Kies een periode
Vergaderingen
05-11-2025 15:00 Commissies WBO+WZW gezamenlijk - Openbare vergadering
1 ALGEMEEN
1.1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda
1.3 Conceptverslag openbare vergadering van de commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie van 03 september 2025
1.4 Conceptverslag openbare vergadering van de commissie Watersysteem, Zuiveren en Waterketen van 03 september 2025
1.5 Lijst van openstaande vragen en acties uit commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie
1.6 Lijst van openstaande vragen en acties uit commissie Watersysteem, Zuiveren en Waterketen
2 TER INFORMATIE
2.1 Waterveiligheidsrapportage 2024
Samenvatting
Het algemeen bestuur overweegt om de Waterveiligheidsrapportage 2024 te bespreken tijdens hun vergadering op 26 november 2025. Deze rapportage is een jaarlijkse verplichting volgens de Waterwet en geeft inzicht in de zorgplicht voor waterkeringen. Het doel is om te rapporteren over de huidige stand van zaken en ervoor te zorgen dat de waterkeringen goed worden beheerd, onderhouden en getoetst aan de wettelijke normen. De rapportage wordt ook naar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gestuurd. Hoewel de meeste basiseisen worden gehaald, zijn er nog enkele aandachtspunten die verbeterd moeten worden. Hiervoor zijn plannen opgesteld. Het waterschap streeft ernaar om aantoonbaar en navolgbaar in control te zijn en blijft werken aan verbetering en efficiëntie.
- 
						
															
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Waterveiligheidsrapportage 2024 (zorgplicht waterkeringen)." Het voorstel betreft de jaarlijkse verplichting voor waterkeringenbeheerders om een rapportage op te stellen over de zorgplicht voor waterkeringen. Deze rapportage geeft inzicht in de huidige stand van zaken en de naleving van de basiseisen voor waterveiligheid. De rapportage wordt ter kennisgeving aangenomen, geagendeerd voor de vergadering van het algemeen bestuur, en verzonden naar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Het doel is om de waterveiligheid te waarborgen door het beheer, onderhoud en toetsing van waterkeringen te evalueren en te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de huidige status van waterkeringen en de stappen die worden ondernomen om aan de wettelijke eisen te voldoen.
Rol van de raad:
De raad heeft een toezichthoudende rol en moet het voorstel voor kennisgeving aannemen en agenderen voor de vergadering. Er is geen directe besluitvorming vereist, maar de raad moet op de hoogte zijn van de voortgang en eventuele knelpunten.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel voornamelijk een technische en wettelijke verplichting betreft. Echter, prioritering van middelen en aandacht voor specifieke verbeterpunten kunnen indirect politieke keuzes beïnvloeden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor verbetering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria kunnen beter worden toegepast door specifieke verbeterdoelen te stellen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de rapportage voor kennisgeving aan te nemen en deze te agenderen voor de vergadering van het algemeen bestuur.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van externe stakeholders, maar benadrukt interne afstemming met betrokken specialisten en managers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van efficiënter werken en het verminderen van extra werk, wat bijdraagt aan het verminderen van verspilling (Reduce).
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan de rapportage zelf. De financiële verantwoording vindt plaats binnen de reguliere Planning & Control-cyclus van het waterschap. 
2.2 Communicatieaanpak water schoon en gezond maken
Samenvatting
Er ligt een voorstel voor het algemeen bestuur om een communicatieaanpak te starten met als doel het water schoon en gezond te maken. Dit plan richt zich op het bewustmaken en activeren van inwoners in Limburg om bij te dragen aan een betere waterkwaliteit. Het plan combineert zuivering en waterbeleid en sluit aan bij de nieuwe koers van de organisatie. Er is een focus op samenwerking met partners en het gebruik van datagedreven communicatie. Jongeren worden specifiek benaderd via influencers. Het uiteindelijke doel is om een duurzame relatie met inwoners op te bouwen en hen te motiveren tot duurzaam gedrag. Na goedkeuring door het dagelijks bestuur zal de communicatie verder worden uitgerold.
- 
						
															
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Communicatieaanpak Water schoon en gezond maken." Het voorstel richt zich op het verbeteren van de waterkwaliteit in Limburg door middel van een communicatieaanpak die bewustwording en activering van inwoners stimuleert. Het plan combineert zuivering en waterbeleid en benadrukt de gezamenlijke verantwoordelijkheid van overheden, bedrijven, organisaties en inwoners. Het doel is om inwoners te informeren over hun rol in het verbeteren van de waterkwaliteit en hen te activeren om bij te dragen aan schoon en gezond water.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat doelstellingen, doelgroepen, middelen, kernboodschap en een concrete planning voor 2025. Het plan lijkt goed doordacht en sluit aan bij de bredere koers van de organisatie.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel voor kennisgeving aannemen en de uitvoering ervan ondersteunen. De raad speelt een rol in het goedkeuren en mogelijk sturen van de communicatieaanpak.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate van betrokkenheid en ondersteuning van de communicatieaanpak, evenals de prioritering van middelen en aandacht voor waterkwaliteit binnen het bredere bestuursprogramma.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het een concrete planning voor 2025 bevat en gebruikmaakt van datagedreven evaluaties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorstel voor kennisgeving aan te nemen en de uitvoering ervan te ondersteunen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inwoners te betrekken en te activeren in het verbeteren van de waterkwaliteit. Er is een focus op samenwerking met partners en het inzetten van strategieën om specifieke doelgroepen, zoals jongeren, te bereiken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. Het plan streeft naar een duurzame relatie met inwoners en bevordert duurzaam gedrag door hen te activeren bij te dragen aan schoon en gezond water.
Financiële gevolgen:
De financiële consequenties worden genoemd in de communicatieaanpak Water schoon en gezond maken 2025, maar specifieke details over de dekking worden niet in het voorstel zelf vermeld. Het is belangrijk dat de raad inzicht krijgt in de financiële implicaties en hoe deze worden gedekt. 
2.3 Tussentijdse rapportage treasurybeleid 2025 Waterschap Limburg
Samenvatting
Het algemeen bestuur overweegt de tussentijdse rapportage van het treasurybeleid 2025 voor kennisgeving aan te nemen. Deze rapportage is een verplicht onderdeel volgens de Wet Financiering decentrale overheden en biedt inzicht in het financiële beheer van Waterschap Limburg. Het treasurystatuut, dat eerder is vastgesteld, vormt de basis voor dit beleid. De rapportage geeft een overzicht van de eerste helft van 2025 en kijkt vooruit naar de rest van het jaar. Er is een hogere liquiditeitsbehoefte verwacht in de tweede helft van 2025, maar dit wordt opgevangen door bestaande en geplande financieringen. De treasuryactiviteiten verlopen volgens plan. Het voorstel is om deze rapportage op de lijst van ingekomen stukken voor het algemeen bestuur te plaatsen.
- 
						
															
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Tussentijdse Rapportage Treasurybeleid 2025
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Tussentijdse rapportage treasurybeleid 2025". Het voorstel betreft een tussentijdse verantwoording van het treasurybeleid van Waterschap Limburg voor het eerste halfjaar van 2025. Het document geeft inzicht in de financiële posities, geldstromen en de hieraan verbonden risico's. De rapportage laat zien dat er in de tweede helft van 2025 een hogere liquiditeitsbehoefte is, die echter wordt opgevangen door reeds aangetrokken en nog aan te trekken financiering. De treasuryactiviteiten verlopen volgens planning.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gestelde eisen voor een tussentijdse rapportage. Het biedt een overzicht van de huidige stand van zaken en toekomstige verwachtingen, zoals vereist door de Wet Fido.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de tussentijdse rapportage voor kennisgeving aan te nemen. Dit betekent dat er geen directe besluitvorming vereist is, maar dat de raad op de hoogte wordt gesteld van de voortgang en eventuele aandachtspunten.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel enkel ter kennisgeving is. Echter, de raad kan besluiten om in de toekomst meer aandacht te besteden aan de liquiditeitsbehoefte en financieringsstrategieën.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de rapportage van financiële activiteiten en liquiditeitsbehoeften. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op het eerste halfjaar van 2025. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de rapportage voor kennisgeving aan te nemen. Er is geen verdere actie vereist tenzij de raad aanvullende vragen of zorgen heeft.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of het publiek. Het is een interne rapportage gericht op het algemeen bestuur.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze rapportage. Het voorstel richt zich voornamelijk op financiële aspecten.
Financiële Gevolgen:
De rapportage geeft aan dat er een hogere liquiditeitsbehoefte is in de tweede helft van 2025, maar dat deze wordt opgevangen door financiering. Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd, aangezien de financiering al is gepland. 
2.4 Bestuursrapportage 2e kwartaal 2025 BsGW
Samenvatting
Het algemeen bestuur zal binnenkort een besluit nemen over de bestuursrapportage van het tweede kwartaal van 2025 van de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW). Deze rapportage laat een positief resultaat zien van € 2.425.000, wat voornamelijk komt door een verschuiving in de tijd van kosten en opbrengsten. Voor heel 2025 wordt een positief resultaat van € 2.160.000 verwacht. Dit komt door lagere proceskosten en voordelige reguliere bedrijfsvoeringskosten. De proceskosten zijn lager door een daling in uitkeringskosten, terwijl de reguliere bedrijfsvoering voordeliger uitvalt door meeropbrengsten en lagere kosten. De renteopbrengsten van BsGW worden vanaf 2025 per kwartaal aan de deelnemers afgedragen. Het aandeel van het waterschap in het positieve resultaat is naar verwachting € 153.000. De rapportage zal ter kennisneming worden voorgelegd aan het algemeen bestuur.
- 
						
															
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestuursrapportage 2e kwartaal 2025 BsGW". Het voorstel betreft de kennisneming van de bestuursrapportage van het tweede kwartaal van 2025 van de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW). De rapportage toont een positief exploitatieresultaat van € 2.425.000, voornamelijk door verschuivingen in kosten en opbrengsten. Het geprognosticeerde resultaat voor 2025 is € 2.160.000 positief, beïnvloed door lagere proceskosten en gunstige reguliere bedrijfsvoering. De rapportage wordt ter kennisneming voorgelegd aan het algemeen bestuur.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke samenvatting van de financiële resultaten en de oorzaken daarvan. Er is een verwijzing naar een uitgebreidere toelichting in de bijlage.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de bestuursrapportage ter kennisneming aan te nemen. Er is geen besluitvorming vereist over de inhoud van de rapportage zelf.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel enkel ter kennisneming is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie die wordt gepresenteerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de bestuursrapportage ter kennisneming aan te nemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van belanghebbenden of burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn positief, met een geprognosticeerd resultaat van € 2.160.000 voor 2025. Het aandeel van WL in dit positieve resultaat is € 153.000. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, aangezien het om een positief resultaat gaat. 
2.5 Bestuurlijke voortgangsrapportage HWBP-WL 1e helft 2025
Samenvatting
Het voorstel voor het algemeen bestuur betreft het bespreken van de voortgangsrapportage van het HWBP-WL programma voor de eerste helft van 2025. Er zijn geen wijzigingen in de scope van het programma in deze periode, maar er is wel een nieuw innovatieproject toegevoegd voor de tweede helft van 2025. De status van verschillende projecten varieert, waarbij sommige projecten extra aandacht nodig hebben en één project als 'niet OK' is beoordeeld vanwege onzekerheden in financiering en vergunningen. De financiële situatie van het programma toont een lichte toename in dekking en prognose van toekomstige uitgaven. Er zijn risico's geïdentificeerd, zoals onvoldoende landelijke financiering en hoge voorfinancieringslasten. De personele capaciteit blijft een aandachtspunt, met een lichte stijging in interne medewerkers. Het bestuur zal de rapportage bespreken en de voortgang monitoren.
- 
						
															
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestuurlijke voortgangsrapportage HWBP-WL 1e helft 2025". Het voorstel betreft een rapportage over de voortgang van het Hoogwaterbeschermingsprogramma Water Limburg (HWBP-WL) in de eerste helft van 2025. Het document informeert over de status van verschillende projecten binnen het programma, financiële ontwikkelingen, risico's en capaciteitskwesties. Er zijn geen scopewijzigingen in de eerste helft van 2025, maar wel in de tweede helft. De rapportage bespreekt ook de financiële gezondheid van het programma en de noodzaak van voorfinanciering vanwege vertragingen in landelijke subsidies.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het verstrekken van gedetailleerde informatie over de voortgang, financiële situatie, risico's en capaciteitskwesties van het HWBP-WL programma. Het bevat gedetailleerde financiële tabellen en risicoanalyses.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de voortgangsrapportage en deze ter informatie te agenderen voor het algemeen bestuur. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet geïnformeerd blijven over de voortgang en eventuele problemen binnen het programma.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van projecten die extra aandacht nodig hebben en de aanpak van financiële uitdagingen, zoals voorfinanciering en het omgaan met risico's. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe om te gaan met de beperkte landelijke financiering en de invloed van stakeholders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en projectstatussen. Het is tijdgebonden met duidelijke mijlpalen. Echter, de haalbaarheid is afhankelijk van externe factoren zoals landelijke financiering, wat een risico vormt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe financiering kan de haalbaarheid beïnvloeden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voortgangsrapportage ter kennisneming aan te nemen en te agenderen voor het algemeen bestuur. Er zijn geen directe beslissingen over projectwijzigingen of financiële aanpassingen vereist op dit moment.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden buiten de betrokken overheidsinstanties en stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op de voortgang en financiering van waterbeschermingsprojecten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een toename van de dekking met €32,5 miljoen en een stijging van de prognose einde werk met €105 miljoen. Er is een centrale risicoreservering van €23,9 miljoen om tegenvallers op te vangen. De voorfinanciering is een belangrijk aandachtspunt, met een maximale voorfinanciering van €60 miljoen en rentelasten van maximaal €9,8 miljoen. De dekking van deze kosten wordt verwacht, maar is nog niet volledig gerealiseerd. 
2.6 Bestuurlijke Voortgangsrapportage Water in Balans 2025-H1
Samenvatting
Het algemeen bestuur overweegt om de Bestuurlijke Voortgangsrapportage Water in Balans 2025-H1 te bespreken tijdens de vergadering op 26 november 2025. Deze rapportage geeft een overzicht van de voortgang van het programma Water in Balans in de eerste helft van 2025. Het programma richt zich op het aanpakken van wateroverlast in drie fasen. De eerste fase is bijna afgerond, terwijl de tweede fase in volle gang is. Sommige projecten in deze fase ondervinden vertraging door complexe omstandigheden en de noodzaak voor uitgebreide samenwerking met verschillende betrokken partijen. Er is geïnvesteerd in beter contractmanagement om de samenwerking met ingenieursbureaus te verbeteren, hoewel er soms nog problemen zijn met de levering van afgesproken capaciteit en kwaliteit. Daarnaast is er regelmatig overleg met het programma Waterveiligheid en Ruimte Limburg om de projecten goed op elkaar af te stemmen.
- 
						
															
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestuurlijke Voortgangsrapportage Water in Balans 2025-H1". Het voorstel betreft het agenderen van de voortgangsrapportage van het programma Water in Balans voor de vergadering van het Algemeen Bestuur op 26 november 2025. Het programma richt zich op het aanpakken van wateroverlastknelpunten in drie tranches. De rapportage geeft een overzicht van de voortgang van de projecten, waarbij enkele vertragingen zijn opgetreden door complexe omstandigheden en uitgebreide participatieprocessen. Er is geïnvesteerd in beter contractmanagement en afstemming met ingenieursbureaus en het programma Waterveiligheid en Ruimte Limburg om de voortgang te verbeteren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een gedetailleerde toelichting geeft op de voortgang van het programma Water in Balans, inclusief uitdagingen en verbeteringen in contractmanagement. Het biedt echter geen specifieke details over de inhoud van de projecten of de exacte oorzaken van de vertragingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de voortgangsrapportage en eventuele vragen of opmerkingen te maken tijdens de vergadering. De raad hoeft geen besluit te nemen over de inhoud van de rapportage zelf, aangezien het ter informatie is geagendeerd.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de prioritering van middelen en aandacht voor de projecten binnen het programma Water in Balans. Er moet worden besloten hoe om te gaan met de vertragingen en hoe de samenwerking met ingenieursbureaus verder kan worden geoptimaliseerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het voornamelijk een informatieve rapportage betreft zonder specifieke doelstellingen of deadlines. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen formeel besluit te nemen, aangezien het voorstel ter informatie is geagendeerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er uitgebreide participatieprocessen zijn, wat aangeeft dat betrokkenheid van stakeholders een belangrijk aspect is van de projecten binnen het programma.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar gezien de aard van waterbeheerprojecten kan worden aangenomen dat duurzaamheid een impliciet onderdeel is van de aanpak.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke details over de financiële gevolgen of hoe deze worden gedekt. Het richt zich voornamelijk op de voortgang en uitdagingen van de projecten. 
2.7 Bestuurlijke voortgangsrapportage Watersysteemprojecten 30 juni 2025
Samenvatting
Er ligt een voorstel voor het algemeen bestuur om de Bestuurlijke voortgangsrapportage Watersysteemprojecten van 30 juni 2025 voor kennisgeving aan te nemen. Deze rapportage geeft een overzicht van de voortgang en stand van zaken van alle projecten binnen het programma Watersysteem. Tot 1 juli 2025 zijn er ongeveer € 6,0 miljoen aan uitgaven gedaan, wat 35% van de totale begroting van € 16,9 miljoen is. Voor de rest van het jaar worden nog € 9,2 miljoen aan kosten verwacht, wat betekent dat de totale uitgaven naar verwachting € 15,2 miljoen zullen bedragen. Dit is lager dan de oorspronkelijke prognose van € 16,9 miljoen, voornamelijk door vertragingen in vergunningverlening. Het voorstel is om de rapportage op de lijst van ingekomen stukken voor het algemeen bestuur te plaatsen.
- 
						
															
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestuurlijke voortgangsrapportage Watersysteemprojecten 30 juni 2025". Het voorstel betreft een rapportage over de voortgang van diverse watersysteemprojecten tot 30 juni 2025. De rapportage biedt een overzicht van de stand van zaken en de financiële uitgaven tot nu toe. Tot 1 juli 2025 is er € 6,0 miljoen uitgegeven, wat 35% van de totale begroting van € 16,9 miljoen vertegenwoordigt. Voor de rest van het jaar worden nog € 9,2 miljoen aan uitgaven verwacht, wat lager is dan de oorspronkelijke prognose vanwege vertragingen in vergunningverlening.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het bieden van een gedetailleerd overzicht van de voortgang en financiële status van de watersysteemprojecten. Het bevat informatie over de uitgaven tot nu toe en de verwachte uitgaven voor de rest van het jaar.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de rapportage voor kennisgeving aan te nemen en deze op de lijst van ingekomen stukken te plaatsen. Er wordt geen actieve besluitvorming van de raad verwacht op basis van dit voorstel.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden op basis van dit voorstel, aangezien het voornamelijk informatief van aard is. Echter, de raad kan overwegen om in de toekomst aandacht te besteden aan de oorzaken van de vertragingen in vergunningverlening.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële uitgaven en projectvoortgang. Het is echter niet tijdgebonden met betrekking tot het oplossen van de vertragingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de rapportage voor kennisgeving aan te nemen en deze op de lijst van ingekomen stukken te plaatsen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of het publiek in de voortgangsrapportage.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel watersysteemprojecten vaak inherent duurzaamheidsaspecten bevatten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een lagere prognose van uitgaven dan oorspronkelijk begroot. Er wordt echter geen specifieke dekking voor de lagere uitgaven genoemd, aangezien de totale uitgaven binnen de begroting blijven. 
2.8 Voortgangsrapportage Waterbeheerprogramma 2022-2027 van Waterschap Limburg
Samenvatting
Het algemeen bestuur van Waterschap Limburg overweegt om de voortgangsrapportage van het Waterbeheerprogramma 2022-2027 te bespreken. Deze rapportage is bedoeld voor de Provincie Limburg en geeft inzicht in de voortgang van het programma, de behaalde doelen en eventuele afwijkingen. Het voorstel is om de rapportage te agenderen voor een bestuurlijk overleg op 3 november 2025 en voor de vergadering van het algemeen bestuur op 26 november 2025. De rapportage voldoet aan de verplichting van de Provincie Limburg om jaarlijks te rapporteren. De programma's 'Crisisbeheersing' en 'Bestuur en organisatie' worden niet meegenomen in deze rapportage. Er zijn geen integriteits-, risico-, of financiële consequenties verbonden aan dit voorstel.
- 
						
															
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voortgangsrapportage Waterbeheerprogramma 2022-2027 van Waterschap Limburg." Het voorstel betreft het informeren van de Provincie Limburg over de voortgang van het Waterbeheerprogramma (WBP) 2022-2027. Het document is een samenvatting van eerdere rapportages en verslagen, en het doel is om te voldoen aan de rapportageverplichting aan de Gedeputeerde Staten (GS) van de Provincie Limburg. De rapportage omvat de voortgang van de eerste vier begrotingsprogramma's, terwijl 'Crisisbeheersing' en 'Bestuur en organisatie' buiten de scope vallen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het informeren van de Provincie Limburg. Het bevat de noodzakelijke informatie en planning voor de voortgangsrapportage.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is voornamelijk informatief. De raad moet kennisnemen van de rapportage en deze agenderen voor bestuurlijk overleg en de vergadering van het algemeen bestuur.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel voornamelijk een informatieve en administratieve verplichting betreft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het voornamelijk een rapportageverplichting betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de rapportage en deze te agenderen voor de relevante vergaderingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of het publiek, aangezien het een interne rapportage betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet van toepassing beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig of aangegeven. 
2.9 Risicoanalyse verbonden partijen 2025
Samenvatting
Het algemeen bestuur overweegt om de Risicoanalyse Verbonden Partijen 2025 voor kennisgeving aan te nemen. Deze analyse beoordeelt de financiële en bestuurlijke risico's van organisaties waarin het waterschap belangen heeft. De analyse helpt bij het verbeteren van bestuurlijke controle en transparantie. Voor 2025 zijn negen verbonden partijen beoordeeld en ingedeeld in drie risicocategorieën: lage, gemiddelde en hoge risico's. Er zijn geen partijen met hoge risico's geïdentificeerd. Twee nieuwe partijen, Kaumera Coöperatie en AquaMinerals B.V., zijn toegevoegd aan de analyse. Het risicoprofiel van de verbonden partijen wordt als stabiel en beheersbaar beschouwd. In 2026 zal de Nota Verbonden Partijen worden bijgewerkt om aan te sluiten bij de nieuwe organisatie en governance. De commissie Waterkeringen & Bestuur en Organisatie heeft de analyse al voor kennisgeving aangenomen.
- 
						
															
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Risicoanalyse Verbonden Partijen 2025
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Risicoanalyse Verbonden Partijen 2025". Het voorstel betreft een risicoanalyse van organisaties waarin het Waterschap Limburg zowel een financieel als bestuurlijk belang heeft. Deze analyse beoordeelt de financiële en bestuurlijke risico's van negen verbonden partijen en categoriseert ze in drie informatieniveaus op basis van hun risicoprofiel. De analyse concludeert dat er geen partijen zijn met hoge risico's en dat het totale risicoprofiel stabiel en beheersbaar is. Twee nieuwe partijen zijn toegevoegd aan de analyse. De commissie heeft het voorstel voor kennisgeving aangenomen.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een gedetailleerde beoordeling van de verbonden partijen biedt en de risicocategorieën duidelijk definieert. Het bevat ook een toelichting op de methodologie en de context van de analyse.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de risicoanalyse voor kennisgeving aan te nemen. Dit betekent dat de raad de informatie in de analyse erkent en gebruikt voor toekomstige besluitvorming, maar er op dit moment geen directe actie vereist is.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen directe politieke keuzes die gemaakt moeten worden op basis van dit voorstel, aangezien het voornamelijk informatief is. Echter, de raad kan overwegen hoe de bevindingen van de analyse toekomstige beleidsbeslissingen kunnen beïnvloeden, vooral met betrekking tot de actualisatie van de Nota Verbonden Partijen in 2026.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de risicocategorieën en de betrokken partijen. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten, behalve de geplande actualisatie in 2026. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Risicoanalyse Verbonden Partijen 2025 voor kennisgeving aan te nemen, zoals voorgesteld door de commissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van externe partijen of stakeholders in het proces van de risicoanalyse.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en bestuurlijke risico's.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er geen hoge financiële risico's zijn verbonden aan de partijen, wat impliceert dat er geen directe financiële gevolgen zijn die gedekt moeten worden. De stabiliteit van het risicoprofiel suggereert dat er geen extra financiële maatregelen nodig zijn op dit moment. 
3 OM ADVIES
3.1 Najaarsrapportage 2025 (inclusief redactionele aanpassing van artikel 12 van de Financiële verordening WL 2025
Samenvatting
Het algemeen bestuur overweegt een besluit te nemen over de najaarsrapportage 2025. In deze rapportage wordt voorgesteld om de programmabegroting 2025 bij te stellen. Het algemene beeld is positief, met een verwacht realisatiepercentage van 78% van de activiteiten. Er is een positief financieel saldo van € 3,666 miljoen, dat men wil inzetten voor verschillende doelen, zoals het realiseren van een ombuigingstaakstelling en het dekken van risico's voor onderuitputting van budgetten. Ook worden kosten voor nieuwe activiteiten, zoals de KRW-impuls en de transformatie van waterbescherming, voorgesteld om te dekken. Verder wordt de kostenverdeelstaat geactualiseerd om kosten transparanter toe te rekenen aan programma's. De investeringsplanning voor 2025 wordt ook herzien, met een nieuw investeringsvolume van € 217,6 miljoen. Het bestuur moet nog instemmen met deze voorstellen.
- 
						
															
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Najaarsrapportage 2025". Het voorstel vraagt het algemeen bestuur om in te stemmen met de najaarsrapportage 2025, inclusief de daarin opgenomen voorstellen en bijstellingen. Het bevat een actualisatie van de kostenverdeelstaat en stelt voor om de begroting 2025 aan te passen op basis van de rapportage. Het positieve saldo van € 3.666.373 wordt ingezet voor diverse doeleinden, waaronder het realiseren van een ombuigingstaakstelling, het dekken van een risicoregel en het financieren van de KRW-impuls en een voorverkenning voor waterbescherming. De investeringsplanning voor 2025 wordt geactualiseerd en de financiële verordening wordt aangepast.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel financiële als operationele aspecten van de najaarsrapportage behandelt. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de voorgestelde wijzigingen en de financiële implicaties.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de najaarsrapportage en de voorgestelde wijzigingen in de begroting en investeringsplanning. Daarnaast moet de raad de wijziging van de financiële verordening goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van financiële middelen, zoals het inzetten van het positieve saldo voor specifieke projecten en het aanpassen van de begroting en investeringsplanning.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, met duidelijke financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de begroting en investeringen voor 2025. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de najaarsrapportage, de bijbehorende begrotingswijzigingen, de investeringsplanning en de aanpassing van de financiële verordening.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op waterbeheer en bescherming, zoals de KRW-impuls en de transformatie naar bewust waterbescherming.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, waaronder de inzet van een positief saldo van € 3.666.373 voor specifieke projecten. Het geeft aan dat deze uitgaven gedekt worden door de post onvoorzien, zonder extra beslag op de begroting 2025. 
3.2 Begroting 2026
Samenvatting
Het Waterschap Limburg overweegt de Programmabegroting 2026 vast te stellen. Er zijn drie scenario's voor de belastingvolumeontwikkeling: Scenario A met een stijging van 12,7%, Scenario B met 11%, en Scenario C met 11,9%. Scenario C heeft de voorkeur omdat het financiële stabiliteit biedt door energiekostenvoordelen te reserveren voor toekomstige kostenstijgingen. Het belastingvolume voor 2026 zou met 11,9% stijgen, met specifieke stijgingen voor watersysteem- en zuiveringsheffingen. Daarnaast is er een plan om het weerstandsvermogen te verhogen naar het gewenste niveau door middelen van egalisatiereserves over te hevelen. Het bestuur moet nog besluiten over deze voorstellen.
- 
						
															
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Programmabegroting 2026
Samenvatting: Het voorstel betreft de Programmabegroting 2026 van Waterschap Limburg, de eerste geïntegreerde begroting na de fusie van WL en WBL. Het bevat financiële plannen en belastingvolumes voor 2026, met een focus op kostenreductie en realistische ramingen. Drie scenario's voor belastingvolumeontwikkeling worden gepresenteerd, waarbij Scenario C de voorkeur heeft. Dit scenario houdt rekening met lagere energiekosten en reserveert deze besparingen voor toekomstige kostenstijgingen. Het voorstel omvat ook maatregelen om het weerstandsvermogen te verhogen door middelen van egalisatiereserves naar algemene reserves over te hevelen, zonder invloed op het belastingvolume.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke scenario's en financiële ramingen. Het biedt een volledig beeld van de financiële situatie en de keuzes die gemaakt moeten worden.
Rol van de Raad
De raad moet de Programmabegroting 2026 vaststellen en instemmen met de voorgestelde financiële maatregelen en scenario's.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen welk scenario voor belastingvolumeontwikkeling het meest geschikt is, met inachtneming van financiële robuustheid en toekomstige risico's.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen evidente inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige ramingen kan onzekerheden met zich meebrengen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Programmabegroting 2026 vast te stellen en het voorkeursscenario (Scenario C) goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien de focus op toekomstbestendig waterbeheer en kostenbesparingen die bijdragen aan een duurzame financiële situatie.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een belastingvolumestijging van 11,9% en verschuivingen in reserves om het weerstandsvermogen te versterken. De dekking wordt deels bereikt door kostenbesparingen en het reserveren van energiekostenvoordelen. 
3.3 Instemmen met uitbreiding van het geautoriseerde investeringskader
Samenvatting
Het algemeen bestuur overweegt om het investeringskader uit te breiden met €13.293.000 aan uitgaven en €1.493.000 aan inkomsten voor het project 'Herinrichting Thornerbeek'. Dit voorstel moet nog worden opgenomen in de meerjarenbegroting 2026-2031, die op 26 november 2025 wordt besproken. Het project moet voldoen aan de Kaderrichtlijn Water en klaar zijn voor eind 2027. De kosten zijn hoger dan eerder geraamd, met verwachte uitgaven van €20.093.000 en inkomsten van €3.372.000. De extra kosten zijn onder andere te wijten aan hogere realisatiekosten en wijzigingen in het ontwerp. Het bestuur moet nog beslissen over de goedkeuring van deze budgetuitbreiding.
- 
						
															
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Instemmen met uitbreiding van het geautoriseerde investeringskader
Samenvatting: Het voorstel betreft de uitbreiding van het investeringskader voor het project 'Herinrichting Thornerbeek', met een verhoging van de uitgaven met €13.293.000 en de inkomsten met €1.493.000. Dit project is onderdeel van de meerjarenbegroting 2026-2031 en moet voldoen aan de Kaderrichtlijn Water (KRW) tegen eind 2027. De kosten zijn gestegen door extra planuitwerking en realisatiekosten, waaronder ecologische verbeteringen en infrastructuuraanpassingen. De raad moet instemmen met deze budgetwijziging, die nog niet in de huidige begroting is verwerkt.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide toelichting op de kostenverschillen en de noodzaak van de budgetuitbreiding. Er is echter ruimte voor verbetering in de duidelijkheid over de dekking van de extra kosten.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de voorgestelde uitbreiding van het investeringskader en de bijbehorende begrotingswijziging. Dit is essentieel voor de voortgang van het project binnen de gestelde tijdslijnen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de extra kosten gerechtvaardigd zijn en of de voorgestelde ecologische en infrastructurele aanpassingen voldoende prioriteit hebben binnen de bredere financiële context van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de onzekerheid over subsidies kan een risico vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de uitbreiding van het investeringskader en de verwerking hiervan in de meerjarenbegroting.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid en draagvlak.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, gezien de ecologische verbeteringen en de inzet van emissieloos materieel. Dit sluit aan bij de eisen van de Kaderrichtlijn Water en het HWBP.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een netto toename van de kosten voor het waterschap van €11.800.000. Er is enige onzekerheid over de dekking, gezien de afhankelijkheid van subsidies die nog niet definitief zijn toegekend. 
3.4 Kostentoedelingsverordening watersysteemheffing Waterschap Limburg
Samenvatting
Het Waterschap Limburg overweegt een nieuwe Kostentoedelingsverordening voor de watersysteemheffing in 2026 vast te stellen. Dit besluit is nodig vanwege wijzigingen in het belastingstelsel en de Waterschapswet. De nieuwe verordening zou de huidige verordening uit 2022 vervangen. Er zijn vijf zienswijzen ingediend, maar deze leiden niet tot aanpassingen in het voorstel. De verordening baseert de kostenaandelen op gebiedskenmerken in plaats van economische waarden. Er worden twee scenario's gepresenteerd: een basisscenario en een voorgesteld scenario. In het voorgestelde scenario worden de gebiedskenmerken van Limburg meegenomen, wat leidt tot een andere verdeling van de lasten over de categorieën ingezetenen, ongebouwd, natuur en gebouwd. De financiële gevolgen voor het waterschap zijn neutraal, maar de lastenverdeling per categorie verandert, wat invloed kan hebben op de belastingtarieven voor de belastingbetaler.
- 
						
															
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kostentoedelingsverordening watersysteemheffing Waterschap Limburg 2026". Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuwe kostentoedelingsverordening voor de watersysteemheffing van Waterschap Limburg, die de verordening van 2022 vervangt. De nieuwe verordening is noodzakelijk vanwege wijzigingen in het belastingstelsel van de waterschappen en aanpassingen in de Waterschapswet. De verordening baseert de kostentoedeling op gebiedskenmerken in plaats van economische waarden van objecten. Twee scenario's worden gepresenteerd: een rekenkundig basisscenario en een voorgesteld scenario dat rekening houdt met specifieke gebiedskenmerken. De lastenverdeling verandert, maar het totale belastingvolume blijft gelijk.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het zowel de achtergrond, de noodzaak als de methodologie van de kostentoedeling uitlegt. Het bevat ook een gedetailleerde toelichting op de wijzigingen ten opzichte van de vorige verordening en de impact daarvan op verschillende categorieën.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Het is hun verantwoordelijkheid om te zorgen dat de kostentoedelingsverordening rechtvaardig en in overeenstemming met de wetgeving is.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de acceptatie van de voorgestelde lastenverdeling en de mate van bestuurlijke vrijheid die wordt toegepast bij het aanpassen van de kostenaandelen op basis van gebiedskenmerken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde kostenaandelen en de methodologie. Het is relevant en tijdgebonden, aangezien het ingaat op 1 januari 2026. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe kostentoedelingsverordening vast te stellen en de verordening van 2022 in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er vijf zienswijzen zijn ingediend tijdens de inzageperiode, maar deze hebben niet geleid tot aanpassingen in de ontwerpverordening. Dit suggereert beperkte participatie-invloed.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de verordening rekening houdt met gebiedskenmerken zoals natuurbehoud en ecologisch verantwoord beheer, wat bijdraagt aan duurzame waterbeheerpraktijken.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen voor het waterschap, aangezien het totale belastingvolume niet verandert. De lastenverdeling per categorie verandert echter, wat financiële gevolgen kan hebben voor belastingbetalers. De exacte impact wordt pas duidelijk bij de jaarlijkse vaststelling van de belastingtarieven. 
3.5 Verordening watersysteemheffing Waterschap Limburg 2026
Samenvatting
Het algemeen bestuur van Waterschap Limburg overweegt om een nieuwe Verordening watersysteemheffing voor 2026 vast te stellen. Deze nieuwe verordening zou de huidige regeling uit 2017 vervangen, omdat deze niet meer in lijn is met de nieuwe wetgeving die op 1 januari 2026 van kracht wordt. De voorgestelde verordening bevat regels over wie de heffingen moet betalen, waar de heffingen over gaan, hoe de hoogte wordt bepaald en wat de tarieven zijn. Een belangrijke wijziging is dat de heffing ook over rijkswateren mag worden geheven vanwege het beheer van muskus- en beverratten. Daarnaast worden er twee verschillende tarieven voorgesteld voor woningen en niet-woningen. De opbrengst van de heffing zou ook gebruikt mogen worden voor het opwekken van hernieuwbare energie. De belastingtarieven voor 2026 worden vastgesteld op basis van de begroting en de prognose van de waterschapsheffingen. Het besluit over deze verordening ligt nog in de toekomst.
- 
						
															
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening watersysteemheffing Waterschap Limburg 2026". Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuwe verordening voor de watersysteemheffing in Limburg, die de verordening uit 2017 vervangt. De nieuwe verordening is noodzakelijk vanwege wijzigingen in de Waterschapswet per 1 januari 2026, waaronder de invoering van verschillende tarieven voor woningen en niet-woningen en de mogelijkheid om opbrengsten te gebruiken voor hernieuwbare energieprojecten. Ook wordt de heffing uitgebreid naar rijkswateren voor muskus- en beverrattenbeheer. De verordening bevat regels over wie de heffing betaalt, de hoogte en het tarief van de heffing, en de wijze van heffing en invordering.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van de nieuwe verordening uitlegt, de wijzigingen in de wetgeving beschrijft, en de nieuwe tarieven en bestedingsmogelijkheden toelicht.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de nieuwe verordening vast te stellen, waarmee de oude verordening wordt ingetrokken. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen en tarieven.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de nieuwe tarieven en de uitbreiding van de heffing naar rijkswateren. Ook moet worden besloten of de opbrengsten mogen worden gebruikt voor hernieuwbare energieprojecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de tarieven zijn nog niet ingevuld (<PM>), wat een inconsistentie is. Het is meetbaar en relevant, maar de afwezigheid van specifieke tarieven maakt het minder concreet.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude in te trekken, inclusief de goedkeuring van de nieuwe tarieven en bestedingsmogelijkheden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de opbrengsten van de heffing kunnen worden gebruikt voor hernieuwbare energieprojecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen door de vaststelling van nieuwe tarieven, maar de exacte tarieven zijn nog niet ingevuld. Het is onduidelijk hoe de dekking van eventuele extra kosten wordt geregeld. 
3.6 Verordening zuiveringsheffing en verontreinigingsheffing Waterschap Limburg 2026
Samenvatting
Het algemeen bestuur van Waterschap Limburg overweegt om een nieuwe verordening voor zuiveringsheffing en verontreinigingsheffing vast te stellen voor 2026. Deze nieuwe verordening vervangt de huidige verordeningen uit 2022, omdat deze vanaf 1 januari 2026 niet meer voldoen aan de aangepaste Waterschapswet. De wijzigingen in de wet betreffen onder andere nieuwe analysemethoden voor de heffingsformule, waarbij gebruik wordt gemaakt van de parameters TOC en N-totaal. Daarnaast worden in de nieuwe verordening de belastingtarieven voor 2026 vastgesteld, gebaseerd op de begroting en prognoses van BsGW. Het vaststellen van deze verordening is noodzakelijk om rechtmatig belastingen te kunnen heffen.
- 
						
															
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening zuiveringsheffing en verontreinigingsheffing Waterschap Limburg 2026". Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuwe verordening voor zuiverings- en verontreinigingsheffingen door Waterschap Limburg voor het jaar 2026. Dit is noodzakelijk omdat de huidige verordeningen uit 2022 niet meer in overeenstemming zijn met de nieuwe wetgeving die per 1 januari 2026 van kracht wordt. De nieuwe verordening introduceert aangepaste analysemethoden voor de heffingsformule, waarbij gebruik wordt gemaakt van de parameters TOC en N-totaal. Daarnaast worden de belastingtarieven voor 2026 vastgesteld op basis van de begroting en prognoses van BsGW.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van de nieuwe verordening uitlegt, de wijzigingen in analysemethoden beschrijft en de vaststelling van nieuwe tarieven behandelt. Echter, de specifieke belastingtarieven zijn nog niet ingevuld (<PM>).
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde verordening goed te keuren, waarmee de oude verordeningen worden ingetrokken en de nieuwe regels en tarieven voor 2026 worden vastgesteld.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de nieuwe analysemethoden en belastingtarieven. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als de tarieven significant veranderen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals de exacte belastingtarieven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van tarieven kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en daarmee de oude verordeningen in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van belanghebbenden of het publiek in het proces van het opstellen van de nieuwe verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op milieubelastende stoffen en de aanpassing van analysemethoden om milieueffecten beter te meten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen door de vaststelling van nieuwe belastingtarieven. De dekking hiervan is gebaseerd op de begroting 2026 en prognoses van BsGW, maar specifieke tarieven zijn nog niet ingevuld, wat een volledig inzicht in de financiële impact bemoeilijkt. 
3.7 Wijziging Verordening rekenkamer: aanpassing vergoedingssystematiek vanaf 2025
Samenvatting
Er ligt een voorstel om de verordening van de rekenkamer van Waterschap Limburg te wijzigen. Het doel is om de vergoedingssystematiek voor de leden van de rekenkamer aan te passen. Momenteel krijgen zij een vergoeding per vergadering, maar veel werkzaamheden vinden buiten formele bijeenkomsten plaats. Daarom wordt voorgesteld om een vaste maandelijkse vergoeding in te voeren: € 840,- voor de voorzitter en € 672,- voor de overige leden. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd. De wijziging moet met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2025 ingaan. Dit voorstel is besproken in de commissie Begroting en Verantwoording en er is geen zienswijzeprocedure nodig, omdat het om een interne aangelegenheid gaat. Het budget voor de rekenkamer blijft ongewijzigd.
- 
						
															
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging Verordening rekenkamer: aanpassing vergoedingssystematiek vanaf 2025". Het voorstel beoogt de vergoedingsstructuur voor de leden van de rekenkamer van Waterschap Limburg te wijzigen. Momenteel ontvangen leden een vergoeding per vergadering, maar omdat veel werkzaamheden buiten formele bijeenkomsten plaatsvinden, krijgen leden niet altijd een vergoeding voor hun inzet. Het voorstel introduceert een vaste maandelijkse vergoeding van €840 voor de voorzitter en €672 voor de overige leden, met jaarlijkse indexering. Deze wijziging erkent de diverse inzetvormen van de leden en draagt bij aan transparantie en rechtmatigheid zonder het budget te verhogen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, de voorgestelde wijzigingen, en de financiële implicaties beschrijft. Het bevat ook een juridische toelichting en verwijst naar eerdere adviezen van relevante commissies.
Rol van de raad:
De raad moet het besluit tot wijziging van de verordening vaststellen. Dit omvat het goedkeuren van de nieuwe vergoedingssystematiek voor de rekenkamerleden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de verschuiving naar een vaste vergoeding, wat een erkenning is van de diverse inzet van de rekenkamerleden. Dit kan politieke implicaties hebben met betrekking tot budgetbeheer en de waardering van de rekenkamerleden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijke bedragen en een startdatum (1 januari 2025) noemt. Het is haalbaar en relevant, gezien de noodzaak om de inzet van de leden eerlijk te vergoeden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde wijziging van de verordening, inclusief de nieuwe vergoedingsstructuur.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er geen zienswijzeprocedure wordt toegepast, omdat het een interne organisatorische aangelegenheid betreft. Dit is in lijn met de Participatie- en inspraakverordening Waterschap Limburg 2022.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op organisatorische en financiële aspecten van de rekenkamer.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat het budget voor de Rekenkamer niet wordt aangepast, wat impliceert dat de nieuwe vergoedingsstructuur binnen het bestaande budget past. Er worden geen extra financiële middelen gevraagd. 
3.8 Normenkader 2025 en concept normenkader 2026 financiële rechtmatigheid
Samenvatting
Er ligt een voorstel voor het algemeen bestuur om het Normenkader 2025 en het concept Normenkader 2026 vast te stellen. Dit normenkader is belangrijk voor de controle op de financiële rechtmatigheid van het waterschap. Het bevat zowel externe als interne wet- en regelgeving die relevant is voor financiële beheershandelingen. Het voorstel omvat ook het vaststellen van een verantwoordingsgrens van 2% van de totale lasten van het waterschap, exclusief toevoegingen aan reserves, en een rapportagegrens van 5% van deze verantwoordingsgrens. Het algemeen bestuur moet hierover nog een besluit nemen. De accountant controleert jaarlijks de jaarrekening en beoordeelt de rechtmatigheidsverantwoording van het dagelijks bestuur.
- 
						
															
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Normenkader 2025 en concept Normenkader 2026 financiële rechtmatigheid
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van het Normenkader 2025 en het concept Normenkader 2026 voor de jaarrekeningcontrole van het waterschap. Het normenkader omvat zowel externe als interne wet- en regelgeving die relevant is voor de financiële rechtmatigheid. Het dagelijks bestuur adviseert het algemeen bestuur om de verantwoordingsgrens voor rechtmatigheidsverantwoording vast te stellen op 2% van de totale lasten, exclusief toevoegingen aan reserves, en de rapportagegrens op 5% van de verantwoordingsgrens. Dit kader ondersteunt zowel interne controles als de externe accountantscontrole van de jaarrekening.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de externe als interne wet- en regelgeving omvat die van belang is voor de financiële rechtmatigheid. Het biedt duidelijke richtlijnen voor de verantwoordings- en rapportagegrenzen en verwijst naar de relevante wet- en regelgeving.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het normenkader vast te stellen en de voorgestelde verantwoordings- en rapportagegrenzen te accorderen. Dit is essentieel voor de controle op de financiële rechtmatigheid en de jaarrekening.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de vaststelling van de verantwoordings- en rapportagegrenzen. De raad moet beslissen of de voorgestelde percentages passend zijn voor de financiële controle en verantwoording van het waterschap.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het duidelijke doelen en grenzen stelt voor de financiële rechtmatigheid. Er zijn geen evidente inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het Normenkader 2025 en het concept Normenkader 2026 vast te stellen, inclusief de voorgestelde verantwoordings- en rapportagegrenzen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het proces van vaststelling van het normenkader.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële rechtmatigheid.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, maar het stelt wel grenzen vast voor de financiële verantwoording. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele kosten worden gedekt, maar het richt zich op de controle en verantwoording van bestaande financiële middelen. 
3.9 Controleprotocol 2025-2028 Waterschap Limburg gericht op de accountantscontrole
Samenvatting
Het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg staat voor de beslissing om een nieuw controleprotocol voor de jaren 2025-2028 vast te stellen. Dit protocol geeft richtlijnen voor de accountantscontrole van de jaarrekening. In september 2025 zal het Algemeen Bestuur een nieuwe accountant benoemen. Het controleprotocol bepaalt de eisen voor de controle, zoals de reikwijdte, normstellingen en goedkeuringscriteria. Een belangrijke toevoeging in het nieuwe protocol is de controle op de rechtmatigheidsverantwoording, opgesteld door het dagelijks bestuur, vanaf de jaarrekening van 2025. Het dagelijks bestuur adviseert het Algemeen Bestuur over dit conceptvoorstel.
- 
						
															
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Controleprotocol 2025-2028 gericht op de accountantscontrole" voor Waterschap Limburg. Het doel is om het Algemeen Bestuur te adviseren over het conceptvoorstel en het ter vaststelling door te geleiden. Het controleprotocol bepaalt de eisen voor de accountantscontrole van de jaarrekening, inclusief de reikwijdte, normstellingen en goedkeurings- en rapporteringstoleranties. Een belangrijke wijziging is de toevoeging van de controle op de rechtmatigheidsverantwoording vanaf de jaarrekening 2025.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de belangrijkste elementen van het controleprotocol en de wijzigingen daarin beschrijft. Het biedt voldoende informatie voor het Algemeen Bestuur om een weloverwogen beslissing te nemen.
Rol van de raad:
De rol van het Algemeen Bestuur is om het controleprotocol vast te stellen en een accountant aan te wijzen voor de controle van de jaarrekening. Het bestuur moet de eisen voor de accountantscontrole vastleggen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de vaststelling van de eisen en normen voor de accountantscontrole, inclusief de goedkeurings- en rapporteringstoleranties. Het bestuur moet ook beslissen over de toevoeging van de controle op de rechtmatigheidsverantwoording.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van de uitvoering door de accountant. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
Het Algemeen Bestuur moet besluiten het controleprotocol vast te stellen en een accountant aan te wijzen voor de controle van de jaarrekening.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden of het publiek in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële controle en verantwoording.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is echter impliciet dat de kosten voor de accountantscontrole binnen de reguliere begroting van het waterschap vallen. 
3.10 Toetreding van Waterschap Limburg tot GR AQUON per 1 januari 2027 op basis van de valuecase Aquon en ontwerpwijziging regeling
Samenvatting
Waterschap Limburg overweegt om toe te treden tot de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Aquon per 1 januari 2027. Dit besluit is gebaseerd op een positieve beoordeling van de value case Aquon, die de voordelen van toetreding onderzoekt. Het voorstel vraagt het Algemeen Bestuur om in te stemmen met de toetreding en het aangepaste ontwerp van de regeling, onder voorbehoud van goedkeuring door de andere deelnemende partijen. Het dagelijks bestuur van Waterschap Limburg krijgt de bevoegdheid om het formele besluit te nemen en de implementatie voor te bereiden. De toetreding zou leiden tot een jaarlijks begrotingstekort van € 240.000, waarvoor een structurele aanpassing in de begroting vanaf 2027 wordt voorgesteld. Het jaar 2026 zal worden gebruikt om de bedrijfsprocessen samen met Aquon verder in te regelen. De uiteindelijke beslissing over toetreding zal in december 2026 worden genomen.
- 
						
															
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Toetreding van Waterschap Limburg tot de Gemeenschappelijke Regeling AQUON per 1 januari 2027." Het voorstel beoogt de toetreding van Waterschap Limburg tot de GR Aquon, gebaseerd op een positieve beoordeling van de value case Aquon. Deze toetreding is bedoeld om de laboratoriumvoorzieningen van Waterschap Limburg toekomstbestendig en kwalitatief hoogwaardig te organiseren. Het voorstel omvat het instemmen met een aangepast ontwerp van de regeling en het machtigen van het dagelijks bestuur om het formele besluit te nemen. Er is een structureel jaarlijks bedrag van € 240.000,- nodig vanaf 2027 om de toetreding financieel te dekken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de context, de financiële implicaties, en de stappen die nodig zijn voor de toetreding. Echter, het advies van de commissie Watersysteem, Zuiveren en Waterketen ontbreekt nog.
Rol van de Raad:
De raad moet een besluit nemen over de toetreding van Waterschap Limburg tot de GR Aquon. Dit omvat het uitbrengen van een zienswijze en het machtigen van het dagelijks bestuur om het formele besluit te nemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of toetreding tot de GR Aquon de beste optie is voor de toekomstbestendigheid van de laboratoriumvoorzieningen. Dit omvat het afwegen van de financiële implicaties en de strategische voordelen van samenwerking versus zelfstandigheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële implicaties en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over hoe de implementatie zal worden gemonitord en geëvalueerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van het commissieadvies kan als een lacune worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet instemmen met de toetreding tot de GR Aquon, het aangepaste ontwerp van de regeling goedkeuren, en het dagelijks bestuur machtigen om het formele besluit te nemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden buiten de betrokken waterschappen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de focus op toekomstbestendigheid en kwaliteit impliceert een zekere mate van duurzaamheid in de besluitvorming.
Financiële Gevolgen:
De toetreding leidt tot een structureel begrotingstekort van € 240.000,- per jaar. Dit tekort moet worden gedekt door een aanvullend bedrag in de meerjarenbegroting vanaf 2027. 
3.11 Herprogrammering KRW en assetprojecten (binnen programma Watersystemen)
Samenvatting
Er ligt een voorstel voor het algemeen bestuur om de programmering van KRW- en assetprojecten binnen het programma Watersystemen te herzien. Dit voorstel wordt besproken in de vergadering van 26 november 2025. De herprogrammering is nodig omdat sommige KRW-maatregelen niet haalbaar zijn voor eind 2027 door diverse factoren zoals ecologische en omgevingsuitdagingen. Het plan is om te focussen op de KRW-maatregelen die nog wel haalbaar zijn en de grootste impact hebben. Deze nieuwe programmering wijzigt het eerder vastgestelde waterbeheerprogramma 2022-2027. Het algemeen bestuur zal hierover een besluit nemen tijdens de vergadering.
- 
						
															
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herprogrammering KRW en assetprojecten binnen het programma Watersystemen." Het voorstel houdt in dat het algemeen bestuur (AB) kennisneemt van een herprogrammering van de Kaderrichtlijn Water (KRW) en assetprojecten, zoals besproken in de commissie WZW op 5 november 2025. De herprogrammering wijzigt het in 2021 vastgestelde Waterbeheerprogramma (WBP) 2022-2027. Vanwege diverse factoren, zoals ecologische en omgevingsuitdagingen, zijn niet alle KRW-maatregelen haalbaar voor eind 2027. De focus ligt nu op haalbare maatregelen met de grootste impact. Deze wijziging wordt ter besluitvorming voorgelegd tijdens de AB-vergadering op 26 november 2025.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzaak van herprogrammering uitlegt, de factoren die de oorspronkelijke planning beïnvloeden, en de focus op haalbare maatregelen. Echter, details over specifieke projecten en hun impact ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van het voorstel en uiteindelijk beslissen over de goedkeuring van de herprogrammering en de bijbehorende begroting tijdens de AB-vergadering.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde herprioritering van projecten, waarbij sommige KRW-maatregelen worden uitgesteld of aangepast. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als het gaat om milieuverplichtingen en budgettaire prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de nieuwe planning is afhankelijk van externe factoren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de herprogrammering en de bijbehorende begroting goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of het publiek in het herprogrammeringsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de KRW-maatregelen gericht zijn op waterbeheer en ecologische verbetering. De focus op haalbare maatregelen met impact kan bijdragen aan duurzame waterbeheerpraktijken.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De herprogrammering kan echter budgettaire verschuivingen vereisen, die in de begroting moeten worden opgenomen. 
3.12 Vaststelling Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2025
Samenvatting
Er ligt een voorstel voor het algemeen bestuur om het Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2025 vast te stellen. Dit beleid heeft als doel om professioneel in te kopen met maatschappelijke impact. Het voorstel omvat drie belangrijke besluiten: het vaststellen van het uniforme inkoopbeleid, het gebruik van vaste drempelbedragen in plaats van het kleurenschema uit de Gids Proportionaliteit, en het intrekken van het huidige tijdelijke inkoopbeleid. De Unie van Waterschappen (UvW) heeft het beleid al vastgesteld en roept alle waterschappen op om het ongewijzigd over te nemen voor duidelijkheid en uniformiteit. Ons waterschap heeft bijgedragen aan de totstandkoming van dit beleid en de eerder vastgestelde drempelbedragen blijven van kracht.
- 
						
															
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2025" met de subtitel "Professioneel inkopen met maatschappelijke impact". Het doel is om het uniforme inkoop- en aanbestedingsbeleid, zoals vastgesteld door de Unie van Waterschappen (UvW), formeel te bekrachtigen. Het beleid introduceert vaste drempelbedragen in plaats van het kleurenschema uit de Gids Proportionaliteit en trekt het huidige tijdelijke inkoopbeleid in. Het beleid is ontworpen om uniformiteit en duidelijkheid naar de markt uit te stralen en is tot stand gekomen met input van diverse waterschappen, waaronder het betrokken waterschap.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de belangrijkste wijzigingen en de noodzaak van uniformiteit en duidelijkheid naar de markt behandelt. Het bevat ook een verwijzing naar de ledenbrief van de UvW voor verdere details.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het voorstel om het uniforme inkoop- en aanbestedingsbeleid formeel vast te stellen. Dit is een formele bekrachtiging van een reeds door de UvW vastgesteld beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de uniforme aanpak en de voorgestelde vaste drempelbedragen, in plaats van het gebruik van het kleurenschema uit de Gids Proportionaliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vaststelling van beleid en drempelbedragen. Het is haalbaar en relevant gezien de oproep tot uniformiteit. De tijdsgebondenheid is impliciet, aangezien het beleid voor 2025 geldt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het voorstel en het uniforme inkoop- en aanbestedingsbeleid formeel vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het waterschap nauw betrokken was bij de totstandkoming van het beleid en dat hun input is overgenomen, wat wijst op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar de subtitel "Professioneel inkopen met maatschappelijke impact" suggereert dat maatschappelijke overwegingen, waaronder mogelijk duurzaamheid, een rol spelen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de vaststelling van beleid en drempelbedragen.