11-06-2025 Commissies WBO+WZW gezamenlijk
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda
Voorzitter - Saskia Borgers
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Chrit Wolfhagen - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Guiseppe Noteborn - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Leon Lacroix - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Chrit Wolfhagen - BBB+
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Guiseppe Noteborn - LV50
Leon Lacroix - BBB+
Agendapunt 1.2 Spreekrecht toehoorders
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Guiseppe Noteborn - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Onbekende spreker
Voorzitter - Saskia Borgers
Onbekende spreker
Voorzitter - Saskia Borgers
Onbekende spreker
Voorzitter - Saskia Borgers
Jan van der Staak - BBB+
Onbekende spreker
Jan van der Staak - BBB+
Onbekende spreker
Voorzitter - Saskia Borgers
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Onbekende spreker
Voorzitter - Saskia Borgers
Onbekende spreker
Voorzitter - Saskia Borgers
Onbekende spreker
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Guiseppe Noteborn - LV50
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Agendapunt 1.3 Conceptverslag openbare vergadering van de commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie van 09 april 2025
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marcel Richter - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Marcel Richter - LV50
Agendapunt 1.4 Conceptverslag openbare vergadering van de commissie Watersysteem, Zuiveren en Waterketen van 09 april 2025
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Agendapunt 1.5 Lijst van openstaande vragen en acties uit commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 1.6 Lijst van openstaande vragen en acties uit commissie Watersysteem, Zuiveren en Waterketen
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 2.1 Onderzoek art. 109a Grip op projecten
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft een onderzoek naar de projectbeheersing binnen de organisatie, uitgevoerd door Concerncontrol. Het onderzoek had als doel inzicht te geven in de huidige projectbeheersing en te leren van andere waterschappen. De conclusie is dat Waterschap Limburg en WBL zich bewust zijn van het belang van goede projectbeheersing en hier al actief aan werken, maar er zijn nog optimalisatiemogelijkheden. De aanbevelingen omvatten onder andere het uniformeren van tools, systemen en rapportageprocessen, het bevorderen van structureel leren en kennisdeling, en het versterken van strategische sturing naast financiële sturing. De organisatie erkent dat de aanbevelingen abstract zijn en zet in op concrete stappen zoals het verkennen van een centrale risicopot en het verbeteren van kennisborging. Het doel is om de projectbeheersing en leercultuur binnen de organisatie te verbeteren.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Onderzoek art.109a Grip op projecten" en richt zich op de projectbeheersing binnen Waterschap Limburg (WL). Het doel is om inzicht te geven in de huidige projectbeheersing en te leren van andere waterschappen. Het onderzoek concludeert dat WL en WBL (Waterbedrijf Limburg) al een sterke basis hebben, maar er zijn optimalisatiemogelijkheden. Aanbevelingen omvatten uniformering van tools, systemen en rapportageprocessen, structureel leren, kennisdeling, en strategische sturing. De organisatie reageert positief op de aanbevelingen en zet in op verdere uniformering en kennisborging.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het identificeren van problemen en het geven van aanbevelingen. Echter, de aanbevelingen zijn abstract en missen concrete, meetbare doelen, wat de implementatie kan bemoeilijken.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel voor kennisgeving aannemen. Hun rol is voornamelijk toezichthoudend, waarbij ze de voortgang en implementatie van de aanbevelingen moeten monitoren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van prioriteit en middelen die worden toegekend aan de implementatie van de aanbevelingen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de focus op uniformering, kennisdeling en risicomanagement.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. De aanbevelingen zijn abstract en missen concrete tijdlijnen en meetbare doelen, wat de effectiviteit kan beperken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het voorstel voor kennisgeving aan te nemen en kan aanvullende richtlijnen geven voor de implementatie van de aanbevelingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van externe belanghebbenden of het publiek. De focus ligt intern op de organisatie en haar medewerkers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op organisatorische efficiëntie en kennisdeling.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er wordt wel gesproken over het verkennen van een gedeelde risicopot, wat implicaties kan hebben voor de financiële planning.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Projectbeheersing Uniformering Kennisdeling Systematiek Rapportageprocessen Risicopot Leren en evalueren Informatievoorziening Cultuur van open communicatie KennisbehoudVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Agendapunt 2.2 Bestuurlijke voortgangsrapportage HWBP-WL over 2e helft 2024
Samenvatting
De bestuurlijke voortgangsrapportage van het HWBP-WL programma over de tweede helft van 2024 beschrijft de ontwikkelingen en uitdagingen binnen het programma. In deze periode is een nieuw innovatieproject toegevoegd en zijn er plannen voor een toekomstig project. Zes van de zestien lopende projecten vereisen extra aandacht, met name vanwege nieuwe inzichten en vergunningstrajecten. De financiële situatie van het programma toont een toename in de totale scope, maar ook een afname in de centrale risicoreservering. Er is een tekort aan landelijke financiering, wat leidt tot spanningen in de uitvoering van projecten. Het bestuur heeft ingestemd met extra financiering, onder voorwaarde van een gelijke bijdrage van het Rijk. Voorfinanciering is noodzakelijk om projecten voort te zetten, en er worden beheersmaatregelen ingezet om de financiële lasten te beperken. Het programma heeft te maken met strategische risico's en capaciteitsuitdagingen, waarbij de personele capaciteit binnen de afgesproken grenzen blijft. De voortgangsrapportage informeert het bestuur over wijzigingen in scope, planning en kostenramingen, die worden geformaliseerd via de P&C-cyclus van Waterschap Limburg.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestuurlijke voortgangsrapportage HWBP-WL over 2e helft 2024". Het voorstel betreft een rapportage over de voortgang van het Hoogwaterbeschermingsprogramma Waterveiligheid Limburg (HWBP-WL) in de tweede helft van 2024. Het document beschrijft de status van verschillende projecten, scopewijzigingen, financiële ontwikkelingen en risico's binnen het programma. Belangrijke punten zijn de toevoeging van innovatieprojecten, de financiële uitdagingen door krapte in landelijke middelen, en de noodzaak voor voorfinanciering om projecten voort te zetten. De rapportage informeert het bestuur over de huidige stand van zaken en toekomstige verwachtingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een gedetailleerd overzicht biedt van de voortgang, financiële situatie, en risico's van het HWBP-WL programma. Het bevat specifieke informatie over projectstatussen, financiële cijfers, en geplande wijzigingen. Echter, het zou baat kunnen hebben bij meer gedetailleerde informatie over de impact van de financiële tekorten op individuele projecten.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol bij dit voorstel. Ze worden geïnformeerd over de voortgang en financiële situatie van het programma en moeten beslissingen nemen over eventuele aanvullende financiering en strategische richtingen.
Politieke Keuzes:
Belangrijke politieke keuzes omvatten het al dan niet goedkeuren van extra financiering, het prioriteren van projecten binnen het programma, en het bepalen van de strategie om met de financiële tekorten om te gaan.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het specifieke en meetbare elementen bevat, zoals financiële cijfers en projectstatussen, ontbreken concrete doelstellingen en tijdlijnen voor het oplossen van de financiële tekorten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige financieringsbesluiten kan als een onzekerheid worden gezien.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt voornamelijk op bestuurlijke en financiële aspecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De nadruk ligt op waterveiligheid en financiële aspecten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een toename van de totale scope van € 83,5 miljoen en een verslechterde financiële gezondheid. Het voorstel geeft aan dat er een tekort is aan landelijke middelen, wat leidt tot een behoefte aan voorfinanciering. Er worden beheersmaatregelen genoemd om de financiële situatie te verbeteren, maar het is onduidelijk hoe deze precies gedekt zullen worden zonder aanvullende financiering van het Rijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
HWBP-WL programma Innovatieprojecten Pipingonderzoek Dijkversterkingen Trajectaanpak Financiële situatie Centrale risicoreservering Voorfinanciering Strategische programmarisico’s CapaciteitVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Huub Quaedvlieg - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Jeroen Achten - LV50
Huub Quaedvlieg - Waterbelang Limburg
Jeroen Achten - LV50
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Jeroen Achten - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Agendapunt 2.3 Jaarverslag bezwarencommissie over het jaar 2023 en 2024
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft het jaarverslag van de bezwarencommissie over de jaren 2023 en 2024. Het verslag biedt inzicht in het aantal en de afhandeling van bezwaarschriften en bevat aanbevelingen voor verbetering. De commissie adviseert onder andere om zaken informeel op te lossen, de commissie te informeren over het vervolg van zaken, archiefmedewerkers te betrekken bij Woo-verzoeken, concept-verslagen alleen met de commissie te delen, betere voorbereiding van bestuursvertegenwoordigers en verbeterde communicatie met betrokkenen. Het bestuur heeft besloten deze aanbevelingen over te nemen en heeft maatregelen getroffen om deze te implementeren, zoals aanpassingen in de bezwarenverordening en verbeterde communicatiepraktijken.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Jaarverslag bezwarencommissie over het jaar 2023 en 2024". Het voorstel houdt in dat het algemeen bestuur het jaarverslag van de bezwarencommissie, dat inzicht biedt in de behandeling van bezwaarschriften in 2023 en 2024, voor kennisgeving aanneemt. Het verslag bevat aanbevelingen voor verbetering van de dienstverlening en communicatie binnen het waterschap. De aanbevelingen richten zich op informele geschillenbeslechting, betere communicatie, en efficiëntere afhandeling van Woo-verzoeken. Het bestuur heeft besloten deze aanbevelingen over te nemen en te implementeren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een overzicht van de aanbevelingen van de bezwarencommissie en de wijze waarop het bestuur deze wil implementeren. Echter, het mist specifieke details over de verwachte impact van deze aanbevelingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft een toezichthoudende rol en dient het jaarverslag voor kennisgeving aan te nemen. Daarnaast is het aan de raad om te zorgen dat de aanbevelingen daadwerkelijk worden geïmplementeerd en opgevolgd.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet overnemen van de aanbevelingen van de bezwarencommissie en het bepalen van de prioriteit en middelen die worden ingezet voor de implementatie ervan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er specifieke aanbevelingen zijn, ontbreken meetbare doelen en tijdlijnen voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de aanbevelingen kan beter worden gemonitord.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van belanghebbenden buiten de bezwarenprocedure. Er wordt wel aandacht gevraagd voor betere communicatie met betrokkenen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op procesverbetering en communicatie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is onduidelijk of de implementatie van de aanbevelingen extra kosten met zich meebrengt en hoe deze worden gefinancierd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bezwarencommissie Jaarverslag Aanbevelingen Bezwaarschriften Informele aanpak Woo-verzoeken Hoorzitting Communicatie Archiefmedewerkers DienstverleningVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Chrit Wolfhagen - BBB+
Onbekende spreker
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Chrit Wolfhagen - BBB+
Onbekende spreker
Agendapunt 2.4 Kwartaalrapportage januari t/m maart 2025 Slibverwerking Noord Brabant (SNB)
Samenvatting
De kwartaalrapportage van Slibverwerking Noord Brabant (SNB) over de periode januari tot en met maart 2025 laat een positief resultaat zien van € 262.000, terwijl een negatief resultaat van € 399.000 was begroot. Dit positieve resultaat is voornamelijk te danken aan een hogere aanvoer van zuiveringsslib en een verhoogde eigen verwerkingscapaciteit, waardoor minder slib extern hoefde te worden verwerkt. De kosten voor grond- en hulpstoffen waren echter hoger door een lagere elektriciteitsproductie als gevolg van het uitvallen van de hogedrukstoomturbine. Daarnaast is er een informatienotitie toegevoegd over de voortgang van strategische speerpuntprojecten van SNB. Het aandeel van Waterschap Limburg in het overschot van SNB wordt berekend op basis van de aangeleverde ton ontwaterd slib. De rapportage en informatienotitie zullen ter kennisneming worden opgenomen op de lijst van ingekomen stukken voor het algemeen bestuur op 2 juli 2025.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kwartaalrapportage januari t/m maart 2025 Slibverwerking Noord Brabant (SNB)." Het voorstel betreft de kwartaalrapportage van SNB over de eerste drie maanden van 2025, waarin de financiële resultaten en de voortgang van strategische projecten worden besproken. SNB, een vennootschap van zeven waterschappen, rapporteert een positief resultaat van €262.000, voornamelijk door een hogere aanvoer en verwerkingscapaciteit van zuiveringsslib. De rapportage en een informatienotitie over strategische projecten worden ter kennisgeving aan het algemeen bestuur voorgelegd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel financiële resultaten als de voortgang van strategische projecten behandelt. Er is een duidelijke toelichting en verwijzing naar bijlagen voor verdere details.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is voornamelijk informatief; het voorstel wordt ter kennisgeving aangenomen. Er is geen directe besluitvorming vereist van de raad.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel informatief van aard is. Echter, de raad kan overwegen om strategische richtingen te bespreken op basis van de resultaten en voortgang.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten. Het is tijdgebonden (eerste kwartaal 2025), maar er zijn geen specifieke acties of doelen geformuleerd die het voorstel volledig SMART maken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap. Het richt zich op interne rapportage en resultaten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien SNB zich richt op de duurzame verwerking van zuiveringsslib. Dit is een kernactiviteit van de vennootschap.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel meldt een positief financieel resultaat van €262.000 voor het eerste kwartaal van 2025. Het aandeel van WL in dit overschot wordt berekend op basis van de aangeleverde ton ontwaterd slib, maar er wordt geen specifieke dekking of verdere financiële planning besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Slibverwerking Noord Brabant (SNB) Kwartaalrapportage Moerdijk Aandeelhouders Zuiveringsslib Verwerkingscapaciteit Exploitatieresultaat Strategische speerpuntprojecten Hogedrukstoomturbine Financiële consequentiesVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Petra Beeren-Adriaans - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Petra Beeren-Adriaans - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Agendapunt 2.5 Inter Bestuurlijk Toezicht (IBT) voortgangsverslag archiefbeheer Waterschap Limburg 2024/2025
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft het Inter Bestuurlijk Toezicht (IBT) voortgangsverslag over het archiefbeheer van Waterschap Limburg voor 2024/2025. De Provincie Limburg heeft de taak om risico’s binnen het archief- en informatiebeheer te beoordelen en te toetsen of deze voldoen aan wettelijke kaders. In oktober 2024 voerde een archiefinspecteur van het Historisch Centrum Limburg een inspectie uit bij Waterschap Limburg en Waterschapsbedrijf Limburg. De inspectie richtte zich op acht Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) en resulteerde in een rapportage met aanbevelingen. Het verslag toont de huidige stand van zaken en wordt ter kennisgeving aan het algemeen bestuur voorgelegd en vervolgens naar de Gedeputeerde Staten van Limburg gestuurd. Beide organisaties hebben het afgelopen jaar aandacht besteed aan de aandachtspunten uit de vorige inspectie, en er zijn plannen om resterende aandachtspunten in 2025 en 2026 aan te pakken.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Inter Bestuurlijk Toezicht (IBT) voortgangsverslag archiefbeheer Waterschap Limburg 2024/2025". Het voorstel betreft het voor kennisgeving aannemen van het IBT voortgangsverslag over het archiefbeheer van Waterschap Limburg voor de periode 2024/2025. De Provincie Limburg beoordeelt de risico's binnen het domein van archief- en informatiebeheer en toetst of deze voldoen aan de wettelijke kaders. Het verslag, dat is gebaseerd op een inspectie door het Historisch Centrum Limburg, bevat een totaalrapportage met Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) en aanbevelingen. Het verslag wordt ter verantwoording aan het Algemeen Bestuur voorgelegd en vervolgens naar de Gedeputeerde Staten gestuurd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gegeven informatie. Het bevat een duidelijke beschrijving van de inspectie, de betrokken partijen, en de te volgen procedure. Echter, details over de specifieke inhoud van de aanbevelingen en de KPI's worden niet vermeld.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voortgangsverslag voor kennisgeving aan te nemen. Dit is een onderdeel van de horizontale verantwoording binnen het interbestuurlijk toezicht.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en toezichthoudende functie heeft. De raad moet echter wel beslissen of zij akkoord gaan met de inhoud en de voortgang zoals gerapporteerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een verslag betreft. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen opgenomen in het voorstel zelf. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt, maar de afwezigheid van specifieke details over de KPI's kan als een tekortkoming worden gezien.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de interne processen en verantwoording binnen de overheidsstructuren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp binnen dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op archiefbeheer en wettelijke naleving.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het lijkt zich te richten op de administratieve en toezichthoudende aspecten zonder financiële implicaties te bespreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inter Bestuurlijk Toezicht (IBT) Archiefbeheer Provincie Limburg Horizontaal toezicht Historisch Centrum Limburg (HCL) Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Inspectie Voortgangsverslag Gedeputeerde Staten AanbevelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 3.1 Ontwerpbesluit tot toetreding en wijziging inzake de gemeenschappelijke regeling (GR) Historisch Centrum Limburg
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur betreft de toetreding van Waterschap Limburg tot de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Historisch Centrum Limburg (HCL) en de wijziging van deze regeling na de inwerkingtreding van de nieuwe Archiefwet. Het dagelijks bestuur vraagt toestemming voor deze stappen, die gepland zijn voor respectievelijk 1 januari 2026 en 1 januari 2027. De toetreding biedt financiële voordelen, zoals lagere kosten voor archiefdiensten en advies. De wijziging van de Archiefwet vereist dat het ministerie van OCW uit de GR HCL treedt, wat een aanpassing van de regeling noodzakelijk maakt. Het proces is zorgvuldig voorbereid met inbreng van diverse juridische experts en betrokken partijen, en de ingediende zienswijzen zijn serieus beoordeeld en verwerkt. Het algemeen bestuur kan alleen toestemming weigeren bij strijd met het recht of het algemeen belang. De planning voorziet in een toestemmingsprocedure in mei-juli 2025, gevolgd door de formele toetreding en wijziging van de regeling in 2026 en 2027.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ontwerpbesluit tot toetreding en wijziging inzake de gemeenschappelijke regeling (GR) Historisch Centrum Limburg (HCL)." Het voorstel beoogt de toetreding van het Waterschap Limburg tot de GR HCL en de wijziging van de regeling na de inwerkingtreding van de nieuwe Archiefwet. De toetreding biedt gunstigere voorwaarden voor diensten zoals adviesdiensten en een e-depotvoorziening. De wijziging van de Archiefwet vereist dat de minister van OCW uit de GR HCL treedt, wat een aanpassing van de regeling noodzakelijk maakt. Het voorstel omvat een overgangsregeling voor de periode 2026-2027.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is gedetailleerd en volledig, met een duidelijke uitleg van de context, de noodzaak van de wijzigingen, en de betrokken partijen. Het bevat bijlagen met relevante documenten en een reactienota die de zienswijzen behandelt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om toestemming te verlenen voor de toetreding en wijziging van de GR HCL. Dit is noodzakelijk voordat het dagelijks bestuur kan besluiten tot toetreding en wijziging.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de toetreding en wijziging in lijn zijn met het recht en het algemeen belang. Ze moeten overwegen of de financiële voordelen opwegen tegen eventuele risico's en of de zienswijzen adequaat zijn behandeld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden met duidelijke deadlines en stappen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de wijziging van de Archiefwet kan een risico vormen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt een uitgebreid participatietraject met betrokkenheid van gemeenten, het waterschap, en het ministerie van OCW, wat duidt op een zorgvuldige afstemming met alle belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële voordelen, zoals lagere kosten voor archiefdiensten en adviesuren. De dekking van deze voordelen wordt impliciet gewaarborgd door de gunstigere voorwaarden van de GR in vergelijking met de huidige DVO.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toetreding Gemeenschappelijke regeling (GR) Historisch Centrum Limburg (HCL) Archiefwet Overgangsregeling Zienswijzen Reactienota Ministerie van OCW Boels Zanders Financiële consequentiesVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Ad Berger - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 3.2 Klachtenverordening Waterschap Limburg 2025
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van de nieuwe Klachtenverordening 2025, die de verordening uit 2017 moet vervangen. De nieuwe verordening adresseert enkele knelpunten van de oude regeling, zoals het ontbreken van richtlijnen voor informele klachtafhandeling en de noodzaak van een klachtencommissie voor formele klachten. De Klachtenverordening 2025 introduceert drie hoofduitgangspunten: klachten kunnen in (onder)mandaat worden afgehandeld door de hiërarchisch leidinggevende, zowel formele als informele klachtbehandelingen worden duidelijk vastgelegd, en er is een optie voor een externe klachtadviseur indien nodig. Deze veranderingen zijn bedoeld om de klachtafhandeling efficiënter en duidelijker te maken voor alle betrokkenen. Bijlagen bij het voorstel bevatten de volledige tekst van de nieuwe verordening en een toelichting daarop.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Klachtenverordening Waterschap Limburg 2025
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Klachtenverordening Waterschap Limburg 2025, ter vervanging van de verordening uit 2017. De nieuwe verordening adresseert knelpunten in de huidige klachtafhandeling, met name het gebrek aan informele klachtafhandelingsprocedures en de afwezigheid van een klachtencommissie. De verordening introduceert een gestructureerde aanpak voor zowel formele als informele klachtafhandeling, waarbij klachten in (onder)mandaat kunnen worden afgehandeld. Ook wordt de mogelijkheid tot het inschakelen van een externe klachtadviseur toegevoegd. Het doel is om klachten op een efficiënte en bevredigende manier af te handelen, conform de Algemene wet bestuursrecht.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het identificeert bestaande knelpunten en biedt concrete oplossingen door middel van de nieuwe verordening. De toelichting en bijlagen bieden verdere verduidelijking van de bepalingen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de voorgestelde Klachtenverordening 2025 vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde wijzigingen en het waarborgen dat deze in lijn zijn met de wettelijke vereisten en de behoeften van de burgers.
Politieke keuzes
De politieke keuzes betreffen de mate van formalisering van de klachtafhandelingsprocedures en de beslissing om een externe klachtadviseur in te schakelen. Er moet worden overwogen hoe toegankelijk en transparant de klachtafhandeling moet zijn en welke middelen hiervoor beschikbaar worden gesteld.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en realistisch, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden implementatieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de informele klachtafhandeling kan verder worden gespecificeerd.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers in het proces wordt bevorderd, behalve dat klachten laagdrempelig en snel moeten worden afgehandeld.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve processen en klachtafhandeling.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De kosten kunnen betrekking hebben op de inzet van externe klachtadviseurs en de administratieve lasten van de nieuwe procedures. Het is belangrijk dat deze aspecten worden verduidelijkt voor een volledig inzicht in de financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klachtenverordening 2025 Informele klachtafhandeling Formele klachtafhandeling Klachtencommissie Externe klachtadviseur Mandaatbesluit 2025 Klachtcoördinator Hiërarchisch leidinggevende Algemene wet bestuursrecht Rapport van bevindingenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Marcel Richter - LV50
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Marcel Richter - LV50
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marcel Richter - LV50
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Marcel Richter - LV50
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 3.3 Voorlopige jaarrekening 2024 Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan het algemeen bestuur om de voorlopige jaarrekening 2024 van de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) voor kennisgeving aan te nemen. Deze jaarrekening is opgesteld volgens artikel 67a van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen en is op 17 april 2025 vastgesteld door het dagelijks bestuur van BsGW. De jaarrekening heeft een informatief karakter en brengt geen risico's met zich mee. Het financiële resultaat voor 2024 is positief, met een totaal van € 3.723.000, waarvan € 512.000 toekomt aan WL. De definitieve vaststelling van de jaarrekening vindt plaats op 26 juni 2025. De voorlopige jaarrekening zal op 2 juli 2025 ter kennisneming worden opgenomen op de lijst van ingekomen stukken voor het algemeen bestuur.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Voorlopige jaarrekening 2024 Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Samenvatting: Het voorstel betreft de voorlopige jaarrekening 2024 van de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW). Deze jaarrekening wordt ter kennisneming aangeboden aan het algemeen bestuur. Volgens artikel 67a van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen moet de voorlopige jaarrekening vóór 30 april aan de raden van de deelnemende gemeenten en waterschappen worden gezonden. De jaarrekening toont een positief resultaat van € 3.723.000, waarvan € 512.000 toekomt aan WL. De definitieve vaststelling van de jaarrekening vindt plaats op 26 juni 2025.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling: het informeren van het algemeen bestuur over de voorlopige financiële resultaten van BsGW. Het bevat de benodigde financiële gegevens en verwijst naar relevante wetgeving.
Rol van de Raad
De rol van de raad is voornamelijk informatief. De raad neemt kennis van de voorlopige jaarrekening en de financiële resultaten, maar er worden geen directe beslissingen of acties van hen verwacht op basis van dit voorstel.
Politieke Keuzes
Er zijn geen directe politieke keuzes verbonden aan dit voorstel, aangezien het enkel ter kennisneming is. Eventuele politieke keuzes zouden kunnen voortvloeien uit de interpretatie van de financiële resultaten en de implicaties daarvan voor toekomstige begrotingen of beleidsbeslissingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële resultaten die worden gepresenteerd. Het is echter niet actiegericht (Achievable, Relevant, Time-bound) omdat het enkel ter kennisneming is en geen specifieke acties of doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich op de interne communicatie tussen de BsGW en de deelnemende bestuursorganen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich uitsluitend op de financiële resultaten van BsGW.
Financiële Gevolgen
De voorlopige jaarrekening toont een positief resultaat van € 3.723.000, waarvan € 512.000 toekomt aan WL. Er is een verschil van € 60.000 tussen het verwachte en het opgenomen bedrag in de concept jaarrekening van WL. Het voorstel geeft geen specifieke dekking voor dit verschil, maar het positieve resultaat suggereert dat er geen directe financiële problemen zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorlopige jaarrekening 2024 Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) Positief resultaat Algemeen bestuur Financiële consequenties Concept accountantsverslag Wet Gemeenschappelijke Regelingen Dagelijks bestuur Ingekomen stukken Resultaten afgelopen jaarVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Voorzitter - Saskia Borgers
Agendapunt 3.4 Vaststelling Jaarverslag/Jaarrekening 2024
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van het jaarverslag en de jaarrekening 2024. Het positieve saldo van €16.233.919 wordt verdeeld over verschillende reserves en bestemmingsreserves. Er wordt voorgesteld om enkele bestemmingsreserves op te heffen en nieuwe in te stellen voor specifieke projecten. Het positieve resultaat is hoger dan begroot door hogere belastingopbrengsten en lagere personeelskosten. Dit maakt het mogelijk om het herstelplan voor het weerstandsvermogen uit te voeren en een tijdelijke overheveling van de watersysteemtaak naar de waterzuiveringstaak terug te draaien. Daarnaast wordt voorgesteld om niet verleende kredieten van €7.648.000 in te trekken. De accountantsverklaring en het accountantsverslag zijn nog niet ontvangen, maar worden binnenkort verwacht.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling jaarverslag/jaarrekening 2024 Waterschap Limburg". Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarrekening 2024 van Waterschap Limburg, inclusief de bestemming van het positieve saldo van €16.233.919. Het saldo wordt verdeeld over verschillende bestemmingsreserves en algemene reserves, met als doel het versterken van het weerstandsvermogen en het terugdraaien van een tijdelijke overheveling tussen egalisatiereserves. Het voorstel omvat ook de opheffing van enkele bestemmingsreserves en de instelling van nieuwe reserves voor specifieke projecten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt de financiële resultaten en de bestemming van het positieve saldo uitgebreid. Het bevat specifieke bedragen en bestemmingen, wat duidt op een hoge mate van volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol bij de goedkeuring van de jaarrekening en de voorgestelde bestemming van het positieve saldo. De raad moet instemmen met de opheffing en instelling van bestemmingsreserves en de terugdraaiing van de tijdelijke overheveling tussen egalisatiereserves.
Politieke Keuzes:
Politieke keuzes betreffen de prioritering van financiële middelen, zoals de versterking van het weerstandsvermogen, de opheffing van bepaalde reserves, en de instelling van nieuwe reserves voor toekomstige projecten.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en bestemmingen. Het is tijdgebonden met duidelijke einddata voor de nieuwe reserves. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de aandacht voor klimaatadaptieve maatregelen en waterkwaliteitsverbetering. Er zijn specifieke bestemmingsreserves voor klimaatadaptieve drainage en maatregelen in de landbouw.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een positief saldo van €16.233.919 dat wordt verdeeld over verschillende reserves. Het voorstel geeft duidelijk aan hoe deze bedragen worden gedekt en toegewezen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrekening 2024 Positief saldo Bestemmingsreserves Egalisatiereserve Watersysteembeheer Zuiveringsbeheer Herstelplan Integratiekosten WL/WBL Algemene reserve AccountantsverslagVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
N. Laeven - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Dick van Mierlo - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Onbekende spreker
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
N. Laeven - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Chrit Wolfhagen - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Jeroen Achten - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Dick van Mierlo - BBB+
Onbekende spreker
Chrit Wolfhagen - BBB+
Jeroen Achten - LV50
Agendapunt 3.5 Voorjaarsrapportage 2025
Samenvatting
De voorjaarsrapportage 2025 is de eerste tussentijdse rapportage van de nieuwe organisatie na de samenvoeging met WBL. Het voorstel aan het algemeen bestuur omvat het goedkeuren van deze rapportage en het aanpassen van de begroting 2025 op basis van voorgestelde wijzigingen. Er is een voordelig saldo van € 1.555.251, dat deels wordt gebruikt voor het invullen van een ombuigingstaakstelling van € 1 miljoen, met het resterende bedrag toegevoegd aan de post onvoorzien. Daarnaast wordt voorgesteld het raamkrediet voor het HWBP met € 20.274.769 te verhogen. De nadruk van de rapportage ligt op de inhoudelijke voortgang, met beperkte financiële prognoses. In de najaarsrapportage wordt een gedetailleerder financieel beeld verwacht.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Voorjaarsrapportage 2025". Het doel is om de voorjaarsrapportage vast te stellen en de begroting 2025 aan te passen op basis van voorgestelde mutaties. Er wordt voorgesteld om het voordelige saldo van € 1.555.251 te gebruiken voor gedeeltelijke invulling van de ombuigingstaakstelling en het resterende bedrag toe te voegen aan de post onvoorzien. Daarnaast wordt voorgesteld om het raamkrediet voor het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) bij te stellen met € 20.274.769. De rapportage legt de nadruk op inhoudelijke voortgang en signaleert risico's waar concrete financiële inschattingen nog niet mogelijk zijn.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de nodige financiële aanpassingen en bijstellingen voor 2025 behandelt. Het biedt echter beperkte financiële duiding en prognoses, wat wordt erkend in de toelichting.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorjaarsrapportage en de voorgestelde financiële aanpassingen. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet de voorgestelde wijzigingen goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van het voordelige saldo en de bijstelling van het raamkrediet voor het HWBP. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de aanpak van de ombuigingstaakstelling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in termen van financiële aanpassingen, maar mist concrete financiële prognoses en lange termijn oplossingen voor de ombuigingstaakstelling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid over toekomstige financiële sturing kan als een zwakte worden gezien.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, waaronder de inzet van een voordelig saldo en de bijstelling van het raamkrediet voor het HWBP. Het geeft aan dat het voordelige saldo deels de ombuigingstaakstelling dekt, maar verdere structurele oplossingen worden pas vanaf 2026 verwacht. De dekking van de financiële gevolgen wordt deels voorzien door het voordelige saldo en de post onvoorzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorjaarsrapportage 2025 Ombuigingstaakstelling Begroting 2025 Investeringsplanning Raamkrediet HWBP Programmabegroting Financiële resultaten Kosten- en opbrengstontwikkelingen Structurele invulling Externe omstandighedenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
G. Beusen - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
G. Beusen - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Dick van Mierlo - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Dick van Mierlo - BBB+
Agendapunt 3.6 Kadernota 2026
Samenvatting
De Kadernota 2026 van Waterschap Limburg dient als leidraad voor de strategische planning en controle in een veranderende maatschappelijke en financiële context. Het dagelijks bestuur stelt voor om scenario E te volgen, dat gebaseerd is op realistische aannames en bestaande inzichten. Dit scenario biedt ruimte voor noodzakelijke acties met aandacht voor uitvoerbaarheid, risicobeheersing en verantwoorde lastenontwikkeling. Het algemeen bestuur wordt gevraagd in te stemmen met de uitgangspunten van de Kadernota en het dagelijks bestuur opdracht te geven om scenario E verder uit te werken in de Begroting 2026. Technische vragen over de nota kunnen tussen 21 en 26 mei worden ingediend, met beantwoording op 4 juni. De inhoudelijke bespreking vindt plaats op 11 juni, en de besluitvorming is gepland voor 2 juli.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Kadernota 2026
Samenvatting: Het voorstel betreft de Kadernota 2026 van Waterschap Limburg, waarin strategische keuzes en uitgangspunten worden gepresenteerd voor de ontwikkeling van de Begroting 2026. Het dagelijks bestuur kiest voor scenario E, dat gebaseerd is op realistische aannames en bestaande inzichten. Dit scenario biedt ruimte om noodzakelijke opgaven aan te pakken, met aandacht voor een balans tussen ambitie, uitvoerbaarheid, risico's en lastenontwikkeling. Het algemeen bestuur wordt gevraagd in te stemmen met de uitgangspunten en keuzes van de Kadernota en het dagelijks bestuur opdracht te geven deze verder uit te werken in de Programmabegroting 2026.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de context van het presenteren van strategische keuzes en uitgangspunten voor de begroting. Het biedt een duidelijke richting en houvast voor de verdere uitwerking van de begroting. Echter, de exacte financiële details worden pas in de begroting uitgewerkt, wat betekent dat er nog onzekerheden zijn over de precieze financiële impact.
Rol van de Raad
De raad, in dit geval het algemeen bestuur, heeft de rol om in te stemmen met de uitgangspunten en keuzes van de Kadernota 2026. Daarnaast moet de raad het dagelijks bestuur opdracht geven om scenario E verder uit te werken in de Programmabegroting 2026.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de instemming met de strategische richting en uitgangspunten zoals gepresenteerd in scenario E. Dit omvat keuzes over de balans tussen ambitie en haalbaarheid, evenals de benadering van financiële risico's en lastenontwikkeling.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en realistisch, maar mist meetbare doelen en een tijdgebonden kader voor de financiële uitwerking, die pas in de begroting wordt gepresenteerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van gedetailleerde financiële informatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat commissie- en AB-leden de gelegenheid hebben om technische vragen in te dienen, wat een vorm van participatie en betrokkenheid bij het proces biedt. Er is echter geen bredere participatie van andere belanghebbenden of het publiek genoemd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of en hoe duurzaamheid een rol speelt in de strategische keuzes van scenario E.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van het voorstel worden nog niet gedetailleerd uitgewerkt in de Kadernota zelf. De exacte financiële impact en dekking worden pas in de Programmabegroting 2026 gepresenteerd. Het voorstel geeft aan dat er nog gestuurd kan worden via financiële knoppen zoals inzet van reserves en herijking van budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2026 Scenario E Begroting 2026 Strategische keuzes Planning- en controlcyclus Maatschappelijke omstandigheden Financiële omstandigheden Uitvoerbaarheid Risico’s LastenontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
N. Laeven - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
N. Laeven - BBB+
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
N. Laeven - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Guiseppe Noteborn - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Leon Lacroix - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Guiseppe Noteborn - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Nol Beckers - Waterbelang Limburg
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Onbekende spreker
Voorzitter - Saskia Borgers
Jeroen Achten - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Leon Lacroix - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Leon Lacroix - BBB+
Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Leon Lacroix - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Leon Lacroix - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Leon Lacroix - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Leon Lacroix - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
N. Laeven - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
N. Laeven - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
N. Laeven - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Fred Bongers - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Rose-Marie Kaanen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Arnold Jansen - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Jeroen Achten - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Josette Van Wersch - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Voorzitter - Saskia Borgers
02:47:20 - 02:48:55 - 02:51:14 - 02:52:57 - 02:53:24 - 02:54:42 - 02:55:38 - 02:58:22 - 02:59:01 - 03:01:46 - 03:01:57 - 03:03:41 - 03:10:26 - 03:15:46 - 03:17:09 - 03:25:33 - 03:25:50 - 03:25:54 - 03:26:41 - 03:34:15 - 03:34:21 - 03:34:26 - 03:36:34 - 03:38:15 - 03:38:42 - 03:43:40 - 03:43:59 - 03:44:07 - 03:44:17 - 03:44:41 - 03:45:05 - 03:45:54 - 03:45:59 - 03:47:22 - 03:47:58 - 03:48:46 - 03:50:32 - 03:54:46 - 03:55:54 - 03:56:36 - 03:57:25
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Onbekende spreker
Agendapunt 3.7 Ontwerp kostentoedelingsverordening watersysteemheffing Waterschap Limburg 2026
Samenvatting
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van een nieuwe kostentoedelingsverordening voor de watersysteemheffing in 2026. Het huidige belastingstelsel, dat sinds 2009 van kracht is, heeft geleid tot knelpunten zoals de invloed van de hoge waarde van (spoor)wegen op het kostenaandeel ongebouwd en een ongelijke lastenontwikkeling voor de vier betalende categorieën: ingezetenen, ongebouwd, natuur en gebouwd. Een wetswijziging, goedgekeurd door de Eerste Kamer, treedt in 2026 in werking en adresseert deze knelpunten door kostentoedeling op basis van gebiedskenmerken in plaats van economische waarde. Het voorstel behandelt vijf deelonderwerpen, waaronder tariefdifferentiatie en expliciete motiveringsvereisten. Twee scenario's worden gepresenteerd: een basisscenario en een voorkeursscenario, waarbij het laatste rekening houdt met specifieke gebiedskenmerken van Waterschap Limburg. De voorgestelde verdeling voor 2026 is: 40% ingezetenen, 10,24% ongebouwd, 0,26% natuur en 49,50% gebouwd. Hoewel het besluit geen invloed heeft op het totale belastingvolume, kan de lastenverdeling per categorie veranderen, wat financiële gevolgen kan hebben voor belastingbetalers.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerp kostentoedelingsverordening watersysteemheffing Waterschap Limburg 2026". Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuwe kostentoedelingsverordening voor de watersysteemheffing van Waterschap Limburg, die in 2026 in werking treedt. Het huidige belastingstelsel, gebaseerd op de economische waarde van objecten, heeft geleid tot knelpunten zoals de invloed van hoge waarde van (spoor)wegen en ongelijke lastenontwikkeling. De nieuwe verordening introduceert een kostentoedeling op basis van gebiedskenmerken en behandelt vijf deelonderwerpen, waaronder tariefdifferentiatie en expliciete motiveringsvereisten. Het voorstel presenteert twee scenario's voor de kostenaandelen van de vier betalende categorieën: ingezetenen, ongebouwd, natuur en gebouwd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt de belangrijkste aspecten van de kostentoedelingsverordening. Het biedt een uitgebreide toelichting op de wijzigingen en de redenen daarvoor, evenals scenario's voor de implementatie. Het lijkt volledig in de context van de gestelde doelen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Het is hun verantwoordelijkheid om te zorgen dat de nieuwe verordening eerlijk en effectief is en dat deze de belangen van alle betrokken partijen in evenwicht houdt.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes omvatten het bepalen van de kostenaandelen voor de verschillende categorieën, het al dan niet toepassen van de bandbreedte voor ongebouwd en natuur, en het vaststellen van de tariefdifferentiatie voor verharde openbare wegen. Deze keuzes beïnvloeden de lastenverdeling en kunnen politieke implicaties hebben voor de betrokken belanghebbenden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde percentages en scenario's. Het is tijdgebonden met een implementatiedatum van 2026. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel, maar de effectiviteit hangt af van de juiste toepassing van de gebiedskenmerken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces. Het lijkt voornamelijk een technisch en bestuurlijk proces te zijn geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien de verordening betrekking heeft op het beheer van het watersysteem, wat een cruciaal onderdeel is van milieubeheer en duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen voor het waterschap zelf, maar de lastenverdeling per categorie verandert, wat financiële gevolgen kan hebben voor belastingbetalers. De exacte impact wordt pas duidelijk bij de jaarlijkse berekening van de belastingtarieven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kostentoedelingsverordening Watersysteemheffing Gebiedskenmerken Tariefdifferentiatie Ingezetenen Ongebouwd Natuur Gebouwd Bandbreedte LastenverdelingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Petra Beeren-Adriaans - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Harrie Vermeulen - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Harrie Vermeulen - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Harrie Vermeulen - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Harrie Vermeulen - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Harrie Vermeulen - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Harrie Vermeulen - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Harrie Vermeulen - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Harrie Vermeulen - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Harrie Vermeulen - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Harrie Vermeulen - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Harrie Vermeulen - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Frédérique Verheij-Péters - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Harrie Vermeulen - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Harrie Vermeulen - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Harrie Vermeulen - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
J. Hesen-Slots - BBB+
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marc Breugelmans - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Voorzitter - Saskia Borgers
03:58:26 - 03:59:28 - 04:01:01 - 04:01:07 - 04:02:26 - 04:02:46 - 04:03:55 - 04:09:03 - 04:09:10 - 04:09:23 - 04:10:33 - 04:12:03 - 04:12:39 - 04:12:51 - 04:13:10 - 04:15:07 - 04:15:13 - 04:15:36 - 04:16:17 - 04:16:54 - 04:17:38 - 04:18:40 - 04:20:03 - 04:33:25 - 04:35:16 - 04:36:09 - 04:40:05 - 04:40:07 - 04:40:56 - 04:42:09 - 04:42:30 - 04:43:01
Jos Teeuwen - Waterbelang Limburg
Petra Beeren-Adriaans - LV50
Marja Hilders - AWP voor water, klimaat en natuur
J. Hesen-Slots - BBB+
Agendapunt 3.8 Opnemen innovatieproject ‘Uitvoeringskwaliteit en uitvoeringskennis’ in scope HWBP-WL
Samenvatting
Het voorstel betreft de opname van het innovatieproject 'Uitvoeringskwaliteit en uitvoeringskennis' in de scope van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP-WL). Dit project richt zich op het verbeteren van de uitvoeringskwaliteit en het benutten van uitvoeringservaring bij dijkversterkingen, met als doel de betrouwbaarheid van dijken te verhogen en levensduurrisico's te verkleinen. Het project wordt gefaseerd uitgevoerd in drie stappen: inventarisatie, ontwikkeling en implementatie, met go/no-go momenten na elke fase om risico's te beheersen. De kosten van het project worden volledig gesubsidieerd door HWBP-NL, met een totaal budget van € 2,4 miljoen verdeeld over vijf jaar. Na goedkeuring door het algemeen bestuur zal een subsidieaanvraag worden ingediend en het project opgenomen worden in de voortgangsrapportages van HWBP-WL.
- 
																		3.8 Voorstel Opnemen innovatieproject Uitvoeringskwaliteit en uitvoeringskennis in scope HWBP-WL.pdf
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het opnemen van het innovatieproject ‘Uitvoeringskwaliteit en uitvoeringskennis’ in de scope van het Hoogwaterbeschermingsprogramma Waterveiligheid Limburg (HWBP-WL). Het project richt zich op het verbeteren van de uitvoeringskwaliteit en -kennis bij dijkversterkingen, met als doel de betrouwbaarheid van dijken te verhogen en levensduurrisico’s te verkleinen. Het project is opgedeeld in drie fasen: inventarisatie, ontwikkeling, en implementatie. De kosten worden volledig gesubsidieerd door HWBP-NL.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is gedetailleerd en volledig, met een duidelijke beschrijving van de fasering, risico’s, en financiële aspecten. Het biedt een goed gestructureerd plan voor de uitvoering en financiering van het project.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het opnemen van het project in de scope van HWBP-WL. Dit besluit is cruciaal voor het verkrijgen van de benodigde subsidie en het starten van het project.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van dit innovatieproject binnen de bredere context van waterveiligheid en budgettoewijzing. Er moet ook worden overwogen hoe dit project past binnen de lange termijn strategieën voor dijkversterking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelstellingen en tijdlijnen. Er zijn geen evidente inconsistenties in het voorstel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van externe stakeholders of het publiek, maar richt zich op kennisdeling en samenwerking binnen de betrokken organisaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien het project zich richt op het verbeteren van de levensduur en betrouwbaarheid van dijken, wat bijdraagt aan duurzame waterveiligheid.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een totaal budget van €2,4 miljoen, volledig gedekt door subsidies van HWBP-NL. De fasering van de financiering is gespecificeerd, en er is een risicoreservering voor onvoorziene kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Innovatieproject Uitvoeringskwaliteit Uitvoeringskennis Dijkversterking HWBP-WL Risicobeheersing Fases Subsidie Kennisdeling NacalculatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Jeroen Achten - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
J. Hesen-Slots - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Huub Quaedvlieg - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Cor Driessen - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marcel Richter - LV50
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Jeroen Achten - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Jeroen Achten - LV50
J. Hesen-Slots - BBB+
Huub Quaedvlieg - Waterbelang Limburg
Cor Driessen - BBB+
Marcel Richter - LV50
Agendapunt 3.9 Ontwerpbesluit tot toetreding tot en wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Aquon
Samenvatting
Waterschap Limburg overweegt om toe te treden tot de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Aquon, een samenwerkingsverband voor wateronderzoek en advies met negen andere waterschappen en hoogheemraadschappen in Midden- en Zuid-Nederland. De toetreding zou de samenwerking op het gebied van waterdata-analyse en -informatievoorziening versterken en bijdragen aan een efficiënter en duurzamer waterbeheer. Het dagelijks bestuur van Waterschap Limburg heeft al ingestemd met een intentieverklaring om deze mogelijkheid verder te verkennen. De uiteindelijke beslissing over toetreding wordt verwacht in november 2025, met een geplande startdatum van 1 januari 2027. Het jaar 2026 zal worden gebruikt voor de voorbereiding en integratie van bedrijfsprocessen. Er zijn geen significante financiële risico's of argumenten tegen toetreding geïdentificeerd. Het voorstel is om geen zienswijze uit te brengen, om het besluitvormingsproces te versnellen.
- 
																		
																																							
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ontwerpbesluit tot toetreding tot en wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Aquon". Het Waterschap Limburg overweegt om toe te treden tot de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Aquon, een samenwerkingsverband van negen waterschappen en hoogheemraadschappen in Midden- en Zuid-Nederland voor watergerelateerd onderzoek en advies. Het voorstel behelst het niet uitbrengen van een zienswijze over deze voorgenomen toetreding. De toetreding zou de samenwerking en kennisdeling op het gebied van wateronderzoek versterken, met als doel een efficiëntere en duurzamere informatievoorziening. Het besluit over toetreding wordt in november 2025 verwacht, met een geplande start in januari 2027.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de context, de betrokken partijen, en de verwachte voordelen van toetreding. Er is echter weinig gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en de specifieke veranderingen die de toetreding met zich mee zou brengen.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet een zienswijze- en toestemmingsprocedure doorlopen. Het uiteindelijke besluit tot toetreding vereist goedkeuring van zowel het dagelijks bestuur van Waterschap Limburg als de besturen van de huidige deelnemers van de GR.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of toetreding tot de GR Aquon in het belang is van Waterschap Limburg. Dit omvat het afwegen van de voordelen van samenwerking en kennisdeling tegen mogelijke risico's zoals verminderde flexibiliteit en afhankelijkheid van gezamenlijke besluitvorming.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn duidelijke tijdlijnen, maar specifieke meetbare doelen en evaluatiecriteria ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer gedetailleerde financiële en operationele plannen zouden nuttig zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden buiten de betrokken waterschappen en hoogheemraadschappen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de samenwerking met Aquon gericht is op het verbeteren van waterkwaliteit en duurzaam waterbeheer.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van toetreding worden als neutraal ingeschat, met een verwachte kostenpost van circa 2 miljoen euro, vergelijkbaar met de huidige uitgaven aan externe leveranciers. Er is echter geen gedetailleerd financieel plan of dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aquon Gemeenschappelijke Regeling (GR) Toetreding Wateronderzoek Waterschappen Waterkwaliteit Samenwerking Informatievoorziening Flexibiliteit Financiële consequentiesVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken 
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Sjan Schweren - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Petra Beeren-Adriaans - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Petra Beeren-Adriaans - LV50
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Huub Quaedvlieg - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Marcel Richter - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
J. Hesen-Slots - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Ton Haagen - Partij voor de Dieren
Voorzitter - Saskia Borgers
Justin Bax - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Justin Bax - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Huub Quaedvlieg - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Cor Driessen - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Nico Broekema - AWP voor water, klimaat en natuur
Voorzitter - Saskia Borgers
Marcel Richter - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Justin Bax - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Huub Quaedvlieg - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Huub Quaedvlieg - Waterbelang Limburg
Cor Driessen - BBB+
Huub Quaedvlieg - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Huub Quaedvlieg - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
Cor Driessen - BBB+
Voorzitter - Saskia Borgers
Marcel Richter - LV50
Voorzitter - Saskia Borgers
Huub Quaedvlieg - Waterbelang Limburg
Voorzitter - Saskia Borgers
T. Kremers - Water NATUURlijk
J. Hesen-Slots - BBB+
T. Kremers - Water NATUURlijk
Voorzitter - Saskia Borgers
Voorzitter - Saskia Borgers
04:53:08 - 04:53:17 - 04:53:21 - 04:53:30 - 04:53:38 - 04:53:55 - 04:54:08 - 04:54:36 - 04:55:56 - 04:57:10 - 04:57:30 - 04:58:14 - 05:00:32 - 05:00:36 - 05:04:47 - 05:05:29 - 05:06:50 - 05:07:34 - 05:07:56 - 05:09:25 - 05:09:34 - 05:10:38 - 05:11:18 - 05:11:39 - 05:12:11 - 05:13:27