Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Bestuursinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 28-03-2023, AB-vergadering
Met elkaar in debat zijn
  • Nol Beckers - Waterbelang Limburg
  • Erik Keulers - Secretaris-directeur
  • Peter Freij - Water NATUURlijk
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

Vergoedingen 'bijzondere commissies'


Patrick Van der Broeck - Dijkgraaf

Ja, dank voor je reactie, want dat biedt mij ook een klein podium om een en ander nog eens een keertje toe te lichten. De zin die u aanhaalde van 'een dag geen fout gemaakt is een dag niet gewerkt'. Daar komt nog wel een puntkomma achter. Die puntkomma is: je moet wel je fouten leren en je moet ze niet herhalen. Ik sta voor deze organisatie en daar gaat ontzettend veel goed en zo nu en dan gaat ook wel eens een keertje iets mis. De essentie hiervan is: als er iets misgaat, is dat op zich helemaal niks mis mee. Cruciaal zo'n proces ook is bij projecten die je doet of bij dit soort projecten. Als er uiteindelijk maar checks en balances zijn om die fouten eruit te halen. Dus dat wat betreft onze eigen organisatie. En ik vind ook dat ik daar een afgewogen signaal richting de organisatie aangeef dat je gewoon ook als bestuurder staat voor je organisatie en dat je daar ook verantwoordelijk voor bent. Dat is één. Twee, als je dat al zo zou willen noemen. Ook bij de gemeente zie je dat er bepaalde stembureaus niet meegenomen zijn. Die kun je ook kwalificeren als een fout. Daar kun je ook van zeggen: ja, in zo'n cruciaal proces hoort dat niet plaats te vinden. Er zijn ook bij de gemeente stemmen één plaats hoger terechtgekomen. Dat is ook een fout. Daar kun je ook van zeggen: dat mag niet plaatsvinden. Maar als je nagaat dat er meer dan 450.000 stemmen uitgebracht zijn en dat honderden vrijwilligers daar mee bezig zijn en ook tientallen professionals, ja, dan is inherent aan een proces dat er fouten gemaakt worden en altijd moet je streven naar het ultieme. Dus dat je geen fouten maakt en dat is ook wat we naar de organisatie uitstralen. Maar dan nog zul je zien dat er fouten gemaakt worden. Ik vind het echt heel erg vervelend dat het heeft plaatsgevonden. Zeer zeker, want daar ben ik wel verantwoordelijk voor, voor de eigen organisatie en dat heb ik ook over gezegd wat ik heb gezegd. Wat betreft de evaluatie, denk ik, als je daar grosso modo naar kijkt, de wet die is aangepast. Dat betekent dat we eerst geteld hebben op de provincie- en op lijstniveau en daarna op persoonsniveau en daarna nog eens een keertje op waterschapsniveau en dat eigenlijk allemaal in een hele korte tijd door ontzettend veel vrijwilligers. Dat moet volgens mij de volgende keer op een andere manier plaatsvinden. En zo is er nogal een aantal andere zaken waarvan je zegt: dat kan in het vervolg beter. Nou, daar hebben we ook die evaluatie voor gepland. Is daarmee voldoende besproken? Ja, dan kunnen wij overgaan tot het vaststellen van de rechtmatigheid van de verkiezingen van, in dit geval, de waterschapsverkiezingen van 15 maart 2023 en daarmee ook de toelating van de nieuwe leden. Meneer Breugelmans, met microfoon, ja. Ja, ik constateer dat de overkant helemaal van het. Ja. Ja, daarom dat ik het ook net eerst heb voorgelezen. We laten iedereen toe en mevrouw Kaanen dus nu nog niet. Daar zullen we eerst de brieven voor moeten ontvangen. Ja, dus dat maakt onderdeel uit van de besluitvorming. Ja, correct, ja, goed dat je nog eens een keertje expliciet naar vraagt. Akkoord zo? En ik zie dat de technicus bezig is om te kijken of het geluid geregeld kan worden aan de kopskant van deze vergaderzaal. Oké, dan hebben we aldus besloten en ik dank u daar hartelijk voor.

Patrick Van der Broeck - Dijkgraaf

Dan gaan we naar agendapunt 2.2 en dat is de vergoeding bijzondere commissies. En dan kijken we rond wie ik daar het woord over kan geven en ik begin in het midden en dan ga ik linksom. Dat is voor u rechtsom, dat is de heer Beckers.

Nol Beckers - Waterbelang Limburg

Zeer vrij.

Patrick Van der Broeck - Dijkgraaf

En dat is de heer Verheijen. En dat was het, meneer Pers, jij hebt het woord. Misschien is het, sorry, meneer Beckers, misschien is het goed dat ik eerst even bij Peter Freij begin, want daar deed het geluid net wel. Dan gaan we daarna checken aan de overkant of het bij Verheijen ook niet doet. Dat zul je nu al net hebben, want het is u misschien opgevallen dat wij nu andere geluidsapparatuur hebben in de volle overtuiging dat dat beter werkt. We beginnen in ieder geval bij de heer Freij. Meneer Freij, u hebt het woord.

Onbekende spreker

Dictatuur van de Voorzitter? Dat is duidelijk.

Patrick Van der Broeck - Dijkgraaf

Ik schors de vergadering voor 5 minuten. Zorgen dat er een opening is achter dat we binnen rond kunnen lopen, want als we die microfoon zo door gaan geven, dat is ook. Maar dan loop je buiten om goed, prima ja.

Onbekende spreker

Ik check Alleen even of deze doet.

Nol Beckers - Waterbelang Limburg

Wil niet nog een keer.

Onbekende spreker

Excuus excuus.

Onbekende spreker

U lukt het niet?

Onbekende spreker

We gaan met.

Nol Beckers - Waterbelang Limburg

Oké, zo met de dingen rollen.

Onbekende spreker

Ja zeker. Ja, dat is de eerste dat maar instructies. Oh, die doet het ook niet meer. Ja, daar kom ik eerst bij jou. Stuk. De hoofdmodule is stuk dus.

Patrick Van der Broeck - Dijkgraaf

Nou, eens even kijken. Ik heropen de vergadering. Ik weet niet of het 4 of 5 minuten zijn. Ik heropen de vergadering. Dat lukt dan wel. En als het fout gaat, gaat het echt goed fout. Iedereen gelooft mij natuurlijk op mijn woord wanneer ik zeg dat het vanmiddag allemaal gecheckt en gedubbelcheckt is. Dat is ook zo. Als je zult het zien, dan gaat het net mis. Ik ga zelfs verder mis, want nu doet ook mijn microfoon het niet meer, dus we zijn in ieder geval weer allemaal gelijk in deze zaal. In ieder geval om deze tafel. Dat is ook wel wat moois en dat verbindt ook. Ik geef als allereerste het woord aan de heer Vermeulen, want meneer Vermeulen had ook in deze tijd, of bij dit onderwerp, ook ja, met veel passie en hartstocht hiervoor gepleit. En we lopen dus nou gewoon even. Ik zou bijna zeggen, old fashioned met een handmicrofoon rond en onze secretaris-directeur zou niet onze secretaris-directeur zijn als je ons daar niet ook in ondersteunt. Erik, daar gaat hij.

Erik Keulers - Secretaris-directeur

Zo ver weg? Ja, dankjewel. Dank u, voorzitter. Ja, dank voorzitter, fijn dat dit voorstel er ligt. Het ligt altijd gevoelig wanneer het gaat om vergoedingen voor bestuurswerk. Al snel raak je het sentiment en lijkt het alsof er om een gunst gevraagd wordt. Sommigen verliezen deze uitspraak uit het oog, terwijl er eenvoudigweg een wettelijk kader voorligt in de rechtspositie. Regelingen voor decentrale politieke ambtsdragers. Dit is geen gunst, beste collega's, maar toepassing van landelijke regelgeving. Maar laten we vooral ook vooruitkijken en als nadrukkelijk advies meegeven om dit in het begin van de nieuwe bestuursperiode goed te regelen en daarmee de positie van het AB ook op dit vlak te borgen. De rechtspositie van bestuurs- en commissieleden maakt ook onderdeel uit van een professionele ondersteuning. Het komt hen toe.

Onbekende spreker

Ja ja, dankjewel meneer de secretaris, directeur-secretaris. Ik kan me alleen maar aansluiten bij de woorden van meneer Van Dalen. Het komt inderdaad de leden van de diverse commissies toe. Daar is helemaal de discussie niet over. De enige vraag die wij wel hebben is, maar daar heeft de heer Van Dalen ook al aan gerefereerd. Mijns inziens staat de wet de mogelijkheid toe, maar moet het wel in een reglement van orde opgenomen zijn. Dus in die zin is inderdaad de oproep om de komende bestuursperiode dit reglement van orde van dit AB eens goed door te nemen en dit dan in één keer goed te regelen. Dus in die zin zou het nu eigenlijk niet eens een besluit kunnen zijn, alleen een stuk ter informatie voor dit AB.

Peter Freij - Water NATUURlijk

Dankjewel. Ik sluit me aan bij de woorden van de heer Van Delle, en ik wil er alleen aan toevoegen dat het dankzij zijn herhaalde inbreng in het fractievoorzittersoverleg is geweest dat dat hier op deze wijze op de agenda staat. Complimenten en dank daarvoor.

Patrick Van der Broeck - Dijkgraaf

Nou, volgens mij is hij wel aan. De technicus heeft mij net nog gezegd: blijf met je vingers van die knopjes af, dan doe ik dat ook, ja. Nou ja, meneer Vertellen, het is inderdaad dus als meneer Vrij dat ook aangeeft op uw initiatief, gaat er meerdere keren om gevraagd. We hebben de zaken er ook op nagekeken en het is geen gunst. Het is gewoon een recht en dan kom ik ook gelijk bij de opmerking van meneer Beckers. Voor zover ik weet, maar dat zullen we dan nog eventjes nagaan, is dit niet noodzakelijk om in een reglement van orde op te nemen, omdat het gewoon nogal bij wet vastgelegd is. Maar we zullen wel bij aanvang van ieder nieuw traject dat gewoon ook een expliciet besluit van moeten maken en dan is het ook op die manier opgelost. Maar eigenlijk heeft meneer Vertellen het heel goed geformuleerd dat we in de nieuwe bestuursperiode dat het gewoon integraal iedere keer weer oppakken en hoe we dat dan doen. Ik zeg u hoe dat nog eventjes naar die techniek kijken of je daarvoor een reglement orde moet aanpassen of niet. Nou, in de nieuwe bestuursperiode pakken we het structureel nog goed op, dus voldoende als het daarbij laten, ja, dan is het punt ook conform besloten. Dan komen we uit bij agendapunt 2.3.