12-07-2023 AB-vergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Agendapunt 1.2 Afscheid AB-lid M.J.L (Math) Goossen
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
M. Goossen - BBB+
Agendapunt 1.3 Onderzoek geloofsbrieven, besluitvorming over toelating en beëdiging van nieuw AB-lid C.J.C. (Cor) Driessen ((AB-voorstel 2023, nummer 60)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de toelating en beëdiging van de heer C.J.C. (Cor) Driessen als nieuw lid van het algemeen bestuur. Dit volgt op het ontslag van de heer M.J.L. (Math) Goossen. De benoeming van de heer Driessen is bevestigd door de voorzitter van het centraal stembureau. De Commissie Integriteit onderzoekt de geloofsbrieven van de heer Driessen en zal hierover verslag doen tijdens de vergadering op 12 juli 2023. Indien de toelating wordt goedgekeurd, zal de heer Driessen de vereiste eed afleggen volgens de Waterschapswet, waarna hij zijn functie kan uitoefenen.
-
1.3 Voorstel Onderzoek geloofsbrieven, besluitvorming over toelating en beëdiging nieuw AB-lid de heer C.J.C. (Cor) Driessen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Onderzoek geloofsbrieven, besluitvorming over toelating en beëdiging nieuw AB-lid de heer C.J.C. (Cor) Driessen." Het voorstel betreft de toelating en beëdiging van de heer Cor Driessen als nieuw lid van het algemeen bestuur van Waterschap Limburg. Dit volgt op het ontslag van de heer Math Goossen. De benoeming van de heer Driessen is bevestigd door de voorzitter van het centraal stembureau. De Commissie Integriteit onderzoekt de geloofsbrieven van de heer Driessen, waarna in de vergadering van 12 juli 2023 een besluit over zijn toelating wordt genomen. Na toelating zal hij worden beëdigd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de context van de procedurele stappen die nodig zijn voor de toelating en beëdiging van een nieuw bestuurslid. Het bevat alle relevante informatie over de achtergrond, de benoeming, en de vereiste documenten.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het onderzoek van de geloofsbrieven te beoordelen en een besluit te nemen over de toelating van de heer Driessen als lid van het algemeen bestuur.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele kwestie betreft die voortvloeit uit de wettelijke verplichtingen van de Waterschapswet.
SMART-criteria en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een duidelijk omschreven proces met een specifieke datum voor besluitvorming betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of de heer Driessen wordt toegelaten als lid van het algemeen bestuur, gebaseerd op het onderzoek van de geloofsbrieven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne bestuurskwestie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve en procedurele aangelegenheid betreft.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, wat logisch is gezien de aard van de benoeming en beëdiging van een bestuurslid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geloofsbrieven Toelating Beëdiging Algemeen bestuur Commissie Integriteit Eed Benoeming Ontslag Verklaring en belofte GrondwetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1.3.a Vervanging AB-lid Waterschapsbedrijf Limburg
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschapsbedrijf Limburg betreft de vervanging van een lid van het algemeen bestuur. De heer C.J.C. (Cor) Driessen wordt voorgesteld als nieuw lid ter vervanging van de heer J.H.G. (Jan) van der Staak. Deze wijziging is aangevraagd door de fractie BBB+ vanwege het vertrek van de heer Goossen uit het algemeen bestuur. De installatie van de heer Driessen als opvolger van de heer Goossen wordt verwacht tijdens de AB-vergadering op 12 juli 2023. Het dagelijks bestuur en andere betrokkenen ondersteunen dit voorstel.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vervanging Algemeen bestuur Waterschapsbedrijf Limburg Cor Driessen Jan van der Staak Goossen BBB+ Installatie Opvolger ToelatingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1.4 Spreekrecht toehoorders
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Anne Hanssen - Partij voor de Dieren
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Anne Hanssen - Partij voor de Dieren
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Agendapunt 1.5 Vaststelling geactualiseerd Reglement van orde voor de vergaderingen van het algemeen bestuur (AB-voorstel 2023, nummer 61)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de vaststelling van een geactualiseerd Reglement van orde (RvO) voor de vergaderingen van het algemeen bestuur. Het huidige RvO dateert uit 2017 en is voor het laatst gewijzigd in 2019. Vanwege wetswijzigingen en andere ontwikkelingen is een actualisatie noodzakelijk. Belangrijke wijzigingen in het nieuwe RvO zijn onder andere de aanpassing aan de wet Bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur, de mogelijkheid voor het instellen van commissies voor advies, en het schrappen van de vereiste dat amendementen en moties door minimaal drie andere leden ondersteund moeten worden. Voortaan kan ieder individueel lid een amendement of motie indienen. Daarnaast wordt het Fractievoorzittersoverleg (FVO) nu formeel vastgelegd onder de naam Presidium. Ook is het gebruik van mobiele telefoons in stille modus toegestaan. De actualisatie is afgestemd met de fractievoorzitters en andere betrokkenen.
-
1.5.0 Voorstel Vaststelling geactualiseerd Reglement van orde voor de vergaderingen van het algemeen bestuur.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reglement van orde (RvO) Algemene bestuur Wijzigingen Integriteit Commissies Amendement Motie Fractievoorzittersoverleg (FVO) Presidium Mobiele telefoonsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1.8 Lijst van toezeggingen aan het algemeen bestuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Jeroen Achten - LV50
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Jeroen Achten - LV50
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Jeroen Achten - LV50
Agendapunt 1.9 Stand van zaken aangenomen moties
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Agendapunt 2.1 Mededeling inzake vaststelling voortgangsrapportages Regionale Energiestrategieën (AB-voorstel 2023, nummer 64)
Samenvatting
De tekst betreft een mededeling aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg over de voortgang van de Regionale Energiestrategieën (RES) in Noord- en Midden-Limburg (NML) en Zuid-Limburg (ZL). Sinds 2019 is Waterschap Limburg partner in deze RES-regio's, die bijdragen aan de nationale klimaatdoelstellingen. De voortgangsrapportages van 2023 zijn vastgesteld en beschrijven de stappen die zijn gezet, de behaalde resultaten, en de knelpunten die moeten worden opgelost. In Zuid-Limburg is de samenwerking versterkt, maar de realisatie van duurzame energieopwekking loopt vertraging op door ruimtegebrek en netcongestie. In Noord- en Midden-Limburg zijn grote stappen gezet in duurzame opwekking en CO2-reductie, maar er zijn aandachtspunten zoals de integratie van verschillende energiethema's en de betrokkenheid van stakeholders. Waterschap Limburg speelt een rol in het bewaken van regionale samenwerking, het ontwikkelen van aquathermie en groen gas, en het adviseren over ruimtelijke keuzes en organisatie van het programma. Ze leveren geen structurele financiële bijdrage, maar wel personele inzet. In 2025 wordt een eigen beleidskader opgesteld om hun rol en koers te bepalen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Energiestrategieën (RES) Energietransitie Duurzame opwek CO2-reductie Warmtetransitie Netcongestie Energiebesparing Aquathermie Groen gas InfrastructuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.1 Toezichtbrief Provincie Limburg beoordeling IBT Archief- en Informatiebeheer 2021/2022 (AB-voorstel 2023, nummer 65)
Samenvatting
De toezichtbrief van de Provincie Limburg beoordeelt het informatie- en archiefbeheer van Waterschap Limburg voor de periode 2021/2022. De provincie concludeert dat het waterschap haar taken op dit gebied voldoende uitvoert, maar er zijn nog enkele verbeterpunten. Waterschap Limburg heeft een kwaliteitssysteem opgezet om haar informatiebeheer te verbeteren, gebaseerd op het KIDO-framework. Het Historisch Centrum Limburg (HCL) ondersteunt het waterschap bij deze verbeteringen, en er wordt overwogen om toe te treden tot een nieuwe Gemeenschappelijke Regeling met HCL per 2025. Er zijn afspraken gemaakt voor een voortgangsverslag met verbeterpunten, en het waterschap blijft in gesprek met de provincie over de aandachtspunten. Tijdens een vergadering op 14 juni 2023 is de toezichtbrief besproken.
-
3.1.0 Voorstel Toezichtbrief Provincie Limburg beoordeling IBT Archief- en Informatiebeheer 2021-2022.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezichtbrief Provincie Limburg Archief- en Informatiebeheer KIDO-framework Historisch Centrum Limburg (HCL) Gemeenschappelijke Regeling Informatiebeheer Archiefwet- en regelgeving Gedeputeerde Staten VoortgangsverslagVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.2 Voorlopige jaarrekening 2022 BsGW (AB-voorstel 2023, nummer 66)
Samenvatting
De voorlopige jaarrekening 2022 van de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) wordt ter kennisgeving aangeboden aan het algemeen bestuur. Deze jaarrekening, vastgesteld op 13 april 2023, toont een positief resultaat van € 792.000, waarvan € 100.666 toekomt aan WL. Er zijn geen risico's verbonden aan deze jaarrekening, die informatief van aard is. De definitieve vaststelling en bestemming van het positieve resultaat zullen plaatsvinden op 29 juni 2023. Een deel van het resultaat, € 500.000, zal worden gereserveerd voor de Aanbesteding Hosting en Applicaties (AHA). Tijdens de vergadering op 14 juni 2023 is de voorlopige jaarrekening besproken.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorlopige jaarrekening 2022 Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) Positief resultaat Financiële consequenties Bestemmingsreserve Aanbesteding Hosting en Applicaties (AHA) Dagelijks bestuur Algemene besturen Wet Gemeenschappelijke Regelingen Opiniërende AB-vergadering Positieve resultaat bestemmingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.3 Directierapportage 4e kwartaal 2022 Waterschapsbedrijf Limburg (AB-voorstel 2023, nummer 67)
Samenvatting
De directierapportage over het vierde kwartaal van 2022 van Waterschapsbedrijf Limburg (WBL) is besproken en vastgesteld. In dit kwartaal voldeden 14 van de 17 zuiveringsinstallaties aan de lozingsnormen, met problemen bij de installaties in Roermond, Weert en Wijlre vanwege de samenstelling van het afvalwater. Er zijn acties gestart om deze problemen aan te pakken, zoals het verminderen van afvalwaterproductie door Brand brouwerij en overleg met de gemeente Weert.
Financieel gezien sloot 2022 met een negatief resultaat van €9.600.000, veroorzaakt door overschrijdingen in personeelskosten, onderhoud en andere diensten. Er zijn ook correcties doorgevoerd die het resultaat verder negatief beïnvloedden. Voor 2023 is een winstwaarschuwing afgegeven van €7.900.000, voornamelijk door de gevolgen van de oorlog in Oekraïne en EU-sancties.
Het investeringsniveau in 2022 was lager dan geraamd door geopolitieke omstandigheden, wat leidde tot vertragingen in projecten. Twee inkopen in 2022 werden als onrechtmatig beoordeeld, met maatregelen om dit te corrigeren. Tijdens een vergadering op 14 juni 2023 is de rapportage besproken.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Directierapportage Zuiveringsinstallaties (rwzi's) Lozingsnormen Stikstofnorm Afvalwater Exploitatieresultaat Personeelslasten Slibkosten Investeringen Oorlog in OekraïneVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.1 Bestuursprogramma 2023-2027 ‘Balanceren met lef’
Samenvatting
Het bestuursprogramma van Waterschap Limburg voor 2023-2027 richt zich op het aanpakken van complexe watergerelateerde uitdagingen in Limburg, zoals hoogwaterbescherming, klimaatadaptatie, waterkwaliteit en ecologie, zuivering en waterketen, en crisisbeheersing. Het programma benadrukt de noodzaak van een evenwichtige en toekomstbestendige aanpak, waarbij samenwerking met diverse stakeholders essentieel is. Er wordt gestreefd naar een balans tussen economische en ecologische belangen, en er is aandacht voor duurzaamheid, innovatie en integrale samenwerking. Het waterschap wil een solide basis creëren door de organisatie te versterken en de financiële druk te beheersen, ondanks stijgende kosten door externe factoren. Het programma voorziet in aanzienlijke investeringen in dijkversterking en waterzuivering, en benadrukt het belang van goede communicatie en participatie met de omgeving. Het uiteindelijke doel is om een veilige, gezonde en leefbare wateromgeving te waarborgen voor huidige en toekomstige generaties.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatadaptatie Waterkwaliteit Hoogwaterbescherming Ecologie Zuiveren Waterketen Crisisbeheersing Samenwerking Innovatie BiodiversiteitVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement/motie van fractie AWP inzake het Bestuursprogramma Balanceren met Lef
Samenvatting: Het amendement/motie van de AWP-fractie richt zich op het Bestuursprogramma "Balanceren met Lef" van Waterschap Limburg. Het stelt voor om bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen de landelijke normen uit het Nationaal Bestuursakkoord Water 2003 te hanteren, met name de 1:100 norm voor stedelijk gebied en stedelijke kernen. Dit is een reactie op de wateroverlast van 2021, die aanzienlijke schade veroorzaakte. Het Zwitserse model wordt als voorbeeld genoemd voor risicogestuurde normen en preventieve investeringen. Het voorstel suggereert dat de kosten voor nieuwe gevallen grotendeels uit de planexploitatie kunnen worden gedekt.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in zijn argumentatie en onderbouwing. Het verwijst naar eerdere schadegevallen, bestaande normen en internationale voorbeelden. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde financiële analyses en concrete implementatieplannen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en goedkeuren van het amendement of de motie. Ze moeten beslissen of de voorgestelde normen en maatregelen in het bestuursprogramma worden opgenomen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige normen of het verhogen ervan naar de landelijke standaard. Ze moeten ook beslissen over de mate van flexibiliteit bij het afwijken van deze normen en de financiële implicaties daarvan.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid en financiële dekking zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen en de voorgestelde normen willen integreren in het bestuursprogramma. Ze moeten ook overwegen of ze de motie willen steunen als het amendement niet wordt aangenomen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat een gemis is gezien de impact van waterbeheer op de gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is impliciet een relevant onderwerp, gezien de focus op waterveiligheid en preventieve maatregelen. Echter, het voorstel zou kunnen profiteren van expliciete verwijzingen naar duurzame praktijken.
Financiële gevolgen
Het voorstel suggereert dat de kosten voor nieuwe gevallen grotendeels uit de planexploitatie kunnen worden gedekt, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse. Het is onduidelijk hoe de kosten voor bestaande infrastructuur worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursprogramma Balanceren met Lef Waterveiligheid Zwitsers model Wateroverlast Risicogestuurde norm Veiligheidsnorm 1:100 Regionale wateroverlast Leefbaarheid Preventieve maatregelen Nationale Bestuursakkoord Water 2003Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Motie no-regret maatregelen ter voorkoming van nieuwe wateroverlast en schade in Limburg." Het Algemeen Bestuur van het Waterschap Limburg benadrukt het belang van het voorkomen van wateroverlast en schade in Limburg. De motie roept het Dagelijks Bestuur op om binnen twee maanden een lijst van no-regretmaatregelen voor te leggen, met specifieke aandacht voor gebieden zoals Valkenburg, Roermond, Bunde/Geulcr (Sifon), en Horn. Daarnaast wordt het Dagelijks Bestuur gevraagd om 3 miljoen euro te reserveren voor deze maatregelen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in termen van doelstelling en urgentie, maar mist specifieke details over de aard van de no-regretmaatregelen en hoe de 3 miljoen euro precies zal worden besteed.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen, goed te keuren en toezicht te houden op de uitvoering ervan door het Dagelijks Bestuur.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan preventieve maatregelen tegen wateroverlast en of ze akkoord gaan met de voorgestelde financiële reservering.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: Specifiek (gebieden zijn genoemd), Meetbaar (3 miljoen euro), en Tijdsgebonden (twee maanden). Echter, het is minder specifiek over de concrete maatregelen (Actiegericht) en de haalbaarheid (Realistisch) is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie goedkeuren en het Dagelijks Bestuur de opdracht geven om de voorgestelde maatregelen en financiële reservering uit te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien no-regretmaatregelen vaak gericht zijn op lange termijn oplossingen die milieuvriendelijk zijn.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om een reservering van 3 miljoen euro, maar geeft geen details over hoe deze kosten gedekt zullen worden. Dit kan een punt van discussie zijn binnen de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
No-regret maatregelen Wateroverlast Schade Limburg Deltaresrapporten Valkenburg Roermond Bunde/Geulcr (Sifon) Horn 3 miljoen euro reserveringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie no-regret maatregelen ter voorkoming van nieuwe wateroverlast en schade in Limburg
Samenvatting: De motie, ingediend door Marja Hilders van de Algemene Waterschapspartij (AWP), roept het Algemeen Bestuur van het Waterschap Limburg op om prioriteit te geven aan het voorkomen van wateroverlast en schade in Limburg. De motie verwijst naar de Deltaresrapporten en benadrukt het belang van het snel implementeren van no-regretmaatregelen. Het Dagelijks Bestuur wordt verzocht binnen twee maanden een lijst van dergelijke maatregelen voor te leggen, met specifieke aandacht voor Valkenburg, Roermond, Bunde/Geulen (Sifon), en Horn. Daarnaast wordt gevraagd om een initiële reservering van 3 miljoen euro voor deze maatregelen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de urgentie en de gebieden van focus aangeeft. Echter, het mist specifieke details over de aard van de no-regretmaatregelen en de criteria voor hun selectie.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen, goed te keuren of af te wijzen. Daarnaast moet de raad toezicht houden op de uitvoering van de voorgestelde maatregelen en de financiële reservering.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde prioritering en financiële reservering voor no-regretmaatregelen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over de verdeling van middelen en prioriteiten binnen het waterschapsbeleid.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART: het is specifiek (no-regretmaatregelen), meetbaar (3 miljoen euro), en tijdgebonden (binnen twee maanden). Het is minder duidelijk over de haalbaarheid en relevantie, aangezien de specifieke maatregelen en hun impact niet zijn uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en daarmee het Dagelijks Bestuur de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere stakeholders in het proces van het selecteren en implementeren van de maatregelen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien het voorkomen van wateroverlast en schade bijdraagt aan een duurzame leefomgeving. Echter, de motie benoemt duurzaamheid niet expliciet.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt om een reservering van 3 miljoen euro voor de no-regretmaatregelen. Het is onduidelijk hoe deze kosten gedekt worden, wat een belangrijk punt van overweging is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
No-regretmaatregelen Wateroverlast Schade Limburg Deltaresrapporten Valkenburg Roermond Bunde/Geulen (Sifon) Horn 3 miljoen euroVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie van fractie AWP betreft het "Bestuursprogramma Balanceren met Lef" en roept op tot het hanteren van landelijke normen voor waterbeheer bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. De motie benadrukt de noodzaak van een veiligheidsnorm van 1:100 in stedelijke gebieden, zoals vastgelegd in het Nationaal Bestuursakkoord Water 2003. Het doel is om toekomstige wateroverlast te beperken door preventieve maatregelen te nemen, geïnspireerd door het Zwitserse model. De motie stelt voor dat de kosten van deze maatregelen grotendeels uit de planexploitatie worden gedekt, zodat de financiële impact op Waterschap Limburg beheersbaar blijft.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, maar kan profiteren van meer gedetailleerde financiële analyses en concrete stappenplannen voor implementatie.
Rol van de raad:
De raad moet de motie beoordelen en beslissen of zij het DB (Dagelijks Bestuur) opdracht geven om de voorgestelde normen te hanteren bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige normen of het verhogen naar de voorgestelde 1:100 norm, rekening houdend met de financiële en maatschappelijke impact.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals concrete deadlines en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de financiële dekking kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie steunen en het DB opdracht geven om de voorgestelde normen te implementeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien het voorstel gericht is op het verminderen van wateroverlast en het bevorderen van een veerkrachtig watersysteem.
Financiële gevolgen:
De motie suggereert dat de kosten grotendeels uit de planexploitatie kunnen worden gedekt, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse. Dit aspect vereist verdere uitwerking om de financiële haalbaarheid te waarborgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursprogramma Balanceren met Lef Waterveiligheid Zwitsers model Wateroverlast 2021 Risicogestuurde norm Veiligheidsnorm 1:100 Preventieve maatregelen Nationale normen Ruimtelijke ontwikkelingen LeefbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ad Berger - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Iris Erkens - Water NATUURlijk
Leon Lacroix - BBB+
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Albert Melskens - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Chrit Wolfhagen - BBB+
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Leon Lacroix - BBB+
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Ad Berger - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Albert Melskens - LV50
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Onbekende spreker
Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Albert Melskens - LV50
Onbekende spreker
Dick van Mierlo - BBB+
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Chrit Wolfhagen - BBB+
Peter Freij - Water NATUURlijk
Onbekende spreker
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Onbekende spreker
Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Dick van Mierlo - BBB+
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Onbekende spreker
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Ad Berger - LV50
Onbekende spreker
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Peter Freij - Water NATUURlijk
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
Lambert Verheijen - wnd. dijkgraaf
01:04:10 - 01:05:34 - 01:09:27 - 01:10:06 - 01:11:29 - 01:15:10 - 01:22:36 - 01:23:29 - 01:23:51 - 01:27:26 - 01:30:35 - 01:32:42 - 01:34:29 - 01:34:49 - 01:35:38 - 01:36:44 - 01:36:56 - 01:37:49 - 01:38:26 - 01:38:35 - 01:38:57 - 01:39:32 - 01:39:42 - 01:40:50 - 01:40:51 - 01:41:02 - 01:41:07 - 01:41:31 - 01:41:53 - 01:54:31 - 01:55:00 - 01:56:48 - 01:57:48 - 01:58:25 - 01:59:00 - 01:59:53 - 02:00:32 - 02:00:36 - 02:00:57 - 02:01:29 - 02:01:54 - 02:02:04 - 02:02:07 - 02:02:11 - 02:02:24 - 02:02:42 - 02:03:08 - 02:03:32 - 02:03:53 - 02:03:56 - 02:04:09 - 02:04:41 - 02:05:47
Onbekende spreker -
01:22:40 - 01:59:25 - 01:59:37 - 02:00:15 - 02:00:30 - 02:00:34 - 02:00:40 - 02:00:49 - 02:00:51 - 02:00:55 - 02:01:23 - 02:01:33 - 02:01:40 - 02:01:43 - 02:01:45 - 02:01:47 - 02:01:48 - 02:01:51 - 02:01:56 - 02:01:58 - 02:02:03 - 02:02:06 - 02:02:09 - 02:02:18 - 02:02:39 - 02:03:00 - 02:03:12 - 02:03:18 - 02:03:25 - 02:03:35 - 02:03:36 - 02:03:38 - 02:03:42 - 02:03:43 - 02:03:45 - 02:03:47 - 02:03:49 - 02:03:56 - 02:03:59 - 02:04:01 - 02:04:11 - 02:04:39
Iris Erkens - Water NATUURlijk
Agendapunt 5.1 Vaststelling Jaarverslag/Jaarrekening 2022 Waterschap Limburg (AB-voorstel 2023, nummer 68)
Samenvatting
De jaarrekening en het jaarverslag 2022 van Waterschap Limburg zijn gepresenteerd aan het algemeen bestuur. Het verslag legt verantwoording af over de uitvoering van de taken van het waterschap in 2022, waaronder het beheer van watersystemen en zuiveringsbeheer. Het jaar eindigde met een negatief saldo van € 8.432.754, dat deels wordt gedekt door onttrekkingen aan verschillende reserves. Belangrijke thema's in 2022 waren de gevolgen van de watercrisis van 2021, klimaatadaptatie, waterkwaliteit en ecologie, en crisisbeheersing. Er zijn diverse projecten uitgevoerd en maatregelen genomen om de waterveiligheid en -kwaliteit te verbeteren. Het waterschap heeft ook gewerkt aan duurzaamheid en bestuurlijke vernieuwing. Ondanks de financiële uitdagingen, zoals stijgende kosten en een tekort bij dochterorganisatie WBL, zijn er stappen gezet om de financiële positie te verbeteren. Het voorstel om de jaarrekening vast te stellen en de dekking van het negatieve resultaat is positief ontvangen tijdens de vergadering van het algemeen bestuur.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrekening 2022 Negatief saldo Bestemmingsreserves Egalisatiereserves Zuiveringsbeheer Watersysteembeheer Klimaatadaptie Waterkwaliteit Crisisbeheersing InvesteringenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.2 Voorjaarsrapportage 2023 (AB-voorstel, nummer 69)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2023. Het voorstel omvat vier belangrijke punten: het vaststellen van de rapportage, het toevoegen van een voordelig saldo van € 600.871 aan de post onvoorzien, het aanpassen van de programmabegroting 2023 en de meerjarenraming 2024-2027 op basis van de in de rapportage opgenomen mutaties, en het wijzigen van investeringen conform de voorgestelde mutaties. De Voorjaarsrapportage dient als middel om de uitvoering van de begroting 2023 te volgen en verantwoording af te leggen over eventuele afwijkingen. Tijdens de opiniërende vergadering op 14 juni 2023 werd het voorstel positief ontvangen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorjaarsrapportage 2023 Programmabegroting 2023 Meerjarenraming 2024-2027 Voordelig saldo Post onvoorzien Investeringen Mutaties Uitvoering Begroting AfwijkingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.3 Voorlopige jaarrekening 2022 Waterschapsbedrijf Limburg (AB-voorstel, nummer 70)
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschapsbedrijf Limburg (WBL) om de voorlopige jaarrekening 2022 voor kennisgeving aan te nemen. Volgens de Wet Gemeenschappelijke Regelingen moet deze jaarrekening vóór 30 april aan de betrokken gemeenten en waterschappen worden gestuurd. De voorlopige jaarrekening, vastgesteld op 22 maart 2022, toont een negatief resultaat van € 9.631.000 per 31 december 2022. Dit tekort moet door het waterschap worden aangevuld, aangezien WBL geen weerstandvermogen heeft. De definitieve vaststelling van de jaarrekening vindt plaats op 5 juli 2023. Tijdens een vergadering op 14 juni 2023 is de voorlopige jaarrekening al besproken.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorlopige jaarrekening 2022 Waterschapsbedrijf Limburg (WBL) Negatief resultaat Weerstandvermogen Algemeen bestuur Dagelijks bestuur Financiële consequenties Informeel karakter Vaststelling Opiniërende AB-vergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.4 Zienswijze ontwerp Meerjarenraming 2024-2033 en Ontwerp Begroting 2024 Waterschapsbedrijf Limburg (AB-voorstel, nummer 71)
Samenvatting
Het document betreft een voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg (WL) om een zienswijze in te dienen op de ontwerp Meerjarenraming 2024-2033 en de ontwerp Begroting 2024 van Waterschapsbedrijf Limburg (WBL). De zienswijze is bedoeld om invloed uit te oefenen op de definitieve vaststelling van de begroting door het algemeen bestuur van WBL. De meerjarenraming en begroting zijn gebaseerd op het beleid van het waterschap en hebben invloed op de zuiveringsheffingstarieven. De ontwerpbegroting voor 2024 bedraagt € 110.131.000, een stijging van 19,7% ten opzichte van 2023. De stijging wordt veroorzaakt door hogere personeelskosten, energiekosten en kosten voor goederen en diensten. Het investeringsniveau voor 2024 is vastgesteld op € 42 miljoen, met een gemiddelde van € 31,9 miljoen voor de periode 2024-2033. Er is een aanzienlijke stijging van de bijdrage van WL aan WBL, met een verwachte stijging van 29,5% in de periode 2024-2029. De zienswijze benadrukt de noodzaak van een herzien investeringskader en wijst op de financiële risico's, met name door onzekerheden rond energiekosten en toekomstige investeringsbesluiten. Tijdens een vergadering op 14 juni 2023 werd positief geadviseerd over het indienen van de zienswijze.
-
5.4.0 Voorstel Zienswijze ontwerp Meerjarenraming 2024-2033 en ontwerp Begroting 2024 WBL.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerp Meerjarenraming 2024-2033 Ontwerp Begroting 2024 Zienswijze Zuiveringsheffing Investeringsniveau KRW-doelstellingen Duurzaamheid Energiekosten Strategisch Plan Europese Richtlijn AfvalwaterVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.5 Aanpassing commissieverordening en bemensing adviescommissies (AB-voorstel, nummer 72)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van 12 juli 2023 betreft de aanpassing van de commissieverordening en de bemensing van adviescommissies. De formateurs adviseren de bestaande commissiestructuur te handhaven, waarbij de commissies Waterkeringen & Bestuur en Organisatie (WBO) en Watersysteem, Zuiveren & Waterketen (WZW) blijven bestaan. Er wordt voorgesteld om de artikelen 5, 6 en 15 van de verordening te wijzigen. Artikel 5 betreft de samenstelling van de commissies, waarbij elk maximaal twintig leden telt, inclusief burgercommissieleden die door fracties worden voorgedragen. Artikel 6 wordt aangepast door het schrappen van de verwijzing naar de Kamer van Koophandel en het vereiste van een recente VOG voor burgercommissieleden. Artikel 15 wordt gewijzigd om het spreekrecht van toehoorders gelijk te trekken met het reglement van orde. Na de benoeming van de leden en burgercommissieleden zal de Commissie Integriteit de geloofsbrieven onderzoeken, waarna de toelating en beëdiging van de burgercommissieleden kan plaatsvinden.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Commissieverordening Adviescommissies Burgercommissieleden Formateurs Fracties Samenstelling Benoeming Wijzigingen Geloofsbrieven ToelatingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.6 Bemensing commissie Begroting en Verantwoording (AB-voorstel, nummer 73)
Samenvatting
Het algemeen bestuur van Waterschap Limburg heeft op 7 juli 2021 een commissie Begroting en Verantwoording ingesteld om financieel-technische vraagstukken te behandelen. Deze commissie adviseert over de financiële sturing van het waterschap en zorgt voor een transparante presentatie hiervan. De commissie neemt geen controlerende rol over van het algemeen bestuur, maar ondersteunt deze op financieel-technisch gebied. De leden van de commissie worden benoemd door het algemeen bestuur op voorstel van de dijkgraaf, waarbij elke fractie het recht heeft één lid voor te dragen. Met de komst van een nieuw bestuur moeten de leden van de commissie opnieuw worden benoemd. Voor de vergadering van 12 juli 2023 zijn de volgende leden voorgedragen: Nol Beckers, Dick van Mierlo, Guiseppe Noteborn, Peter Freij, Ton Haagen en Marja Hilders. Leden van de commissie ontvangen een maandelijkse toelage van € 137,84.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Commissie Begroting en Verantwoording Financieel specialist Benoeming Algemeen bestuur Financiële sturing Transparante presentatie Financiële bedrijfsvoeringskaders Verordening Dijkgraaf ToelageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.7 Benoemingsprocedure dijkgraaf (AB-voorstel, nummer 74)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de benoemingsprocedure voor een nieuwe dijkgraaf. Het proces omvat het vaststellen van een profielschets, het instellen van een vertrouwenscommissie en het vaststellen van een verordening voor deze commissie. De vertrouwenscommissie, bestaande uit zes leden van het algemeen bestuur en één lid van het dagelijks bestuur, zal de aanbeveling voorbereiden. Een extern bureau, Aardoom & de Jong, is geselecteerd om de wervings- en selectieprocedure te begeleiden. De vacature wordt openbaar gemaakt via diverse media, waarna de vertrouwenscommissie de kandidaten selecteert en beoordeelt. Het proces eindigt met een aanbeveling aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat, gevolgd door de beëdiging van de nieuwe dijkgraaf. Het tijdpad voor deze procedure loopt van juni 2023 tot januari 2024.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoemingsprocedure Dijkgraaf Vertrouwenscommissie Profielschets Extern bureau Selectieproces Vacature Algemeen bestuur Gedeputeerde Staten Minister van Infrastructuur en WaterstaatVerfijning van de zoekopdracht: