07-05-2025 AB-vergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Agendapunt 1.1.A Onderzoek geloofsbrieven, besluitvorming over toelating en beëdiging nieuw burgercommissielid mevrouw M.A.M. Manders
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de toelating en beëdiging van mevrouw M.A.M. Manders als nieuw burgercommissielid in de commissie WBO, na het vertrek van de heer L. Haegens. Mevrouw Manders is voorgedragen door de fractie WaterNATUURLIJK en heeft aangegeven haar benoeming te aanvaarden. Haar geloofsbrieven worden onderzocht door de Commissie voor de Geloofsbrieven, die tijdens de vergadering op 7 mei 2025 verslag zal uitbrengen. Indien zij wordt toegelaten, zal zij de vereiste eed of belofte afleggen volgens artikel 34 van de Waterschapswet, waarna zij haar functie kan uitoefenen.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Onderzoek geloofsbrieven, besluitvorming over toelating en beëdiging nieuw burgercommissielid mevrouw M.A.M. Manders". Het doel is om mevrouw Manders toe te laten als burgercommissielid in de commissie WBO, na het vertrek van de heer L. Haegens. De fractie WaterNATUURLIJK heeft haar voorgedragen en zij heeft de benodigde documenten ingediend. De Commissie voor de Geloofsbrieven onderzoekt haar geloofsbrieven om te bevestigen dat zij voldoet aan de vereisten en geen onverenigbare functies heeft. Bij goedkeuring zal zij worden beëdigd en haar functie kunnen uitoefenen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke stappen en vereisten voor de toelating en beëdiging van een nieuw burgercommissielid beschrijft. Het bevat informatie over de procedure, de betrokken partijen en de wettelijke vereisten.
Rol van de Raad:
De raad moet het onderzoek van de geloofsbrieven beoordelen en een besluit nemen over de toelating van mevrouw Manders als burgercommissielid. Dit omvat het controleren of zij voldoet aan de wettelijke vereisten en het afleggen van de eed.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele kwestie betreft die voornamelijk gebaseerd is op wettelijke vereisten en de interne regels van de raad.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie, aangezien het een standaardprocedure betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of mevrouw Manders wordt toegelaten als burgercommissielid, gebaseerd op het onderzoek van haar geloofsbrieven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne procedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om de benoeming van een commissielid.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd, wat logisch is gezien de aard van het voorstel. Het betreft een benoemingsprocedure zonder directe financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgercommissielid Mevrouw M.A.M. Manders Commissie WBO Geloofsbrieven Fractie WaterNATUURLIJK Toelating Beëdiging Commissie voor de Geloofsbrieven Waterschapswet Eed (verklaring en belofte)Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marieke Manders - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Petra Beeren-Adriaans - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Petra Beeren-Adriaans - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 1.2 Spreekrecht toehoorders
Voorzitter - Saskia Borgers
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 1.3 Conceptnotulen openbare vergadering algemeen bestuur 19 maart 2025
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 1.4 Lijst van toezeggingen aan het algemeen bestuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 1.5 Stand van zaken aangenomen moties
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 1.6 Ingekomen stukken
- 
																		
																																							
																				
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemeen bestuur Dagelijks bestuur Secretaris-directeur Dijkgraaf Ingekomen stukken Kennisgeving Laura Sturme Bestuurlijk-juridische zaken Bestuurszaken AgendapuntVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 2.1 ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) verantwoordingsrapportage 2024 voor Waterschap Limburg
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de ENSIA-verantwoordingsrapportage 2024 voor de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en de Basisregistratie Ondergrond (BRO). Waterschap Limburg is als bronhouder verantwoordelijk voor de kwaliteit van deze registraties. De rapportage toont aan dat de BGT met 100% en de BRO met 92% voldoen aan de landelijke normen van respectievelijk 75% en 60%. De rapportage dient zowel voor horizontale verantwoording aan het algemeen bestuur als voor verticale verantwoording aan de Minister van Binnenlandse Zaken. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel. Verbetermaatregelen zijn opgenomen om de kwaliteit in 2025 te behouden en te verbeteren.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "ENSIA verantwoordingsrapportage 2024 voor Waterschap Limburg." Het voorstel betreft de goedkeuring van de ENSIA-verantwoordingsrapportage 2024, die de kwaliteit van de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en de Basisregistratie Ondergrond (BRO) voor Waterschap Limburg evalueert. Het dagelijks bestuur heeft de rapportage vastgesteld, en het algemeen bestuur wordt gevraagd deze voor kennisgeving aan te nemen. De rapportage toont aan dat de BGT en BRO respectievelijk 100% en 92% scoren, ruim boven de landelijke normen. Verbetermaatregelen zijn gepland om deze scores te behouden of te verbeteren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een gedetailleerde uitleg biedt over de ENSIA-verantwoordingsrapportage, de wettelijke verplichtingen, en de behaalde resultaten. Het bevat ook een verbeterplan voor de toekomst.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de verantwoordingsrapportage voor kennisgeving aan te nemen en toezicht te houden op de kwaliteit van de basisregistraties als onderdeel van hun toezichthoudende functie.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes vereist, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en wettelijke verplichting betreft. Echter, de raad kan beslissen over de prioritering van middelen voor de voorgestelde verbetermaatregelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in termen van de vastgestelde normen en de geplande verbetermaatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van externe belanghebbenden of het publiek, aangezien het een interne verantwoordingsprocedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van het waarborgen van de kwaliteit van de basisregistraties, die essentieel zijn voor ruimtelijke ordening en milieubeheer.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het impliceert dat de verbetermaatregelen binnen de beschikbare capaciteit en middelen moeten worden uitgevoerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ENSIA-verantwoordingsrapportage Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) Basisregistratie Ondergrond (BRO) Bronhouder Zelfevaluatie Kwaliteit Verantwoordingsrapportage Verbetermaatregelen Toezichthouder NormenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Albert Melskens - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Albert Melskens - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
T. Kremers - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 2.2 Bestuurlijke voortgangsrapportage Water in Balans 2024-H2
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan het algemeen bestuur om de bestuurlijke voortgangsrapportage van het programma "Water in Balans" voor de tweede helft van 2024 voor kennisgeving aan te nemen. Het programma richt zich op het aanpakken van wateroverlastknelpunten in drie tranches. De eerste tranche is bijna afgerond, terwijl de tweede tranche voortvarend wordt voortgezet. Enkele projecten ondervinden vertraging door complexe omstandigheden en uitgebreide participatieprocessen. Er is een tekort aan capaciteit voor grondverwerving, wat tot vertraging leidt. Om dit op te lossen, wordt extra capaciteit ingehuurd. Er is ook vooruitgang geboekt in het omzetten van tijdelijke naar vaste functies, met acht van de negen functies al gerealiseerd. Daarnaast is er geïnvesteerd in beter contractmanagement met ingenieursbureaus. De commissie Watersysteem, Zuiveren en Waterketen heeft de rapportage voor kennisgeving aangenomen.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestuurlijke voortgangsrapportage Water in Balans 2024-H2". Het voorstel betreft de kennisneming van de voortgangsrapportage van het programma Water in Balans voor de tweede helft van 2024. Dit programma richt zich op het aanpakken van wateroverlastknelpunten in drie tranches. De eerste tranche is bijna afgerond, terwijl de tweede tranche voortvarend wordt voortgezet. Enkele projecten ondervinden vertraging door complexe omstandigheden en participatieprocessen. Er wordt extra capaciteit ingehuurd om deze vertragingen te minimaliseren. Daarnaast is er een focus op het omzetten van tijdelijke naar vaste functies en verbetering van contractmanagement met ingenieursbureaus.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een gedetailleerde voortgangsrapportage biedt over de status van het programma Water in Balans. Het beschrijft de uitdagingen, zoals vertragingen en capaciteitsproblemen, en de maatregelen die worden genomen om deze aan te pakken.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de voortgangsrapportage voor kennisgeving aan te nemen. Dit impliceert dat de raad op de hoogte wordt gehouden van de voortgang en eventuele problemen binnen het programma, maar geen directe beslissingen hoeft te nemen op basis van dit voorstel.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de prioritering van middelen en capaciteit om de vertragingen in de projecten aan te pakken. Er moet worden besloten of extra middelen en personeel moeten worden ingezet om de voortgang te waarborgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel bevat SMART-geformuleerde eisen voor contractmanagement, wat helpt bij het verbeteren van de controle over processen. Er lijken geen duidelijke inconsistenties in het voorstel te zijn.
Participatie:
Het voorstel erkent dat uitgebreide participatieprocessen een rol spelen in de vertragingen van projecten. Dit wijst op een betrokkenheid van diverse stakeholders en de noodzaak om met hen samen te werken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar gezien de aard van het programma (waterbeheer) is het waarschijnlijk een impliciet doel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat er extra capaciteit wordt ingehuurd, wat financiële implicaties kan hebben. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe deze kosten worden gedekt binnen de huidige begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Water in Balans Voortgangsrapportage Wateroverlastknelpunten Tranches Participatieprocessen Stakeholders Grondverwerving Capaciteit Contractmanagement IngenieursbureausVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Albert Melskens - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Agendapunt 2.3 Bestuurlijke voortgangsrapportage Watersysteemprojecten per 31 december 2024
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de Bestuurlijke voortgangsrapportage Watersysteemprojecten met peildatum 31 december 2024. De rapportage geeft een overzicht van de voortgang en stand van zaken van het totale portfolio van het programma Watersysteem, opgesteld door drie IPM-teams. In 2024 zijn de uitgaven voor deze projecten € 17,9 miljoen, wat 106% van de begrote € 16,9 miljoen is. De hogere uitgaven zijn te wijten aan meer productie, zoals grondaankopen, maar blijven binnen de verleende kredieten en zijn daarom rechtmatig. De commissie Watersysteem, Zuiveren en Waterketen heeft de rapportage voor kennisgeving aangenomen.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestuurlijke voortgangsrapportage Watersysteemprojecten 31 december 2024". Het voorstel betreft de kennisneming van de voortgangsrapportage van het programma Watersysteem, met als peildatum 31 december 2024. De rapportage biedt een overzicht van de voortgang en stand van zaken van het totale projectenportfolio, opgesteld door drie IPM-teams. In 2024 zijn de uitgaven € 17,9 miljoen, wat 106% van de begroting van € 16,9 miljoen is. De extra uitgaven zijn gerechtvaardigd binnen de verleende kredieten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het bieden van een overzicht van de voortgang en financiële status van de watersysteemprojecten. Het bevat de benodigde informatie over de uitgaven en de rechtmatigheid daarvan.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de voortgangsrapportage voor kennisgeving aan te nemen. Er wordt geen actieve besluitvorming van de raad verwacht, aangezien het een informatief document betreft.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden op basis van dit voorstel, aangezien het enkel om een kennisneming van de voortgangsrapportage gaat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, omdat het voornamelijk een informatief karakter heeft. Er zijn geen duidelijke doelstellingen, meetbare resultaten, of tijdsgebonden acties beschreven. Er zijn geen evidente inconsistenties in de informatie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in de voortgang van de watersysteemprojecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan impliciet relevant zijn gezien de aard van watersysteemprojecten die vaak duurzaamheidsoverwegingen omvatten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat de uitgaven in 2024 € 17,9 miljoen bedragen, wat hoger is dan de begrote € 16,9 miljoen. De extra uitgaven zijn gedekt binnen de reeds verleende kredieten, wat betekent dat er geen aanvullende financiering nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuurlijke voortgangsrapportage Watersysteemprojecten IPM-teams Uitgaven Begroting 2024 Grondaankopen Kredieten Productie Voortgang Programma WatersysteemVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 2.4 Voorlopige jaarrekening 2024 Gemeenschappelijke Regeling Het Gegevenshuis
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de voorlopige jaarrekening 2024 van de Gemeenschappelijke Regeling Het Gegevenshuis. De jaarrekening toont een positief resultaat van € 127.811, voornamelijk door lagere salariskosten en hogere rente-inkomsten. Het dagelijks bestuur stelt voor dit overschot te gebruiken als voorziening voor een ICT-migratie in 2025. De definitieve vaststelling van de jaarrekening en de bestemming van het positieve resultaat worden besproken in de vergadering van het algemeen bestuur op 3 juli 2025. Eventuele opmerkingen moeten uiterlijk 25 juni 2025 worden ingediend. Bespreking in de commissie WBO was niet mogelijk vanwege de reactietermijn.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voorlopige jaarrekening 2024 Gemeenschappelijke Regeling Het Gegevenshuis." Het voorstel betreft de voorlopige jaarrekening van 2024 van Het Gegevenshuis, die ter kennisgeving wordt aangenomen door het algemeen bestuur. De jaarrekening toont een positief resultaat van € 127.811, voornamelijk door besparingen op salarissen en hogere rente-inkomsten. Het dagelijks bestuur stelt voor dit positieve saldo te gebruiken als voorziening voor een ICT-migratie in 2025. De definitieve vaststelling van de jaarrekening en de bestemming van het saldo zullen plaatsvinden op 3 juli 2025.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de financiële resultaten van 2024 presenteert en een duidelijke bestemming voor het positieve saldo voorstelt. Het bevat ook een tijdlijn voor de vaststelling van de definitieve jaarrekening.
Rol van de Raad:
De raad heeft een adviserende rol en kan zienswijzen of opmerkingen indienen over de voorlopige jaarrekening. De uiteindelijke besluitvorming ligt bij het algemeen bestuur van Het Gegevenshuis.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft de bestemming van het positieve saldo. De raad kan overwegen of de voorgestelde voorziening voor de ICT-migratie de beste bestemming is, of dat er andere prioriteiten zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne financiële aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, wat suggereert dat het geen directe relevantie heeft voor deze financiële kwestie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen met een overschot van € 127.811. Dit overschot wordt voorgesteld als voorziening voor een toekomstige ICT-migratie. Er is geen noodzaak voor aanvullende dekking, aangezien het overschot al beschikbaar is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Het Gegevenshuis Voorlopige jaarrekening 2024 Positief resultaat ICT-migratie Salarissen Rente-inkomsten Schatkistbankieren Vacatureruimte Externe inhuur Niet-productieactiviteitenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 3.1 Geactualiseerde begroting 2025 en zienswijze ontwerpbegroting 2026 van Het Waterschapshuis (hWh)
Voorzitter - Saskia Borgers
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Agendapunt 3.2 Zienswijze ontwerpbegroting 2026 BsGW en meerjarenraming 2027-2030
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft het uitbrengen van een positieve zienswijze over de ontwerpbegroting 2026 van BsGW en het verzoek aan BsGW om de meerjarige bijdrage per deelnemer op te nemen in de begroting. De ontwerpbegroting is vastgesteld door het dagelijks bestuur van BsGW en binnen de formele termijn aan de deelnemers aangeboden. De begroting voor 2026 bedraagt € 29.354.000, een stijging van € 835.000 ten opzichte van 2025, voornamelijk door loon- en kostenindexering. De kostenverdeelmethode is geactualiseerd en heeft geen directe financiële gevolgen voor BsGW, maar wel voor de deelnemers. Waterschap Limburg draagt in 2026 € 6.574.300 bij, een stijging door de herziening van de kostenverdeelmethode. Er is geen bijdrage nodig voor het weerstandsvermogen. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze ontwerpbegroting 2026 BsGW en meerjarenraming 2027-2030". Het voorstel behelst het uitbrengen van een positieve zienswijze over de ontwerpbegroting 2026 van BsGW en het verzoek aan BsGW om de meerjarige bijdrage per deelnemer op te nemen in de begroting. De ontwerpbegroting is vastgesteld door het dagelijks bestuur van BsGW en aangeboden aan de deelnemers. De begroting volgt de BBV-richtlijnen en de kostenverdeelmethode is geactualiseerd. De financiële beoordeling toont een stijging van de totale bijdrage voor 2026, voornamelijk door loon- en kostenindexering. De begroting is transparant en goed onderbouwd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een uitgebreide financiële beoordeling en toelichting op de kostenverdeelmethode. Het biedt inzicht in de begrotingsopzet en de meerjarenraming.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de ontwerpbegroting en om te beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde financiële bijdragen en methodes.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de ontwerpbegroting en de meerjarige financiële bijdragen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de opname van de meerjarige bijdrage per deelnemer in de begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar het mist concrete actiepunten voor de lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de opname van meerjarige bijdragen per deelnemer kan verder worden gespecificeerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op de samenwerking tussen gemeenten en waterschappen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en organisatorische aspecten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de totale bijdrage voor 2026 met € 835.000. De stijging wordt gedekt door loon- en kostenindexering en andere financiële aanpassingen. De financiële ruimte en reserves van BsGW worden ook besproken, met een focus op het weerstandsvermogen en de mogelijke terugstorting naar deelnemers.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting 2026 Meerjarenraming 2027-2030 BsGW (Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen) Kostenverdeelmethode Loonindexering Indexering goederen en diensten Bestemmingsreserve ICT Taakstelling OOP (Ondernemings- en Ontwikkelplan) Weerstandsvermogen RisicoanalyseVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Agendapunt 3.3 Gunning accountantsdiensten (vertrouwelijk tot 7 mei 2025, 15.00 uur)
Samenvatting
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld om in te stemmen met de gunning van de accountantsdiensten voor de boekjaren 2025-2028 aan BDO Audit & Assurance B.V. De huidige contractperiode loopt tot en met 2024, en de nieuwe aanbesteding biedt de mogelijkheid tot verlenging tot 2032. Drie partijen hebben ingeschreven: BDO Audit & Assurance B.V., Crowe Foederer Audit & Assurance B.V., en RSM Netherlands Accountants N.V. De beoordelingscommissie, bestaande uit leden van de commissie Begroting en Verantwoording, de portefeuillehouder Financiën, de Concerncontroller, en twee functionarissen uit de organisatie, heeft de inschrijvingen beoordeeld op basis van de beste prijs-kwaliteitverhouding. BDO kwam als winnaar uit de bus met een totaalscore van 85,6. De kosten van BDO passen binnen het geraamde budget. Na goedkeuring door het algemeen bestuur worden de inschrijvers geïnformeerd en hebben zij 20 dagen om bezwaar te maken. Na deze termijn wordt de definitieve gunning gepubliceerd.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Gunning accountantsdiensten 2025-2028
Samenvatting: Het voorstel betreft de gunning van accountantsdiensten voor de boekjaren 2025-2028 aan BDO Audit & Assurance B.V. Het algemeen bestuur benoemt de accountant voor de jaarrekeningcontrole, zoals bepaald in de Waterschapswet. De aanbesteding is voorbereid door het dagelijks bestuur in afstemming met het algemeen bestuur. Drie partijen hebben ingeschreven, en BDO is geselecteerd op basis van de beste prijs-kwaliteitverhouding. De beoordelingscommissie heeft de inschrijvingen beoordeeld op prijs en kwaliteit. De kosten van BDO passen binnen het geraamde budget. Na goedkeuring door het algemeen bestuur worden de inschrijvers geïnformeerd en volgt een bezwaartermijn.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de aanbestedingsprocedure, de beoordelingscriteria, en de uiteindelijke keuze voor BDO Audit & Assurance B.V. Het beschrijft ook de samenstelling van de beoordelingscommissie en de financiële consequenties.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van het algemeen bestuur is cruciaal, aangezien zij de accountant benoemen en instemmen met de gunning van de accountantsdiensten. Het bestuur heeft ook het programma van eisen en de selectiecriteria vastgesteld.
Politieke keuzes
De politieke keuzes betreffen de selectie van de accountant op basis van de voorgestelde criteria en de goedkeuring van de gunning aan BDO. Er moet worden gewogen tussen prijs en kwaliteit, en er moet vertrouwen zijn in de beoordelingscommissie en de gevolgde procedure.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het duidelijke doelen en tijdlijnen stelt voor de gunning van de accountantsdiensten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van externe belanghebbenden of het publiek. De focus ligt op de interne procedure en besluitvorming binnen het bestuur en de beoordelingscommissie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien het een van de subgunningscriteria is waarop de inschrijvingen zijn beoordeeld. Dit toont aan dat duurzaamheid een rol speelt in de selectie van de accountant.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen van het voorstel zijn beperkt, aangezien de kosten van de inschrijving van BDO binnen het geraamde budget passen. Er is geen aanvullende dekking nodig, en de financiële consequenties zijn duidelijk en beheersbaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accountantsdiensten BDO Audit & Assurance B.V. Aanbesteding Beoordelingscommissie Prijs-kwaliteitverhouding Europese openbare aanbesteding Inschrijvingen Beoordeling Gunning KwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 3.4 Investeringsvoorstel SNB speerpuntproject upgrade lijn 1 en 4
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft een investering door N.V. Slibverwerking Noord-Brabant (SNB) in de upgrade van verwerkingslijnen 1 en 4, met een maximale investering van € 26.200.000. Dit project maakt deel uit van het ondernemingsplan 2021-2026 van SNB, dat gericht is op een duurzamere en efficiëntere verwerking van zuiveringsslib. De upgrade omvat de vervanging van lagedrukstoomketels en een tegendrukturbine door hogedrukstoomketels en een nieuwe turbine, wat leidt tot een verhoogd energetisch rendement en een grotere verwerkingscapaciteit. De emissies van schadelijke stoffen zoals ammoniak en stikstofoxide worden verminderd, en er wordt een CO2-reductie van 11.000 ton per jaar verwacht. Het project zal ook leiden tot een verlaging van het verwerkingstarief voor aandeelhouders. De commissie Watersysteem & Zuiveren en Waterketen heeft positief geadviseerd over het voorstel. Een financiële analyse door adviesbureau Rebel wordt nog uitgevoerd.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Investeringsvoorstel SNB speerpuntproject upgrade lijn 1 en 4
Samenvatting: Het voorstel betreft een investering van maximaal € 26.200.000 door N.V. Slibverwerking Noord-Brabant (SNB) voor de upgrade van twee verwerkingslijnen. Dit omvat de vervanging van lagedrukstoomketels en een tegendrukturbine door hogedrukstoomketels en een nieuwe turbine. Het doel is om het energetisch rendement te verhogen, de verwerkingscapaciteit te vergroten en emissies te verlagen. De upgrade moet leiden tot een energie-neutrale slibeindverwerking en een verlaging van het verwerkingstarief voor aandeelhouders. De financiering komt deels uit eigen vermogen en deels uit leningen. Het project draagt bij aan duurzaamheid door CO2-reductie en lagere emissies.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en financiële details. Het bevat echter geen gedetailleerde risicoanalyse of een tijdlijn voor de uitvoering.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de voorgestelde investeringen en financieringsstructuur. Ze hebben ook de verantwoordelijkheid om toezicht te houden op de voortgang en resultaten van het project.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen en de prioritering van duurzaamheid en kostenbesparing. Er moet ook worden overwogen hoe de lasten en voordelen eerlijk worden verdeeld onder de aandeelhouders.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) met duidelijke doelen voor energie-efficiëntie en emissiereductie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdlijn voor de uitvoering ontbreekt.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen, behalve dat alle aandeelhoudende waterschappen zijn geïnformeerd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met nadruk op CO2-reductie, energie-efficiëntie en lagere emissies.
Financiële Gevolgen
De totale investering bedraagt € 26.200.000, met financiering via eigen vermogen en leningen. Er is een desinvestering van € 1.500.000. Het voorstel belooft een verlaging van het verwerkingstarief, maar de volledige financiële analyse door Rebel moet nog worden afgerond.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Upgrade lijn 1 + 4 Slibverwerking Noord-Brabant (SNB) Zuiveringsslib Energetisch rendement CO2-reductie Verbrandingsovens Emissies Aandeelhouders Verwerkingstarief Financiële analyseVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 4.1 Vaststelling Verordening behandeling bezwaarschriften 2025
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van een nieuwe Verordening behandeling bezwaarschriften, die de verordening uit 2017 zal vervangen. De actualisatie is bedoeld om de behandeling van bezwaarschriften te stroomlijnen en efficiënter te maken. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere de introductie van een informele afhandeling van bezwaarschriften, waarbij bemiddeling een juridische grondslag krijgt, en de overdracht van bepaalde bevoegdheden aan de secretaris om de efficiëntie te vergroten. Daarnaast wordt de mogelijkheid om digitaal en telefonisch te horen formeel vastgelegd, mede ingegeven door de ervaringen tijdens de coronapandemie. Na vaststelling wordt de nieuwe verordening gepubliceerd en treedt deze in werking, terwijl de oude verordening wordt ingetrokken. De commissie Waterkeringen & Bestuur en organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening behandeling bezwaarschriften Waterschap Limburg 2025". Het voorstel beoogt de bestaande verordening uit 2017 te actualiseren om de behandeling van bezwaarschriften te stroomlijnen en efficiënter te maken. Dit wordt bereikt door informele afhandeling te bevorderen, bevoegdheden over te dragen aan de secretaris, en digitale en telefonische hoorzittingen mogelijk te maken. De wijzigingen zijn mede ingegeven door veranderde wet- en regelgeving en ervaringen tijdens de coronapandemie. Na vaststelling treedt de nieuwe verordening in werking en wordt de oude ingetrokken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke toelichting op de wijzigingen en de redenen daarvoor. Er is een overzicht van de voorgestelde wijzigingen bijgevoegd, wat bijdraagt aan de transparantie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en vast te stellen. Het is hun verantwoordelijkheid om te zorgen dat de verordening voldoet aan de behoeften van het waterschap en de wettelijke eisen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate waarin de raad instemt met de voorgestelde wijzigingen, zoals de informele afhandeling van bezwaarschriften en de overdracht van bevoegdheden. Er moet worden afgewogen of deze veranderingen bijdragen aan een efficiëntere en rechtvaardige behandeling van bezwaren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is haalbaar en relevant, gezien de behoefte aan modernisering en efficiëntie. De tijdsgebondenheid is duidelijk met de inwerkingtreding na publicatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in het proces van totstandkoming van de verordening. Het richt zich voornamelijk op de interne processen van het waterschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en administratieve processen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De focus ligt op efficiëntieverbeteringen, die mogelijk kostenbesparend kunnen zijn, maar dit wordt niet verder uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening behandeling bezwaarschriften Actualisatie Informele behandeling Bezwaarschriftenprocedure Bevoegdheden Digitaal horen Efficiëntie Wet- en regelgeving Commissie Waterkeringen & Bestuur PublicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Agendapunt 4.2 Reactie adviesrapport benoemingsprocedure voorzitters waterschappen
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de goedkeuring van een reactie op een adviesrapport over de benoemingsprocedure van voorzitters van waterschappen. Hoewel de huidige procedure over het algemeen goed verloopt, zijn er knelpunten en kwetsbaarheden gesignaleerd. De Unie van Waterschappen heeft hierover een gesprek geïnitieerd met betrokken partijen, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het resulterende adviesrapport bevat aanbevelingen voor verbeteringen. Waterschappen worden nu gevraagd om te reageren op het rapport, zodat hun feedback kan worden meegenomen bij de implementatie van de voorgestelde vervolgstappen. Een concept-reactie van Waterschap Limburg is bijgevoegd bij het voorstel.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Reactie op het adviesrapport benoemingsprocedure voorzitters waterschappen". Het doel is om in te stemmen met de verzending van een reactie op het adviesrapport over de benoemingsprocedure van waterschapsvoorzitters aan de Unie van Waterschappen. Het rapport identificeert knelpunten en kwetsbaarheden in de huidige (her)benoemingsprocedure en onderzoekt de rol van verschillende partijen, waaronder het waterschap zelf. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, samen met andere betrokken partijen, heeft onderzoek gedaan en aanbevelingen geformuleerd. Waterschappen worden gevraagd te reageren op het rapport om deze reacties mee te nemen bij de implementatie van de vervolgstappen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een duidelijke samenvatting biedt van het adviesrapport en de context waarin het is opgesteld. Het bevat ook bijlagen die verdere details en een concept-reactie bieden.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om in te stemmen met de verzending van de reactie op het adviesrapport. Dit impliceert dat de raad de inhoud van de reactie moet beoordelen en goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate waarin de raad instemt met de aanbevelingen en de voorgestelde vervolgstappen in het adviesrapport. Er moet worden besloten hoe de rol van het waterschap in de benoemingsprocedure wordt vormgegeven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een reactie op een bestaand rapport betreft. Echter, het is minder meetbaar en haalbaar omdat het geen concrete doelen of resultaten definieert. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door waterschappen te vragen om feedback te geven op het adviesrapport. Dit suggereert een participatieve benadering bij de implementatie van de aanbevelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuurlijke procedures.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op bestuurlijke en procedurele aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoemingsprocedure Voorzitters Unie van Waterschappen Adviesrapport Knelpunten Kring Voorzitters van Waterschappen Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Kring Directeuren van Waterschappen Implementatie Concept-reactieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 4.3 Zienswijze bijgestelde begroting 2025, ontwerpbegroting 2026 en ontwerp-meerjarenraming 2026-2029 van Gemeenschappelijke Regeling Het Gegevenshuis
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft het instemmen met de bijgestelde begroting voor 2025, de ontwerpbegroting voor 2026 en de meerjarenraming 2026-2029 van de Gemeenschappelijke Regeling Het Gegevenshuis. De stukken zijn op 28 maart 2025 ontvangen en de zienswijze moet uiterlijk 25 juni 2025 worden ingediend. De begroting 2025 is bijgesteld vanwege kosten voor organisatieontwikkeling, personeelsuitstroom en ICT-migratie. Deze kosten worden gedekt door vrijval van de bestemmingsreserve en het batig saldo van 2024, waardoor de bijdrage van de deelnemers in 2025 niet stijgt. De ontwerpbegroting 2026 en meerjarenraming 2026-2029 anticiperen op strategische pijlers en professionalisering, met een lichte stijging van de bijdrage voor Waterschap Limburg. Er zijn geen op- of aanmerkingen op de voorliggende begrotingen, en een positieve zienswijze wordt voorgesteld. Vanwege tijdsdruk kon de begroting niet in de commissie WBO worden besproken.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze bijgestelde begroting 2025, ontwerpbegroting 2026 en ontwerp-meerjarenraming 2026-2029 van Gemeenschappelijke Regeling Het Gegevenshuis." Het voorstel vraagt om instemming met de bijgestelde begroting voor 2025 en de ontwerpbegroting voor 2026, inclusief de meerjarenraming tot 2029. De begroting is aangepast vanwege organisatieontwikkelingen, personeelsveranderingen en ICT-migratiekosten. De dekking van extra kosten komt uit de bestemmingsreserve en het batig saldo van 2024, waardoor de bijdrage van deelnemers in 2025 niet stijgt. Voor 2026 is een lichte stijging van de bijdrage voorzien. Het voorstel vraagt om een positieve zienswijze van de betrokken besturen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in termen van de benodigde informatie en context. Het bevat details over de financiële implicaties, de redenen voor de begrotingswijzigingen, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven over de bijgestelde en toekomstige begrotingen van Het Gegevenshuis. Deze zienswijze moet worden ingediend bij het dagelijks bestuur van Het Gegevenshuis.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de instemming met de financiële plannen en de strategische richting van Het Gegevenshuis, inclusief de focus op groei, innovatie en professionalisering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking voor 2026 lijkt niet volledig gedekt te zijn in de huidige waterschapsbegroting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op de betrokkenheid van de deelnemende gemeenten en het waterschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een eenmalige dekking van extra kosten in 2025 door reserves en een lichte stijging van de bijdragen in 2026. De dekking voor 2026 is niet volledig in de huidige begroting van Waterschap Limburg opgenomen, wat een aandachtspunt is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Het Gegevenshuis Zienswijze Begroting 2025 Ontwerpbegroting 2026 Meerjarenraming 2026-2029 Gemeenschappelijke Regeling Organisatieontwikkeling ICT kosten Bestemmingsreserve Strategische pijlersVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 4.4 Motie STOER
Samenvatting
De motie STOER, ingediend voor de vergadering van het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg op 7 mei 2025, richt zich op het versnellen van woningbouw in Limburg door het schrappen van tegenstrijdige en overbodige eisen en regelgeving. De commissie STOER, onder leiding van prof. Friso de Zeeuw, heeft aanbevelingen gedaan, waaronder het hanteren van een norm voor wateroverlast bij woningbouw van een bui van 70 mm per uur, overeenkomend met een bui die eens in de 100 jaar voorkomt. De Unie van Waterschappen (UvW) ondersteunt deze norm als minimale eis en benadrukt het belang van het voorkomen van afwenteling van wateroverlast op het systeem of bewoners. Het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg spreekt zijn steun uit voor zowel het advies van de commissie STOER als de reactie van de UvW. Het verzoekt het Dagelijks Bestuur om bij de provincie aan te dringen op aanpassing van de basisnorm voor wateroverlast in nieuwe woningbouwlocaties en om nieuwe plannen te ontwikkelen voor het Heuvelland die aansluiten bij deze norm. Daarnaast wordt gekeken naar maatregelen om de norm van 2003 alsnog te benaderen voor nieuwbouw sinds dat jaar.
- 
																		
																																							
																				
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningbouw Commissie STOER Wateroverlast Aanbevelingen Unie van Waterschappen (UvW) Regenbui Provincie Limburg Basisnorm Heuvelland Nationaal Bestuursakkoord WaterVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Erik Keulers - Secretaris-directeur
Voorzitter - Saskia Borgers
Bas Hoedemakers - Waterbelang Limburg
Erik Keulers - Secretaris-directeur
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Erik Keulers - Secretaris-directeur
Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
Erik Keulers - Secretaris-directeur
Albert Melskens - LV50
Erik Keulers - Secretaris-directeur
Huub Quaedvlieg - Waterbelang Limburg
Erik Keulers - Secretaris-directeur
Marcel Richter - LV50
Erik Keulers - Secretaris-directeur
Jan van der Staak - BBB+
Erik Keulers - Secretaris-directeur
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Erik Keulers - Secretaris-directeur
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Erik Keulers - Secretaris-directeur
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Erik Keulers - Secretaris-directeur
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Erik Keulers - Secretaris-directeur
Harrie Vermeulen - BBB+
Erik Keulers - Secretaris-directeur
Justin Bax - Waterbelang Limburg
Erik Keulers - Secretaris-directeur
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Petra Beeren-Adriaans - LV50
Erik Keulers - Secretaris-directeur
Ad Berger - LV50
Erik Keulers - Secretaris-directeur
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Erik Keulers - Secretaris-directeur
Voorzitter - Saskia Borgers
Erik Keulers - Secretaris-directeur
T. Kremers - Water NATUURlijk
Erik Keulers - Secretaris-directeur
Peter Freij - Water NATUURlijk
Erik Keulers - Secretaris-directeur
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Bas Hoedemakers - Waterbelang Limburg
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
Albert Melskens - LV50
Huub Quaedvlieg - Waterbelang Limburg
Marcel Richter - LV50
Jan van der Staak - BBB+
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Harrie Vermeulen - BBB+
Justin Bax - Waterbelang Limburg
Petra Beeren-Adriaans - LV50
Ad Berger - LV50
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
T. Kremers - Water NATUURlijk
Peter Freij - Water NATUURlijk
Agendapunt 4.5 Motie Normenstelsel
Samenvatting
De motie van de Fractie Water NATUURlijk Waterschap Limburg, besproken op 7 mei 2025, richt zich op de evaluatie van normenstelsels voor wateroverlast in Limburg. Het Nationaal Bestuursakkoord Water 2003 stelde een beschermingsnorm van 1:100 voor, maar provincies kunnen hiervan afwijken. In Limburg is een definitieve normering vastgesteld in de Omgevingsverordening, die niet juridisch bindend is. Het Bestuursprogramma 2023-2027 streeft naar een veiligheidsnorm van 1:100 in bebouwde gebieden, mits haalbaar zonder disproportionele kosten of impact. Er wordt ook gewerkt aan een risicogestuurde norm, vergelijkbaar met het Zwitserse model. De Adviesgroep STOER adviseert een landelijke norm voor nieuwe bouwprojecten, gebaseerd op een bui van 70 mm/uur. Er is echter discussie over de mogelijkheid om van deze norm af te wijken. Het algemeen bestuur van Waterschap Limburg heeft nog geen keuze gemaakt tussen de bestaande normenstelsels. De motie roept het dagelijks bestuur op om het algemeen bestuur te ondersteunen bij het maken van een weloverwogen keuze door de normenstelsels te definiëren en hun voor- en nadelen te analyseren.
- 
																		
																																							
																				
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normenstelsels Risicogestuurde norm Wateroverlast Bestuursprogramma 2023-2027 Adviesgroep STOER Omgevingsverordening Waterwet Zwitsers model Stortbuien Ambtelijke reactieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken