19-03-2025 AB-vergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda
Voorzitter - Saskia Borgers
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Agendapunt 1.2 Onderzoek geloofsbrieven, besluitvorming over toelating en beëdiging nieuw AB-lid, mevrouw T. Kremers, en nieuw burgercommissielid, G. Beusen
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de toelating en beëdiging van mevrouw T. Kremers als tijdelijk lid van het algemeen bestuur en de heer G. Beusen als nieuw burgercommissielid. Mevrouw Kremers vervangt tijdelijk mevrouw Iris Erkens, die wegens zwangerschap en bevalling met verlof is. De heer Beusen vervangt mevrouw Hermans als burgercommissielid in de commissie WBO. Voor beide benoemingen is een onderzoek naar de geloofsbrieven vereist om te controleren of zij voldoen aan de lidmaatschapsvereisten en geen onverenigbare functies vervullen. De Commissie voor de Geloofsbrieven zal de bevindingen presenteren tijdens de vergadering op 19 maart 2025. Indien goedgekeurd, zullen Kremers en Beusen worden beëdigd en hun functies kunnen uitoefenen. Het lidmaatschap van mevrouw Erkens herleeft automatisch op 17 juni 2025, waarmee het tijdelijke lidmaatschap van mevrouw Kremers eindigt.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Onderzoek geloofsbrieven, besluitvorming over toelating en beëdiging tijdelijk AB-lid mevrouw T. Kremers en nieuw burgercommissielid meneer G. Beusen." Het voorstel richt zich op de toelating van mevrouw T. Kremers als tijdelijk lid van het algemeen bestuur en de heer G. Beusen als burgercommissielid. Dit volgt op het tijdelijke ontslag van mevrouw Iris Erkens wegens zwangerschap. De geloofsbrieven van beide kandidaten worden onderzocht om te bevestigen dat zij voldoen aan de vereisten voor hun respectieve rollen. Na goedkeuring en beëdiging kunnen zij hun functies vervullen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke stappen en procedures beschrijft die nodig zijn voor de toelating en beëdiging van de kandidaten. Het bevat details over de wettelijke vereisten en de betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De raad moet de geloofsbrieven van de kandidaten onderzoeken en een besluit nemen over hun toelating. Dit omvat het controleren of de kandidaten voldoen aan de wettelijke vereisten en geen onverenigbare functies hebben.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel van aard is en gericht is op de naleving van wettelijke vereisten.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie, aangezien het een procedurele kwestie betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of mevrouw Kremers en de heer Beusen worden toegelaten als respectievelijk tijdelijk AB-lid en burgercommissielid, op basis van het onderzoek van de geloofsbrieven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van het publiek of andere belanghebbenden, aangezien het een interne procedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de toelating van bestuursleden.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden, wat logisch is gezien de aard van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geloofsbrieven Tijdelijk lid Mevrouw T. Kremers Burgercommissielid Meneer G. Beusen Commissie voor de Geloofsbrieven Beëdiging Fractie PvdD Mevrouw Iris Erkens Eed (verklaring en belofte)Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Albert Melskens - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
T. Kremers - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
G. Beusen - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
G. Beusen - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 1.3 Spreekrecht toehoorders
Voorzitter - Saskia Borgers
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 1.4 Conceptnotulen openbare vergadering algemeen bestuur 27 november 2025 (AB-voorstel 2024, nummer 69)
Voorzitter - Saskia Borgers
Leon Lacroix - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Jeroen Achten - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Cor Driessen - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Leon Lacroix - BBB+
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Jeroen Achten - LV50
Cor Driessen - BBB+
Agendapunt 1.5 Lijst van toezeggingen aan het algemeen bestuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Jeroen Achten - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Jeroen Achten - LV50
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Agendapunt 1.6 Stand van zaken aangenomen moties
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Albert Melskens - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 1.7 Ingekomen stukken (AB-voorstel 2025, nummer 72)
- 
																		
																																							
																				
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage Kwartaalrapportage Najaarsrapportage Algemeen bestuur Ingekomen stukken BsGW SNB Waterschapsbedrijf Limburg Secretaris-directeur DijkgraafVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 2.1 Besteding fractiebudget 2024
Fractiebudget Waterschap Limburg: Onbenutte Middelen en Toekomstige Verhogingen
Het algemeen bestuur van Waterschap Limburg besprak recent de besteding van het fractiebudget voor 2024. Met een resterend bedrag van € 9.683,46 op een totaal van € 14.144, zijn er aanzienlijke verschillen in uitgaven tussen de fracties. Het presidium heeft ingestemd met de huidige declaraties, maar vragen over de bestedingen blijven bestaan.
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de besteding van het fractiebudget voor 2024. Volgens de 'Verordening fractieondersteuning Waterschap Limburg 2019' heeft elke fractie recht op een jaarlijkse vergoeding, waarvan het niet-gebruikte deel kan worden gereserveerd voor het volgende jaar. Voor 2024 is het totale beschikbare budget € 14.144, waarvan momenteel nog € 9.683,46 resteert. Er zijn verschillen in de besteding tussen de fracties; sommige hebben hun budget bijna volledig benut. Het presidium heeft op 13 februari 2025 ingestemd met de gedeclareerde bedragen en het totaaloverzicht wordt ter kennisneming geagendeerd voor het algemeen bestuur. In 2025 zal het fractiebudget worden verhoogd om een uitgebreidere fractieondersteuning mogelijk te maken. Tot die tijd blijft de huidige verordening van kracht.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Besteding fractiebudget 2024" van Waterschap Limburg. Het document bespreekt de toewijzing en verantwoording van fractievergoedingen voor het jaar 2024, gebaseerd op de Verordening fractieondersteuning 2019. Elke fractie ontvangt een nominale vergoeding, met de mogelijkheid om een deel van het niet-gebruikte budget naar het volgende jaar over te dragen. Het voorstel bevat een overzicht van de gedeclareerde bedragen per fractie en de resterende budgetten. Voor 2025 wordt een verhoging van het fractiebudget voorgesteld, gekoppeld aan een nieuwe verordening die de besteding en hoogte van het budget nader regelt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerd overzicht biedt van de fractiebudgetten, de bestedingen en de resterende bedragen. Het bevat ook informatie over de toekomstige verhoging van het budget en de noodzaak van een nieuwe verordening.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om kennis te nemen van de verantwoording van de fractiebudgetten en om het voorstel voor de verhoging van het budget in 2025 te bespreken en goed te keuren.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de nieuwe verordening en de verhoging van het fractiebudget. Dit kan invloed hebben op de manier waarop fracties hun activiteiten plannen en uitvoeren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van budgetten en bestedingen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor verantwoording. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie, aangezien het zich richt op de interne financiële verantwoording van fracties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële verantwoording en budgetbeheer.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen de toewijzing en besteding van fractiebudgetten. Het voorstel geeft aan dat het totale budget toereikend is, maar dat er verschillen zijn in de besteding tussen fracties. De dekking van de verhoging van het budget in 2025 wordt niet specifiek besproken, maar impliceert een herziening van de verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fractiebudget Fractievergoeding Verordening fractieondersteuning Presidium Financiële administratie Jaaroverzicht Verkiezingsjaar Fractieondersteuning Budgetverhoging Ambtelijke bijstandVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Agendapunt 3.1 Verordening integriteit politieke ambtsdragers en Gedragscode integriteit voorzitter, overige leden van het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur (AB-voorstel 2025, nummer 74)
Nieuwe Integriteitscode voor Waterschap Limburg: Een Stap Vooruit
Het algemeen bestuur van Waterschap Limburg heeft een nieuwe Verordening en Gedragscode integriteit voor politieke ambtsdragers goedgekeurd. Deze stap is genomen na een grondige analyse van het huidige integriteitsbeleid, dat een gebrek aan een samenhangende juridische infrastructuur aan het licht bracht.
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van een nieuwe Verordening en Gedragscode integriteit voor politieke ambtsdragers. Dit is noodzakelijk gebleken na een analyse van het huidige integriteitsbeleid, waarbij werd geconcludeerd dat een integrale juridische infrastructuur rondom integriteit ontbreekt. De nieuwe Verordening biedt een uniforme werkwijze voor het onderzoeken van integriteitsmeldingen en vervangt eerdere protocollen. De Gedragscode dient als richtsnoer voor het handelen van politieke ambtsdragers en is gebaseerd op de meest recente handreiking voor integriteit. Beide documenten zijn opgesteld na reflectie en input van de commissie integriteit en de werkgroep integriteitssysteem. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verordening en Gedragscode integriteit politieke ambtsdragers". Het doel is om een uniforme juridische basis te creëren voor integriteitskwesties binnen Waterschap Limburg. De verordening en gedragscode zijn ontworpen om de werkwijze bij integriteitsmeldingen te standaardiseren en te bundelen in één document. Dit omvat zowel bestuurders als volksvertegenwoordigers. De documenten zijn gebaseerd op de meest recente handreikingen en zijn bedoeld om de integriteit van het openbaar bestuur te waarborgen. De commissie integriteit heeft het voorstel beoordeeld en enkele aanpassingen voorgesteld, die zijn verwerkt in de definitieve versie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de verordening als de gedragscode omvat en de input van de commissie integriteit en de werkgroep integriteitssysteem heeft verwerkt.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van de verordening en gedragscode. Ze moeten het voorstel goedkeuren en ervoor zorgen dat het beleid effectief wordt geïmplementeerd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van strengheid en de specifieke regels die in de verordening en gedragscode worden opgenomen. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe integriteitskwesties worden aangepakt en welke sancties er zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het vaststellen van regels en procedures. Echter, zonder specifieke doelen of tijdlijnen kan het ontbreken aan tijdgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er input is verkregen van de commissie integriteit en de werkgroep integriteitssysteem, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op integriteit en governance.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op beleidsmatige en procedurele aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integriteit Verordening Gedragscode Politieke ambtsdragers Commissie integriteit Volksvertegenwoordigers Bestuurders Handreiking Protocol ReflectieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 3.2 Ontwerpbesluit tot toetreding en wijziging inzake de gemeenschappelijke regeling Historisch Centrum Limburg (AB-voorstel 2025, nummer 75)
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de toetreding van het Waterschap Limburg tot de Gemeenschappelijke Regeling Historisch Centrum Limburg (GR HCL) en de wijziging van deze regeling na de inwerkingtreding van de nieuwe Archiefwet. Het waterschap wil per 1 januari 2026 toetreden, maar de wijziging van de Archiefwet is uitgesteld tot 1 januari 2027. Daarom is een overgangsregeling opgesteld. De samenwerking met HCL biedt voordelen zoals betere archiefdiensten en een e-depot voor digitale archivering. Het voorstel is zorgvuldig voorbereid met betrokkenheid van relevante partijen en juridische ondersteuning. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het al dan niet indienen van een zienswijze. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ontwerpbesluit tot toetreding tot en wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Historisch Centrum Limburg." Het voorstel richt zich op de toetreding van het Waterschap Limburg tot de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van het Historisch Centrum Limburg (HCL) en de wijziging van deze regeling na de inwerkingtreding van de nieuwe Archiefwet. Het doel is om de samenwerking te formaliseren en te optimaliseren, waarbij het waterschap kan profiteren van gunstigere voorwaarden voor archiefbeheer en digitale archivering. De wijziging van de Archiefwet is uitgesteld tot 2027, waardoor een overgangsregeling nodig is.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde informatie over de context, de betrokken partijen, de juridische kaders en de stappen die moeten worden genomen. Er zijn echter geen specifieke financiële details of een gedetailleerd tijdspad opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om zienswijzen in te dienen over het ontwerpbesluit. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke besluitvorming.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft de beslissing om al dan niet in te stemmen met de toetreding tot de GR HCL en de bijbehorende wijzigingen. Dit omvat ook de afweging van de voordelen van samenwerking versus de autonomie van het waterschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke doelen en tijdlijnen bevat, ontbreken meetbare criteria en gedetailleerde financiële implicaties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitgestelde inwerkingtreding van de Archiefwet kan voor verwarring zorgen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt een participatietraject waarbij gemeenten en het waterschap betrokken zijn geweest. Dit suggereert een zekere mate van participatie, maar details over de mate van invloed van deze partijen ontbreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van digitale archivering en informatiebeheer. Het voorstel benadrukt de duurzame toegankelijkheid van informatie en de rol van het e-depot.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat het al dan niet indienen van een zienswijze geen financiële consequenties heeft. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of informatie over de dekking van eventuele kosten opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling (GR) Historisch Centrum Limburg (HCL) Archiefwet Toetreding Ontwerpbesluit Overgangsregeling E-depot Dienstverleningsovereenkomst (DVO) Advocatenkantoor Boels Zanders InformatiebeheerVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Guiseppe Noteborn - LV50
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Guiseppe Noteborn - LV50
Agendapunt 3.3 Positionering AB en ontwikkeling bestuursondersteuning (AB-voorstel 2025, nummer 76)
Samenvatting
Het conceptvoorstel aan het Algemeen Bestuur (AB) van Waterschap Limburg, opgesteld door de werkgroep ondersteuning AB, richt zich op het versterken van de positie en ondersteuning van het AB. Dit is ingegeven door aanbevelingen van de Rekenkamer die wijzen op de noodzaak van verbeterde ondersteuning en een sterkere informatiepositie vanwege de toenemende complexiteit van bestuurlijke processen. De werkgroep heeft drie hoofdthema's geïdentificeerd: het bestuurlijk-ambtelijk samenspel, de kwaliteit van Bestuursondersteuning, en de professionalisering van fractieondersteuning.
Voorstellen omvatten onder andere het verbeteren van de samenwerking tussen AB, DB en de ambtelijke organisatie, uitbreiding van het ondersteuningsteam met gespecialiseerde adviseurs en digitale hulpmiddelen, en meer flexibiliteit in fractieondersteuning. Financieel gezien worden additionele middelen gevraagd voor de jaren 2025, 2026 en verder, met specifieke kosten voor de implementatie van tools zoals Debatrijk. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel, dat als hamerstuk op de agenda van het AB kan worden geplaatst.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Positionering Algemeen Bestuur en Ontwikkeling Bestuursondersteuning". Het voorstel richt zich op het versterken van de positie en ondersteuning van het Algemeen Bestuur (AB) binnen Waterschap Limburg. Dit is ingegeven door aanbevelingen van de Rekenkamer die wijzen op de noodzaak van verbeterde ondersteuning en een sterkere informatiepositie van het AB. De werkgroep heeft drie hoofdthema's geïdentificeerd: bestuurlijk-ambtelijk samenspel, kwaliteit van bestuursondersteuning, en professionalisering van fractieondersteuning. Het voorstel omvat financiële maatregelen en een plan voor de implementatie van verbeteringen.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de problemen, de voorgestelde oplossingen, en de financiële implicaties. Echter, er kan meer aandacht worden besteed aan de specifieke meetbare doelen en evaluatiecriteria.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de rapportage en de implementatie van de voorgestelde maatregelen. Ze moeten ook de financiële dekking voor de voorgestelde verbeteringen goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van extra middelen en de prioritering van de voorgestelde verbeteringen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van flexibiliteit en maatwerk in fractieondersteuning.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er duidelijke doelen zijn, ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdlijnen voor sommige onderdelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het werven van gekwalificeerd personeel kan een uitdaging zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van externe belanghebbenden, maar richt zich op interne verbeteringen binnen het waterschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. Voor 2025 is er een extra budget van €109.000 nodig, dat gedekt kan worden door het overschot van de jaarrekening 2024 of de algemene reserves. Voor 2026 en verder zijn er ook financiële implicaties, met een structurele verhoging van €30.000 in 2026 en €5.000 in 2027 en verder. De dekking voor deze kosten moet worden opgenomen in de Kadernota en MJR 2026.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursondersteuning Werkgroep Fractieondersteuning Informatiepositie Bestuurlijk-ambtelijk samenspel Debatrijk Strategische doelen Rekenkamer Fractiebudgetten VerbetervoorstellenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Marcel Richter - LV50
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Peter Freij - Water NATUURlijk
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marcel Richter - LV50
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Peter Freij - Water NATUURlijk
Agendapunt 4.1 Motie vreemd aan de orde van de dag 1
Samenvatting
De motie van het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg, ingediend op 19 maart 2025, betreft de voorbereiding van een nieuwe lozingsvergunning voor Circle Wastewater Services BV in Roermond. De huidige vergunning voor het lozen van gezuiverd industrieel afvalwater van het Chemelot-gebied via de IAZI in Stein verloopt eind 2027. Door recente veranderingen in de wetgeving, met name de Omgevingswet, is een herziening van de vergunning noodzakelijk. De Grensmaas, waar het effluent wordt geloosd, is een Natura 2000-gebied, wat strikte regelgeving en een Natura 2000-toetsing vereist. Er zijn zorgen over de aanwezigheid van Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) in het effluent, die schadelijk kunnen zijn voor volksgezondheid en milieu. De motie roept op tot overleg met betrokken partijen, waaronder Circle Wastewater Services BV, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, en Belgische autoriteiten, om de consequenties van de nieuwe wetgeving te onderzoeken en te bepalen wie de vergunningverlenende autoriteit moet zijn. Ook wordt voorgesteld om alternatieve lozingslocaties, zoals het Julianakanaal, te overwegen. De motie is ingediend door de Partij voor de Dieren.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Nieuwe Lozingsvergunning Circle Wastewater Services BV Roermond 19 maart 2025". Het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg overweegt de implicaties van de nieuwe Omgevingswet op de lozingsvergunning voor industrieel afvalwater van de IAZI te Stein, die afloopt in 2027. De motie roept op tot overleg met relevante partijen om de juridische en milieutechnische aspecten van een nieuwe vergunning te onderzoeken, inclusief de impact op Natura 2000-gebieden en de betrokkenheid van Belgische autoriteiten. Er wordt ook aandacht gevraagd voor het verminderen van zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) en microplastics in het effluent.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste juridische en milieutechnische aspecten adresseert die relevant zijn voor de nieuwe lozingsvergunning. Het benoemt de betrokken partijen en de noodzaak van overleg, maar mist specifieke details over de tijdslijnen en concrete stappen die genomen moeten worden.
Rol van de Raad:
De raad heeft een adviserende en besluitvormende rol. Ze moeten de motie beoordelen, de voorgestelde acties goedkeuren en het Dagelijks Bestuur aansturen om de nodige overleggen en onderzoeken uit te voeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van milieubescherming versus economische belangen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de betrokkenheid van verschillende overheidslagen en internationale samenwerking met België.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke tijdslijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het verminderen van ZZS en microplastics is niet concreet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie steunen en het Dagelijks Bestuur opdracht geven om de voorgestelde overleggen en onderzoeken uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de noodzaak van overleg met diverse stakeholders, waaronder Circle Wastewater Services BV, het Ministerie van I&W, Rijkswaterstaat, en Belgische autoriteiten, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op het verminderen van ZZS en microplastics en de bescherming van Natura 2000-gebieden.
Financiële Gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. De kosten voor overleg en mogelijke aanpassingen aan de lozingsinfrastructuur kunnen aanzienlijk zijn, maar worden niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lozingsvergunning Omgevingswet Grensmaas Natura 2000-gebied Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) Milieu-Effect Rapportage (MER) IAZI Julianakanaal Chemelot-gebied DrinkwaterVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken - 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Nieuwe Lozingsvergunning Circle Wastewater Services BV Roermond 19 maart 2025". Het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg overweegt de implicaties van de nieuwe Omgevingswet op de lozingsvergunning voor industrieel afvalwater van de IAZI te Stein, die afloopt in 2027. De motie roept op tot overleg met relevante partijen om de juridische en milieutechnische aspecten van een nieuwe vergunning te onderzoeken, inclusief de impact op Natura 2000-gebieden en de betrokkenheid van Belgische autoriteiten. Er wordt ook aandacht gevraagd voor het verminderen van zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) en microplastics in het effluent.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste juridische en milieutechnische aspecten adresseert die relevant zijn voor de nieuwe lozingsvergunning. Het benoemt de betrokken partijen en de noodzaak van overleg, maar mist specifieke details over de tijdslijnen en concrete stappen die genomen moeten worden.
Rol van de Raad:
De raad heeft een adviserende en besluitvormende rol. Ze moeten de motie beoordelen, de voorgestelde acties goedkeuren en het Dagelijks Bestuur aansturen om de nodige overleggen en onderzoeken uit te voeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van milieubescherming versus economische belangen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de betrokkenheid van verschillende overheidslagen en internationale samenwerking met België.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke tijdslijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het verminderen van ZZS en microplastics is niet concreet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie steunen en het Dagelijks Bestuur opdracht geven om de voorgestelde overleggen en onderzoeken uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de noodzaak van overleg met diverse stakeholders, waaronder Circle Wastewater Services BV, het Ministerie van I&W, Rijkswaterstaat, en Belgische autoriteiten, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op het verminderen van ZZS en microplastics en de bescherming van Natura 2000-gebieden.
Financiële Gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. De kosten voor overleg en mogelijke aanpassingen aan de lozingsinfrastructuur kunnen aanzienlijk zijn, maar worden niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lozingsvergunning Omgevingswet Grensmaas Natura 2000-gebied Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) Milieu-Effect Rapportage (MER) IAZI Julianakanaal Chemelot-gebied DrinkwaterVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Onbekende spreker
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Agendapunt 4.2 Motie vreemd aan de orde van de dag 2
Samenvatting
De motie van het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg, ingediend op 19 maart 2025, betreft de lozingen vanaf het Chemelotterrein in verband met een nieuwe watervergunning. De motie benadrukt dat lozingen op het Julianakanaal uiteindelijk in de Maas terechtkomen en dat het waterschap niet moet meewerken aan juridische constructies die deze lozingen maskeren. Het principe 'de vervuiler betaalt' wordt benadrukt, waarbij extra kosten voor het gebruik van Maaswater als drinkwater en voor het herstel van flora en fauna op de vervuiler, Circle, moeten worden verhaald. Voordat een nieuwe watervergunning wordt verleend, moeten de extra maatschappelijke kosten vanaf het lozingspunt worden bepaald en op Circle worden verhaald. Lozingen op de Maas moeten als zodanig worden erkend, de samenstelling van het effluent moet nauwkeurig worden vastgelegd, en er moet jaarlijks worden geëvalueerd of nieuwe inzichten betere meet- en zuiveringsmethoden vereisen. Het Dagelijks Bestuur en de Dijkgraaf worden verzocht om op basis van deze overwegingen te handelen.
- 
																		
																																							
																				
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lozingen Chemelotterrein Watervergunning Julianakanaal Maas Vervuiler betaalt Effluent Meet- en zuiveringsmethoden Flora en fauna DrinkwaterVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken - 
																		
																																							
																				
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lozingen Chemelotterrein Watervergunning Julianakanaal Maas Vervuiler betaalt Effluent Meet- en zuiveringsmethoden Flora en fauna DrinkwaterVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken