Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Bestuursinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

05-06-2024, Commissie WZW
Met elkaar in debat zijn
  • Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
  • Ton Haagen - Partij voor de Dieren
  • Harrie Vermeulen - BBB+
  • Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
  • Marcel Richter - LV50
  • Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

Toestemming treffen Centrumregeling Regionale Energiestrategie Noord- en Midden-Limburg


Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg

Trevor, centrumregeling regionale energiestrategie Noord en Midden Limburg om advies. Wie wil daar het woord over? Ik ga even een andere pagina pakken. Ik zag de heer Richter. Ik zag mevrouw Verheij-Péters. Ik zag de heer Vermeulen. Mevrouw Hilders. En de heer Haagen. Meneer Haagen, ik begin bij u.

Ton Haagen - Partij voor de Dieren

Ik heb ook een kernvraag. De kernvraag van mij is: wat is het belang van Waterschap Limburg om betrokken te zijn bij de RES? Zowel in Noord-Limburg, al meer noorden, Midden-Limburg als misschien later ook in Zuid-Limburg. Wat hebben wij daaraan? Dat

Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg

Dat is een hele duidelijke vraag, de heer Vermeulen. Dankjewel.

Harrie Vermeulen - BBB+

Dankjewel, voorzitter. Als we naar de stukken kijken en met name de kosten die eraan verbonden zijn, er wordt heel nadrukkelijk gesproken over € 6.500 per jaar, is begroot dus dan gebaseerd op honderd uren eigen inbreng. Ik denk, als het daarbij zou blijven, dat ik er niet eens problemen mee zou hebben. Maar als je je toch verdiept in de stukken, dan zie je toch wel dat er meer wordt verlangd van het waterschap. Er wordt van de gemeente € 2,60 per inwoner verwacht, waarvan het waterschap en ook van de provincie wat ook een bijdrage verwacht. En dat wordt dan bepaald op basis van de inachtneming van de begroting van de RES. En dan de begroting die wordt vastgesteld door de gemeente Venlo. Wij zullen er zeker op een of andere manier inspraak op hebben, maar de daadwerkelijke begroting is onderdeel van de gemeente Venlo en op basis van die begroting wordt toch een bijdrage verwacht van het waterschap. Dat op de eerste plaats vervolgens. Wat

Harrie Vermeulen - BBB+

Ja, ik wil eerst mijn verhaal afmaken en dan kom ik met de vraag. Dus ik wil eerst een paar dingen duidelijk stellen en daar wil ik ook een antwoord op hebben, wat ik stel. Dus als er een andere mening op is, dan is het ook raar dat voor de gemeente wordt 62 per een moder verlangd. Maar in die zienswijze die de gemeentes hebben gegeven, zijn er nu al gemeentes bij die dat eigenlijk willen verlagen en dan letterlijk zeggen, haal het maar bij het waterschap. Dus die discussie is al bezig met het schuiven van de kosten. Vervolgens, als er een tekort is uiteindelijk in die begroting, dan zal iedereen daaraan bij moeten dragen, dus ook het waterschap. Dus uiteindelijk is het wat kosten betreft een open eind. En een andere vraag is natuurlijk, wat is de meerwaarde voor het waterschap om daarin mee te doen? Die hele transitie van die energiedingen is geen kerntaak van het waterschap. Wij hebben grote vraagtekens, wat is de daadwerkelijke meerwaarde om daaraan mee te doen? En dan eigenlijk op het eerste wat ik gesteld heb. Ja, wat gaat ons dat maximaal kosten?

Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg

Vraag is duidelijk, meneer Vermeulen, dank u wel, mevrouw Hilders. Dank.

Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur

Dank u wel, voorzitter. Ik heb gezien dat voorgesteld wordt om geen zienswijzen in te dienen. Toch zitten er bij de zienswijzen een aantal zaken die van andere gemeenten, bijvoorbeeld die mensen aanspreken, namelijk de kaderstellende rol van de raad bewaken. Zorgen dat die zeg maar verzekerd blijft en er zijn een paar voorstellen voor gedaan. Dat zou ik heel van harte ondersteunen. Verder staan er in die RES allerlei doelen waar ik niet zo gelukkig mee ben. En dan vraag je je ook af of je dan in een gemeenschappelijke regeling moet gaan deelnemen die dat gaat uitvoeren. En ik heb daar mijn vraagtekens bij. Dank. Dank.

Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf

Dank u wel, voorzitter. Voorzitter, Water Natuurlijk juicht het opzetten van de RES Noord- en Midden-Limburg toe, omdat deze de energietransitie zal bevorderen en de klimaatdoelen uit het Klimaatakkoord en de Klimaatwet een stap dichterbij zal brengen. Hoewel het waterschap bij monde van WBL een beperkte bijdrage aan deze RES levert, namelijk het inbrengen van kennis op het gebied van aquathermie, is deze bijdrage zeer waardevol. Niet alleen omdat WBL als enige beschikt over deze kennis, en ik vind dan ook dat wij moreel verplicht zijn om die kennis te leveren, maar ook omdat daarmee de energietransitie een stap vooruit wordt geholpen. Het zal u dan ook niet verbazen dat Water Natuurlijk graag toestemming zal verlenen voor het aangaan van de Centrumregeling RES Noord- en Midden-Limburg. Wel vraagt Water Natuurlijk zich nog af, hoe staat het met de RES Zuid-Limburg? Dank u wel. Dank.

Marcel Richter - LV50

Ja, dank u wel, voorzitter. Ja, het voorstel dat nu voorligt is eigenlijk het sluitstuk van een procedure die vroeger zich alleen maar beperkte tot de toestemming geven. En er is nu een heel traject voor afgegaan. Dus zienswijzen zijn allemaal ingediend. Volgens mij is het zo dat het bijdragen van het waterschap zich beperkt tot die € 6.500 en er is. Volgens mij wordt dat in natura ter beschikking gesteld en ik kan eerlijk gezegd niet uit de stukken afleiden dat dat nog meer zou worden, want dat was ook inderdaad mijn concrete vraag. Dank.

Arnold Jansen - Water NATUURlijk

Dank u wel. Eén van de voorkant beginnen. De RES Noord- en Midden-Limburg draait al een aantal jaren, draait zelfs prima, maar zonder dat daar een regeling onder lag. Dus er waren geen afspraken gemaakt tussen de gemeentes over financiering en verantwoordelijkheden, enzovoorts. Op enig moment heeft de gemeente Venlo, die de boeken beheerde en het personeel in dienst nam en dat onderbracht bij de RES en daar ook een vergoeding voor kreeg, gezegd: het lijkt ons toch de accountant? Met name die vond dit niet zo'n helder verhaal. Het was allemaal een beetje vrijheid, blijheid. Plat gezegd, als één van de gemeentes had besloten om niet te betalen, had Venlo die kosten dan voor zijn kiezer gekregen. Binnen de RES is gezegd dat het een vorm is die nu ook duidelijk was dat de RES'en veel langer in stand zullen blijven en misschien wel meer dan 10 jaar nog of nog langer. Dat dat toch wel een onhandige situatie was en er is gekeken naar wat de beste oplossing is. U heeft daar al een keer eerder over besloten. Dat was namelijk in de eerste stap van de zienswijze. Toen is er gevraagd: heeft u een zienswijze? Wij hebben toen geen zienswijze ingediend. Een aantal gemeentes hebben die wel ingediend. Die stukken zitten er ook bij, maar de zienswijzes van de gemeente en er zit ook een stuk bij waarin u kunt zien: gemeente X heeft een zienswijze gehad en dat betekent dat er dit is aangepast of juist niets is aangepast, want er wordt weerlegd dat de argumentatie wel of niet klopt. Sommige gemeentes hebben ook gezegd: wij zouden minder geld willen betalen aan de RES. En ook daarvan is gezegd: nee, dit houden we in stand, want we hebben een onderbouwing gemaakt met een begroting wat allemaal nodig is. Daar is wel iets in bezuinigd, maar in grote lijnen blijft dat in stand. Maar dat is een zienswijzeprocedure, zoals u als burger ook kunt hebben tegen een bestemmingsplanprocedure. Noem het maar eens even iets. Dat is hier gedaan. Dit is een lichte centrumregeling. Dat betekent dat de Raad er komt geen gemeenschappelijke regeling en een gemeenschappelijk bestuur. De Raad van Venlo is verantwoordelijk, maar de Raad van Venlo, meneer Vermeulen, die gaat natuurlijk wel een begroting vaststellen, maar die begroting is eerst binnen de RES aan de orde geweest en daarna omdat die onderdeel uitmaakt van de begroting van de gemeente Venlo. Straks bij die lichte regeling. Anders was het dan een paar document waardoor die lichte regeling. Zit hij geïncorporeerd in de begroting van Venlo, dus stelt Venlo de begroting vast. Formeel is dat zo. Wat heeft Venlo daar tegenover gezegd? Ze zeggen: ja, wij waren tot nu toe geen voorzitter van de RES, maar wij vinden dat wij nu wel voorzitter moeten worden. Daar hebben de andere gemeentes van gezegd: ja, dat is eigenlijk ook wel logisch als alles in jullie begroting zit, zou het heel gek zijn dat jullie controller moet gaan praten met de wethouder van Leudal, omdat die toevallig de voorzitter is. Dus zo hebben we dat ingestoken, zo simpel mogelijk. Omdat het gaat om het werk en het gaat niet om het instituut RES. Waarom is Limburg of het waterschap erbij betrokken? Omdat de minister en dat heeft afgesproken samen met de VNG, het IPO en met de Unie van Waterschappen gezamenlijk leggen, hebben wij een opgave binnen het klimaatakkoord. Mevrouw Vrij zei het al en die opgave gaan we gezamenlijk invullen en daar spelen ook de waterschappen een rol in. Heeft het waterschap een grote rol? Nee, het waterschap heeft geen grote rol. Wij hebben, ik zit er zelf in in Noord- en Midden-Limburg, Zuid-Limburg. Ik zit mevrouw Van Wes in. Sinds deze bestuursperiode. En ik heb daar een portefeuille. Ik doe daar een aantal zaken, pak een aantal zaken op als bestuurder, maar wij hebben als organisatie daar een hele beperkte rol. De gemeentes veel meer, maar de gemeentes hebben ook een opgave over het gebied van woningisolatie van lokale opwek en allemaal van dat soort zaken. En dat speelt niet bij het waterschap. Onze kennis zo, dat is ook vanaf het moment dat ik daar aan tafel heb gezeten, heb ik ook altijd gezegd: ik ga alleen maar kennis inbrengen die we hebben. Ik ga geen kennis zoeken, dat is onze rol niet. Huur daar maar een specialist voor in. Dus onze kennis op het gebied van warmte, warm water, aquathermie en in zekere zin bescheiden zin de warmte uit oppervlaktewater, want dat is ook een optie. Die is overigens nog beperkter als uit bijvoorbeeld afvalwater. Nou, die kennis brengen we in. In Zuid-Limburg gaan we nu een samenwerking aan met Mijnwater. Als WBL nou dat dat draagt, maar dat dat heeft ook weer niks met de RES te maken, maar dat is gewoon het uitwerken van een initiatief dat bijdraagt aan de doelstellingen die de RES'en landelijk hebben, namelijk minder of meer duurzame energie en minder aardolie, gas en noemt u maar op. Dus in die zin de kennis van WBL, van onze mensen bij WBL, die helpt de RES ook vooruit als het gaat over de aquathermie. Ik heb aan de bestuurstafel de poort stijf gehouden waar het ging over geld van WBL. Ik heb gezegd, de reden daarvoor is heel veel. Ik vind hem nog steeds heel legitiem. De provincie krijgt rijksgeld, de gemeente krijgen rijksgeld, maar het waterschap krijgt niks. De minister heeft letterlijk gezegd: u heeft uw eigen pinautomaat. U kunt het geld ophalen bij de burgers en ik heb gezegd: ik vind het niet terecht om geld voor de RES op te halen bij de burgers. Dat moeten de gemeentes zelf maar regelen, dat is niet onze opgave. Wat we wel doen, en dat is wat meneer Richter ook zegt, die zes en half duizend euro in natura. Dat zijn uren, ik zit in een bestuursvergadering, maar die wordt ambtelijk voorbereid en die uren die moeten die kwantificeren van onze begroting. Dat is een stukje voor de RES en dat dat is geraamd op 100 uur, dus dat kost dan tegen het afgesproken tarief 6,5 duizend euro. Wat hebben we aan de RES? Heel veel. Wij hebben in Noord-Limburg al een potentieel opwek van duurzame energie, die groter is als taakstelling. Dat komt doordat men heel erg betrokken is bij het realiseren van. De gemeentes staan heel erg betrokken zijn bij het warmtevraagstuk of het energievraagstuk in brede zin. En die hebben er hard aan getrokken, lopen alle projecten goed. Niet alle projecten lopen even soepel, maar dat is vaak ook gemeenten. Want het is natuurlijk is trouwens ook een tweede reden waarom ik vind dat wij een rol op de achtergrond hebben. Gemeentes hebben daar ook een ruimtelijk instrument. Dat hebben wij niet voor als het gaat over windmolens, zonneparken en noemt het maar op. Dus dat is ook een andere reden waarom ik zeg van ja, wij zijn wat bescheidener in onze rol binnen de RES. Ja. Wat hebben we eraan? Het antwoord op die vraag is: we hebben afgesproken dat we meedoen op landelijk niveau, en. Doen

Arnold Jansen - Water NATUURlijk

Alle waterschappen doen mee. Ja, ja, en ik zal u zeggen, wij hebben het nog makkelijk. Ik heb collega's die zitten in vier RES'en. Ja, ja. Die hebben vier RES-gebieden die niet aansluiten bij het waterschapsgebied, dus die hebben het echt problematischer dan ik en mevrouw Van Heuts. Mevrouw Vermeulen, wilt u zelf antwoord geven op die vragen over Zuid, ja, over de stand van zaken?

Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg

Geval Zuid is zout. En nou de rest in Zuid-Limburg. Daar is de doelrealisatie heel erg laag. Komt onder andere omdat het gebied een beetje op slot zit, onder andere door de Einstein-telescoop en de discussie daaromtrent, maar ook het vliegveld en de hoge bebouwingsdichtheid die Zuid-Limburg kent. Ze hebben ook qua Nederland het laagste percentage duurzame opwek zon en wind en ik ben daar inderdaad namens het waterschap lid van de RES Zuid-Limburg. Maar wij kijken ook heel kritisch wanneer er nu agendapunten op de agenda staan, die voor het waterschap van belang zijn. We zien wel dat er mooie kansen zijn, bijvoorbeeld warmteopwek en warmtenet vanuit Chemelot, waar de RES Zuid-Limburg mee bezig is. En men is ook bezig om een methode te ontwikkelen om zeg maar initiatieven die op slot lijken door de netcongestie om die toch weer vlot te trekken. Maar het is een hele andere RES dan de RES Midden- en Noord-Limburg. Dan denk ik dat ik daarmee de vragen beantwoord heb, zijn er nog opmerkingen voor de tweede ronde? De heer Vermeulen, mevrouw Hilders, daar blijft het bij. De heer Jan.

Harrie Vermeulen - BBB+

Heer Jansen zegt: "Ik heb mijn poot stijf gehouden, dus die bijdrage die komt er dus niet. Maar kan het ook vastgelegd worden voor de komende jaren? Want ik heb ergens in de stukken gelezen dat jaarlijks wordt bekeken en op basis van de begroting, dus van de totale begroting. Uiteraard zullen wij daar inspraak in hebben, dat is logisch, maar uiteindelijk de gemeente Venlo die stellen vast. Uiteraard zal alles inspraak hebben, maar ik heb wel gelezen dat op basis van die begroting een bijdrage jaarlijks wordt vastgesteld voor de provincie en de gemeente. Maar hoe hoog die is, dat kan ik nergens lezen. U zegt: 'Ik heb mijn poot stijf gehouden', dus kunnen we dan vastleggen dat wij geen bijdrage leveren? Dan is dat probleem opgelost, ook voor de komende jaren." Mevrouw

Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur

Dank u wel, voorzitter. Ik ben er niet voor om mee te werken aan de RES, omdat de RES allerlei doelen nastreeft, zoals bijvoorbeeld het veel te dicht plaatsen van windmolens nabij woningen waar mensen allemaal gezondheidsproblemen van krijgen. Daar wil ik niet aan meewerken en voor de rest was ik heel onder de indruk van het feit dat de heer Jansen zei van ja, dat hebben we afgesproken met de minister, de VNG, het IPO en de Unie. Geweldig. Dat hebben we bij Nationaal Bestuursakkoord Water ook afgesproken voor de wateroverlast, maar toen deden we het niet. Goed, ik wil in elk geval kijken. Ik ben hier niet mee eens en ik wil dus een negatief advies afgeven. En dus ja, ik weet niet of ik hier kan tegenstemmen. Maar dat is wel mijn idee van hoe ik erin zit.

Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg

De commissie geeft een advies aan het DB die een AB-stuk voorbereiden komt. Het op de agenda van het AB. En dat brengt mij tevens bij de beantwoording van het tweede termijn naar Jansen, u heeft het woord, meneer.

Arnold Jansen - Water NATUURlijk

Meneer Vermeulen, ik kan geen garanties geven. Ik heb nu de afspraak gemaakt met de zittende bestuurders dat wij niet meebetalen. Men is nog een keer naar Roermond getogen om te kijken of ze toch nog geld uit de automaat konden krijgen. Dat is ook niet gelukt. En dat blijft mijn standpunt als wij een opgave hebben. Dat is net als een aantal andere samenwerkingsverbanden waar we als waterschap wel inzitten. Wij betalen onze eigen projecten, dus op dit moment, als wij zonnepanelen of windmolens zouden bouwen, betalen ze zelf. Daar hoef ik niet voor bij te dragen aan de rechtsorganisatie, want onze eigen organisatie bereidt je projecten voor bij gemeenten. Slecht dat vaak andersom dat die heel veel dingen samen proberen te doen. Een woningisolatieprogramma is veel slimmer te organiseren voor zes gemeentes in één keer en dan zetten daar ook apparaatskosten aan en laat ze dat vooral samen oplossen. Men heeft gezegd respect te hebben voor ons standpunt. En ik kan geen garanties afgeven hoe lang dat blijft duren. Interruptie

Ton Haagen - Partij voor de Dieren

Interruptie hoor, in bijlage 4 staat heel duidelijk: de personele ambtelijke bijdrage blijft naar verwachting gelijk aan die in de afgelopen jaren, namelijk 100 uur per jaar. Dit is al opgenomen in de jaarplanning van cluster KNO en staat gelijk aan ongeveer € 6.500. Dus we hebben wel degelijk een bijdrage, al is hij beperkt. Maar

Arnold Jansen - Water NATUURlijk

Maar waar meneer Vermeulen het over heeft, is niet die zes en half duizend euro. Meneer Vermeulen gaat het over het feit dat de gemeentes een bedrag per inwoner betalen. Dat heeft hij ook in de eerste termijn toegelicht. En wij hebben gezegd, dat gaan wij niet doen. Men heeft ons gevraagd om € 30.000 bij te dragen. Of wat dan ook, ik zeg, als jullie zo per inwoner € 2,60 krijgen, heb je die € 30.000 van ons echt niet nodig. Daar gaat het niet over, de provincie komt met een paar ton over de brug, als ik het goed heb uit mijn hoofd. Meneer

Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg

Meneer Vermeulen, u spreekt via de Voorzitter en met microfoon alstublieft. Dankjewel.

Harrie Vermeulen - BBB+

In de stukken lees ik wel dat ik daar geen bedragen in lees, maar wel dat het waterschap eigenlijk op basis van de begroting een bijdrage levert. En ik had die bijdrage nul zijn en ook als er een tekort is, dan moeten alle deelnemers aan het tekort bijdragen. Dus als er straks een tekort is, dan moet het waterschap er bijdragen dus.

Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg

De vraag is duidelijk, meneer Vermeulen, meneer Jansen. Wat

Arnold Jansen - Water NATUURlijk

Wat u leest is de verordening. Dit is een verordening gemaakt waarbij alle eventualiteiten benoemd zijn. De volgende stap is, wat is de feitelijke begroting die wordt opgesteld en daar staat nul bij het waterschap. Dat is wat aan de orde is. Mevrouw Hilders geeft een negatief advies die zegt van de RES'en zijn verantwoordelijk voor de plaats van windmolens dicht bij huizen. Dat is echt een groot misverstand. Daar gaat de RES niet over. Dat is autonoom de gemeentes samen met de provincie. De provincie en de provinciale omgevingsvisie en er waren een aantal regels staan en de gemeentes bepalen dat zelf. Daar heeft de RES niets mee te maken. Dat is autonoom voor de gemeente. Er is binnen de RES een opgave voor duurzame opwek gedefinieerd. Dat is een landelijke opgave die verdeeld is over de RES'en en de RES'en hebben we daar op een bepaalde manier invulling aan gegeven, maar die invulling komt van de gemeentes. Die komt van onderop de gemeente, zegt wij. Willen daar windmolens nou, dan gaan wij zo overleven, dus dat is u, moet dat echt scheiden, want het ene is de gemeentes zijn daar helemaal autonoom in. Er is wel gezocht naar zoveel mogelijk projecten om aan die opgaven te voldoen die het rijk naar de regio's heeft gestuurd. Maar ik zou dat echt scheiden als ik u was, want het ene is iets anders.

Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg

Waar ze achter met dank voor moest ik hè? Ja sorry, ik moest toch via de voicemail bij interruptie. Ik

Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur

Ik ben het niet met u eens en ik heb hem dus een negatief advies gegeven en ik zou graag willen dat daar aantekeningen van gemaakt worden, zodat dat duidelijk is.

Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg

Ik was voornemens om bij de afronding van dit agendapunt op te nemen dat de Commissie een meerderheid, met uitzondering van de Algemene Waterschapspartij die een negatief advies afgeeft, een positief advies afgeeft. En dat ik kijk even, wilt u dit stuk als hamerstuk of bespreekstuk op het AB van 3 juli?

Harrie Vermeulen - BBB+

Voor ons is dit een bespreekpunt en wij hebben nog geen advies. Geen eindadvies daarover. Oké.

Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg

Oké. Dan wordt het een bespreekstuk en aldus is dan door de commissie besloten. Dat