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg verzoekt het dagelijks bestuur om een plan van aanpak te ontwikkelen in samenwerking met Vlaamse en Waalse overheden. Dit plan moet de vervuiling van de Jeker aanpakken en als blauwdruk dienen voor andere grensoverschrijdende wateren. Het plan moet in het eerste kwartaal van 2026 worden gepresenteerd aan het Algemeen Bestuur en vervolgens op de internationale Maasconferentie in mei 2026.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de implementatie en financiering van het plan van aanpak. Er is een duidelijke intentie en tijdlijn, maar verdere uitwerking is nodig.
Rol van het Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur moet het plan van aanpak beoordelen en goedkeuren. Daarnaast speelt het een rol in de agendering en presentatie van het plan op de internationale conferentie.
Politieke Keuzes:
Politieke keuzes betreffen de prioritering van grensoverschrijdende wateren, de mate van samenwerking met buitenlandse overheden, en de toewijzing van middelen voor de uitvoering van het plan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en specificiteit kunnen worden verbeterd.
Besluit Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur moet besluiten om het dagelijks bestuur te mandateren om het plan van aanpak te ontwikkelen en te presenteren.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie van internationale partners, maar er is geen specifieke vermelding van lokale of publieke betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het gaat om de aanpak van watervervuiling en grensoverschrijdende milieuproblemen.
Financiële Gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Dit aspect moet verder worden uitgewerkt om de haalbaarheid van het plan te waarborgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grensoverschrijdende wateren Vervuiling Jeker Project ‘Zalm in de Geul’ Internationale Maasconferentie Drinkable Rivers Samenwerking Blauwdruk Vlaamse en Waalse overheden Plan van aanpakVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Motie tegen gebruik van Beaumix in of bij waterwingebieden". Het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg bespreekt de zorgen over het gebruik van Beaumix, een niet-gecertificeerd en mogelijk giftig materiaal, bij de verbreding van de A2. De motie benadrukt dat Beaumix schadelijk kan zijn voor de volksgezondheid en de waterkwaliteit, en dat het gebruik ervan de doelen van de Kaderrichtlijn Water (KRW) belemmert. De motie roept op tot actie van het dagelijks bestuur om deze zorgen over te brengen aan de rijksoverheid en het Provinciaal Bestuur van Limburg en om het onderwerp te bespreken met Rijkswaterstaat.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen over Beaumix en de impact op waterkwaliteit. Echter, het biedt geen gedetailleerde alternatieven of oplossingen voor het gebruik van Beaumix.
Rol van het Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur speelt een rol in het goedkeuren en ondersteunen van de motie, en in het aansturen van het dagelijks bestuur om de zorgen over Beaumix te communiceren naar relevante overheidsinstanties.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes omvatten het al dan niet steunen van de motie, het prioriteren van waterkwaliteit boven infrastructuurprojecten, en het bepalen van de mate van druk die op andere overheden moet worden uitgeoefend.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen voor het bereiken van de gewenste uitkomsten.
Besluit Algemeen Bestuur:
Het Algemeen Bestuur moet besluiten of het de motie steunt en het dagelijks bestuur opdracht geeft om de zorgen over Beaumix te communiceren en te bespreken met relevante partijen.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op bestuurlijke communicatie en overleg.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de motie zich richt op het beschermen van waterkwaliteit en volksgezondheid, wat essentiële aspecten van duurzame ontwikkeling zijn.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het richt zich voornamelijk op beleidsmatige en milieukundige aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beaumix Waterwingebieden Volksgezondheid Grondwater Oppervlaktewater A2 verbreding KRW doelen Ecologisch schoon Kaderrichtlijn Water RijkswaterstaatVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken