Verordening rekenkamer Waterschap Limburg 2024 en opnieuw benoemen leden rekenkamer
Het voorstel aan het algemeen bestuur van Waterschap Limburg betreft de vaststelling van de Verordening rekenkamer 2024 en de herbenoeming van de huidige leden van de rekenkamer voor een periode van zes jaar vanaf 1 januari 2024. De invoering van een onafhankelijke rekenkamer is verplicht gesteld door de wetgever per 1 januari 2024, waardoor bestaande verordeningen hun rechtskracht verliezen. De concept-verordening is positief beoordeeld door de commissie Begroting en Verantwoording en vastgesteld door het dagelijks bestuur. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode. De huidige leden van de rekenkamer, waaronder voorzitter mevrouw dr. M.A.T.M. van Tulder, worden opnieuw benoemd. Een tekstuele wijziging in de concept-verordening betreft de budgettaire bevoegdheid van de rekenkamer, die nu is gedelegeerd aan het dagelijks bestuur. De ambtelijke ondersteuning van de rekenkamer wordt per 1 januari 2024 extern ingehuurd, met een geschatte kostenpost van € 11.000. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft positief geadviseerd over het voorstel.