Klachtenverordening Waterschap Limburg 2025
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van de nieuwe Klachtenverordening 2025, ter vervanging van de verordening uit 2017. De nieuwe verordening adresseert enkele knelpunten van de oude regeling, zoals het ontbreken van richtlijnen voor informele klachtafhandeling en de noodzaak van een klachtencommissie voor formele klachten. De Klachtenverordening 2025 introduceert drie hoofduitgangspunten: 1) klachten kunnen in (onder)mandaat worden afgehandeld door de hiƫrarchisch leidinggevende, 2) zowel formele als informele klachtbehandeling worden duidelijk vastgelegd, en 3) er is een optie voor een externe klachtadviseur indien interne afhandeling niet mogelijk is. De verordening is afgestemd op het Mandaatbesluit 2025 en biedt flexibiliteit en duidelijkheid in het klachtafhandelingsproces. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel.