Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Dan ga ik nu naar het spreekrecht voor toehoorders. Zoals gezegd hadden zich drie personen gemeld, één iemand is verhinderd, maar wenst nog graag op een volgend moment te komen. De regeling is duidelijk, ja, een minuut of vijf. Vervolgens krijgt iedereen binnen het AB de gelegenheid om eventueel aanvullende vragen te stellen betreffende het onderwerp en wat we in ieder geval niet doen, is met elkaar in discussie gaan. Kan wel straks als u zegt, het moet naar een commissie toe, dan kan dat uiteraard en dan kan daar een discussie plaatsvinden. Mag ik vragen de heer Akkermans om plaats te nemen aan die kant. Mevrouw Mulder. Nee, zeker niet onbekend. Mevrouw Mulder, gaat uw gang? Zo. Geachte
Leden van het algemeen bestuur Waterschap Limburg, geachte toehoorders, met het spreekrecht wil ik Johan Mulder namens mijn echtgenoot John Akkerman, een Limburger die ook meetelt, uw aandacht vragen voor het besluit gelegde bestuursprogramma 23-27 met als focus normeringen voor waterveiligheid en wateroverlast. Ik neem u daarvoor graag virtueel mee naar de Geleenbeek. Om samen veilig op pad te kunnen gaan, lees ik eerst voor wat er staat in het handboek waterbeheer over normeringen. Nederland moet voldoen aan de Europese richtlijn overstromingsrisico's. Deze vereisten zijn in onze waterwet opgenomen. Nederland kent rondom waterveiligheid en wateroverlast een stelsel van normeringen en zijn vastgelegd in de provinciale verordeningen. De normering voor waterveiligheid is gedifferentieerd in diverse klassen en is gerelateerd aan de economische schade en het aantal slachtoffers die kan optreden wanneer een overstroming plaatsvindt. De normering voor wateroverlast betreft inderdaad vanuit het regionale watersysteem en geeft aan de kans dat het oppervlaktewater het niveau van het maaiveld overschrijdt. Beschermingsniveaus lopen uiteen van één op nul voor natuurgebieden, één op 25 voor akkerbouw tot één op 100 voor bebouwd gebied. Waterschappen hebben de inspanningsplicht om het regionaal watersysteem zodanig in te richten dat het voldoet aan de normering. Door normering baken daarmee de zorgplicht af die het waterschap heeft voor het voorkomen of beperken van wateroverlast door inundatie vanuit oppervlaktewater wegens neerslag. Bij bovennormatieve gebeurtenissen hebben waterbeheerders ook de zorgplicht de gevolgen van overstromingen te beperken door crisisbeheersing. Ik hoop tot zover duidelijk welke digitale route ik volg naar de Geleenbeek. De watersysteemanalyse, uitgevoerd door Deltares voor de Geleenbeek, geeft aan dat de piekafvoer benedenstrooms zoals gemeten in juli 21 zich eens in de 10 jaar kan herhalen. Dat betekent dat ik langs de Geleenbeek in Munster Geleen bij zware neerslag bovenstrooms de kans loop tenminste eens in de 10 jaar te worden overspoeld. Nou, dat is wel vaak en ook veel, maar goed aangemoedigd door het opbouwplan van WRL, Waterveiligheid en Ruimte Limburg, loop ik door met volle vertrouwen in het waterschap, wetende dat uiterlijk in 2035 langs de Geleenbeek de normering één op 100 gerealiseerd is. Tijdens deze digitale wandeling langs de Geleenbeek kom ik het project Korenwolflanden tegen. Ik word nieuwsgierig en lees op de website van het waterschap alle relevante stukken. Tot mijn verbazing vind ik nergens zwart op wit dat bij de herinrichting van Geleenbeek de beschermingsnormering één op 100 leidend is. Ik krijg absoluut geen goed gevoel als dit betekent dat er 50 miljoen kostende maatregelen langs de Geleenbeek straks niet voldoen aan de normering één op 100 voor waterveiligheid en wateroverlast. En tot mijn schrik vind ik ook de verkenning inundatiegebieden Geleenbeek uit 2022, maar echt een onbehaaglijk gevoel bekruipt mij bij de tekst om te leren. Met de nieuwe Omgevingswet worden nieuwe inundatiegebieden aangewezen. Let op. Inundatiegebieden hebben de overstromingsnormering één op nul, wat betekent geen kans aangeven. Ik word zelfs bang omdat ik namelijk inmiddels weet uit onderzoek dat zonder enige bekendmaking, zonder vooraf er inzagelegging, de normering voor diverse gebieden wordt verlaagd door de provincie van één op nul. Op het verzoek van het waterschap, ja u hoort het goed. Zodat op 1 januari 2024, als de Omgevingswet van kracht wordt, met deze verlaagde normeringen zomaar elke Limburger pech kan hebben dat het waterschap jegens hem of haar ineens geen zorgplicht meer heeft en dus helemaal geen inspanningsplicht heeft om nood- of permanente beschermingsmaatregelen te treffen tegen wateroverlast. Daarentegen kunt u als bestuur geluk hebben doordat gebieden die jarenlang aangegeven zijn als knelpunt wateroverlast door het in gang treden van de nieuwe Omgevingswet zomaar inundatiegebieden zijn geworden en daardoor ook niet meer voorkomen op de investeringslijst. Dat scheelt tientallen miljoenen. Ik vraag mij af, is balanceren niet het accepteren van onbehoorlijk bestuur? Daarom maak ik graag onze wandeling langs de Geleenbeek liever af hier met u in Roermond. U als lid van het algemeen bestuur heeft pas echt lef als u vandaag in het bestuursprogramma 23-27 opneemt dat elke Limburger uiterlijk 2035 beschermd wordt door de normering van één op 100 en dat alleen gebieden van uitgekochte agrarische piekbelasters als inundatiegebied mogen worden. Door aan de normering van één op 25 vast te houden voor het Heuvelland, dus ook voor de Geleenbeek, waar we zojuist langs hebben gewandeld, komt het bij mij over dat koeien in een wei dezelfde normering hebben als bewoners in een wijk. Dank u wel voor uw aandacht.
Dank u wel, mevrouw Hilders. Is er behoefte aan toelichtende vragen vanuit het algemeen bestuur? Ik zie mevrouw Hilders, ik zie de heer Barletje. Tsj. Voor heel veel, schat ik dan. Dank.
U wel, voorzitter mevrouw Mulder. Een normering is een heel belangrijk punt en begrijp ik nou goed dat u te maken had met een norm van één op 100 en dat hier naar één op nul gaat, of heb ik dat niet goed begrepen?
Nee, wat ik heb gedaan. Ik heb alle stukken gestudeerd en daaruit blijkt dus dat de kans op overstromingsrisico's, hè, wat in kaart is gebracht, één op de 10 jaar is. Toen ben ik in alle projectstukken gaan lezen van het project herinrichting Geleenbeek, wat vanaf 2009 van start is gegaan en er wordt nergens iets gezegd over normering. Er is alleen aangegeven dat het gaat om een klimaatadaptieve. En zelfs in de ondertekening door één van onze DB-leden voor de versie 2.0 wordt ook in het persbericht en in het artikel in de kranten niet gezegd over het verhogen van de normering. Dus
Erger is, ik kan nergens een normering vinden en vandaar dat ik nu iedereen hier aanspreek met de vraag: hoe komt het dat we 50 miljoen investeren in de herinrichting van de Geleenbeek, daar inmiddels bijna 15 jaar over doen en dat we straks niet de garantie hebben dat de getroffen maatregelen die er zijn genomen, aan de voldoende normering gaan voldoen? Want we hebben namelijk straks de plicht in 2035 en de klimaatadaptatienormen in 2050 eraan te voldoen. Dus vandaar de vraag: kunnen we nachecken als AB en toezichthouder op de uitvoering dat het toch op één op 100 gaat voldoen?
Voorzitter, ik had een heel simpele vraag. Het gaat waarschijnlijk over het Stenen Huis en het Stenen Huis is bekend cultureel erfgoed. Is dat nog van belang in deze of niet? Iedereen kent...
Kent mij inmiddels wel van het inspreken en daarom ben ik bewust naar de Geleenbeek gegaan. En ik heb nu heel veel inhoudelijke kennis over alles wat maar speelt in ons Limburg. En ik vond het frappant om juist de Geleenbeek te nemen en dat staat helemaal los van wat er langs de Roer gebeurt. Maar ik vind dat de Geleenbeek een heel mooi voorbeeld is van wat er gebeurd is in het Gulden Dal. En, we hebben het over beken en rivieren, maar goed, ik heb me inmiddels ook verdiept in alle definities. Zijn er nog
Aanvullende vragen aan mevrouw Mulder. Nee, dan dank ik mevrouw Mulder voor het inspreken en ik ben ervan overtuigd dat over normering nog niet het laatste woord gezegd is. Dus dat komt om mevrouw Hilders? Ja. Mogen wij hierover
Dank u wel, zo hopen wij elkaar dus in één van de volgende commissies. Maar dat is ongetwijfeld gaat dat er altijd aankomen, kan over dit onderwerp nog verder gesproken worden. Daar waar het geld over de lombariing. Ja. Dank u wel, dan ga ik nu vragen naar de tweede, de derde eigenlijk de heer Willems namens de hoogwaterbescherming Hoorn en Halens boek halen. Goedemiddag staan goedemiddag ga.
Uw gang goedemiddag samen. Ik ben niet Willems. Ik ben Joep Joosten en ik ben één van de bewoners en auto leiden Nederlands onderweg. Ja, maar een van de bewoners aan de Kamp in Horn waar ik mijn hele leven lang woon. Mijn opa heeft er gewoond, mijn ouders hebben er gewoond. En ik spreek nou ook namens de bewoners van het Aarderbroek. Wij wonen aan de rand van het noordelijk retentiebekken. En, het gaat hem zie ik is aangegeven tot aan de overkant van de weg. Helaas krijgen wij in '93 en '95 en nou in '21 het water in huizen. Toentertijd de gemeente Halen heeft afgesproken met het waterschap en Rijkswaterstaat dat dat nooit meer mag gebeuren. Ze hebben verschillende keren een nooddijk opgebouwd met legioblokken en net voordat de gemeente Halen overging naar de gemeente Leudal is daar een fundering gemaakt met damwandplaten in de grond. 2,5 m een fundering erop. De onderste blokken zijn in de fundering vastgestort, dichtgemaakt met dat leer. Alles 100% afgesloten. Omdat de gemeente Halen opgeheven werd. Het opbouwen van die nooddijk overgedragen aan het waterschap. Daar hebben wij brieven en correspondentie van het waterschap zo negenenvijftigduizend euro krijgen voor die blokken op te bouwen als ze opgebouwd moeten worden. Die zijn jaren opgeslagen voor € 20.000 per jaar bij de gemeente Kupers in Kessel. En daarna is de gemeente Halen opgeheven en is het overgegaan naar de gemeente Leudal. De gemeente Leudal heeft er helemaal niets mee gedaan. Het enige wat het waterschap heeft gedaan is de functie van de nooddijk laten testen door Bureau Oranjebron. En die zijn tot de conclusie gekomen dat die dijk niet zou werken. Daar hebben ze het teruggelegd bij de gemeente Leudal en die zegt van die dijk, die functioneert niet, die moeten jullie eerst. En dan zorgen dat die weer hersteld wordt dat die wel functioneert heeft en dat heeft die gemeente Leudal nooit gedaan, omdat Rijkswaterstaat al beloofd voor 2014. De inlaat van het retentiegebied te vroeg van de dijk naar zijn liberaal kanaal. Dat heeft Rijkswaterstaat nooit gedaan. Die dijk is in 2010 dagen die ik opgehoogd. Alleen de inlaat is nooit opgehoogd, dus bij het minste van die gringse van hoogwater lopen wij onder en we krijgen ook nog een keertje extra water, want alle uiterwaarden worden dik gebouwd. Rijkswaterstaat zegt dat ze niks doen in de arm. Het waterschap zegt dat ze niks doen in Horn en de gemeente Leudal zegt dat ze niks doen in Horn. Nou, dat vinden wij als bewoners echt van de gekken. Borgharen loopt niet meer om, nog Itteren loopt niet meer om, door Roermond heeft de uitgebouwd heel heeft uitgebouwd. Er is een zuidelijk retentiebekken in Beegden wat helemaal niet vol water is gelopen door foute berekeningen. Naast Beegden zijn dijken gemaakt. Het waterschap heeft in Heel of in Neer een geweldige dijk aangelegd met een bypass en alles. Heeft afgelopen of in 2021 super gewerkt. Was hij net klaar? Dan vragen wij ons als bewoners af. In heel Limburg wordt iets tegen het water gedaan. Overal worden de uiterwaarden van de Maas kleiner gemaakt en in Horn laten ze het gebied bewust vol water lopen en wij worden niet beschermd. Het retentiebekken is ingetekend van de en ik kom eigenlijk op voor jongere bewoners. Wat er zijn komen wonen, die hebben ze gewoon beloofd. Jullie worden beschermd door die dijk. Want die nooddijk die hebben die met ik dacht de donderdag voordat het hoogwater kwam in 2021. Dat die dijk opgebouwd werd, maar de blokken waren weg. In die brief van 2006 staat zelfs wat hier bij het waterschap bekend is bij de gemeente Leudal en de Rijkswaterstaat dat Rijkswaterstaat die blokken voor € 137.000 heeft overgenomen van de gemeente Leudal en toen het hoogwater kwam in 2021 waren de blokken geen keer weg. Ja, en dat is eigenlijk en ik snap ook dat. Ja, nee dat niet, morgen op kunnen lossen, maar ik kan niet begrepen. Wij zijn al twee jaar met de gemeente Leudal aan het corresponderen. Jan Zeemans, die wordt in '94 in Halen burgemeester is gewoon worden, heeft samen met zijn kabinetschef ons ondersteund brieven geschreven. Jos Heijmans is Madame Vervoo gaan praten. Er zit een hoop gelden in het zuiden daar over waar Daan Prévoy voorzitter van is. Hij heeft zich gisteravond is hij nog bij ons geweest met die buurtbewoners die wat met tussen de 50 en de € 100.000 schade zit en het enige wat hij nou nog tegen ons kan zeggen is dat we moeten gaan procederen, dus we moeten. Een advocaat in de hand gaan nemen voor ze gaan procederen, omdat de gemeente Leudal geen brieven beantwoord. We hebben in maart een brief gestuurd met een aantal vragen. Daar krijgen we geen antwoord op. We hebben toen kregen, we hebben we graag voor 1 april die antwoorden te krijgen kreeg ik belde de wethouder Wijers op. Ja, door de drukte met vakanties of het niet 1 mei kon. Nou hebben wij gezegd, 08.30u is ook goed, maar maak er maar 1 juni van, dan kunt u zeker alles geregeld hebben. Hadden ze nog 3 maanden erover kunnen doen. Wij kregen geen antwoorden, wij krijgen geen ding, geen antwoorden, niks. Als nou, als je probeert te bellen, zijn ze niet bereikbaar. Ze hebben twee jaar ons aan het touwtje gehouden dat ze geen contact konden krijgen met Rijkswaterstaat. Dat is pas op een commissievergadering. Iemand van Rijkswaterstaat kunnen komen praten en hij zegt ja, de voornaam van de Horn wonen retentie back hadden jullie dan maar niet moeten gaan wonen. Jullie hebben pech. Het waterschap is ook een afwaling. Meer van komen praten met één van die raadsvergadering en die zegt ja, het waterschap hoeft daar niks te doen. Wij doen ook niks. En, dat was een verschuldig de gemeente Leudal dan ook achter. We hebben nou hier een nieuw bestuur voor hem zitten allemaal ambitieuze mensen en die wat allemaal vinden dat het 1 keer 1 andere kant op moet en niet tegen elkaar ruzie liggen te maken en de ene de andere de schuld te geven. Wij willen gewoon eens een keertje een fatsoenlijke oplossing. Dat liet een goede fundering met 2,5 m dan, want een fundering erop. Ik heb bijvoorbeeld voorgesteld voor dat zo'n muur te maken zoals een oorlog is. Die een vaste muur wat met aluminiumschot op gebonkt kan worden. Die worden Venlo bood gebood. Die muren zijn overal in heel Limburg en dan vraag ik me af, waarom dat dat enorm niet kan. Nou, dat was eigenlijk mijn 5 minuten. Daar kwam nog één dingetje bij.
Dat doe ik dan ook. Er is sprake van een dijkverlaging bij de sluis in Heel voor het hele gebied en dan praten we over de Noorderplas, de Zuiderplas, de Oolderplas. Voor daar de waterstand te verlagen. Dirk Frans hier, de wethouder van Roermond, is met bewoners in de Weerd gaan praten. En dat zou dan voor dat hele gebied 20 cm schelen. Nou, die bewoners van de Weerd. Die konden mij ook toevallig zeggen, nou, of ik nou 1 m water in huis kreeg of 80 cm, want dat hele water wat van over de Maas richting Venlo gaat, moet onder de spoorbrug in Buggenum en of ze nou in Weert van de noordelijke kant of de zuidelijke kant het water thuis kregen of de noordelijke kant, dat maakt ze niks juist. In 1926 is die spoordijk aangelegd. Die is 1,8 km lang van Buggenum tot Leeuwen. En dat hele water moet door de spoorbrug, die is na 1926 een keer verbreed dus en dat is ook het probleem wat wij in Horn hebben en wat ze de retentiebekken zuidelijker steeds of de uiterwaarden steeds kleiner maken, krijgen wij in Horn dadelijk nog meer water. En dus is mijn dringende verzoek voor een fatsoenlijke kering bij ons aan de overkant van de weg en voordat een geul te onderzoeken.
Meneer, meneer Willems, ik denk dat u heel duidelijk hebt gemaakt en ook gedreven duidelijk gemaakt hebt wat uw vraag is. Ik kijk even rond, want ik moet u toch nou een weken. Ik kijk even rond of er op dit moment vanuit het algemeen bestuur vragen in uw richting zijn. Ik zie mevrouw Hilders en ik zie de heer Hagen, mevrouw Hilders. Dank u.
U wel, voorzitter. Ik begrijp dat eigenlijk het belangrijkste probleem bij En Hoorn is dat we recent de ingang van het retentiewerken veel te laag hebben aangelegd. Klopt, klopt. Dat
Ja, die is nooit verhoogd. De gemeente en Rijkswaterstaat zouden in 2014 die dijk van de Demcollek tot aan de autobaan overal op dezelfde hoogte maken. Maar nu zeggen ze dat eerst alle werkzaamheden richting Venlo klaar moeten zijn. Maar het...
Is dus op zich niet het allergrootste, ingewikkeldste probleem dat moet worden opgelost, denk ik. Maar misschien heb ik dat mis. Het lijkt een hele eenvoudige oplossing te kunnen hebben. Klopt dat volgens u?
Nou, dat is het ook. Ik heb zelfs voorgesteld om een regeling te laten maken, zodat ze het retentiebekken bij Hoorn geregeld vol laten lopen, bijvoorbeeld. Ik zeg 10 cm onder de laagste dorpel. En dan die schuiven dichtmaken en zodra het water in de Maas weer weggezakt is, die geven opzetten zodat het water weer terug kan lopen.
Ik ben eigenlijk hier komen inspreken. Dat was een beetje de laatste strohalm, dus dat was het. En, mevrouw, zou ik daar graag een keer een antwoord op hebben en zeker de medebewoners. Dank u wel.
Ja, dat vragen wij ons ook af en wij zouden beschermd zijn geworden door die dijk. En er is toentertijd een vaste dijk gemaakt en er is een bewoner geweest. Die heeft zich daar heel erg tegen verzet, maar die meneer woont er al dit jaar niet meer. Die heeft zijn huis verkocht.
Mag ik één aanvulling? Vragen hoe ernstig was de wateroverlast voor die bewoners van Hortensiebekken in juli 2021. Stond het hele huis onder water of was het iets van 10 cm?
En een 1,5 meter die 7 woningen wat lager liggen en er liggen nou een aantal woningen die zeker dan ietsjes hoger die hebben tot aan het dorp gehad, maar met de verwachte waterstanden en het retentiebekken dat vol gaat lopen. Denk ik dat dat dadelijk 10 à 15 huizen worden en we kunnen ons niet verzekeren, want anders dan zat er misschien nog een keer te makkelijk. Maar ja, dat is eigenlijk een probleem wat we allemaal hebben voor de hele straat. Halen verhalen het harde broek geldt dat hetzelfde.
Ja, dank u wel, ik moet heel eerlijk bekennen dat de casus voor mij onbekend is. Dat zal wellicht ook voor een aantal van u gelden, dus wat mij betreft kijkt het waterschap nog eens even hoe een en ander nou in elkaar zit en mocht dat dan nodig zijn, dan nemen wij in ieder geval contact op en de suggestie van mevrouw Hilders is, denk ik, een hele goede om in ieder geval even met elkaar te praten.
Dat kan eventueel dan ook in een commissie op het moment dat we de casus wat helderder hebben. Dat de volgende commissie is, dat ga ik u in ieder geval niet beloven, want ik mag niet te veel beloven, want wij zijn er niet meer. Straks dank u wel. Dank u wel voor het inspreken. U
Voorzitter, inderdaad is het een interessante casus. Ik begrijp dat dit een beetje een probleem van de bevoegdheidsverdeling is, zoals ik het nu begrijp van de inspreker. Misschien is het toch een idee om dat op een papiertje te zetten, zullen we ook als, zeg maar, als nieuwe AB-leden. Wellicht dat de oude AB-leden het wel kennen en misschien toch wel handig is om het even op een A4'tje te zetten, zodat we daar toch kennis van kunnen nemen.
Lijkt mij inderdaad logisch dat we even, net de casus is ook voor mij onbekend, dat we even kijken. Hoe zit het nou in elkaar? En dat we u dan via een A4'tje of twee A4'tjes gewoon informeren over de stand van zaken. Ja, wat kunnen we zo met elkaar afspreken? Dan is dat ook meteen een toezegging, heet dat zo mooi. Dan ga ik, met uw goedvinden, naar agendapunt 3.