Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
We beginnen met agendapunt 2.1, de bestuurlijke voortgangsrapportage Q3 van het Hoogwaterbeschermingsprogramma. En ik kijk even rond wie het woord wil voeren. Ik zie daar allerhande, ik zie daar aan de hand daar niet. Dan beginnen we bij mevrouw Kaanen. Ja
Ja, dank u wel, voorzitter. Ik heb een vraag over bladzijde 5 van bladzijde 60 en het gaat met name over de innovaties. En ik vroeg me af op welke wijze wij als waterschap de life cycle analysis gebruiken. Dan
Dank u wel, voorzitter. Wij hebben nog wat vragen naar aanleiding van een 40 procentsnorm van het personeel, wat binnen het HWBP-WL vastgesteld is. Hoe kansrijk is deze norm gezien de situatie op de arbeidsmarkt? En hoe kansrijk is het en wat zijn de eventuele sancties wanneer het niet gehaald wordt? En voor jou is het de vraag over de stand van zaken binnen het HWBP. Zojuist zal beantwoord worden door de heer achter dus. Bij deze. OK
Ik weet wie je bedoelt, dus zo erg is dat niet. Even kijken. Met betrekking tot of de lifecycle-analyse gebruikt wordt, die dat antwoord verschuldigd blijven, dan die moet ik navragen. Daar komen we gewoon schriftelijk op terug. Want anders zou ik nu iets zeggen wat misschien niet klopt. Dus daar kom ik op terug, mevrouw Kale. De 40% hoe kansrijk nou in de begroting 2024 heeft u ingestemd met vast voor inhuur om meer mensen eigen dienst te krijgen. Gisteren in het DB hebben we ook gezorgd dat we de functies kunnen activeren, met andere woorden. Hoe kansrijk is het in deze markt? Er zijn nog steeds mensen die met name graag willen komen werken bij Waterschap Limburg, dus wij achten de kans in ieder geval kansrijk om naar die 40% te groeien. We zitten er ook niet meer ver vanaf, dus dat ziet er goed uit. Maar het zijn de sancties. Ja, die hebben we al een keer toegelicht, maar ik zal het nog een keer doen. Het verschil, hè? Als de capaciteit die je niet ingevuld krijgt, het verschil tussen wanneer je zijn eigen diensten, dus loonkosten en eigen dienst of versus inhuur, is vaak duurder. Dat verschil is niet subsidiabel. Met andere woorden, die komen voor rekening van Waterschap Limburg zelf. Dat is, zeg maar, de afspraak die we gemaakt hebben. En misschien ook, zeg maar, over woorden ik maar toch een keer. Ten opzichte van andere waterschappen. Wij zijn een vrij jong waterkerend waterschap. Wij hebben een open organisatie de afgelopen jaren moeten opbouwen. Dat maakt het voor ons een beetje uniek dat we in die situatie zitten dat we nog niet. Nou, dat we die verhouding 40-60 een afspraak over gemaakt hebben, terwijl andere waterschappen naar verhouding veel meer mensen in eigen dienst hebben bij de hoogwaterbeschermingsprojecten. Vandaar dat we in het verleden de afspraak gemaakt hebben om ook Waterschap Limburg te stimuleren om te zorgen dat ze een robuuste organisatie richting de toekomst hebben. Tot zover. Dank.