09-04-2025 Commissie WBO
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 1.2 Spreekrecht toehoorders
Voorzitter - Saskia Borgers
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 1.3 Conceptverslag openbare vergadering commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie van 19 februari 2025
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Dick van Mierlo - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Dick van Mierlo - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Dick van Mierlo - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Dick van Mierlo - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 1.4 Lijst openstaande vragen en acties uit commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie
Voorzitter - Saskia Borgers
Jeroen Achten - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Jeroen Achten - LV50
Agendapunt 2.1 Vooronderzoek (her)invoering leges aanvragen vergunningen en keurontheffingen
Samenvatting
Het voorstel aan de commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie betreft een vooronderzoek naar de (her)invoering van leges voor vergunningen en keurontheffingen. Het doel van het onderzoek was om te bepalen of het heffen van leges kan bijdragen aan extra inkomsten of het verlagen van het belastingvolume, zoals opgenomen in de Kadernota 2025. Uit het vooronderzoek blijkt dat het op dit moment niet wenselijk is om leges voor alle vergunningen in te voeren. In plaats daarvan wordt voorgesteld om een alternatieve vorm van legesheffing te onderzoeken, waarbij alleen voor de meest arbeidsintensieve en complexe vergunningaanvragen leges worden geheven. Dit vervolgonderzoek zal onderdeel zijn van het (door)ontwikkelingstraject van de organisatie, met als mogelijke invoeringsdatum 2027. Het dagelijks bestuur heeft besloten om voorlopig af te zien van de (her)invoering van leges en het alternatieve onderzoek in te stellen.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vooronderzoek (her)invoering leges aanvragen vergunningen en keurontheffingen". Het document presenteert de resultaten van een vooronderzoek naar de mogelijkheid om leges te heffen voor vergunningen binnen Waterschap Limburg. Het doel was om te bepalen of leges kunnen bijdragen aan extra inkomsten of belastingverlaging. Het onderzoek concludeert dat het momenteel niet wenselijk is om leges voor alle vergunningen in te voeren. Er wordt echter voorgesteld om een vervolgonderzoek te doen naar het heffen van leges voor arbeidsintensieve en complexe aanvragen, met mogelijke implementatie in 2027.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de resultaten van het vooronderzoek presenteert en een duidelijke aanbeveling doet. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse of een uitgebreide evaluatie van de mogelijke impact op belanghebbenden.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de resultaten van het vooronderzoek en het besluit van het dagelijks bestuur. De raad speelt een toezichthoudende rol en kan input geven voor het vervolgonderzoek.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft het al dan niet invoeren van leges voor vergunningen. Dit omvat het afwegen van potentiële inkomsten tegen de administratieve lasten en de impact op burgers en bedrijven.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdlijn voor het vervolgonderzoek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en impact van de alternatieve legesheffing zijn nog onduidelijk.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden in het vooronderzoek of het vervolgonderzoek. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere ontwikkeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële overwegingen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat het heffen van leges kan bijdragen aan extra inkomsten of belastingverlaging, maar het besluit om voorlopig af te zien van leges betekent dat er geen directe financiële gevolgen zijn. Er is geen gedetailleerde financiële dekking of analyse opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Leges Vergunningen Vooronderzoek Kadernota 2025 Inkomsten Belastingvolume Alternatieve vorm Organisatieontwikkeling Arbeidsintensieve aanvragen Complexe vergunningaanvragenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Guiseppe Noteborn - LV50
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Guiseppe Noteborn - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 2.2 ENSIA verantwoordingsrapportage 2024 voor Waterschap Limburg
Samenvatting
Het document betreft een voorstel aan de commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie van Waterschap Limburg, met betrekking tot de ENSIA-verantwoordingsrapportage 2024. Deze rapportage heeft betrekking op de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en de Basisregistratie Ondergrond (BRO), waarvoor Waterschap Limburg als bronhouder verantwoordelijk is. De rapportage toont aan dat de BGT met een score van 100% en de BRO met 92% ruimschoots voldoen aan de landelijke normen. Het dagelijks bestuur heeft de rapportage op 18 maart 2025 vastgesteld en stelt voor deze ter kennisgeving aan te nemen. De rapportage dient zowel horizontaal aan het algemeen bestuur als verticaal aan de Minister van Binnenlandse Zaken te worden verantwoord. Verbetermaatregelen zijn opgenomen om de kwaliteit in 2025 te behouden en te verbeteren. Indien de commissie positief adviseert, zal de rapportage op 7 mei 2025 in de AB-vergadering worden besproken.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "ENSIA-verantwoordingsrapportage 2024 voor Waterschap Limburg." Het voorstel betreft de goedkeuring van de ENSIA-verantwoordingsrapportage 2024 door het dagelijks bestuur van Waterschap Limburg. Deze rapportage evalueert de kwaliteit van de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en de Basisregistratie Ondergrond (BRO) binnen het waterschap. De rapportage toont aan dat de BGT en BRO respectievelijk 100% en 92% voldoen aan de landelijke normen. Het doel is om de kwaliteit van deze registraties te waarborgen en te verbeteren. De rapportage dient als verantwoording aan zowel het algemeen bestuur als de Minister van Binnenlandse Zaken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de huidige status van de basisregistraties beschrijft, de behaalde scores vermeldt, en de noodzakelijke verbetermaatregelen uiteenzet. Het biedt een gedetailleerde verantwoording en een plan voor toekomstige verbeteringen.
Rol van de Raad:
De raad, in dit geval het algemeen bestuur, heeft de rol om kennis te nemen van de rapportage en de voorgestelde verbetermaatregelen. Zij fungeren als toezichthouder op de kwaliteit van de basisregistraties binnen het waterschap.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet goedkeuren van de voorgestelde verbetermaatregelen en het vaststellen van prioriteiten binnen de beschikbare middelen en capaciteit om de kwaliteit van de basisregistraties te waarborgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het duidelijke doelen en normen stelt voor de basisregistraties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van externe partijen of burgers. Het richt zich voornamelijk op interne verantwoording en verbetering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel. De focus ligt op de kwaliteit en nauwkeurigheid van de basisregistraties.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het impliceert dat verbeteringen binnen de bestaande capaciteit en middelen moeten plaatsvinden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ENSIA-verantwoordingsrapportage Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) Basisregistratie Ondergrond (BRO) Bronhouder Kwaliteit Zelfevaluatie Verantwoordingsrapportage Verbetermaatregelen Toezichthouder NormenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Agendapunt 2.3 Managementletter 2024 Waterschap Limburg
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie van Waterschap Limburg om de managementletter 2024 van BDO Audit & Assurance BV voor kennisgeving aan te nemen. De managementletter is opgesteld na een interim-controle die vooruitloopt op de jaarrekeningcontrole 2024. Deze controle richt zich op de interne beheersing en processen binnen het waterschap. De accountant concludeert dat de interne beheersing van voldoende niveau is, maar doet wel enkele aanbevelingen voor verbeteringen. Sommige aanbevelingen zijn herhalingen van voorgaande jaren. De managementletter bevat ook aandachtspunten voor toekomstige ontwikkelingen en risico's, die door het management worden erkend. Bevindingen en aanbevelingen met betrekking tot processen, IT-audit, en fraude-risicobeheersing zijn besproken met proceseigenaren en voorzien van managementreacties. De opvolging van deze punten wordt intern gemonitord.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Managementletter 2024" van BDO Audit & Assurance BV. Het document is een verslag van de bevindingen en aanbevelingen naar aanleiding van de interim-controle van de jaarrekening 2024 van Waterschap Limburg. De managementletter richt zich op de interne beheersing en controleomgeving, met als doel het verbeteren van de bedrijfsvoering en processen. De accountant heeft aanbevelingen gedaan, waarvan sommige overeenkomen met eerdere jaren. De bevindingen zijn besproken met proceseigenaren en voorzien van managementreacties. Het document bevat ook aandachtspunten voor toekomstige ontwikkelingen en fraude- en risicobeheersing.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling: het informeren van de raad over de bevindingen van de interim-controle. Het bevat een samenvatting van de bevindingen, aanbevelingen en managementreacties.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is voornamelijk om kennis te nemen van de bevindingen en aanbevelingen in de managementletter. Er wordt geen directe actie van de raad gevraagd, maar het kan wel invloed hebben op toekomstige besluitvorming.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen directe politieke keuzes die gemaakt moeten worden op basis van dit voorstel. Het document is meer gericht op interne verbeteringen en procesoptimalisatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een informatief document is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de aanbevelingen hangt af van de implementatie door het management.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van externe partijen of stakeholders. Het richt zich voornamelijk op interne processen en beheersing.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op interne beheersing en procesverbetering.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. De aanbevelingen zijn gericht op procesverbetering en risicobeheersing, wat indirect financiële voordelen kan opleveren door efficiëntere bedrijfsvoering. Er is geen specifieke dekking voor kosten aangegeven, aangezien het document zich richt op interne verbeteringen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Managementletter Interim-controle Interne beheersing Aanbevelingen Bevindingen Jaarrekeningcontrole Fraude-risicobeheersing IT-audit Procesverbetering Risico’sVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Peter Freij - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Peter Freij - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Peter Freij - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
G. Beusen - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
G. Beusen - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Peter Freij - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Agendapunt 3.1 Geactualiseerde begroting 2025 en zienswijze ontwerpbegroting 2026 van het Waterschapshuis
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de bekrachtiging van een positieve zienswijze op de ontwerpbegroting 2026 van Het Waterschapshuis (hWh). De geactualiseerde begroting voor 2025 en de ontwerpbegroting voor 2026 zijn op 17 december 2024 aan de waterschappen aangeboden voor de zienswijzeprocedure. De begroting is onderverdeeld in drie programmaplannen met twaalf programma’s, waarbij de Dienstverleningsovereenkomsten (DVO's) leidend zijn. Waterschap Limburg ziet de samenwerking met hWh als waardevol. De kosten voor de programma's "Bestuur en organisatie" en "Kennis en verbinden" stijgen door loonstijgingen en capaciteitsgroei. Voor programma's 3-12 kunnen geen zienswijzen worden ingediend. De totale bijdrage van Waterschap Limburg aan hWh in 2026 bedraagt € 2.364.668, wat hoger is dan de geactualiseerde begroting van 2025. Dit verschil wordt veroorzaakt door indexering van uurtarieven en ontwikkelingen in DVO's. De procedure voor het indienen van zienswijzen verliep niet tijdig, waardoor een zienswijze onder voorbehoud is ingediend. Er wordt gestreefd naar een tijdige inbreng van zienswijzen in de toekomst.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Geactualiseerde begroting 2025 en zienswijze ontwerpbegroting 2026 van Het Waterschapshuis (hWh)." Het voorstel vraagt om de bekrachtiging van de positieve zienswijze van het dagelijks bestuur over de ontwerpbegroting 2026 van Het Waterschapshuis. De begroting is onderverdeeld in drie programmaplannen met twaalf programma’s. Waterschap Limburg ziet de samenwerking met Het Waterschapshuis als waardevol voor het realiseren van Dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s). De kosten voor de programma’s "Bestuur en organisatie" en "Kennis en verbinden" stijgen door loonstijgingen en capaciteitsgroei. Er zijn geen kritische zienswijzen ingediend voor de ontwerpbegroting 2026.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële overzichten en een duidelijke uitleg van de procedure. Echter, er ontbreekt een diepgaande analyse van de impact van de begrotingswijzigingen op de lange termijn.
Rol van de Raad:
De raad moet de zienswijze van het dagelijks bestuur bekrachtigen en ervoor zorgen dat toekomstige zienswijzen tijdig kunnen worden ingediend.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de stijgende kosten en de voorgestelde begroting, en of zij de samenwerking met Het Waterschapshuis in de huidige vorm willen voortzetten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist concrete tijdsgebonden acties voor het verbeteren van de procedurele aspecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdige betrokkenheid van de raad kan beter worden gewaarborgd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er gesprekken met partnerorganisaties zullen plaatsvinden om de procedure te verbeteren, maar er is weinig detail over bredere participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in dit voorstel, wat een gemiste kans kan zijn gezien de rol van waterschappen in milieubeheer.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een stijging van de kosten voor Waterschap Limburg in 2026. De dekking van deze meerkosten moet worden opgenomen in de kadernota 2026.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting 2026 Geactualiseerde begroting 2025 Het Waterschapshuis (hWh) Zienswijzeprocedure Dienstverleningsovereenkomst (DVO) Programmaplannen Programma’s en projecten Financiële consequenties Indexering uurtarieven StrategienotaVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 3.2 Zienswijze ontwerpbegroting 2026 BsGW en meerjarenraming 2027-2030
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie over de ontwerpbegroting 2026 en de meerjarenraming 2027-2030 van de BsGW. Het dagelijks bestuur adviseert een positieve zienswijze op de ontwerpbegroting en vraagt om de meerjarige bijdrage per deelnemer op te nemen. De begroting 2026 sluit op € 29.354.000, een stijging van € 835.000 ten opzichte van 2025, voornamelijk door loon- en kostenindexering. De herziene kostenverdeelmethode, die sinds 2025 van kracht is, beïnvloedt de bijdragen van deelnemers. Waterschap Limburg draagt in 2026 € 6.574.300 bij, een stijging door de nieuwe kostenverdeelmethode. Er zijn geen bijdragen nodig voor het weerstandsvermogen, en eventuele tekorten worden door deelnemers aangevuld. De ontwerpbegroting wordt als transparant en goed onderbouwd beoordeeld.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze ontwerpbegroting 2026 BsGW en meerjarenraming 2027-2030
Samenvatting: Het voorstel betreft een advies aan het algemeen bestuur om een positieve zienswijze uit te brengen over de ontwerpbegroting 2026 van de BsGW en om de meerjarige bijdrage per deelnemer op te nemen in de begroting. De ontwerpbegroting, vastgesteld door het dagelijks bestuur van BsGW, is bedoeld om de financiële bijdragen van de deelnemers te berekenen op basis van een geactualiseerde kostenverdeelmethode. De begroting voor 2026 bedraagt € 29.354.000, een stijging van € 835.000 ten opzichte van 2025, voornamelijk door loon- en kostenindexering. De financiële gevolgen voor de deelnemers worden transparant weergegeven.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig en goed onderbouwd. Het bevat gedetailleerde financiële gegevens en toelichtingen op de verschillende onderdelen van de begroting. De kostenverdeelmethode en de impact op de deelnemers zijn duidelijk uitgelegd.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven over de ontwerpbegroting. Dit houdt in dat zij het voorstel beoordelen en hun goedkeuring of opmerkingen geven voordat het algemeen bestuur een definitieve beslissing neemt.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de voorgestelde financiële bijdragen en de kostenverdeelmethode. Er moet worden besloten of de zienswijze positief is en of de meerjarige bijdragen per deelnemer in de begroting moeten worden opgenomen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist enige details over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de kostenreducties en de impact van toekomstige deelnemers zijn niet volledig uitgewerkt.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt op de samenwerking tussen de deelnemende gemeenten en het waterschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en organisatorische aspecten.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De begroting voor 2026 bedraagt € 29.354.000, met een stijging van € 835.000 ten opzichte van 2025. De dekking komt voornamelijk uit loon- en kostenindexering. Er zijn geen extra bijdragen vereist voor het weerstandsvermogen, en eventuele tekorten worden door de deelnemers aangevuld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting 2026 Meerjarenraming 2027-2030 BsGW (Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen) Kostenverdeelmethode Loonindexering Indexering goederen en diensten Bestemmingsreserve ICT Weerstandsvermogen Taakstelling OOP (Ondernemings- en Ontwikkelplan) Toetreding toekomstige deelnemersVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 3.3 Vaststelling Verordening behandeling bezwaarschriften 2025
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van de nieuwe Verordening behandeling bezwaarschriften 2025, ter vervanging van de verordening uit 2017. De actualisatie is bedoeld om de behandeling van bezwaarschriften te stroomlijnen en efficiënter te maken. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere de introductie van een informele afhandeling van bezwaarschriften, waarbij bemiddeling een juridische grondslag krijgt, en de overdracht van bepaalde bevoegdheden aan de secretaris om de efficiëntie te vergroten. Daarnaast wordt de mogelijkheid om digitaal en telefonisch te horen formeel vastgelegd, mede ingegeven door de ervaringen tijdens de coronapandemie. Na vaststelling wordt de nieuwe verordening gepubliceerd en treedt deze in werking, waarbij de oude verordening wordt ingetrokken. Bijlagen bij het voorstel bevatten de nieuwe verordening en een overzicht van de voorgestelde wijzigingen.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening behandeling bezwaarschriften Waterschap Limburg 2025". Het voorstel beoogt de bestaande verordening uit 2017 te actualiseren om de behandeling van bezwaarschriften te stroomlijnen en efficiënter te maken. Belangrijke wijzigingen omvatten de introductie van informele afhandeling van bezwaarschriften, overdracht van bepaalde bevoegdheden aan de secretaris, en de formele vastlegging van digitaal en telefonisch horen. Deze aanpassingen zijn mede ingegeven door gewijzigde wet- en regelgeving en de ervaringen tijdens de coronapandemie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke toelichting op de noodzaak van de wijzigingen en een overzicht van de specifieke aanpassingen. Bijlagen bieden verdere details en verduidelijkingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Zij moeten de voorgestelde wijzigingen evalueren en vaststellen of deze in lijn zijn met de doelstellingen van het waterschap.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemmen met de voorgestelde wijzigingen, die de efficiëntie en snelheid van de bezwaarschriftenprocedure beogen te verbeteren. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over de balans tussen formele en informele procedures en de mate van digitalisering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is haalbaar en relevant, gezien de context van gewijzigde wet- en regelgeving en de behoefte aan efficiëntere procedures. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden in het proces is meegenomen, behalve dat er informele afhandeling mogelijk is, wat kan bijdragen aan meer directe betrokkenheid van partijen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en procedurele aspecten van bezwaarschriftenbehandeling.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De focus ligt op procedurele efficiëntie, wat indirect kostenbesparend kan zijn, maar dit wordt niet expliciet benoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening behandeling bezwaarschriften Actualisatie Informele behandeling Bevoegdheden overdragen Digitaal en telefonisch horen Efficiëntie Wijzigingen Wet- en regelgeving Commissie PublicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken