Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Bestuursinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 21-02-2024, Commissie WBO
Met elkaar in debat zijn
  • Jeroen Achten - LV50
  • Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
  • Dick van Mierlo - BBB+
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

Bestuursrapportage 3e kwartaal 2023 BsGW


Jeroen Achten - LV50

Ik weet wie je bedoelt, dus zo erg is dat niet. Even kijken. Met betrekking tot of de lifecycle-analyse gebruikt wordt, die dat antwoord verschuldigd blijven, dan die moet ik navragen. Daar komen we gewoon schriftelijk op terug. Want anders zou ik nu iets zeggen wat misschien niet klopt. Dus daar kom ik op terug, mevrouw Kale. De 40% hoe kansrijk nou in de begroting 2024 heeft u ingestemd met vast voor inhuur om meer mensen eigen dienst te krijgen. Gisteren in het DB hebben we ook gezorgd dat we de functies kunnen activeren, met andere woorden. Hoe kansrijk is het in deze markt? Er zijn nog steeds mensen die met name graag willen komen werken bij Waterschap Limburg, dus wij achten de kans in ieder geval kansrijk om naar die 40% te groeien. We zitten er ook niet meer ver vanaf, dus dat ziet er goed uit. Maar het zijn de sancties. Ja, die hebben we al een keer toegelicht, maar ik zal het nog een keer doen. Het verschil, hè? Als de capaciteit die je niet ingevuld krijgt, het verschil tussen wanneer je zijn eigen diensten, dus loonkosten en eigen dienst of versus inhuur, is vaak duurder. Dat verschil is niet subsidiabel. Met andere woorden, die komen voor rekening van Waterschap Limburg zelf. Dat is, zeg maar, de afspraak die we gemaakt hebben. En misschien ook, zeg maar, over woorden ik maar toch een keer. Ten opzichte van andere waterschappen. Wij zijn een vrij jong waterkerend waterschap. Wij hebben een open organisatie de afgelopen jaren moeten opbouwen. Dat maakt het voor ons een beetje uniek dat we in die situatie zitten dat we nog niet. Nou, dat we die verhouding 40-60 een afspraak over gemaakt hebben, terwijl andere waterschappen naar verhouding veel meer mensen in eigen dienst hebben bij de hoogwaterbeschermingsprojecten. Vandaar dat we in het verleden de afspraak gemaakt hebben om ook Waterschap Limburg te stimuleren om te zorgen dat ze een robuuste organisatie richting de toekomst hebben. Tot zover. Dank.

Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg

Dank u wel en behandelen in één termijn, dus daarmee acht ik dit informatieve agendapunt behandeld en komen we bij de bestuursrapportage derde kwartaal 2023 van de BSGW en ik weet dat meneer Van Mierlo daar nog een vraag over had. Ik kijk even rond, zijn er nog meer vragen over de BSGW? Verder geen vragen, meneer Van Mierlo. Ja

Dick van Mierlo - BBB+

Ja, het valt op dat er zoveel uitloop is of negatief resultaat van die extra WOZ-bezwaren. En we zijn vooral benieuwd naar de toekomst of er wat te verwachten financiële impact is van de aangescherpte wetgeving, waardoor voor die nieuwe en oude bureaus het minder aantrekkelijk wordt om bezwaren in te dienen. Ja.

Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg

Ja, daar kan ik op antwoorden. U hebt er ook al een klein schriftelijk antwoord op gekregen, maar ik zal proberen het ook nog even mondeling goed uit te leggen. Het is inderdaad zo dat de wet- en regelgeving is aangescherpt met betrekking tot die no cure no pay-bureaus. Dat maakt het die bureaus wat lastiger om aan de voorkant bezwaren in te dienen. Dat zou op het eerste oog dan ook een positief effect wellicht kunnen hebben op het feit dat er minder bezwaren gemaakt worden. Dat is eigenlijk ook wel de verwachting, maar de Belastingdienst in Nederland heeft natuurlijk geen glazen bol waar ze in kunnen kijken. En ze durven nog niet hosanna te roepen, zij durven nog niet te zeggen van dit gaat echt ook juridisch tot lagere kosten leiden. Waarom niet? Omdat wellicht minder bezwaren gemaakt gaan worden, maar dat dan de tweede keer, dus op het moment dat er bezwaar is gemaakt en er is een reactie op gekomen, dan kan er een beroep ingesteld worden en daar aarzelen die bureaus nu op die tweede fase dus. De verwachting is minder bezwaren, maar meer beroepen. En dan heb je ook weer hogere juridische kosten in die beroepsfase, dus men moet heel erg nu de toekomst even afwachten alvorens we met elkaar de slingers ophangen. Ik heb wel één hele goede boodschap voor ons. Het heeft voor ons helemaal geen consequenties, want wij betalen niet mee aan die juridische kosten, ook niet in die nieuwe kostenverdeelmethodiek of zo, dus dat is buiten de orde voor ons, want dat is in principe een zaak die de gemeente eigenlijk enkel aangaat. Ja. Dan komen we bij de agendapunten 3 en daar zou ik het voorzitterschap overdragen aan mijn collega, de heer Achten. Ja.

Jeroen Achten - LV50

Ja, dat is heel fijn dat het overgedragen wordt, maar uiteindelijk moeten we beantwoorden. Straks toch? De portefeuillehouder er gedaan worden? Nee.