Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Bestuursinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

05-02-2025, AB-themabijeenkomst
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

Werkgroep ondersteuning AB: toelichting op voorstel


Onbekende spreker

Allemaal. Vroeger, en dan heb ik het over leeftijdsgenoten, had je een programma op televisie dat heette 'Een Klein Uurtje U'. U kent dat nog, Koos Postema was dat geloof ik. Nou, dit is ook een klein uurtje, maar we moeten dit een half uur doen, want dit gaat over u. Dit gaat over ons. Dit gaat over ons algemeen bestuur. De positionering van het algemeen bestuur, hoe gaan we die versterken en wat kunnen we doen om onze eigen bestuursondersteuning beter te faciliteren? Daar hebben wij ons over gebogen. En ik hoef niet steeds te zeggen: volgende sheet, hè? In augustus 2023 concludeerde de Rekenkamer in één van de eerste rapporten: er is sprake van een paradox. De aandacht voor ondersteuning van de volksvertegenwoordiging neemt toe. Wij hebben het er ook wel vaker over gehad, maar de toename van die ondersteuning blijft achter bij de verwachtingen en de eisen die de maatschappij, de omgeving aan ons stelt. Dit is gewoon de kern van de zaak. Dat is waar wij als werkgroep het afgelopen jaar over gesproken hebben. We hebben een heel proces doorlopen en wat ik mag doen vandaag is proberen u daar in een half uurtje doorheen te leiden. En wat we hebben geprobeerd is dat tweede deel van die paradox, die toename van die ondersteuning, om die meer inhoud te geven. Dat deden we naar aanleiding van twee Rekenkamerrapporten. De Rekenkamer is inmiddels aan het vierde onderzoek toe. De eerste twee hadden heel erg betrekking op onze werkzaamheden. Dat ging enerzijds over de ondersteuning van het algemeen bestuur en het tweede rapport ging over de informatiepositie van het algemeen bestuur. En als werkgroep, ja goed, hebben wij, ja Menno zit erachter en die drukt het knopje, maar dat doet hij hartstikke goed. Als ik iets vervelends vind, is elke keer zeggen: volg de sheet alsjeblieft. Maar Menno is zo nauw betrokken bij de inhoud dat hij aan mijn toon hoort wanneer we overgaan naar een volgende sheet. Die adviezen van die Rekenkamer uit die Rekenkamerrapporten hebben wij op een rij gezet en gekeken: wat kunnen we daar nou mee doen? En dat samenvattend kwamen we tot drie thema's en daaraan gekoppeld hebben we drie vragen. De eerste is de ambtelijk-bestuurlijke samenwerking en de verhouding tussen algemeen bestuur, dagelijks bestuur en de organisatie. Zeer actueel ook met het oog op de integratie van beide waterschapsorganisaties. De vraag die daaraan gekoppeld is: hoe kunnen we de positie van het AB versterken en hoe kunnen we het AB verleiden om meer op hoofdlijnen te besturen? Want we hebben allemaal wel eens de neiging om teveel naar de details te gaan, terwijl wij als bestuur op afstand vooral die hoofdlijnen moeten bewaken. Tweede onderdeel: wat kunnen we doen aan de fractieondersteuning? Hoe kunnen we die fractieondersteuning zodanig vormgeven dat fracties makkelijker kunnen werken, meer werk kunnen verrichten, zich meer op de inhoud kunnen concentreren? Wat is daar aan ondersteuning nodig en vervolgens ook de vraag: wat kan bestuursondersteuning in dit gebouw daaraan bijdragen? Wat kan daar aan versterking plaatsvinden? De werkgroep bestaat uit de volgende leden: uit iedere fractie één, meestal de fractievoorzitter, Ad Berger, Cor Driessen, mijn persoon, Ton Haagen, Marja Hilders en Jos Teeuwen. Dat waren de AB-leden, maar we werden bijgestaan en dat was nuttig, maar ook heel eervol vond ik dat zowel onze dijkgraaf als de directeur-secretaris zich op een gegeven moment lieten vervangen vanwege de enorme drukte door Stefan Nijs en Esther Scheer, die ons ondersteunde in die werkgroep. En we hadden een externe ondersteuning. Jullie hebben hem hier twee keer gezien in de persoon van Geert van Soest. En ik noemde net al Menno Jansen die daarachter zit, ook werkzaam bij bestuursondersteuning, die dit hele proces vooral aan het eind ontzettend gesteund heeft. Dankjewel daarvoor, Menno. Nou, hier een overzichtje van wat wij zo'n beetje gedaan hebben. We zijn maandelijks en zelfs wel tien keer bij elkaar geweest. We hebben ons in eerste instantie geconcentreerd op de thema's verdieping, een verdieping ten aanzien van de agendering, de taken en de rollen van het AB. Welke waarden hanteren wij? Welke ambities hebben we? Wat doen wij ten aanzien van het BOB-model en de strategische agenda? Het BOB-model komt dadelijk nog even terug, maar dat is beeldvormend, oordeelsvormend, besluitvormend, hè? Vandaag hadden we in deze themabijeenkomst een beeldvormend thema ten aanzien van het recreatief medegebruik. Wij hebben het AB in juni nog geïnformeerd middels een nieuwsflits en vervolgens hebben we ook nog twee sessies gehad samen met het AB om op onderdelen in te gaan. Dat was op 3 juli en 6 november. Wat heeft dat allemaal opgeleverd? De bevindingen hebben dat genoemd. Dat zijn er vier ten aanzien van rollen en dit is kort samengevat, hè? Straks komt er deze week, als ik me niet vergis, zowel de rapportage, dat is een vrij lijvig stuk geworden, als een AB-voorstel waarin dit allemaal is uitgewerkt. Dus dat kunnen jullie allemaal op je gemak nalezen en mochten er vragen zijn, dan proberen we, ik zeg we vanuit de werkgroep, zitten diverse leden hier in de zaal, proberen we die wel te beantwoorden in deze toelichting. Maar rolvastheid was in ieder geval een belangrijk onderwerp en bij rolvastheid gaat het vooral over de constatering dat er een verschil is tussen een rol als AB-lid en een rol als DB-lid en dat verschil, dat moet je respecteren, dat moet je in acht nemen. Je moet niet als AB-lid op de stoel van het DB-lid gaan zitten en andersom. Een DB-lid is natuurlijk een AB-lid, maar DB-leden waken daar over het algemeen wel voor ook. En ik noemde dat net al belangrijk dat we ons als AB focussen op de hoofdlijnen en niet in de details tenzij ze strategisch zijn voor zinken. Een heel belangrijk punt waar we ons als AB op dienen te concentreren is de PNC-cyclus. En wat opgemerkt werd ook in die sessies die we hier hebben gehad met het AB was: er moet ruimte zijn voor kritische reflectie op ons eigen functioneren, maar ook tegenspraak, bijvoorbeeld richting een DB. We zijn wel een monistisch bestuur, maar we moeten elkaar wel kritisch kunnen bevragen zonder het respect voor elkaar uit het oog te verliezen. Tweede onderdeel was de werk- en vergaderwijze en daar komt dat BOB-model weer terug en we constateerden dat dat BOB-model ons moet helpen in dat proces naar besluitvorming, maar dat we dat niet altijd even goed in de gaten houden. Vaak zijn we al bezig bij themabijeenkomsten, hè? Beeldvormend. Een oordeel te vormen over wat er gezegd wordt, terwijl je dan eigenlijk alleen maar vragen stelt, vragen over die inhoud: waarom gebeurt dit? Hoe denken jullie erover? Hoe kom je eraan? Etcetera. Dat BOB-model moet ons helpen en daar mogen we best wel wat serieuzer naar kijken. Er is overigens ook de vraag gesteld en dat staat hierachter: behoefte aan doorontwikkeling van het BOB-model en met doorontwikkeling wordt enerzijds bedoeld: hoe passen we het huidige model toe? Hoe consequent zijn we erin? En anderzijds: kunnen we nog zaken aan dat BOB-model toevoegen? Je komt daar dadelijk nog even op terug. Wat ook belangrijk is, dat was het laatste stukje in dat vorige punt, is het ontwikkelen van de kennis en de vaardigheden rond dat thema. Ook dat komt terug in de uiteindelijke voorstellen. We hebben het gehad over de cultuur en over het algemeen werd gesteld, ook in die werksessies van het AB, dat wij een bestuurscultuur hebben die als positief wordt beoordeeld. Er wordt goed samengewerkt. Er wordt naar elkaar geluisterd. Er wordt rekening gehouden met elkaars meningen en dat wordt als prettig ervaren. En dat zouden we graag zo houden. Wat wel belangrijk is als er een zware, principiële of politieke verschillen van inzicht zijn, dat je als meerderheid oprecht aandacht hebt voor wat de minderheid vindt en op welke wijze we daar rekening mee kunnen houden. Daar kwam ook uit: het zou goed zijn als wij dus één of twee keer per bestuursperiode met elkaar gaan praten over hoe gaat het nou, hoe doen we het nou, zijn we op de goede weg? Waar willen we ons nog verder in ontwikkelen? Hoe gaan we met elkaar om? Kortom, reflecteren op ons eigen functioneren. Hier straks verwerkt in de voorstellen en tot slot ging het over de agendering: hoe kom je nou als algemeen bestuur meer aan het stuur? Er werd geconstateerd: we lopen toch wel heel erg achter dat DB aan. En eigenlijk zijn wij als AB-orgaan. Wij mogen best wel wat meer invloed hebben op hetgeen er geagendeerd wordt. Nou, daar is ook al in het presidium over gesproken en er is afgesproken: we gaan een lange termijn agenda opstellen en op termijn moet dat een strategische agenda worden. Dan moet daar echt gemarkeerd worden: in deze bestuursperiode gaan we dan en dan spreken over dit en dat strategische thema. Dat waren de bevindingen van de werkgroep. Die werksessies met het AB, die hebben we ook geprobeerd samen te vatten in deze presentatie. Op 3 juli hebben we gesproken over taken, waarden, agendering, collectieve ambitie en de vraag: hoe doe ik het, hoe doe ik het in het bestuur of hoe kan ik het doen? Daaruit kwamen in ieder geval twee hele duidelijke wensen naar voren. Dat was een behoefte en dat is ook niet vreemd met een heel groot aantal nieuwe AB-leden, natuurlijk inmiddels niet meer gloednieuw, maar ook wel nieuw. De een behoefte aan voortdurende training en ontwikkeling. En ook inzage in wat is nou eigenlijk die instrumentenkoffer waar je als AB-lid over kunt beschikken? We kunnen moties indienen, we kunnen amendementen indienen, we kunnen initiatiefvoorstellen nemen. En zo is er nog een aantal. We kunnen onderzoeksopdrachten wegzetten. We kunnen de Rekenkamer vragen een onderzoek te doen. Die instrumentenkoffer die is er, gebruiken we die eigenlijk wel voldoende? Nou, dat is in ieder geval een vraag die toen is gesteld en waarvan wij denken, daar moeten we een antwoord op geven. En die tweede die heeft nog meer te maken met de politieke inhoud en de wijze waarop je zaken in deze zaal probeert te bereiken. Hoe realiseer ik nou mijn politieke prioriteiten en doelen? Hoe, ja, simpelweg de hoef graag, hoe moet ik? Hoe kan ik dat doen? Hoe zorg ik dat ik medestanders krijg? Hoe kan ik investeren in de relatie? Hoe kan ik voorstellen maken waar mijn collega's warm van worden? Nou, soort vragen hebben te maken met de vraag: hoe realiseer ik mijn politieke prioriteiten en doelen? En ook daar proberen we een antwoord op te geven. In november zijn we hier bij elkaar geweest met de thema's proactief bestuur, bestuursondersteuning en fractieondersteuning, eigenlijk die drie kernvragen die in het begin van de presentatie stonden. Ten aanzien van het eerste onderwerp kwam ook hier naar voren: meer grip op de eigen agenda, meer verdieping van de inhoud. Daar bestond behoefte aan en het zou ook fijn zijn als we niet één standpunt krijgen, één motivatie kunnen kiezen uit verschillende redeneringen. Ten aanzien van bestuursondersteuning is hier gezegd: we hebben behoefte aan doorontwikkeling van de huidige bestuursondersteuning. Die bestaat voor ons op dit moment vooral uit Esther Scheer. Nou, behoefte aan doorontwikkeling van die ondersteuning en ook behoefte aan meer volume in die ondersteuning. Hetzelfde geldt ten aanzien van de fractieondersteuning. Doet die microfoon nou raar of ligt dat aan mij? Oké. Ten aanzien van die fractieondersteuning, als ik me niet vergis, is dat op dit moment in geld uitgedrukt in €500 per fractie en €100 per fractielid. Daarvan is gezegd: wij hebben behoefte aan verbetering en uitbreiding van die fractieondersteuning. Met deze bevindingen en die opmerkingen die uit de sessies met het AB kwamen, zijn we naar de organisatie gestapt en hebben we gevraagd: wat kunnen jullie aan verbetervoorstellen opleveren om tegemoet te komen aan deze vragen? Nou, die verbetervoorstellen hebben weer betrekking op de drie thema's. Ik hoef ze niet te herhalen. Dat zijn de drie thema's die al een paar keer gepasseerd zijn. Nou, wat kwam daaruit ten aanzien van bestuurlijk-ambtelijk samenspel? Kwam er uit de organisatie het advies: organiseer regelmatig reflectiemomenten tussen AB en DB, dus geen reguliere vergadering, maar echt een bijeenkomst die gaat over de vraag: hoe werken wij samen? Een tweede aanbeveling vanuit de organisatie was: laten we eens in de twee jaar een strategische tweedaagse organiseren voor het AB en daar is DB dan vanzelfsprekend ook bij aanwezig. En zorgen, we gaan ervoor zorgen binnen de organisatie dat er voortdurende training en ontwikkeling wordt aangeboden. Er is al een heleboel beschikbaar. Misschien weten we dat niet eens allemaal, maar daar moeten we in investeren om het AB beter te equiperen in haar werkzaamheden. Bestuursondersteuning daarvan is gezegd: prima uitbreiding van het team voor het AB, maar ook binnen het DB is behoefte aan extra ondersteuning. Nou, hebben wij gezegd dat moeten we zeker meenemen. Die bestuursondersteuning richt zich op dit moment op procesmatig en tactische ondersteuning. En we hebben geconstateerd: die strategische ondersteuning is echt nog wel een stap verder. Dat zal ook wel een paar jaar vergen voordat we op dat niveau een beroep zullen doen op bestuursondersteuning. Maar op termijn zou het door moeten ontwikkelen naar tactisch-strategisch. Binnen het presidium is al eens gesproken over de batterij. Daar is een presentatie geweest. Dat is een prachtige tool die ons ontzettend gaat helpen in ons werk en daarvan hebben wij op voorstel van de organisatie gezegd: dat moeten we zeker meedoen, meenemen. En ons huidige systeem iBabs, dat biedt veel meer faciliteiten dan het simpelweg publiceren van agenda en stukken waar we nu gebruik van maken, kan veel meer. Nou, daar moeten we ook in investeren. En tot slot, en dat was een voorstel van onze secretaris-directeur en mezelf, een uitbreiding van het BOB-vergadermodel, dus die drieslag die we nu hebben met twee extra onderdelen, een V van een verkennende bijeenkomst en een I van een informatieve sessie. En hoe dat specifiek uitwerkt, dat staat allemaal in die rapportage. Dat voert te ver om dat nu toe te lichten, maar ook die suggestie hebben we heel graag overgenomen als werkgroep. Ten aanzien van de fractiebudgetten hebben we gezegd: dat gaan we fors ophogen, althans voor waterschap, voor onze huidige begrippen is dat fors: €5.000 per fractie en €1.000 per fractielid AB-lid. En die vaste voet van €5.000 per fractie is vooral hoog ingestoken om ook de minder stevige fracties in aantal een stevige ondersteuning te kunnen bieden, dus als jij één of twee AB-leden hebt, dan heb je toch 6 of €7.000 om je fractieondersteuning te organiseren. Heb je de luxe van tien fractieleden, dan mag je €15.000 besteden. En hoe je dat kunt, gaat besteden, dat mag je als fractie straks zelf invullen. We hebben daar wat modellen voor voorgesteld, maar dat mag je vooral zelf bepalen. En dat betekent ook dat de huidige fractieverordening aangepast moet worden en gewijzigd in een verordening op ambtelijke bijstand, want dat hebben we nu nog niet geformuleerd. En de fractieondersteuning en die ambtelijke bijstand om dat goed vast te leggen in een verordening is wel van belang, want daar kun je je dan ook als AB-lid ook op beroepen. Dan is er het nodige gezegd, hé, die gaat snel. Hadden we bestuursondersteuning al gehad. Ja, oké. Er is een poging gedaan om dat hele proces wat wij adviseren uit te zetten in tijd. Nou, ik ga daar niet stuk voor stuk bij stilstaan, maar in december vorig jaar is al gestart met de werving van een hoofdbestuurszaken, want die krijgt namelijk de opdracht, zij of hij krijgt de opdracht om dit verder in te vullen voor ons. Hier en dan zit je ergens in april, denk ik. Na onze besluitvorming worden de vacatures opengesteld als wij het daarmee eens zijn. Nou, hier verder kun je zien wat er allemaal gepland is in de komende twee jaar. Ja, wat zijn de gevolgen van de voorstellen die we ondersteunen? Dat is ten aanzien van de capaciteit. Daar hebben we een meevaller tussen aanhalingstekens. Er is nog 3 FTE bestuursondersteuning vacant op dit moment. Die zijn nog niet ingevuld, dus die twee extra AB-adviseurs en die ene extra DB-adviseur kunnen gewoon binnen het al bestaande budget aangetrokken worden en er wordt gezegd: we hebben voor één jaar één FTE extra nodig om dat doorontwikkelen van iBabs en het uitrollen van een debatrijk te faciliteren en te ondersteunen. Dat zijn de implicaties ten aanzien van de capaciteit, de financiën, onze wethouder financiën is zo vriendelijk geweest om dat budget al in de begroting 2025 op te nemen, dus die €65.000 die dat kost, die zijn reeds gedekt en de kosten die nog niet gedekt zijn en dat zijn met name die kosten ten aanzien van de ondersteuning voor debatrijk en iBabs, daarvan wordt voorgesteld dit op de volgende wijze te dekken. In 2025 109.000 ten laste van het overschot van de jaarrekening 2024 enzovoort. In 2027 lopen die kosten terug naar een heel beperkt budget. De secretaris-directeur heeft ons ook gewezen op risico's die er zitten en het verwachtingspatroon wat er ontstaat met dit soort initiatieven. Het zou best kunnen dat er vertraging in het wervingsproces ontstaat. De arbeidsmarkt is zeer gespannen. Vinden we de juiste momenten, juiste mensen op het juiste moment? Nou, kan leiden tot vertraging, dus ook gezegd, het zou best kunnen dat de hoeveelheid de vragen naar ondersteuning in de toekomst groter blijkt dan die huidige bezetting. We hebben een klein onderzoekje gedaan naar hoe is dat bij andere waterschappen geregeld met die bestuursondersteuning? Nou, dat loopt uiteen van bijna niemand tot 10-12 ondersteuners, dus dat is een heel breed palet. Het zou best kunnen dat het aantal bestuursondersteuners waar wij straks over beschikken op termijn onvoldoende blijkt te zijn. Nou, dat is een risico. En het nieuwe verkennend en informatieve deel van het BOB-model zou best een heel groot beslag op de organisatie en op het bestuur kunnen leggen. En nou, dat betekent dat we ons moeten beperken in het aantal onderwerpen wat we daarin zien. De kansen die er zijn, die schatten wij groter in dan de risico's. Ja Menno, kom op kansen. Ja. Die voorstellen die wij dadelijk die wij aan u presenteren als werkgroep die ondersteunen de organisatieverandering, hè? Verbetering in de bestuursondersteuning kunnen ook het interne veranderproces stimuleren en faciliteren. De toevoeging van die verkennende informatieve sessies verruimen het blikveld en dat stimuleert zowel binnen de organisatie als binnen ons bestuur de inzichten. En tot slot zou het ook kunnen bijdragen aan een effectiever en efficiënter functionerend waterschap. Ik kom aan het slot van de presentatie, maar dat is wel een lang slot. Vandaar dat ik daarboven heb gezet dat het er 15 zijn en dit zijn pas de eerste twee. Nee, het zijn 15 voorstellen geworden. Uiteindelijk op basis van al die bevindingen, die adviezen uit de organisatie, inzichten die we elders hebben opgedaan, het onderling praten over die zaak. Nou, zo zijn we toegekomen tot 15 voorstellen. En die zijn gerubriceerd op grond van de adviezen die de Rekenkamer destijds heeft gedaan, die heeft toen een indeling gemaakt en de belangrijkste daarvan is uiteraard het functioneren van het algemeen bestuur. Er is behoefte geuit aan voortdurende training en ontwikkeling, die instrumentenkoffer, scholing en training hoe politiek te bedrijven. Daar gaan we een extra aandacht aan besteden. Het nieuwe hoofdbestuurzaken krijgt de opdracht om dit verder uit te werken en onder meer video on demand wordt daarvoor ingezet, hè? Je kunt gewoon via bestuursondersteuning of zelfs rechtstreeks op de site videotjes opvragen met ondersteuning voor je werk. Er wordt nog weinig gebruik van gemaakt. Twee, het algemeen bestuur gaat twee keer per bestuursperiode, dus eens in de twee jaar, reflecteren op het eigen functioneren. En ook tweemaal in die bestuursperiode gaan we zo'n strategische tweedaagse organiseren. Dat is het tweede voorstel om het algemeen bestuur beter te faciliteren. Dan stellen we voor die reflectiemomenten te organiseren tussen DB en AB en tot slot die initiatieven die ik net noem, die worden geïnitieerd, georganiseerd vanuit bestuursondersteuning, dus er wordt niet verwacht van ons dat wij zeggen: hé, wordt het niet eens tijd voor een reflectiemoment? Dat gaat ons aangeboden worden. Een volgend groepje is informatie, overzicht, beleid en controle. Nou, daar staat het voorstel rond dat BOB-model. Ik heb dat net toegelicht en de volgende groep in de adviezen van de Rekenkamer was: hoe kom je nou als algemeen bestuur beter aan het stuur? Daar komt terug die lange termijnagenda naar uiteindelijk naar een strategische agenda en die strategische agenda, die gaat echt om de onderwerpen die een grote politieke en bestuurlijke impact hebben. Wat nog meer om het algemeen bestuur beter aan het stuur te zetten: die agenda twee keer per jaar actualiseren. Daar wordt tussen AB en DB een gesprek over gevoerd en met name ook over de vraag: hoe gaan we dit nou doen? Hebben we hier inderdaad een VI BOB voor nodig of is een ouderwetse BOB voldoende? Hebben we hier externe sprekers bij nodig, hebben we hier extra onderzoeken voor nodig, etcetera. Dat wordt tussen algemeen bestuur en dagelijks bestuur afgestemd. En het presidium gaat dat agendamanagement doen. Daar komt dat elke keer op de agenda van het presidium en daar wordt bekeken: hoe gaan we dat in de tijd inpakken? Dan de bestuursondersteuning uitbreiden met bestuursadviseurs voor AB en DB procesmatig en inhoudelijk, zoals net gezegd en later doorgroeiend. Nou, hier staat de wijze waarop dat ingevuld kan worden vanuit de financiële hoek. En hier staat dat het afdelingshoofd de verantwoordelijkheid krijgt om dit hele proces invulling te geven. Er is eind 2024 gestart met de werving. Ik weet niet, is er al iets te zeggen over de belangstelling voor die functie? Oké, maar we kunnen er vanuit gaan dat zeg maar eerste kwartaal duidelijk wordt wie dat gaat doen. Mooi. Nou, die fractieondersteuning. Ik noemde net al de uitbreiding van het budget en het feit dat je daar als fractie zelf keuzes in kunt maken. Je kunt denken aan het extern inkopen van die ondersteuning als fractie en die kosten dan declareren ten laste van jouw fractiebudget. Er is ook een mogelijkheid straks om een raamovereenkomst te gebruiken waarbij je door middel van een strippenkaart tussen aanhalingstekens, een aantal uren ondersteuning kunt inkopen vanuit de organisatie. Je kunt ook denken aan een combinatie van die twee. Die verhoging van die fractiebudgetten is net al toegelicht, evenals die verordening. Maar wat wij uit ervaring weten is dat zelfs die huidige fractiebudgetten onvoldoende gebruikt worden, niet volledig opgebruikt en voor sommigen zelfs blijven er hele grote bedragen over. En we hebben bij dat 15e voorstel bedoeld dat bestuursondersteuning ons actief wijst op de mogelijkheden met dat fractiebudget en ook uiteraard bijhoudt: hoeveel staat er nog op je rekening? Maar in ieder geval je als fractie stimuleert om gebruik te maken van het budget en ook adviseert wat kun je er allemaal mee doen? Hoe koop je die ondersteuning in extra, etcetera? Eén aspect is daar overigens nog wel een relevante vraag, namelijk als jij externe ondersteuning inkoopt, hoe ga je dan om met een mogelijke werkgeversrol? Dat is op andere politieke gremia is die vraag wel beantwoord, maar hier moeten we dat ook van een goed antwoord voorzien, want daar horen allerlei verplichtingen bij bij dat werkgeverschap natuurlijk. Dat zijn alle 15 voorstellen en wij hebben ook aan het eind van ons werk gekeken: hebben we nou gedaan wat wij onszelf hebben opgelegd, wat wij onszelf hebben opgedragen aan de hand van die Rekenkameronderzoeken, aan de hand van datgene wat het algemeen bestuur ooit heeft besloten? We hebben daarvoor al die 11 aanbevelingen van die twee Rekenkamerrapporten nog eens kritisch bekeken en ons de vraag gesteld: hebben we hier nou een antwoord op gegeven? Ja, die conclusie, die staat er een beetje bout, maar in het rapport zelf is dat ook onderbouwd. Met een weder tussen dit is bout zonder w, maar in het rapport met een w. En wij constateren: ja, we hebben gedaan wat er van ons gevraagd is. Hoe gaan we nu verder? Dit rapport en het AB-voorstel staat op de agenda van de Commissie WBO, wordt als het goed is deze week verzonden en dat komt ook op de AB-vergadering van 19 maart. En als jullie je nu al voornemen om dat voorstel te steunen, dan kun je nu al gaan nadenken over de vraag: hoe ga ik dat budget voor 2025 besteden? Want als het zover is, is er al een, wacht, jaar, een derde jaar voorbij. Volgens mij zijn we daarmee aan het einde van deze presentatie. Ik moet uiteraard de vraag stellen en daar hebben we nog twee minuten voor of er vragen zijn naar aanleiding van. Oh, ik loop al even, dat gaat net zo snel. Meneer Woulevragen, ja.

Chrit Wolfhagen - BBB+

Ik hoop dat dit gaat leiden tot een reductie van artikel 35 vragen, want ja, dat kost ook honderden uren. En als iedereen goed geïnformeerd is over zaken, ja, dan hoeven die in ieder geval niet meer gesteld te worden.

Onbekende spreker

Een wijs advies, maar dat zat niet in onze voorstellen. Zijn er verder nog vragen of opmerkingen? Ik ga even een heel kort interviewtje doen met deze meneer. Wij stonden net voor die presentatie even te praten en Jeroen had voor zijn doen een aantal hele wijze opmerkingen. Dankjewel. Maar dat ging vooral over de vraag, hoe doe je als AB-lid je werk? En je had een hele mooie over vrijwilliger verplicht. Ja, ja, nee, nogmaals hè? Het is een persoonlijke beschouwing, hè? Dus niet van een dagelijks bestuur. Volksvertegenwoordiger zijn is vrijwillig, maar niet vrijblijvend en dat vraagt dus ook dat je tijd en energie steekt om je rol eigen te maken. En ik zei tegen Peter net ook van het nou wat gepresenteerd is en wat daar aan gaat komen. Ik sta er positief tegenover, maar ik heb er wel een kanttekening bij. Met andere woorden, hier wordt wel geïnvesteerd om gezamenlijk inderdaad naar een hoger niveau te komen. Dus uiteindelijk moet deze investering ook wel leiden tot rendement van dit waterschap en ook het functioneren van het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur, maar ook onze werkorganisatie. Dus op het moment dat we hiermee instemmen, legt dat ons ook wel een verplichting op om te zorgen dat het rendement eruit komt. En ik denk dat we elkaar er ook op mogen aanspreken. Ja, zeker, dus dat deed ik al dus straks en nu ben ik de klos dat ik dat nog een keer mag toelichten. Dankjewel. Ik wil in ieder geval de leden van de werkgroep hartstikke bedanken. We hebben een jaar lang samengewerkt. Straks in dat AB-voorstel staat ook nog een aanvullend voorstel. Met de vraag of wij nog een jaar lang dit proces mogen monitoren, zodat we kunnen zien of alle voornemens die we hebben ook actief worden opgepikt. Nou, ik hoop dat jullie dat voorstel ook willen steunen. Dank aan Menno, Esther en Erik. Ja, Saskia kan ik hier niet danken en Stefan zie ik ook niet, maar in ieder geval heel erg bedankt voor die samenwerking en ik hoop op een positief resultaat in beide vergaderingen. Dankjewel. Aan de buitenkant zijn soep en broodjes. Er staat in het programma een kwartier. Ik zou zeggen dat is rennen tegen de klok. Maar 05.15u, 05.20u dan willen we toch echt aan de slag met het laatste onderdeel, zodat jullie ook op tijd naar huis kunnen. Ja, ik denk te volgen ook. Wel toch? Maar dat werkt fijn met dat ding, dat is top en dan een uurtje. Programma downloaden ja, dat moest even. En dat wil ze deze boete de klauwen doen natuurlijk. Moet ook oké ja ja. Vincent Van der Linden, ik hoorde vernut dat eigenlijk al moederkommer. Ja, ja. Nee. Het staat op grof of max. Ik open hem gewoon niet. Ik gebruik liever geen zitten op zo'n dag als deze en überhaupt niet, maar dat ja, nou ja, kijk, ik heb hem hier staan. Ja en dit is. De versie de proef van max staat, dat zal ik hem even downloaden naar die opslaan op. Gewoon harde schijf. Eigenlijk, ja, dat is prima dat hij op kofferbak zaten, toch? Ja, zolang niet, zolang het maar buiten de citrusgever. Ja, nee, dat is het geval inderdaad, ja. Ik heb geen filmpjes, geen geluid. Het is alleen maar een plaatje om nieuwe. Hoe heet dat nieuwe tekst? Is die oppoppen? Ja oké, nou ja, dat dan hebben we al helemaal goed als je buiten de koud gaat, want zelfs animaties die gaan is natuurlijk niet zo geweldig. Even kijken. Krijg ik een microfoon of moet ik gewoon hard praten microfoon? Test test. Ja als iedereen een plekje gaat zoeken en zijn stoel de mooie de juiste kant om draait en nog trouwens smakelijk eten allemaal. Je kunt dadelijk rustig je broodje opeten. Kun je niet verstaan, ik hoor, ik doe zo mijn best voor jou om zo hard mogelijk te praten. Maar juist. Niet. Goed geluisterd, even nog een huishoudelijke mededeling, achterstand, doos en helmen met stickers met name erop. De bedoeling was die eigenlijk vanavond aan jullie mee te geven. Maar daar zit eigenlijk een klein foutje in. Dat moeten we eerst verstalen, dus die zullen uitgegeven worden tijdens de eerstvolgende AB-vergadering, dus alsjeblieft laten staan, anders krijg je problemen met de SD die men hiertoe verzocht heeft om dit mede te delen. De laatste, ik zeg maar onderwerp van deze thema, AB. Ja, het gaat over overige keringen. Waterkeringen. Ik